تصاویر مراسم ازدواج ملاله یوسف زی، جوان ترین برنده جایزه صلح نوبل

تصاویر مراسم ازدواج ملاله یوسف زی، جوان ترین برنده جایزه صلح نوبل

ملاله یوسف زی که در ۱۷ سالگی به جوان ترین برنده ی جایزه صلح نوبل بدل شد، پس از گذشت ۹ سال از روزی که از ناحیه ی سر مورد اصابت گلوله ی نیروهای طالبان قرار گرفت، دیروز سه شنبه در انگلیس ازدواج کرد.

یوسف زی ۲۴  ساله، در مراسمی کوچک با عاصر ملک، رئیس هیئت مدیره ی کریکت پاکستان، ازدواج کرد. خانواده ی هر دو در این مراسم که در شهر بیرمنگام ِ انگلیس برگزار شد، حضور داشتند.

یوسف زی در توییتر خود نوشت: «امروز روز عزیزی در زندگی من است. لطفاً برایمان دعا کنید. ما برای طی کردن سفر پیش روی خود به همراه یکدیگر هیجان داریم.»

یوسف زی، یکی از مشهورترین حامیان تحصیل دختران در دنیا، چیز بیشتری از مراسم ازدواج خود نگفت اما چند عکس از این مراسم منتشر کرده که در آن ها لباسی به رنگی صورتی به تن دارد.

همسر او، عاصر مالک، رئیس هیئت مدیره ی کریکت پاکستان است. او در سال ۲۰۱۲در رشته ی علوم مدیریت از دانشگاه لاهور فارغ التحصیل شد.

بسیاری از سرتاسر دنیا از طریق فضای مجازی ازدواج یوسف زی را تبریک گفتند. در اینستاگرام، گرتا تونبرگ و پریانکا چوپرا از جمله کسانی بودند که به یوسف زی تبریک گفتند. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم در توییتر خود نوشت که او و همسرش امیدوارند این تازه عروس و داماد از این روز ویژه ی زندگی خود لذت ببرند. او همچنین گفت: «آرزو می کنیم زندگی شادی در کنار یکدیگر داشته باشید.»

بیشتر از ۹ سال از ترور نافرجام ملاله یوسف زی به دست نیروهای طالبان می گذرد. او زمانی که دختری نوجوان بود به خاطر انتقادش از اقدامات طالبان برای جلوگیری از تحصیل دختران پاکستانی، از ناحیه ی سر مورد اصابت گلوله ی جنگجویان این گروه قرار گرفت. در زمان وقوع این حادثه یوسف زی برای بی‌بی‌بی مطالبی درباره ی شرایط زندگی تحت سلطه ی طالبان در یکی از روستاهای پاکستان می نوشت.

یوسف زی که در این حمله به شدت آسیب دید برای درمان به انگلیس منتقل شد. او در سال ۲۰۱۳ به همراه خانواده اش در شهر بیرمنگام ِ انگلیس ساکن شد و در همانجا تحصیلات خود را ادامه داد. او به فعال حوزه ی تحصیل دختران بدل شد و نهادی به نام «صندوق ملاله» تأسیس کرد.

یوسف زی سال گذشته از دانشگاه آکسفورد ِ انگلیس در رشته ی فلسفه، سیاست و اقتصاد فارغ التحصیل شد.

او در ماه اوت در مقاله ای برای نشریه ی نیویورک تایمز از نگرانی خود برای وضعیت تحصیل دختران افغان تحت سلطه ی طالبان گفت.

منبع: nytimes
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • Aban2019 آبان ۱۹, ۱۴۰۰

    ما تو همین ماه دو سال پیش چه نوجوونا و جوونایی بودند که از بدشانسی! گلوله دقیق شلیک شد و مردن.
    الان واسه دادخواهی کدوم سازمان و نهاد جهانی،تلاش کرد؟
    همین خانم ملاله! فقط جوش کسایی رو میخوره که از طالبان اسیب ببینند؟ پس چرا جایزه صلح نوبل گرفت؟:))) تو همون افغانستان و پاکستان یه جایزه میدادن بهش

    • بستان آبان ۲۰, ۱۴۰۰

      این یک چیزی توی مایه های گرتا تونبرگ امروزی بود. معلوم نیست اصلا اون موقع حمله طالبان هم واقعی بوده یا برای معروف شدنش این تئاتر رو اجرا کردن. چون اصلا کاره ای نبود که کسی بخواد حرفهاش رو جدی بگیره. کل زندگی اینها رو نگاه کنی هیچ کار مثبتی حتی برای مردم کشور خودشون هم انجام ندادن فقط یکسری حرفهایی که یادشون داده اند رو تکرار میکنند. بعد به اینها جایزه صلح نوبل میدن ولی اون بدبختهایی که کل زندگی و جونشون رو گذاشته اند برای مردم رو اصلا هیچکس اسمشون رو هم نمیدونه. این جایزه ها فقط تبلیغات رسانه ها است.

    • آهو آبان ۲۰, ۱۴۰۰

      بدترین قسمتش اینه که زمانی که طالبان افغانستان و گرفت حتی یه توییت حمایتی هم نزد
      کاملن ساکت ساکت بود
      واقعن که بعضیا نون مشکلات خاورمیانه رو میخورن