اگر دیگر آرایش نکنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر دیگر آرایش نکنید چه اتفاقی می افتد؟

ما آنچنان درگیر مسابقه ای که برای بی عیب و نقص بودن به راه افتاده شده ایم که یکتایی خود را زیر لایه ی ضخیمی از آرایش پنهان می کنیم. آرایش کنترل مغز ما را مثل یک عروسک خیمه شب بازی به دست می گیرد و کنار گذاشتن آن حتی برای سلامت روان مان هم مفید است.

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر دیگر آرایش نکنیم چه اتفاقی می افتد.

۱- دیگر وقتی آرایش ندارید مغزتان فکر نمی کند که یک غریبه هستید

تحقیقات نشان داده زنان در لحظات پیش از آرایش کردن شان احساس می کنند قرار است صورت کس دیگری را بسازند.

اما به محض آرایش کردن، احساس می کنند چهره ی تازه آرایش شده شان متعلق به خودشان است. این امر نشان می دهد که زن ها وقتی آرایش می کنند چهره ی آرایش شده شان را نماینده ی خود واقعی شان در روابط شان با دیگران می بینند.

۲- پوست مقاومت بیشتری در برابر آسیب های نور خورشید پیدا می کند

بعضی محصولات آرایشی حاوی موادی هستند که ممکن  است پوست را خشک و پوسته پوسته کنند. مثلاً توصیه می شود رتینول را شب ها بزنید تا از خطرات آسیب های نور خورشید برای پوست جلوگیری شود. ماده ی دیگر هیدروکینون است که در سِرُم های صورت وجود دارد که رنگ پوست را یکدست تر می کنند. این ماده پوست را در برابر پرتوهای فرابنفش مضر خورشید حساس تر می کند. اما وقتی آرایش نداشته باشید، به تنها چیزی که نیاز دارید یک محصول پوستی خوب دارای SPF است.

۳- بی زحمت و دردسر، کمتر از سن واقعی تان به نظر می رسید

اگر بدون آرایش از خانه بیرون بروید، شاید از شما بخواهند با ارائه ی مدرک سن تان را اثبات کنید یا شاید یاد دوران نوجوانی تان بیفتید چون برای این شروع به آرایش کردید که از دوستان تان بزرگ تر به نظر برسید. پژوهشی می گوید آرایش زنان میانسال را جوان تر اما سن زنان جوان را بیشتر نشان می دهد. به علاوه، آرایش کردن معمولاً برای آدم ها تداعی‌گر بزرگسالی است، به همین دلیل وقتی آرایش می کنیم دیگران ناخودآگاه فکر می کنند سن مان بیشتر از چیزی است که واقعاً هستیم.

۴- دیگر از عادی رفتار کردن ترسی ندارید و نگران خراب شدن آرایش تان نمی شوید

وقت هایی که هوای بیرون گرم است یا صرفاً طی روز فعالیت بدنی دارید، طبیعی است که زیاد عرق کنید. اگر صورت تان پوشیده از آرایش باشد، سخت می شود همه ی روز آرایش را مثل اولش نگه داشت. اما وقتی آرایش نداشته باشید، کارهای طبیعی ای مثل پاک کردن عرق از ابرو دیگر برایتان یک چالش نیست و همیشه می توانید رفتاری عادی و طبیعی داشته باشید.

۵- دیگران بیشتر به شخصیت تان دقت می کنند تا چیزی که روی صورت تان دارید

بعضی زن ها می گویند وقت هایی که آرایش دارند رفتاری با آن ها می شود که با مواقعی که آرایش ندارند متفاوت است. به گفته ی آن ها، دیگران اغلب فکر می کنند زن خبیثی هستید یا می خواهید مرد زندگی شان را از چنگ شان درآورید و بعد از آنکه با شما آشنا شدند از شخصیت واقعی تان تعجب می کنند. پس اگر برایتان پیش آمده که وقت هایی که آرایش دارید نگاه متفاوتی به شما شده باشد، آرایش نکردن ممکن است به شما کمک کند جلوی این قضاوت ها از روی ظاهرتان را بگیرید.

۶- چهره ی طبیعی تان به چشم دیگران دوستانه تر است

برخی محققان می گویند چهره ی بدون آرایش برای دیگران قابل اعتمادتر است تا چهره ای که نقابی از آرایش بر خود دارد. بنابراین برای جلب اعتماد دیگران و ایجاد روابط صمیمانه با آن ها، آرایش کردن بیشتر نقش دشمن دارد تا دوست.

