دردسرساز شدن اسب های آبی قاچاقچی مشهور مواد مخدر برای کلمبیا

دردسرساز شدن اسب های آبی قاچاقچی مشهور مواد مخدر برای کلمبیا

وقتی در سال ۱۹۹۳، پابلو اسکوبار، قاچاقچی مشهور مواد مخدر در کلمبیا، به ضرب گلوله ی پلیس کشته شد، از او نه تنها یک امپراتوری تجارت کوکایین، بلکه چند زرافه، گورخر، فلامینگو و چهار اسب آبی بر جای ماند.

بیشتر این حیوانات به باغ وحش منتقل شدند اما اجازه دادند آن چهار اسب آبی در آبگیری در نزدیکی مزرعه ی سابق اسکوبار بمانند چون سنگین تر از آنی بودند که بتوان منتقل شان کرد.

از زمان مرگ اسکوبار، این اسب های آبی به رود ماگدالنای کلمبیا رفته و در آنجا زندگی می کنند اما در این مدت جمعیت شان چند برابر شده است. حالا دادگاه آمریکا این اسب های آبی را به عنوان «شخص» به رسمیت شناخته، امری که نخستین بار در تاریخ قانون آمریکا محسوب می شود.

به خاطر نقش برجسته ی اسکوبار در تجارت کوکایین و کارتل مواد مخدر مدلین، از این حیوانات گاهی با عنوان «اسب های آبی کوکائینی» یاد می شود.

این اسب های آبی که ۱/۳ تن وزن دارند به اکوسیستم منطقه صدمه زده اند و سابقه ی حمله به ماهیگیران را هم دارند. همین مسأله سبب شده تلاش هایی برای کاهش سرعت رشد جمعیت آن ها که به ۱۰۰ عدد می رسد صورت گیرد. آن ها بزرگ ترین گله ی اسب های آبی در خارج از آفریقا محسوب می شوند.

چندی قبل دولت کلمبیا اعلام کرد ۲۴ عدد از این اسب های آبی را با استفاده از داروی مخصوصی به نام GonaCon عقیم کرده است.

با این حال، صندوق حمایت قانونی از حیوانات که یک نهاد خیریه ی آمریکایی است، در تلاش است داروی ضد بارداری دیگری به نام PZP را جایگزین کند که به گفته ی آن ها از موفقیتی تاریخی در کنترل اسب های آبی برخوردار است.

در دادگاه کلمبیا پرونده ی بازی وجود دارد که شاکی آن این اسب های آبی هستند. این پرونده از سوی یکی از دادگاه های آمریکا پذیرفته شده و بنابراین اسب های آبی به طور قانونی به عنوان «شخص» به رسمیت شناخته شده اند.

صندوق حمایت قانونی از حیوانات می خواهد شواهد و مدارکی از سوی این اسب هایی آبی از دو کارشناس عقیم سازی بدون جراحی حیوانات ارائه کند، اما کارشناس ها ساکن اوهایو هستند، به همین دلیل این پرونده باید علاوه بر دادگاه آمریکا، در دادگاه کلمبیا هم مطرح شود.

سخنگوی این نهاد خیریه گفت دادگاه این اسب های آبی را به عنوان اشخاص حقوقی به رسمیت می شناسد.

مدیرعامل این نهاد خیریه نیز گفت: «اینکه دادگاه تصمیم گرفت به این اسب های آبی این اجازه را بدهد که از حق قانونی خود برای کسب اطلاعات در آمریکا استفاده کنند، نقطه ی عطف بسیار مهمی در مبارزه ی گسترده تری محسوب می شود که تلاش دارد این مسأله که حیوانات دارای حقوقی قابل اجرا هستند به رسمیت شناخته شود.»

 

بیشتر بخوانید:

۱۸ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد پابلو اسکوبار، قاچاقچی مشهور مواد مخدر کلمبیایی

فرزند گمشده پابلو اسکوبار ؛ اعترافات باورنکردنی پسر معروف‌ترین قاچاقچی مواد مخدر جهان

منبع: insider
بدون نظر

ورود