افزایش ۷۵ درصدی شهریه دانشگاه آزاد؛ دانشجویان کارزار اینترنتی راه انداختند

افزایش ۷۵ درصدی شهریه دانشگاه آزاد؛ دانشجویان کارزار اینترنتی راه انداختند

شهریه بسیاری از رشته های دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلی مختلف برای ترم جدید با افزایشی ۴۰ تا ۷۵ درصدی رو به رو بوده و این افزایش ناگهانی حتی در بعضی رشته‌ ها روی شهریه ی ترم‌ های قبل دانشجویان نیز اعمال شده و برای آن‌ ها بدهی صادر شده است.

به دنبال این اتفاق حالا ۴۰ هزار دانشجوی این دانشگاه در کارزاری اینترنتی خواستار رسیدگی رئیس مجلس شورای اسلامی به این تخلف شده اند.

در این نامه آمده است: «طبق مصوبه هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، شهریه باید به‌صورت سالانه افزایش پیدا کند، اما در سال تحصیلی جاری تا‌کنون دوبار شاهد افزایش شهریه بودیم که آن در هر ترم ۲۰الی۲۵درصد افزایش یافته. این درحالی است که کیفیت آموزش و نیز هزینه‌های دانشگاه به‌دلیل برگزارنشدن کلاس حضوری کاهش چشمگیری داشته است. متأسفانه در شرایط شیوع ویروس کرونا، دانشگاه آزاد نه‌تن‌ها حمایتی از قشر دانشجو نکرده، بلکه فشار‌های نامعقولی هم مبنی بر واریز وجه‌های مکرر شهریه در سایت آموزشیار بدون حتی کمی فرصت و بعضا با چاشنی تهدید وارد کرده است.»

برخی دانشجویان دانشگاه آزاد اما به جمع آوری امضا بسنده نکردند و با تجمع در دانشکده ها خواستار توضیح مدیران در این خصوص شدند.

مثلاً دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد واحد مشهد ۲۲ شهریور‌ماه در محوطه ی این دانشگاه تجمع کردند و با دردست‌ داشتن پلاکارد‌هایی اعتراضات خود را نسبت به این اقدام دانشگاه آزاد نشان دادند.

دانشجویان فنی-مهندسی تهران جنوب و دانشجویان واحد تهران مرکز هم طی اعتراضی هماهنگ، خواستار لغو افزایش نامتعارف شهریه دانشگاه آزاد شدند.

مهسا. ف یکی از دانشجویان کارشناسی واحد تهران جنوب در این‌باره می گوید: «مدیریت دانشگاه اقدام به افزایش ۴۴ درصدی شهریه ثابت کرده و معوقه این مبلغ را به‌عنوان بدهی برای دانشجویان ثبت کرده‌اند. اما طبق قانون نباید شهریه ثابت تغییر پیدا کند، ضمن اینکه کلاس‌ها هم چند ترم آنلاین بوده است. حالا هم گفته‌اند اگر بدهی را پرداخت نکنید امکان ثبت‌نام در ترم جدید را نخواهید داشت. این موضوع باعث خشم و عصبانیت همه ما دانشجویان شده و حتی به‌طور قانونی و صلح‌آمیز مواضعمان را مطرح کرده‌ایم، اما فعلا که راه به‌جایی نبرده‌ایم.»

فرزاد. ج دانشجوی دانشگاه آزاد اراک هم در این‌باره گفت: «دانشگاه آزاد بدون اطلاع قبلی و بدون هیچ ضابطه‌ای به یکباره شهریه‌ها را افزایش داده و حتی ما را بابت ترم‌های پیش بدهکار کرده است. به‌رغم اعتراض سراسری ما به این ظلم و جمع‌آوری ۴۰ هزار امضا در کارزار اینترنتی هنوز هیچ‌یک از مسئولان این موضوع را پیگیری نکرده‌اند و مدیران دانشگاه آزاد هم بدون توجه به خواسته دانشجویان، اعمال غیرقانونی شهریه را دنبال می‌کنند.»

افزایش شهریه ها غیرمعمول نبوده

محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره افزایش ۷۵ درصدی شهریه رشته‌های علوم پزشکی گفت: «اعتراضی به من نرسیده است. اما تغییر شهریه‌ها در دانشگاه آزاد همواره معمول بوده و یکدفعه افزایش خاص و غیرمعمولی نداشته‌ایم. میزان افزایش سنواتی مانند قبل است و هیچ تفاوت معناداری نداریم. البته هرگونه افزایش شهریه‌ای را باید هیأت امنای دانشگاه اعلام کند.»

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد هم با ابراز بی‌اطلاعی از اعتراض دانشجویان نسبت به افزایش شهریه توضیح داد: «میزان افزایش شهریه در آغاز هر سال تحصیلی از سوی هیأت‌امنای دانشگاه اعلام می‌شود به این شکل که هیأت امنا باید جلسه بگذارد – که امسال اواخر شهریور خواهد بود – و در آنجا تعیین می‌شود که رشد شهریه در سال تحصیلی جدید چگونه باشد.»

ماجرای دو بار افزایش شهریه در یک‌ سال

وحید چگینی، رئیس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، هرگونه افزایش چندباره در میزان شهریه ثابت دانشجویان این دانشگاه را رد کرد و گفت: «اتفاقی که در واحد تهران جنوب افتاده، این است که افزایش شهریه سال پیش را به‌موقع اعمال نکرده بودند؛ یعنی باید در سال تحصیلی گذشته، برای هر ترم ۲۰ درصد افزایش شهریه (برای شهریه متغیر) را اعمال می‌کردند، اما در دوره مدیریت سابق این واحد دانشگاهی، این اتفاق رخ نداده بود که ما مجبور شدیم این ترم این کار را انجام دهیم؛ بنابراین افزایش ۲۰ درصدی شهریه متغیر برای دوترم، برابر ۴۰ درصد افزایش شد که دانشجویان آن را پرداخت نکرده‌اند و به دانشگاه بدهکار هستند.»

چگینی افزود: «به دانشجویان اعلام شده است که این بدهی را تا قبل از فارغ‌التحصیلی‌شان به‌صورت اقساط می‌توانند پرداخت کنند.»

مطالبه دانشجویان درباره شهریه در دوران کرونا

مطالبه دیگر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی جلوگیری از افزایش شهریه در دوره آموزش مجازی است. آن‌ها می‌گویند که چرا با وجود کلاس مجازی و کاهش کیفیت آموزش باید هر سال شاهد افزایش شهریه متغیر باشند، به‌خصوص برای واحد‌های عملی که دانشگاه هیچ امکاناتی را در اختیار دانشجویان نمی‌گذارد.

محسن. خ دانشجوی مهندسی تهران جنوب در این‌باره می‌گوید: «بیشتر واحد‌های درسی ما عملی است، درحالی‌که در دوترم قبل کلاس‌ها کاملا به‌صورت مجازی برگزار شد؛ جالب آنکه پول شهریه عملی که گران‌تر است را از ما گرفتند. توضیح خواستیم که چرا؟ گفتند همین است که هست. ما پول واحد عملی را می‌گیریم و اگر نمی‌خواهید ثبت‌نام نکنید. درنهایت مجبور شدیم که این واحد‌ها را بگیریم، چون اغلب پیش‌نیاز درس‌های دیگری بودند و از طرف دیگر معلوم نبود که چه زمانی کرونا تمام می‌شود و آموزش‌ها دوباره حضوری خواهد شد. دانشجویان رشته‌های دیگر نیز چنین وضعیتی داشتند و همه از اینکه باید شهریه اضافی بابت امکاناتی را که در اختیارشان گذاشته نشده، بپردازند عصبانی و ناراحت شدند.»

حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد در این‌باره نیز توضیح داد: «پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد در آموزش مجازی و آموزش حضوری، تفاوتی با یکدیگر ندارد؛ ضمن اینکه وقتی آموزش در تمامی دانشگاه‌ها مجازی شد، دانشگاه آزاد پهنای باند خریداری و زیرساخت‌های اینترنتش را تقویت کرد. تمام این اقدامات در هر استان باعث صرف اعتبارات زیادی در دانشگاه آزاد شد.»

