گامانایف آیکون؛ دقت بالا در درمان ضایعات مغزی

گامانایف آیکون؛ دقت بالا در درمان ضایعات مغزی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هر ساله از دستگاه گامانایف در درمان بیش از ۷۰،۰۰۰ بیمار در سراسر جهان استفاده می‌شود. درحالی‌که علوم پزشکی پیوسته در حال پیشرف است، چه چیزی باعث افزایش تقاضا برای دستگاهی می شود که در سال ۱۹۶۸ اختراع شده است!؟

پروفسور کورای اوزدومان (Koray Özduman) متخصص و جراح مغز و اعصاب، مدیر واحد گامانایف در بیمارستان آجی بادم ترکیه ، که بیش از ۷۰۰۰ بیمار را به کمک این فناوری درمان کرده، سال‌ها تجربه طولانی در زمینه مدل‌ها و نسل‌های مختلف این دستگاه دارد. پروفسور اوزدومان بر اساس تخصص خود، مزایای عمده، پیشرفت‌ها و علائم درمان با روش گامانایف  را به صورت خلاصه در این مقاله تشریح کرده است.

تکنولوژی از گذشته و امید به آینده

گامانایف ممکن است مانند یک سلاح تیز به نظر برسد، اما در واقع یک ابزار غیر تهاجمی برای درمان تومورهای مغزی و اختلالات عصبی است. این دستگاه مانند جراحی بدون تیغ، با خیال راحت برای از بین بردن سلول‌های هدف با کمترین آسیب برای بافت های سالم اطراف استفاده می شود. این دستگاه در سال ۱۹۶۸ به عنوان ابزاری برای درمان غیرتهاجمی اختلالات عملکردی مغز اختراع شد.

از آن زمان، بیش از یک میلیون بیمار تحت درمان قرار گرفته اند و بیش از ۲۸۰۰ مقاله علمی در مورد این سیستم منتشر شده است. با پیشرفت مداوم پزشکی مدرن، دستگاه گامانایف مرتباً با ویژگی ها و قابلیت‌های جدیدی معرقی گردید. در حال حاضر، مجموعه بهداشت و درمان آجی بادم از نسل ششم یعنی گامانایف آیکون (Gamma Knife Icon) استفاده می کند که دقت تا ۰.۱۵ میلی متر را ارائه می‌دهد و ۲ تا ۴ برابر دوز پایین تری را برای مغز سالم در مقایسه با سایر سیستم ها ارائه می‌دهد. مزیت بزرگ Icon این است که می توانید درمان را در یک جلسه یا در چند بخش اعمال کنید. پروفسور کورای اوزدومان می‌گوید: با دستگاه های گامانایف قبل از مدل آیکون، ما مجبور بودیم درمان را فقط در یک روز انجام دهیم یا مجبور بودیم آن را چندین ماه با دو درمان در زمان های مختلف انجام دهیم. امروزه، می توانیم درمان را در عرض سه روز یا پنج روز انجام دهیم. این مساله باعث ایجاد دو تغییر در روند درمان خواهد شد. اول، شما می‌توانید تومورهای بزرگتر را درمان کنید. دوم‌، عوارض جانبی مغز یا اعصاب اطراف سلول‌های هدف کاهش می یابد. با انجام این درمان نه‌ تنها در یک روز بلکه در پنج روز می‌توانید عوارض جانبی را کاهش دهید.”

بنابراین ، امروزه تعداد بیشتری از بیماران می توانند نسبت به ۵ یا ۱۰ سال پیش با روش های گامانایف تحت درمان قرار گیرند.  از آنجایی که مردم تمایل دارند روند درمان آن‌ها با میزان تهاجم کمتری صورت گیرد، تقاضا به طور مداوم در حال افزایش است.

چه کسانی می‌توانند با روش گامانایف درمان شوند؟

پروفسور اوزدومان می‌گوید بیشترین افراد کاندید برای درمان با گامانایف بیماران مبتلا به تومور مغزی هستند. اما هر بیمار مبتلا به تومور مغزی کاندیدای مناسبی برای عمل گامانایف نیست. در این موارد دو مساله وجود دارد. اولین مورد این است که تومور درحال رشد است یا خیر! در چنین مواردی که وضعیت تومور ثابت است، روش گامانایف شیوه مناسبی برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی خواهد بود. اما در حالت دوم ممکن است تومور پیوسته در حال نفوذ و حرکت باشد که در چنین موارد این شیوه درمانی توصیه نمی‌شود.

جدا از تومورهای مغزی، گامانایف یک گزینه درمانی خوب برای مشکلات عملکردی مانند بیماری پارکینسون، درد صورت مانند نورالژی سه قلو یا مشکلات عروقی مغز مانند ناهنجاری های شریانی است. همچنین این تکنولوژی می‌تواند برای بیماری اطفال به شرط در نظر گرفتن علائم، مورد استفاده قرار گیرد.

معمولا در بیماری‌های اطفال پزشک با در نظر گرفتن علائمی چون خوشخیم بودن تومور یا عدم وجود ناهنجاری‌های شریانی از روش گامانایف استفاده می‌کند. معمولا در چنین موارد از روش جراحی استفاده نمی‌شود. در شیوه درمانی گامانایف به دلیل حداقل تابش آسیب کمتری به سایر سلول وارد شده می‌شود.

گامانایف چگونه کار می کند؟

دستگاه گامانایف با استفاده از تکنیکی موسوم به رادیو جراحی استریوتاکتیک (SRS) کار می‌کند. این تکنیک شامل تشعشع چندین پرتو است که دقیقاً روی سلول‌های بیمار متمرکز شده است. برای مشکلات مختلف درون مغز، گامانایف گزینه خوبی را برای رسیدن به هدف موردنظر در اختیار ما قرار می‌دهد.

اما این هدف چیست؟ برای یک تومور بدخیم که باید تبخیر شودو اثری از آن باقی نماند، گامانایف بهترین روش درمانی است. برای تومورهای خوشخیم، مانند تومورهایی که از پوشش های مغزی بیرون می آیند، مانند مننژیوما یا تومورهایی که از شنوایی یا عصب تعادلی بیرون می آیند، به نام شوانوم‌های دهلیزی – گامانایف روش متوقف کننده است. “در بیماران نورالژی سه قلو، هدف پرتوهای گامانایف آسیب عصب سه قلو است تا از انتقال سیگنال‌های درد جلوگیری کند.

در ناهنجاری های شریانی وریدی که نشان دهنده گره‌های عروقی در داخل مغز است، جراحی رادیویی به منظور ضخیم شدن دیواره عروق و توقف جریان خون و جلوگیری از پارگی می‌تواند موثر باشد. پروفسور اوزدومان خاطرنشان می کند: “توانایی انجام این کار بدون جراحی به ما در حفظ عملکرد مغز کمک می کند.”

گامانایف چگونه انجام می شود؟

گامانایف معمولاً یک عمل سرپایی است که طول درمان آن از چند ساعت بیشتر نخواهد شد. پروفسور اوزدومان می گوید، این روش در مقایسه با روش جراحی سنتی، فوق العاده آسان است. بیمار معمولاً صبح برای اسکن MRI به بیمارستان مراجعه می‌کند که به تعیین محل مورد نظر و برنامه ریزی درمان با دقت میلی متری کمک می کند. سپس، یک قاب بر روی سر بیمار قرار داده می شود تا سر بیمار در طول عمل ثابت بماند. Gamma Knife Icon همچنین می تواند بدون قاب سر و با ماسک ترموپلاستیک در بیماران خاص استفاده شود. پس از درمان ، بیماران می توانند در همان روز به زندگی عادی خود بازگردند. ایشان همچنین افزودند “از نظر جسمی ، گامانایف چیزی در شما تغییر نمی دهد. زخمی ندارد ؛ بنابراین ، نیلز به هرگونه مراقبت از زخم ندارید. شما نیاز به هیچ بستری در بیمارستان ندارید ؛ لازم نیست به بخش مراقبت های ویژه بروید ؛ این مزایا با درمانهای معمول جراحی ما قابل مقایسه نیست. ”

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما ، روی: www.acibadem.ir کلیک کنید

بدون نظر

ورود