۷- اعتماد به نفس تان افزایشی ماندگار خواهد داشت

روانشناسان می گویند آرایش قرصی جادویی برای افزایش اعتماد به نفس نیست. به خاطر آرایش نیست که احساس بهتری پیدا می کنیم، بلکه به این دلیل است که مطمئن هستیم به چشم دیگران جالب به نظر می رسیم. تنها کاری که آن همه مواد آرایشی انجام می دهد این است که به ما کمک می کند بیشتر احساس اعتماد به نفس کنیم اما اثرش همیشگی نیست.

۸- حفظ سلامت پوست ساده تر و کم هزینه تر می شود

مواد آرایشی، چه ارزان و چه گران، منافذ پوست را مسدود می کنند. و اگر منافذ پوست مسدود شوند، ممکن است به مراقت های مختلفی برای پوست خود نیاز پیدا کنید که یکی از آن ها مراجعه به متخصص پوست است. اما وقتی آرایش کردن تان به حداقل برسد، پوست تان به مراقبت زیادی نیاز پیدا نمی کند و در اغلب موارد به چیزی بیشتر از آب و شوینده ی صورت نیاز ندارید. پس کم آرایش کردن نه تنها برای پوست تان، بلکه برای جیب تان هم مفید است، چون مجبور به استفاده از محصولات غیر جوش زا نمی شوید.

منبع: brightside
۲۰ نظر

ورود

  • رها صهبا آبان ۳۰, ۱۴۰۰

    من در طی ۲۵ سال اخیر بندرت آرایش کردم و حالا ۵۰ سالمه خیلی جوانتر از دوستانم مونده پوستم… الان از ابرسان ویتامین e و وازلین بیشتر استفاده میکنم و راضی هستم البته راههایی خوندم برای بعد هنوز شروع نکردم… عزیزانی که خیلی ارایش میکنن یه روز ارایش نکنن چهره اشون برمیگرده من اصلا این مشکل رو ندارم

  • فاطمه آذر ۱, ۱۴۰۰

    به تمام دخترایی که اینو میبینن می خوام بگم اگر دوست دارین آرایش کنین بکنین هیچ اشکالی نداره .
    من خودمم آرایش کردنو دوست دارم . اما می خوام بدونین که شما بدون آرایش هم فوق العاده زیبایین .
    پس هیچ وقت در برابر کسی که بهتون بگه اگر آرایش نکنی هیچی ازت نمیمونه یا همه چیت آرایشه ساکت نشینین .
    شما هر حور که دوست دارین زندگی کنین و بدونین که چه با آرایش و چه بدون آرایش زیباترینین

    • هدی آذر ۱, ۱۴۰۰

      افریم به شما با این تفکر

    • ز آذر ۱, ۱۴۰۰

      پرفکت ?
      کم پیش میاد ادمی مثله شما فکر کنه خیلی طزر فکر بروز و خوبی دارید

    • عا ف آذر ۱, ۱۴۰۰

      به نظر من کسی که آرایش میکنه نباید خودشو بالاتر از دیگران حساب کنه مخصوصا در مقابل مردها چون فکر میکنم هر کی با آرایش زیباتر بشه توقع داره شاهزاده ها بیان دنبالش هر کی که همچین طرز فکری داره اگر با من برخورد منه و فک. کنه به خاطر آرایشش کسی شده رک بهش میگم اول برو آرایش تو پاک کن بعد برگرد بیا ببینم چی داری حتما اون طرف با خاک یکسان میشه و میره پی کارش چون دخترا این زمونه بیشتر به ظاهر اهمیت میدن تا باطن بیشترشون بوسیله شبکه های اجتماعی و فیلم ها مسخ شدن و مقلد شدن مقلد بت های رسانه ای و معلومه همچین کسایی درون شون تهی هست فقط روکش خوبی دارن

    • سلینا آذر ۱, ۱۴۰۰

      واقعا حرف قشنگ بود عزیزم آفرین کشور ما به انسان های مهربون و روشنفکری نیاز داره ?❤️

  • امین آذر ۱, ۱۴۰۰

    البته هر کس خودش می دونه که علاقه به آرایش کردن داره یا برعکسش.
    ولی سلیقه خودم چهره بدون آرایشه.

    • Saba آذر ۱, ۱۴۰۰

      آخه مگه تو دختری که اومدی نظر میدی://///

    • R آذر ۲, ۱۴۰۰

      منم همینطور،بیشتر حس میکنم خانم ها با آرایش جلف میشن البته این نگرش هم دست خودم نیست و قضاوت هم نمیکنم کسی رو

  • ناشناس آذر ۱, ۱۴۰۰

    راست میگه من با توجه به تجربه ای که داشتم فهمیدم که خانمهایی که کمتر آرایش میکنن با اعتماد به نفسشون موفق تر از سایر هستن?

