روایت محمود شهریاری از ممنوعیت صحبت درباره شب یلدا در صدا و سیما

روایت محمود شهریاری از ممنوعیت صحبت درباره شب یلدا در صدا و سیما

محمود شهریاری، مجری پیشین صدا و سیما می گوید زمانی شب یلدا در فهرست ممنوعه های صدا و سیما بود.

شهریاری، مجری اخراجی صدا و سیما، در مصاحبه ی جدید خود با یک برنامه ی اینترنتی گفت مردم ما باید بدانند که زمانی حتی حرف زدن درباره ی شب یلدا در پخش زنده ی تلویزیون ممنوع بود.

شهریاری گفت زمانی که اولین برنامه ی مصادف شده با شب یلدا از تلویزیون پخش شد او گزارشگر بود و از پشت بی سیم به او گفتند در گزارشش خیلی به این موضوع اشاره نکند. به همین دلیل برای اینکه بگوید امشب شب یلدا است گفت امروز کوتاه ترین روز سال است.

این مجری سابق همچنین گفت مردم باید بدانند که زمانی نوروز و آداب و رسوم آن را در کشور ما خرافه می دانستند.

چندی قبل صحبت های ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، درباره ی مجموعه ی پاسارگاد خبرساز شد.

رئیس جمهور ماه گذشته پس از بازدید از مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید گفته بود: «بناها و مواریث تاریخی نظیر تخت جمشید نشان از هنر والای ایرانیان از سده‌های گذشته دارد که امروز باگذشت قرن‌ های متمادی همچنان مایه حیرت و ستایش است. پیام دیگر بنای تخت‌جمشید خطاب به ستمگران است که ببینند سرنوشت کسانی که به مردم ظلم می‌ کنند، چیست؟».

رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از ممانعت از کشاورزی و حفر چاه به خاطر باستانی بودن منطقه پاسارگاد انتقاد کرده و با تأکید بر اهمیت تاریخی این بنا، گفته بود :«امروز مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌ توانند کشاورزی کنند، چاه بزنند، باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ ها مقداری انقباض پیدا کند».

این صحبت ها واکنش های متعددی را به دنبال داشت.

ضرغامی اما اندکی بعد مدعی شد در واکنش‌های انتقادی گسترده و شدید درباره ی اظهارات او در فضای مجازی و رسانه‌ ها یک «تحریف عجیب» صورت گرفته و منظور او حفر چاه در حریم آرامگاه کوروش نبوده و گفت به دنبال حفر چاه در مقبره کوروش نیستند اما نمی توان به مشکلات کشاورزان هم بی توجه بود. او تأکید کرد: «اطمینان می‌ دهم در کنار مقبره کوروش که به عنوان یک میراث تاریخی است، چاهی حفر نخواهد شد.»

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود