راهنمای خرید تبلت ؛ ویژگی ها و نکاتی که هنگام خرید تبلت باید به آنها دقت داشته باشید

راهنمای خرید تبلت ؛ ویژگی ها و نکاتی که هنگام خرید تبلت باید به آنها دقت داشته باشید

بسیاری افراد یک گوشی هوشمند و یک لپ تاپ دارند اما گاهی اوقات باید یک صفحه نمایش سومی هم داشته باشید. یک تبلت خود می تواند کارهای معمول یک لپ تاپ را برای شما انجام دهد، مانند گشت و گذار در وب، خواندن ایمیل ها و تماشای یک ویدیو اما در قالب یک بسته راحتتر. اگر بخواهید از لپ تاپ برای اینکارها استفاده کنید مطمئناً باید قوز کنید اما با یک تبلت سبک و صاف، چنین کاری راحتتر خواهد بود زیرا هم نگه داشتنش ساده تر بوده و هم سبک تر و خوش دست تر است. خرید تبلت یک پدیده نسبتاً جدید است و به همین خاطر به اندازه دیگر گجت های الکترونیکی شناخته شده نیست.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

زمانی که اولین آیپد در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، یک بازار کاملاً جدید برای مشتریانی ایجاد کرد که به دنبال چیزی بزرگ تر از تلفن های همراهشان بودند اما چیزی که کوچکتر از لپ تاپ بوده و بتوانند با راحتی بیشتری در حال راه رفتن به تماشای ویدیوهای مورد نظر و بازی کردن بپردازند. تبلت ها از ابزارهایی صرفاً مصرفی به ابزارهایی کاری تبدیل شده اند و حتی برخی مدل ها به طور ویژه برای کودکان طراحی شده و کارکرد آموزشی قابل توجهی نیز دارند. اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

سوالاتی که پیش از خرید تبلت باید از خود بپرسید؟

آیا قابل حمل بودن یک اولویت است؟

بیشتر تبلت های دارای صفحه نمایش های ۸ اینچی و کوچکتر کمتر از ۵۰۰ گرم وزن دارند. بسیاری از آن ها نازک بوده و اکثرشان طول عمر باتری دستکم ۱۰ ساعت دارند و برخی حتی تا ۱۵ ساعت نیز می توانند به شما سرویس بدهند.

بودجه شما چقدر است؟

واضح است که معمولاً هر چه سایز صفحه نمایش تبلت بزرگتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. در واقع هر چه سایز صفحه نمایش و قابلیت های بیشتری در یک تبلت وجود داشته باشد قیمت آن نیز افزیاش خواهد یافت. اما در قیمت های پایین تر ، برخی از قابلیت های کلیدی تبلت با افت فاحش یا حتی حذف شدن کامل مواجه می شوند.

آیا به دنبال تبلتی برای استفاده های متعدد هستید؟

اگر می خواهید با تبلت خود محتواهایی که در مجلات، رمان ها و کتاب های کمیک وجود دارد را مطالعه کرده، فیلم و ویدیو نگاه کنید، به یک کیبورد جداگانه وصل شوید یا از اپلیکیشن های استاندارد تولید کننده استفاده کنید باید به سراغ تبلت های بزرگتر با عمر باتری دستکم ۱۲ ساعته بروید. در این گونه موارد حافظه تبلت نیز اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. همچنین داشتن استایلوس یا همان قلم مخصوص نیز اهمیت دارد که برای خلق آثار هنری دیجیتال یا دست نوشته ها بسیار کارآمد است.

آیا کتابخوان هستید؟

اگر تبلت را تنها و صرفاً برای خواندن محتواهایی مانند کتاب های الکترونیکی و تماشای ویدیو و فیلم می خواهید و ممکن است گهگاهی نیز از آن برای گشت و گذار در وب و شبکه های اجتماعی استفاده کنید، تبلت های آمازون بهترین گزینه شما خواهند بود. صفحه نمایش بزرگتر نیز اینجا یک ضرورت است یا یک نمونه کوچکتر برای حمل آسان تر اما به اندازه کافی بزرگ برای اینکه براحتی با آن بتوان مطالعه کرد. همچنین کسانی که با استفاده از تبلت خود کتاب می خوانند به رزولوشن بالا در صفحه نمایش تبلت نیز نیاز دارند.

آیا می خواهید تبلتی داشته باشید که لپ تاپ هم باشد؟

امروزه بسیاری افراد هستند که از تبلتشان به جای لپ تاپ هم استفاده کرده و در واقع لپ تاپ جداگانه ندارند. در این گونه موارد باید به سراغ لپ تاپ های سرفیس مایکروسافت بروید که علاوه بر سخت افزار قوی و قابلیت های متعدد دارای کیبورد جداگانه نیز هستند که نقش کاور و محافظ را نیز دارد. در واقع این تبلت ها بدون کیبورد حالت یک تبلت معمولی و با کیبورد کار یک لپ تاپ را انجام می دهند.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

ویژگی هایی که باید هنگام خرید تبلت به آن ها توجه کنید:

اندازه و شکل: اولین چیزی که هنگام خرید تبلت در مورد آن باید تصمیم گیری کرد، سایز صفحه نمایش تبلت است. امروزه انتخاب های متعددی در این زمینه دارید و تبلت ها معمولاً از سایز ۷ تا ۱۸ اینچ در بازار موجود هستند. اگر به دنبال یک تبلت برای کارهای گرافیکی هستید می توانید تبلت هایی با سایز صفحه نمایش ۲۲ اینچ نیز پیدا کنید اما تبلت های ۸ و ۱۰ اینچی معمول ترین و پراستفاده ترین تبلت ها و البته راحت ترینشان برای استفاده، با توجه به سایز صفحه نمایش هستند. شکل تبلت نیز به اندازه سایز صفحه نمایش آن اهمیت دارد. با توجه به رویکردی که صنعت تولید تبلت دارد، بیشتر تبلت های امروزی اشکال مشابهی دارند. بهترین راه برای پیدا کردن گزینه مناسب در هنگام خرید این است که همانجا آن را در دست گرفته و احساستان هنگام در دست گرفتن تبلت را مورد ارزیابی قرار دهید. بیشتر تبلت ها در گوشه های خود گرد هستند اما تبلت هایی که پشتشان فلزی است کمی لیز بوده و نگه داشتنشان در دست دشوار است.

وزن: این بخش نیز در قسمت سایز تبلت قرار می گیرد اما معمولاً توجه کافی به آن نمی شود. تبلت گجتی است که اقلب هنگام کار باید در دستتان قرار داشته باشد و به همین خاطر باید به وزن آن توجه کافی داشته باشید زیرا این فاکتور نقش مهمی در راحتی در کار با آن خواهد داشت. می توانید از یک استند یا پایه برای تبلت استفاده کنید اما پایه نمی تواند برای همه انواع استفاده از تبلت مناسب باشد.

قابلیت حمل: ارتفاع، وزن، طول و عرض همگی نقش مهمی در قابلیت حمل تبلت دارند. اگر می خواهید تبلتتان را همیشه همراه داشته باشید (که احتمالاً نیز همینطور است) یک تبلت سبک و ترجیحاً نازک بگیرید. نکته دیگری که در اینجا باید مد نظر داشته باشید این است که تبلت باید ساختاری داشته باشد که بتوان آن ها را هر جایی قرار داد بدون اینکه لازم باشد حتماً با دست نگه داشته شوند. برای مثال، تبلت هایی که دارای قابل کیبوردی هستند، مانند مایکروسافت سرفیس پرو، دارای یک پایه کاربردی در پشت خود هستند. این پایه های متصل معمولاً به اندازه کافی محکم هستند اما اغلب روی سطوح ناصاف استفاده چندانی ندارند. از این رو داشتن پایه نمی تواند تضمین کننده این موضوع باشد که هر جایی و بدون استفاده از دست می توانید از آن تبلت استفاده کنید.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

سیستم عامل: سه سیستم عامل اصلی که در تبلت ها وجود دارد، iPad OS، اندروید و ویندوز هستند هر چند یک سیستم عامل کمتر شناخته شده تر به نام Fire OS نیز وجود دارد. همچنین برخی از تبلت ها نیز دارای سیستم عامل لینوکس هستند. بهترین چیز در مورد تبلت های اندروید، رابط کاربری آشنا و مجموعه ای از اپلیکیشن های بی پایان در پلی استور آن است. سیستم عامل Fire OS نیز بر اساس ظاهر اندروید طراحی شده و به همین دلیل تجربه مشابهی از کار با آن خواهید داشت اما استور آمازون اپلیکیشن های رایگان زیادی در اختیار شما قرار نمی دهد. در اپ استور اپل نیز تعداد زیادی اپلیکیشن وجود دارد اما در ویندوز استور چنین نخواهد بود. با این وجود، از آنجایی که می توانید اپلیکیشن های زیادی را در سیستم عامل ویندوز راه اندازی کنید، مشکل زیادی در این زمینه نخواهید داشت.

RAM: نکته دیگری که هنگام خرید تبلت باید به آن توجه داشته باشید RAM تبلت است. در یک تبلت با قیمت مقرون به صرفه می توانید ۲ گیگ RAM داشته باشید که اکثر فعالیت های شما را پشتیبانی می کند. اما اگر به دنبال یک تبلت قدرتمند برای کار یا بازی هستید، به شما تبلت های دارای رم ۴ یا ۶ گیگی را توصیه می کنیم. اگر نگرانی بابت قیمت ندارید نیز بهتر است به سراغ تبلت های دارای ۸ گیگ رم بروید. هر چه رم یک تبلت بزرگتر باشد سریع تر کار کرده و واکنش بهتری نسبت به دستورات شما خواهد داد. البته سرعت تبلت به پردازنده آن نیز بستگی دارد اما رم بالاتر باعث می شود که مالتی تسکینگ و انجام چند کار به صورت همزمان، بهتر انجام شود.

پردازنده: شاید پردازنده چیزی نباشد که کسی هنگام خرید تبلت به آن توجه کند و کمتر کسی است که اطلاعات دقیقی در مورد آن ها داشته باشد. به همین خاطر ساده و سریع به این بخش می پردازیم. وقتی تبلت های اپل را خریداری می کنید، در زمینه پردازنده انتخاب زیادی ندارید اما در مورد دیگر برنده ها باید به سرعت و تعداد هسته ها توجه کنید. پردازنده های دو هسته ای دیگر قدیمی شده اند. یک تبلت خوب باید دستکم باید چهار هسته ای باشد هر چند هشت هسته ای بسیار بهتر است. در زمینه سرعت نیز سرعت ۱.۲ گیگاهرتز به بالا خوب است اما ۲ گیگا هرتز بهتر خواهد بود. در کل هر عددی بالاتر از ۱.۳ گیگا هرتز برای سرعت ساعتی پردازنده مناسب است. در واقع کیفیت و کارآیی پردازنده ها بر اساس استانداردهای مدرن و استفاده متوسط ارزیابی می شود. هر چه پردازنده ای از نظر تعداد هسته ها و سرعت ساعتی پایین تر باشد، آن دستگاه کندتر کار کرده و تاخیر بیشتری در اجرای دستورهای شما خواهد داشت.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

حافظه: اگر فکر می کنید که چه عددی برای حافظه تبلتی که می خواهید بخرید مناسب است، به این نکته توجه کنید که حتی عددی که در ذهنتان هست نیز کافی نیست. حافظه های ۱۶ تا ۳۲ گیگابایتی در تبلت ها بسیار معمول است اما اگر گزینه ۶۴ گیگابایتی را در دسترس دارید درنگ نکنید. شاید حافظه چندان مهم نباشد اما هر سیستم عاملی مقدار قابل توجهی از حافظه را به خود اختصاص می دهد. به همین خاطر تمام عددی که به عنوان حافظه ذکر می شود در اختیار شما قرار ندارد. همچنین آپدیت های امنیتی و سیستمی مقدار بیشتری از فضای حافظه دستگاه شما را به خود اختصاص می دهند. هرگز نباید آپدیت ها را به خاطر نداشتن حافظه و تلاش برای صرفه جویی در آن، در حالت معلق نگه داشته و عقب بیندازید. آپدیت نکردن مداوم اپلیکیشن ها و سیستم عامل باعث می شود که تبلت شما در معرض خطر قرار داشته باشد. همچنین در برخی تبلت ها، ممکن است گزینه میکرو اس دی را نیز داشته باشد که بخش زیادی از مشکل مربوط به حافظه را برایتان حل می کند. می توانید با استفاده از قابلیت حافظه خارجی، مشکل کمبود حافظه را حل کنید. اختصاص دادن حافظه خارجی به اپلیکیشن ها و محتواهای رسانه ای می تواند بخش قابل توجهی از حافظه داخلی را برای شما خالی نگه دارد.

