آخرین خبرها از درگیری های شدید طالبان و نیروهای احمد مسعود در دره پنجشیر

آخرین خبرها از درگیری های شدید طالبان و نیروهای احمد مسعود در دره پنجشیر

در حالی که طالبان و برخی رسانه های خارجی، از جمله اسپوتنیک روسیه، مدعی شده اند که طالبان کنترل بخش هایی از ولایت پنجشیر را در دست گرفته اند، احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان و فرزند احمد شاه مسعود که رهبری نیروهایش در این منطقه را برای مقابله با طالبان بر عهده دارد، در توییتی مدعی شده که این خبرها کذب است. با این وجود همه رسانه ها از درگیری های شدید در چند محور در منطقه پنجشیر خبر می دهند، آخرین ولایت در افغانستان که همچنان در مقابل طالبان مقاومت می کند. امیر خان متقی از مقامات ارشد طالبان صبح روز جمعه مدعی شد که مقاومت در پنجشیر شکست خورده و از ساکنان پنجشیر خواست تسلیم شده و به «امارت اسلامی» بپیوندند.

 

گفته می شود که در جریان این درگیری ها تلفاتی به طرفین وارد شده اما گفته می شود که طالبان در جریان تلاش های خود برای نفوذ به این منطقه صعب العبور با تلفات سنگینی مواجه شده اند.دره پنجشیر در حدود ۸۰ کیلومتری شمال کابل واقع شده و یک قلعه طبیعی است که به خاطر کوهستانی بودن و راه های باریک، در دوره حضور نیروهای شوروی در افغانستان در دهه ۸۰ و دوره اول حکومت طالبان در دهه ۹۰ نیز هیچگاه تسخیر نشد. ورودی های این دره هنوز هم مملو از بقایای خودروهای زرهی است که از زمان حملات ناموفق روس ها برای تسخیر آن به جای مانده اند. هزاران جنگجوی ضد طالبان در این منطقه کوهستانی گرد هم آمده اند و اکنون عنوان «شیرهای پنجشیر» را یافته اند، کسانی که خود را آخرین نیروهای مقاومت در برابر طالبان می دانند. طالبان قصد دارد تا پیش از اعلام دولت رسمی خود و به منظور جلوگیری از خیزش های احتمالی دیگر در نقاط مختلف افغانستان با الهام گرفتن از مقاومت پنجشیر، این منطقه را نیز به تصرف دربیاورد، کاری که ظاهراً آنطور که طالبان فکر می کردند ساده نیست.

همه رسانه ها از درگیری های شدید در چند محور در منطقه پنجشیر خبر می دهند، آخرین ولایت در افغانستان که همچنان در مقابل طالبان مقاومت می کند.

همه رسانه ها از درگیری های شدید در چند محور در منطقه پنجشیر خبر می دهند، آخرین ولایت در افغانستان که همچنان در مقابل طالبان مقاومت می کند.

همه رسانه ها از درگیری های شدید در چند محور در منطقه پنجشیر خبر می دهند، آخرین ولایت در افغانستان که همچنان در مقابل طالبان مقاومت می کند.

نیروهای مقاومت پنجشیر اکنون پرچم اتحاد شمال را برافراشته اند، گروهی از مبارزان آزادی خواه که از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ علیه طالبان می جنگیدند و رهبری شان را نیز احمد شاه مسعود ملقب به «شیر پنجشیر» بر عهده داشت. برخی منابع مدعی هستند که طالبان بزرگ ترین عملیات تهاجمی خود در سه سال اخیر را با استفاده از نزدیک به ده هزار نیرو و تجهیزات پیشرفته جدید و آمریکایی که از ارتش افغانستان به غنیمت گرفته، در پنجشیر انجام می دهد. در حالی که همه جا از سلاح های پیشرفته، خودروهای زرهی و هلیکوپترهای نظامی طالبان سخن گفته می شود، برخی ویدیوهای منتشر شده از داخل پنجشیر نشان می دهند که نیروهای مقاومت ملی افغانستان نیز مقادیر زیادی تجهیزات مشابه دارند، تجهیزاتی که در گذشته در این منطقه و برای چنین روزهایی جمع آوری شده اند. در یکی از این ویدیوها دیده می شود که تعداد قابل توجهی خودروی زرهی و چندین هلیکوپتر در یک استادیوم فوتبال قرار دارند و در تصاویری دیگر نیز سنگرهایی مسلح به مسلسل در دهانه دره پنجشیر انتظار نیروهای طالبان را می کشند.

فهیم فترت، از سیاستمداران مرتبط با اتحاد شمال در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته است: « به دلایل واضح نمی توانم در مورد جزییات نظامی صحبت کنم اما می توانم به شما اطمینان دهم که ما آن چیزی که برای مقاومت طولانی به آن نیاز خواهیم داشت را در اختیار داریم. ما هنوز هم مقادیر زیادی از سلاح های بجای مانده از نبرد مقابل اشغال شوروی و اولین موج مقاومت در برابر طالبان در دهه ۱۹۹۰ را در اختیار داریم زیرا می ترسیدیم که چنین روزی فرا می رسد». همچنین گزارش می شود که سربازان افغان، افسران پلیس و کماندوهایی که در کشورهای غربی آموزش دیده اند نیز دسته دسته به دره پنجشیر می روند تا برای آخرین بار مقابل طالبان بایستند. گفته می شود این افراد هر گونه تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی که توانسته اند را با خود به این منطقه برده اند.

فترت در این باره نیز گفته است:«هزاران نفر از مجاهدین منطقه پنجشیر، همراه با سربازان افغان، نیروهای ویژه و افسران پلیس، بعد از تصرف شهرهایشان توسط طالبان به پنجشیر آمده اند. اینجا مردمانی از تمام نقاط افغانستان وجود دارند: از جلال آباد، از هلمدن، از همه جای شمال تا جنوب کشور». بسم الله محمدی، وزیر دفاع سابق افغانستان نیز که به این منطقه رفته است مدعی شده در درگیری های روزهای اخیر ۴۵۰ نفر از گروه طالبان کشته شده  و بیش از ۱۳۰ نفر نیز به اسارت درآمده اند. زبیح الله مجاهد از سخنگویان ارشد طالبان اما مدعی پیشروی های نیروهایشان در پنجشیر شده و گفته است: «حدود ۲۰ درصد پنجشیر در اختیار ما قرار دارد و نیروهایمان در حال حرکت به سوی مرکز این ولایت هستند».

منبع: thesun
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود