دانشمندان: خنده نوزاد انسان شبیه میمون ها است

دانشمندان: خنده نوزاد انسان شبیه میمون ها است

خنده در همه ی زبان ها وجود دارد و حالا دانشمندان می دانند این واکنش خود به خودی در بعضی گونه های نخستی سانان هم وجود دارد.

تحقیقی که به تازگی در نشریه ی علمی Biology Letters منتشر شده می گوید الگوی خنده ی نوزاد انسان با الگوی خنده ی میمون های بزرگ یکی است.

ماریسکا کرت، نویسنده ی این پژوهش و استادیار رشته روانشناسی شناختی در دانشگاه لیدن هلند می گوید انسان های بزرگسال هنگام خندیدن نفس خود را بیرون می دهند اما نوزاد انسان و میمون های بزرگ هنگام خنده نفس خود را هم تو می دهند و هم بیرون.

انسان های بزرگسال ابتدا نفس خود را تو می دهند سپس در برون ریزی هایی کوتاه صدای خنده از خود تولید می کنند که با صدایی بلند شروع و سپس محو می شود.

کرت می گوید توصیف خنده ی میمون های بزرگ دشوارتر است اما صدای خنده ی آن ها با تغییراتی همراه است.

خنده ی نوزاد انسان لزوماً شبیه خنده ی همه ی گونه های میمون های بزرگ نیست و تنها به آن هایی شباهت دارد که از جهت تکاملی بیشترین نزدیکی را به انسان دارند، مانند شامپانزه ها و میمون های بونوبو (شامپانزه های کوتوله).

دانشمندان می گویند به نظر می رسد این پژوهش نشان می دهد خنده تا حدی زمینه ی عمیق بیولوژیکی دارد.

کرت اولین بار در حین گفتگویی میان نخستی شناس برجسته ای به نام یان وان هوف و دوست خود به این پدیده پی برد. وقتی وان هوف گفت که میمون ها هنگام خنده نفس خود را تو و بیرون می دهند، دوست کرت ویدئویی از نوزاد خود با همان سبک خنده نشان داد.

پس از آن بود که کرت آزمایش درباره ی وجود شباهت میان خنده ی نوزاد انسان با خنده ی میمون ها را آغاز کرد.

خنده ی بازدمی مسری تر است

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد هرچه خنده ای بیشتر از طریق بازدم تولید می شد، شنوندگان خنده تلقی مثبت تری از آن داشتند.

کرت می گوید خنده ی بازدمی معمولاً بلندتر و کنترل شده تر است، به این ترتیب نوزادان راحت تر می توانند این پیام را انتقال دهند که لحظات مفرحی را سپری می کنند و مایل به ادامه ی بازی هستند.

نوزادان بزرگ تر خنده های بازدمی بیشتری تولید می کردند

نوزادان بزرگ تر این تحقیق در مقایسه با نوزادان کوچک تر، خنده های بیشتری از طریق بازدم تولید می کردند.

کرت می گوید علتش ممکن است این باشد که با بزرگ تر شدن نوزادان، آن ها کارکرد ارتباطی خنده را یاد می گیرند و والدین متوجه می شوند نوزادشان مشتاقانه سعی دارد پیامی را به شکل واضح برساند.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • h شهریور ۱۶, ۱۴۰۰

    فرگشت