استحمام هندوها در آب آلوده رود مقدس هند

استحمام هندوها در آب آلوده رود مقدس هند

هفته ی گذشته پیروان آیین هندو در حالی برای برگزاری یک مراسم مذهبی در سواحل رود مقدسی در نزدیکی پایتخت هند گرد هم آمدند و برخی از آن ها در آب آن استحمام کردند که یک لایه کف سمی بخش هایی از این رود را پوشانده بود.

این کف سفید که ترکیبی از فاضلاب و پسماندهای صنعتی بود، طی هفته ی گذشته در بخش هایی از رود جمنا شکل گرفت که یک شاخه از رود مقدس گنگ است و از چندین ایالت هند عبور می کند. این رود با طی نزدیک به ۱،۳۷۶ کیلومتر، از رشته کوه هیمالیا تا جنوب این کشور امتداد دارد.

این کف سوزناک حاوی میزان بالایی آمونیاک و فسفر بود که می تواند باعث مشکلات تنفسی و پوستی شود. ظاهر شدن این کف با برگزاری مراسم مذهبی «چهات پوجا» مصادف شد که به «سوریا» خدای خورشید اختصاص دارد.

یکی از شرکت کنندگان این مراسم به رویترز گفت چاره ای جز استحمام در آن آب آلوده نداشت.

او گفت: «آب به شدت کثیف است اما انتخاب زیادی هم نداریم. این یک رسم است که باید در یک پهنه ی آبی حمام کنیم به خاطر همین برای حمام کردن به اینجا آمده ایم.»

به گفته ی رسانه ی هندی Press Trust of India، دولت هند ۱۵ قایق را برای جمع آوری کف ها از رود به کار گرفته اما کارشناسان نگران اند این کف سمی دیگر تأثیر خود را گذاشته و آسیبی جدی وارد کرده باشد.

بهیم سینگ راوات، کارشناس هندی می گوید: «رودی که در امتداد دهلی جریان دارد، از نظر اکولوژیکی یک رود مرده محسوب می شود. این رود نه ماهی دارد و نه پرندگان آب شیرین را. سال ها است که اینگونه است.»

معضل رودهای آلوده در هند

برای دهه ها بخش هایی از رود جمنا به دلیل ریختن مواد شیمیایی و فاضلاب تصفیه نشده به درون آن آلوده شده است. این رود در چندین نقطه رنگی تیره دارد و مملوء از لجن است و زباله های پلاستیکی نیز ساحل آن را پر کرده اند.

جمنا آلوده ترین رود در مناطق اطراف دهلی است که علت آن نیز جمعیت متراکم این شهر و بالا بودن میزان زباله ی تولیدی آن است. تنها ۲ درصد از طول این رود از میان پایتخت عبور می کند، اما سهم دهلی از کل آلودگی این رود ۷۶ درصد است.

راوات، کارشناس هندی می گوید آلودگی این رود بر مردمی که در شهرهای پایین دست آن زندگی می کنند اثر گذاشته است. او می گوید: «هزاران روستایی از آب این رود برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می کنند و با سطل از آب آن برای استحمام و آشامیدن می برند.»

در سال ۲۰۱۷ کف مشابهی بر روی دریاچه وارتور در جنوب شهر بنگلور ظاهر شد. وزش باد شدید کف ها را به خیابان ها بُرد.

همان سال دریاچه ای در بنگلور یکباره شعله ور شد که به اعتقاد کارشناسان علت آن وجود مقادیری نفت در آب بود.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود