ماجرای عکس پدر و پسر معلول سوری که دنیا را تکان داد

ماجرای عکس پدر و پسر معلول سوری که دنیا را تکان داد

منذیر النزال، پدر سوری، از زمان مجروح شدنش در جریان بمباران یک بازار و گریختنش به ترکیه، برای ادامه ی زندگی با مشکل مواجه شده است. اما چیزی که بیشتر اوقات ذهن او را به خود مشغول می کند نه پای از دست رفته ی خود، بلکه آینده ی پسر ۵ ساله اش، مصطفی است که بدون دست و پا متولد شده است.

این پدر و پسر سوژه ی عکس یک عکاس ترکیه ای به نام محمد اصلان شده اند که از میان هزاران عکس توانست عنوان عکس سال را در مسابقه ی عکاسی بین المللی سیه‌نا از آن خود سازد.

اصلان که امیدوار است این عکس توجه ها را به نیاز این کودک پناهجو به دست و پای مصنوعی معطوف سازد، می گوید: «می خواستیم توجه ها را به این موضوع جلب کنیم. این پسر همیشه انرژی زیادی دارد. به نظر می رسد که پدرش دیگر تسلیم شده باشد.»

اصلان می گوید با این پدر که ۳ فرزند دارد در جنوب ترکیه، در نزدیکی مرز سوریه آشنا شده بود. این خانواده در فروشگاهی در آنجا زندگی می کردند. پدر و مادر بچه ها به آنجا آمده بودند تا بتوانند برای پسرشان، مصطفی که بزرگ ترین فرزند آن ها است، از دیگران کمک بگیرند. مصطفی به درمان پزشکی ای نیاز دارد که آن ها از پس تمام هزینه اش برنمی آیند و همینطور پروتزهای مخصوصی که در ترکیه وجود ندارد.

منذیر می گوید: «قسم می خورم به تک تک بیمارستان ها سرزده ام. هیچ شهری نیست که آنجا را نگشته باشم، اما هیچ فایده ای نداشته.»

مصطفی که با سندرم تترا-آمیلیای مادرزادی متولد شده، لبخندزنان روی فرش غلت می زند تا اینکه خواهر کوچکش او را بلند می کند و روی یک مبل می گذارد. پدرش می گوید: «این وضع مصطفی است اما خیلی خیلی باهوش است.»

خانواده ی او از زمان گریختن شان از ادلب، آخرین استان کلیدی سوریه که بعد از ۱۰ سال جنگ در این کشور در تصرف نیروهای داعش قرار دارد و مورد حمله ی نیروهای دولتی سوریه و هم‌پیمانان آن ها قرار گرفته، بیشتر از ۳ سال است که زندگی خود را عمدتاً از طریق کمک های خیریه می گذرانند.

این گوشه از شمال سوریه در کنار مرزی قرار دارد که اردوگاه هایی مملوء از پناهجو در آنجا پراکنده شده است. طی یک دهه جنگ، میلیون ها سوری به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه سرازیر شده اند. اصلان امیدوار است عکس او به کاهش نگاه منفی ای که نسبت به پناهجویان در ترکیه وجود دارد هم کمک کند، چرا که برخی از مردم ترکیه آن ها را مقصر مشکلات اقتصادی کشورشان می دانند.

عکس اصلان که «مشقت زندگی» نام دارد و داوران مسابقه ی عکس سیه‌نا آن را تصویری «قدرتمند به لحاظ احساسی » توصیف کرده اند، این ماه در نمایشگاهی در ایتالیا در کنار دیگر تصاویر این مسابقه ی عکاسی به نمایش درخواهد آمد.

زینب، مادر مصطفی، می گوید: «این عکس دنیا را تحت تأثیر قرار داده. ما سال ها است که داریم تلاش می کنیم صدایمان را به گوش هر کسی که شنونده باشد برسانیم، تا به درمان مصطفی کمک کنند. ما هر کاری لازم باشد می کنیم تا زندگی بهتری برایش فراهم کنیم.»

منبع: washingtonpost
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود