شکست طرح سرمایه گذاری خارجی در قبال اقامت ۵ ساله ایران حتی بدون یک متقاضی

شکست طرح سرمایه گذاری خارجی در قبال اقامت ۵ ساله ایران حتی بدون یک متقاضی

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی، طرح های اقامتی متعددی را با اعطای اقامت خود در ازای سرمایه گذاری به مبلغ خاصی در کشورشان ارائه کرده اند، سال ۱۳۹۸ بود که ایران نیز طرحی را برای اعطای مجوز اقامت ۵ ‌ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کرد که بر اساس آن هر خارجی با سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در ایران می توانست اقامت ۵ ساله را بدست آورد. اکنون اما معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور می گوید که این طرح با استقبال مواجه نشده و حتی یک نفر نیز متقاضی استفاده از آن نشده است.

سال 1398 بود که ایران نیز طرحی را برای اعطای مجوز اقامت 5 ‌ساله ایران به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کرد

بابک دین پرست در این باره گفته است: «مصوبه هیات وزیران در تیرماه ۱۳۹۸ مبنی بر صدور مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری، موفقیت‌آمیز نبود. براساس این مصوبه هر متقاضی خارجی می توانست با سرمایه گذاری یا سپرده گذاری ۲۵۰ هزار دلار در کشور، که به تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و یا سازمان سرمایه گذاری رسیده باشد، مجوز اقامت پنج ساله در ایران دریافت کند». دین پرست با اشاره به بالا بودن رقم سرمایه گذاری اعلام شده برای اخذ اقامت ۵ ساله ایران، تصریح می کند: «با وجود اینکه وزارت کشور با کمک دستگاه های ذیربط تمامی فرآیندهای کار و شیوه نامه ها را برای اجرای مصوبه مزبور تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده بود اما به دلیل بالا بودن رقم سرمایه گذاری، حتی یک مورد تقاضا در این چهارچوب صورت نگرفت. از این رو اصلاحات لازم برای کاهش رقم سرمایه گذاری و افزایش میزان سود سپرده گذاری و اشکالات در فرآیند اجرای مصوبه مزبور احصا شد و به زودی نامه آن تهیه و به امضای وزیر کشور می رسد تا به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده و در آنجا تعیین تکلیف شود، در صورتی که این شورا مورد مزبور را تصویب کند، ادامه کار برای اجرا در دولت پیگیری می شود».

سال 1398 بود که ایران نیز طرحی را برای اعطای مجوز اقامت 5 ‌ساله ایران به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کرد

وی در مورد نحوه استفاده از این طرح نیز افزود: « در صورت کاهش رقم سرمایه گذاری و ساز و کار جدیدی که برای این منظور در نظر گرفته می شود، می توان شاهد صدور مجوز برای اقامت های متعدد پنج ساله برای سرمایه گذاران یا سپرده گذاران بود، قبل از اجرایی شدن این مصوبه نیز متقاضیان سرمایه گذاری یا سپرده گذاری ۲۵۰ هزار دلاری می توانند به دستگاه مربوطه مراجعه و پس از انجام آن، مجوز اقامت پنج ساله دریافت کنند». بر اساس طرح سرمایه گذاری در ایران در قبال دریافت اقامت ۵ ساله، افرادی که حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بازار سرمایه کشور سرمایه گذاری کنند، به همراه همسر، فرزندان پسر کمتر از ۱۸ سال و دختر مجرد و پدر و مادر (حداکثر به تعداد پنج نفر)، مجوز اقامت دریافت خواهند کرد.

دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • میهمان مهر ۳, ۱۴۰۰

    با سلام
    خوب معلومه طرح شکست می خوره وقتی امارات همین سرمایه گذاری رو به صورت خرید مسکن یک میلیون درهمی که معادل ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار می شه داره برای کلیه اعضای خونواده به صورت دائم می ده یا ترکیه با مبلغی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بازم اقامت دائم می ده حالا به صورت خرید مسکن، کارآفرینی و … یا حتی کانادا کشور عشاق اختلاس گر این مسئولین که سعی نکردن یک نگاه به قوانین مهاجرت و پذیرش اقامت اونجا بکنن فراهم می کنن طرف مگه از جونش سیر شده باشه که بخواد همین مبلغ رو در کشور پاک و بدون اختلاس و بدون رانت و با مسئولین بافکر و محترم و بدون تحریم و … ! ایران اونم به مدت فقط ۵ سال بکنه

  • کامران مهر ۳, ۱۴۰۰

    شاید اگر یک مبلغی بهشون بدن کسی حاضر بشه بیاد اقامت این خراب شده رو بگیره. شما نمی خواد سرمایه گذار خارجی جذب کنید همین توله هاتون رو که میلیون میلیون سرمایه ایران رو می برن کشورهای خارجی و اقامت اونجا رو می گیرن جمع کنید باقی پیش کش.

  • سید مهر ۳, ۱۴۰۰

    خوب اگر کسی بخواد از کشور با سطح پایینتر از ایران بیاد اینجا، ۲۰۵.۰۰۰USDش کجا بود که بخواد بیاره ایران.
    اگرم کسی وضع مالیش انقدر خوب باشه که ۲۵۰.۰۰۰USD داشته باشه، مطمئنا تو کشوری با شرایط خیلی بهتر از ایران داره زندگی میکنه و دلیلی نداره پا شه بیاد اینجا اقامت ۵ ساله بگیره و خودش و خانواده‌ش رو محدود کنه!!!
    پرونده بسته شد.

  • ابراهیم مهر ۴, ۱۴۰۰

    مگه طرف مجبوره سرمایه گذاری کنه توی کره شمالی اسلامی اونم ۲۵۰ هزار دلار ??

  • شایان مهر ۴, ۱۴۰۰

    طرف قراره به چه دلخوشی ای بیاد ایران آخه ؟؟ از اینترنت ملی استفاده کنه ؟؟ از عدم آزادی پوشش استفاده کنه ؟؟ از نبود موسیقی زنده در خیابان و رستوران و کافه لذت ببره؟؟ از نبود جشن و کارناوال و خوشحالی استفاده کنه ؟؟ اگه زن باشه از عدم امکان دوچرخه سواری و رفتن به استادیوم استفاده کنه ؟؟ با شنیدن هر روز گرونی و فقر و بیکاری روزش رو بگذرونه ؟؟ اون مسئولی که چند سال پیش با ارایه همچین طرح مسخره ای ، چنین خیال خامی داشته که کسی میاد ایران ، معلومه از عالم و آدم بی خبر بوده

  • سپهر مهر ۴, ۱۴۰۰

    فرض کنید یک نفر که داره در کشوری زندگی میکنه ، دست زن و بچه اش رو بگیره و ۴ تا ۲۵۰ هزار دلار ، یعنی یک میلیون دلار بده بیاد ایران!
    بعد یه فیلم خوب اومده ، میخواد پاشه بره سینما ببینه ، بهش میگن ما اینجا اکران بین المللی نداریم!
    میخواد بره ماشین برند مورد علاقه اش رو بخره ، میره میبینه مدل ۵ سال کارکرده اش ، ۲ برابر قیمت جهانیه !
    میره عابر بانک کارتش رو میزنه تو دستگاه ، میبینه به خاطر FATF و سوئیفت اصلا کارتهای جهانی کار نمیکنن !
    میخواد دست زن و بچه اش رو بگیره ببره استادیوم ، میبینه نمیتونه !
    میخواد از شبکه های اجتماعی مورد علاقه اش و بازی های آنلاین جهانی استفاده کنه ، میبینه همه فیلترن !
    آخه چرا باید بیاد ایران ؟؟؟!!!

  • سامان مهر ۴, ۱۴۰۰

    مشخصه کسی که چنین طرحی میده کوچکترین شناختی به زندگی مردم در خارج از ایران نداره. در اکثر کشورها (بجز کره شمالی و امارت افغانستان) انقدر در مقایسه با ما آزادیهای فردیشون بیشتره و انقدر ثبات اقتصادی بیشتره که هیچ وقت حاضر نمیشن بیان در ایران موندگار بشن. اکثریت افراد بسیار معدودی هم که طی این چهل سال در ایران اقامت گرفتن، یا همسر ایرانی داشتن یا اینکه شغل و کارشون به ایران مربوط بوده. مثلا پژوهشگر زبان فارسی یا شیعه شناسی بودن یا فرضا علاقه مند به سازهای ایرانی بودن.