هدیه چین به کامبوج؛ استادیوم ورزشی ۱۵۰ میلیون دلاری

هدیه چین به کامبوج؛ استادیوم ورزشی ۱۵۰ میلیون دلاری

کامبوج کلید استادیوم ۱۵۰ میلیون دلاری جدیدش را از چین تحویل گرفت. حالا کامبوج یکی دیگر از کشورهایی است که در جریان تلاش های چین برای افزایش نفوذ خود در سرتاسر دنیا چنین پروژه ای را از این کشور هدیه می گیرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، استادیوم ملی مورودوک تکنو را به طور رسمی به هان سن، نخست وزیر کامبوج تحویل داد، استادیومی که ساخت آن در سال ۲۰۱۳ با سرمایه گذاری چین آغاز شد.

در مراسم تحویل استادیوم، وانگ گفت چین به دلیل دوستی نزدیکش با کشور کامبوج سرمایه گذاری این پروژه را برعهده گرفت. کامبوج قصد دارد از این استادیوم که در حومه ی پایتخت آن، پنوم پن، واقع شده، برای میزبانی سی دومین بازی های جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۳ استفاده کند.

این استادیوم که به شکل یک قایق طراحی شده، در هر دو سر خود سازه ای به ارتفاع حدوداً ۹۹ متر دارد که شبیه به دماغه و عقب کشتی است. این طراحی قرار است بیانگر رابطه ی چین و کامبوج باشد، چرا مردم چین صدها سال قبل با کشتی به کامبوج سفر می کردند.

شکل «دماغه ها» نمادی از «سامپیه» هم هست، روش سنتی کامبوجی ها برای سلام کردن یا ادای احترام، حالتی که در آن فرد کف دو دست را جلوی قفسه ی سینه به هم می فشارد و در عین حال بدن خود را خم می کند.

دور این استادیوم پنج طبقه خندق پهنی به همراه فواره وجود دارد که ادای احترامی است به معبد ۵۰۰ هکتاری انگکور وات ِ کامبوج.

این استادیوم ۶۰ هزار نفر را می تواند در خود جای دهد و به یک زمین فوتبال با استاندارد بین المللی، یک استخر شنای سایز المپیک و یک مسیر دو مجهز است. این استادیوم یک سالن تمرین، باشگاه سرپوشیده و یک مرکز ورزش های آبی هم دارد و می تواند میزان مسابقات ورزشی ای همچون کریکت، بسکتبال و بدمینتون هم شود.

برای ساخت این استادیوم از ۳۴۰ مهندس چینی و ۲۴۰ کارگر کامبوجی کمک گرفته شد.

هان سن، نخست وزیر کامبوج در مراسم تحویل استادیوم گفت: «این تنها نخستین میوه ی این فصل از رابطه ی مستحکم کامبوج – چین است.»

دیپلماسی استادیومی

چین تحت برنامه ای که آن را «ابتکار کمربند و جاده» نامیده، به کشورهای در حال توسعه در ازای افزایش نفوذ، پروژه های زیربنایی اهدا می کند.

چین با این برنامه به کشورهای در حال توسعه کمک کرده از فرودگاه، جاده و مسیرهای حمل و نقل دریایی برخوردار شوند. اما برای دهه ها به طور خاص استادیوم یکی از برگ های برنده ی چین بوده است. بیش از ۱۰۰ استادیوم در کشورهای آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا توسط چین ساخته، طراحی و سرمایه گذاری شده است.

برخی محققان به این تاکتیک چین «دیپلماسی استادیومی» می گویند.

چین میلیاردها دلار در قالب کمک، وام و سرمایه گذاری در کامبوج خرج کرده و این دو کشورها سال ها روابط نزدیکی با یکدیگر داشته اند. در ماه ژوئن کامبوج دو ساختمان در یکی از پایگاه های نیروی دریایی خود را که توسط آمریکا ساخته شده بود تخریب و ساختمان های دیگری را جایگزین آن ها کرد. این اقدام نگرانی هایی در خصوص احتمال افزایش حضور نظامی چین در کامبوج ایجاد کرد.

منبع: insider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سعید س مهر ۶, ۱۴۰۰

    این هدیه نیست این راهی هستش برای نفوذ به کشور های کم توان و به دست گرفتن اون هاست اول از قرض پول نقد شروع شد و حالا با سازه هاس گرون قسمت ، بعد که کشورها باید پول رو پس بدن نمیتونن ( خود چین میدونه کدوم کشورها نمیتونن) و کم کم شروع به قدرت گرفتن میکنن مثال کوچیکش پول نزولی هستش