مسئولان ارشد دانشگاه آزاد و اعضای هیأت امنای مرکزی تاکنون حاضر به پاسخگویی درباره افزایش شهریه این دانشگاه نشده و نسبت به اعتراض دانشجویان سکوت کرده‌اند. از طرف دیگر معلوم نیست که چرا تاکنون جلسه هیأت امنای این دانشگاه برای تعیین تکلیف میزان شهریه‌ها برگزار نشده، درحالی‌که ثبت‌نام دانشجویان برای ترم جدید رو به پایان‌است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۸ نظر

ورود

  • علی ریحانی شهریور ۲۸, ۱۴۰۰

    این چه رویایی هست که میگین آزاد انتخاب کن اما نمیشه انتخاب کرد
    و کنکور سر راهشه
    #رویاتو_آزاد_انتخاب_کن_حذف_کنکور_پزشکی_پزشکی_دانشگاه_آزاد_اسلامی

  • .... شهریور ۲۸, ۱۴۰۰

    این دانشگاه آزاد ازهفت دولت آزاده.

  • حمیدرضا شهریور ۲۸, ۱۴۰۰

    دانشگاه آزاد هم مثل دولت روحانی سیاست تامین کسری بودجه ازجیب مردم راداره.

  • بهزاد شهریور ۲۸, ۱۴۰۰

    خدایی هرکی ب هرکیه دیگ معلوم نیس ک کشور دست کیه ایناهم سو استفاده میکنن الان دانشگاه ازاد اصفهان ترمی بیس تومن شده پزشکی .ترم اول ۱۲ تومن بود

  • دانشگاه آزاد .چه آزادی شهریور ۲۸, ۱۴۰۰

    سلام
    دوستان دانش که آه امسال آمد شهریه ها رو علی برکت الله بدون هیچ مصوبه ای افزایش داد ببین توی هر منطقه و هر واحد و رشته دانشجوها چکار میکنند، که همون نهادینه و تصویب کنند، موضوع این که اگر دانشگاه درآمد خاش آمده پایین حق ندارد از طرف ولی نعمتان خودش که ما هستیم جبران کنه( هرچند که این ولی نعمتها رو زمانی امتحانات حضوری مثل جانی ها جلو درب سالن امتحانات تفتیش میکنند و توی سیستم اداری مثل زندان بتن و زندانی (اوین) برخورد می کنند کارمندان بعضاً بی تربیت و بی شخصیت) خوب درآمد پدر ها و مادرها و حتی خود ماها که بعضی آزمون شاغل هستیم هم کم شده با این تورم بدهی پشت بدهی دانشگاه هم شده سر خر

  • محسن شهریور ۲۹, ۱۴۰۰

    یکی ازدلایل بی ارزش شدن مدرک تحصیلی دانشگاه آزاده متاسفانه دانشجوی مهندسی روبدون صلاحیت علمی پذیرفته شده پذیرش میکنن بعد خالی کردن جیب دانشجو بعدازچند سال باعث اشباح شدن بازار کار می‌شوند وکسانی که دردانشگاههای خوب دولتی تحصیل کردند رو به مشکل پیدا کردن کارمیکنند چون خب پارتی هم بعضی ازاین افراد دارندحالا رشته های دیگر که بماند دانشگاه آزاداز اولشم غیراستاندارد وباعث مدرک گرایی بودند دانشگاههای آزادی رومیشناسم که محیطشون درحدیک دبیرستان است ولی دارند دانشجوی دکترا پذیرش میکنن

  • محسن شهریور ۲۹, ۱۴۰۰

    شهریه ثابت دکتری رو به ۹ میلیون تومن رسوندن. واقعا کسی هست به داد ما برسه؟

  • ngr شهریور ۲۹, ۱۴۰۰

    نابود شه این مملکت نابوددد