مخالفت چین با درخواست سازمان جهانی بهداشت برای انجام تحقیقات در غارهای خفاش

مخالفت چین با درخواست سازمان جهانی بهداشت برای انجام تحقیقات در غارهای خفاش

سازمان جهانی بهداشت از چین خواسته بود اجازه ی دسترسی به صدها غار خفاش و مزارع پرورش حیوانات وحشی در استان هوبئی را به این نهاد بین المللی دهد. این سازمان امیدوار بود دانشمندان بتوانند برای انجام تحقیقات درباره ی منشأ ویروس کرونا به شهر انشی ِ چین، در نزدیکی ووهان، سفر کنند.

انتشار کتاب شاری مارکسون، خبرنگار استرالیایی، به نام «آنچه واقعاً در ووهان رخ داد»، علت وقوع همه‌گیری کرونا را زیر ذره بین برده است. آژانس های اطلاعاتی آمریکا در ماه اوت در گزارشی به جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، اعلام کردند کووید-۱۹ سلاح بیولوژیکی نبوده و احتمالاً بر اثر انتقال طبیعی یا درز از آزمایشگاه به وجود آمده است.

اما پکن همواره ادعاها درباره ی اینکه همه‌گیری کرونا از یکی از بازارهای گوشت چین یا درنتیجه ی درز از آزمایشگاه به وجود آمده را رد کرده است.

مایکل وروبی استاد دانشگاه آریزونای آمریکا می گوید: «ما باید از ویروس هایی که در بدن آن خفاش ها زندگی می کنند بیشتر بدانیم.»

او در ادامه گفت: «نزدیکی حیوانات پرورشی به خفاش هایی که می توانند حامل ویروس کرونا باشند دقیقاً از همان چیزهایی است که نگرانش هستیم.»

رسانه های چین مدعی هستند ۶ بازار گوشت در شهر انشی تا مارس ۲۰۲۰، تعطیل بودند، یعنی درست پیش از آنکه ویروس کرونا به سرتاسر دنیا انتشار یابد.

تعطیلی بازارهای این شهر از ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود، تنها ۸ روز پیش از آنکه چین اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا را در این کشور ثبت کند.

یک فروشنده ی مرغ که در یکی از بازارهای شهر انشی کار می کرد، گفته: «الان خیلی سختگیر شده اند به خاطر همین دیگر هیچ حیوان وحشی ای اینجا نمی بینید.»

«قبلاً یک تعدادی این اطراف بود، البته نه خیلی، اما یک تعدادی می دیدی.»

همچنین گفته می شود از زمان آغاز همه‌گیری کرونا ۲۹۰ مزرعه ی پرورش حیوانات وحشی در شهر انشی تعطیل شده است.

در مزارع تعطیل شده بین ۴۵۰ هزار تا ۷۸۰ هزار حیوان وجود داشت.

با این حال، حیوانات وحشی ای که در ووهان به فروش می رفتند، از استان هوبئی، از جمله شهر انشی آمده بودند.

مناطق غربی استان هوبئی زیستگاه دست کم هفت گونه از خفاش های نعل اسبی است.

تصور می شود خفاش های راینولوفس افینس (Rhinolophus affinis) که در جنوب چین زندگی می کنند، حامل ویروسی با شباهتی ۹۶ درصدی به کووید-۱۹ باشند.

علیرغم این نگرانی ها، سفارت چین در آمریکا به واشنگتن پست گفته نمی توانند این موضوع را که آیا خفاش ها، حیوانات پرورشی یا مردم انشی برای ویروس کرونا تست شده بودند، را تأیید کنند.

منبع: express
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود