همزیستی چند دهه ای مرد آمریکایی با چند کرم درون مغزش!

همزیستی چند دهه ای مرد آمریکایی با چند کرم درون مغزش!

پزشکان معالج مردی که به دلیل داشتن رفتارهای عجیب، تشنج و سردرگمی ذهنی در بیمارستان بستری شده بود، می گویند او سال ها ندانسته با چند کرم نواری در مغزش زندگی کرده بود. شرح وضعیت این بیمار در یک مطالعه ی موردی آمده که چندی قبل در نشریه ی پزشکی The New England Journal of Medicine منتشر شد.

این مرد ۳۸ ساله به نظر از سلامت کامل برخوردار می آمد تا یک شب که همسرش از خواب بیدار شد و او را در حالی روی زمین دید که به خود می لرزید و حرف هایی نامفهوم به زبان می آورد.

مرد در بیمارستان بستری شد و پزشکان تشنج او را درمان کردند. به گفته ی آن ها مرد واکنشی به سؤالاتی که از او می شد نداشت و به نظر می رسید بی اختیار خیره به سقف مانده است.

خانواده ی مرد به پزشکان گفتند تا پیش از این تشنج ها او هیچ سابقه ی قابل توجهی از بیماری، مصرف دارو یا مواد مخدر نداشت.

تیم پزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست در نهایت از طریق اسکن های مغزی و آزمایش خون پی بردند این مرد به سیستی‌سرکوزیس یا همان عفونت کرم نواری دچار شده است.

عفونت کرم نواری می تواند سال ها پنهان بماند و با رسیدن به مغز باعث تشنج شود

این بیمار دو دهه قبل به یک منطقه ی روستایی در گواتمالا مهاجرت کرده بود که در آنجا بیماری های انگلی شایع است.

انگل های ناشی از مصرف غذای نیم پز و گوشت یا ماهی غیر بهداشتی می تواند از فردی به فردی دیگر منتقل شود، در صورتی که فرد مبتلا به عفونت بعد از رفتن به دستشویی دست های خود را نشوید. تخم های ریز انگل موجود در مدفوع فرد می توانند به دیگر سطوح یا حتی غذا منتقل و توسط فرد دیگری بلعیده شوند، امری که باعث انتقال کرم ها می شود.

این عفونت با نشانه هایی همراه است، از جمله: ناراحتی گوارشی، کاهش وزن و دل درد. اما انگل لزوماً در دستگاه گوارش باقی نمی ماند و لارو این موجودات می تواند به سرتاسر بدن رود، به درون ماهیچه ها و از طریق جریان خون به مغز، امری که می تواند باعث نشانه هایی شود.

مثلاً در یک مورد دیگر از تشنج ناشی از عفونت انگلی، در سال ۲۰۱۹، شکایت یک مرد ۴۳ ساله در چین از سردردهای خود، به کشف صدها کرم نواری در مغز او انجامیده بود. نشانه ها که تشنج یکی از آن ها بود از حدود یک ماه قبل پدیدار شده بود، بعد از آنکه او غذایی حاوی گوشت خوک خورده بود که به گفته ی خودش از سلامت آن مطمئن نبود.

در یک مورد دیگر در سال ۲۰۲۰ نیز با شکایت یک زن از گلو درد خود، پزشکان یک کرم لوله ای ۲/۵ سانتیمتری در لوزه ی او پیدا کردند که احتمالاً از ساشیمی (نوعی خوراک دریایی خام) بود که چند روز قبل از آن خورده بود.

با این حال، بروز نشانه ها چند سال به طول می انجامد چون تخم های انگل می توانند سال ها بدون ایجاد پاسخ ایمنی در بدن باقی بمانند.

منبع: insider
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • محسن آذر ۱۹, ۱۴۰۰

    یک چیزی رو توی آشپزی ایرانی دوست دارم اینکه درجه حرارت پخت غذاها وزمان پخت آنها معمولا بالا است مخصوصا توی غذاهای گوشتی ، در ضمن واژه گشت رو هم اصلاح کنید به گوشت

  • محمد آذر ۲۰, ۱۴۰۰

    حالا علت حرام بودم بعضی جانوران در اسلام مشخص میشه … اصلا کجای خوک خوردن داره؟ ?

    • رهنما آذر ۲۱, ۱۴۰۰

      گوشت گاو و گوسفند هم اگر کامل پخته نشده باشه احتمال انگل داشتنش کمتر از گوشت خوک نیست. توی اروپا میزان مصرف گوشت خوک از گاو و گوسفند بیشتره و اگر مشکلی داشت الان همه شون باید انگل داشتن. ضمنا از نظر میزان چربی اشباع نشده، گوشت خوک بهتر از گاو و گوسفند هست و بعلاوه هضم راحت تری هم داره.

  • Parsa آذر ۲۰, ۱۴۰۰

    گفت گوشت
    یعنی هر گوشتی ماهی هم میشه ?

    • کوروش آذر ۲۱, ۱۴۰۰

      اگه ردیف دندون های خودمون رو تو آیینه نگاه کنیم و یا دستگاه گوارش خودمون رو بررسی کنیم به راحتی متوجه میشیم که ما انسانها یک موجود گیاهخوار هستیم و خوردن گوشت برای ما غیر طبیعی و نامتناسبه
      علم پزشکی هم به وضوح سرطان زا بودن و کاهش پنج تا پونزده سالی عمر ما رو ثابت کرده
      خوردن گوشت و بقیه محصولات حیوانی یک اشتباه بزرگ و یک عمل غیر انسانی و ظالمانه هست
      عقل سلیم بروشنی بما میگه: خودت و سلامتت و کیفیت بالاتر زندگی ات رو میخوای همین الان وگان‌ ( گیاهخواری) شو
      وگان‌ شدن بزرگترین سعادت و عاقلانه ترین کار ممکن در زندگی ماست .تجربه اش کنید متوجه این حقیقت زیبا میشید

      • نورا آذر ۲۱, ۱۴۰۰

        پس حتماً از نظر شما دندان های نیش بدون دلیل در دهان ما قرار دارند!