  • امید آذر ۱, ۱۴۰۰

    از همه چیز زیباتر اعتماد به نفس و عزت نفس هستش

  • مریم آذر ۱, ۱۴۰۰

    آرایش عملا چیز بدی نیست تا وقتی که افراط نکنیم ولی من خودم هیچ وقت آرایش نمیکنم قبلا که دانشگاه میرفتم دوستام به این موضوع گیر میدادن ولی خب من تفکرات خودم داشتم هیچ وقتم اعتماد به نفسم به خاطر چهره بدون آرایش از دست ندادم

  • آیدا آذر ۲, ۱۴۰۰

    وازلین پوست رو سیاه می‌کنه

  • ناشناس آذر ۲, ۱۴۰۰

    ولی تو کشور ما درصد زیادی از مردم عادت به تمسخر دارن اونایی که تمسخر نمیکنن انگشت شمارن بقیه فقط ظاهرتو میبینن من خودم اهل آرایش نیستم ولی چون زیبا نیستم اصلا از خونه بیرون نمیرم و منزوی شدم چون هربار که بیرون رفتم از کوچیک تا بزرگ بهم تیکه انداختن و مسخره کردن ??

  • Army آذر ۲, ۱۴۰۰

    من همیشه از ارایش کردن متنفر بودم هنوزم هستم ، هیچ دلیلی هم ندارم ، ارایش کردن بغیه برام مهم نیست ولی خودم از رایش کردن صورتم متنفرم :/

  • کوثر سادات آذر ۲, ۱۴۰۰

    بله درسته منم این حرف رو قبول ندارم که همه زیبایی دخترا به آرایشش باشه
    من خودم هیچ وقت آرایش نمی کنم و خیلی هم خوشگلم وخیلی هم از قیافه ام راضیم
    فقط لازمه از گیاهان طبیعی برای بهبود و تغذیه پوست و مو مژه و ابرو استفاده کنیم.

  • کوثر سادات آذر ۲, ۱۴۰۰

    اصلا آرایش همیشگی پوس رو خراب میکنه و استفاده از ریمیل مژه ها رو میریزونه…خیلی بده

  • بهاره آذر ۲, ۱۴۰۰

    گه دوست دارید آرایش کنید اشکالی نداره ولی بنظر من بجای این همه آرایش بهتر به پوست تون برسد چون اگه پوست خوبی داشته باشید نیازی به آرایش نیست
    واین که اگه توجه کنید بعضی از آدما بخاطر حرفای مردم آرایش میکنن ولی شما نباید هیچ اهمیتی بدید طرف داره راه میره یکی میاد ۴۰ تا ایراد مزارع روت
    این جور افراد باید آینه توآلت میشدن
    من خواهرم روان شناسه میگه کسی که به دیگران گیر میده میگه چاغ شدی چقدر زشتی و……این جور افراد کمبود دارن
    برای همین به دیگران گیر میدن
    برادر زاده من از ۹ سالگی به شدت جوش داشت ۳سال همش میرفت دکتر بیشتر از ۴۰ میلیون خرجش کرد چون داداشم دوست نداشت یکی حرفی به دخترش بزنه که ناراحت بشه دخترش هم اومد تمام داروها کرما همرو برداشت گفت من دیگه ازینا ااستفاده نمیکنم ۱سال از اون موقعه گشته یه صابون ساده گرفت با یه
    آبرسان الان شده خوشگل ترین دختر فامیل پوستش مثل برف سفید شده

  • اعظم آذر ۳, ۱۴۰۰

    ارایش کردن خوبه بعضی وقتا مثل جشن ها اما خیلی ازخانم ها هرروزصب تا وقت خواب ارایش دارند و بخودشون الکی زحمت میدن اخه برا چی اینهمه خودشون اذیت میکنند هم اتاقی ها م صبح زود قبلا رفتن به کلاس نیم ساعت بیشتر ارایش میکردن من اصلا ارایش نمیکردم و با ارامش صبحونه میخوردم به اونا میگفتم بی خیال بابا بیاین صبحونه بخورید سلامتی واجبتره هیچوقت گوش ندادن وارایش به صبحونه ترجیح دادن به نظرم یه نوع فقر فرهنگیه که اولویت باشه

  • مرجان دی ۲۰, ۱۴۰۰

    در سن ۳۹ سالگی تازه فهمیدم چهره طبیعیمو بیشتر دوست دارم و وقتی این حس رو دارم که چهرم سادش هم خوبه خودم رو هم بیشتر دوست دارم. و چه اشتباهی کردم که یک عمر از ظاهر شدن بین مردم بدون ارایش هراس داشتم و از تعاریفشون که چه خوشگلی شاد میشدم ! مسخره بود واقعا?