قابلیت اتصال: تقریباً تمامی تبلت هایی که در بازار وجود دارند امکان اتصاب با وای فای و بلوتوث را در خود دارند اما تنها برخی از آن ها از ارتباط شبکه های سلولی (سیمکارتی) نیز پشتیبانی می کنند. اگر می خواهید یک تبلت بخرید که هم در خانه و هم در خارج از خانه بتوانید به اینترنت متصل باشید، گزینه هایی که ارتباط با شبکه سلولی را دارند بهترین گزینه هستند. داشتن قابلیت ارتباط با شبکه های سلولی معمولاً یک قابلیت اضافی در تبلت ها به شمار می آید که کمی هزینه شما را بالاتر می برد. اگر این قابلیت برای شما اهمیت چندانی ندارد، نیازی به هزینه بیشتر برای آن نیست زیرا همیشه می توانید با واتس اپ یا دیگر سرویس ها تماس های صوتی و تصویری برقرار کنید بدون اینکه نیازی به سیم کارت داشته باشید.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

دیگر قابلیت ها:

دوربین- احتمال بسیار کمی وجود دارد که از تبلت برای عکس گرفتن استفاده کنید زیرا این کار را گوشی های هوشمند به خوبی برایتان انجام می دهند. اما ممکن است به دوربین تبلت برای گرفتن تماس های تصویری نیاز داشته باشید. در صورتی که به دنبال یک تبلت دارای دوربین مقرون به صرفه باشید بهتر است تنها به دوربین جلوی دستگاه توجه داشته باشید.

صوتی- بیشتر دستگاه های الکترونیکی در ظاهر دو اسپیکر دارند اما اینطور نیست. از این رو اگر از استفاده از هدفون خوشتان نمی آید، مطمئن باشید که دستگاه شما دو اسپیکر قوی با صدای بلند داشته باشد. در این گونه موارد دنبال عبارت Dolby Atmos Surround Sound در بخش قابلیت های صوتی تبلت باشید.

نوع نمایشگر- هم صفحه نمایش های LCD و هم AMOLED می توانند به خوبی کار شما را راه بیندازند اگر رزولوشن آن ها بالا باشد. برای یک صفحه نمایش ۷ تا ۱۰ اینچی، رزولوشن تصویر ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل بسیار مناسب است اما هر چه این عدد بالاتر باشد تصویر بهتر و شفاف تری خواهید داشت.

باتری- هر چه باتری دستگاه بزرگتر و ظرفیت بیشتری داشته باشد بهتر است. مقدار مصرف باتری تبلت به RAM، پردازنده و سایز صفحه نمایش بستگی دارد. برای یک تبلت با صفحه نمایش ۸ اینچی و رم ۴ گیگابایتی، ظرفیت باتری در حدود ۳۰۰۰ می آمپری مناسب است اما ۴۰۰۰ میلی آمپر بهتر خواهد بود. برای تبلت ها می توانید باتری هایی با ظرفیت بیش از ۹۰۰۰ میلی آمپری نیز پیدا کنید. از این رو اگر پردازنده تبلت شما قوی است، به دنبال یک باتری قوی تر با ظرفیت بیشتر باشید.

پورت ها- چه فلش درایو باشد، چه یک اکسسوری و چه گوشی هوشمندی که نیاز به شارژ دارد، پای پورت به میان می آید. بیشتر تبلت ها پورتی غیر از پورت شارژ ندارند و شاید هم لازم نشود اما داشتن پورت های اضافی برای اتصال دستگاه های پرتابل دیگر می تواند بسیار مفید واقع شود.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

بهترین نوع تبلت برای کتابخوانان

کسانی که از تبلت خود برای مطالعه کتاب و مقاله استفاده می کنند، بهتر است E-Reader یا همان کتابخوان های الکتریکی بخرند. در گذشته، این کتابخوان ها تفاوت چندانی با تبلت ها نداشته فقط کمی قابلیت های کمتری داشتند اما امروزه دیگر چنین نیست و کتابخوان ها خود به چیزی متفاوت تبدیل شده اند. شاید اسم کتابخوان Amazon Kindle را شنیده باشید که از تکنولوژی جوهر الکترونیکی استفاده می کند و این یعنی که صفحه نمایشش LCD نیست. این کتابخوان آن نور آبی مضری که گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت ها دارند را تولید نمی کند. نگاه کردن به این کتاب ها شبیه خواندن یک کتاب کاغذی است اما قابلیت های اضافی و کارآمدی مانند دیکشنری داخلی، سیستم روشنایی مناسب، امکان تغییر فونت نوشته ها و برخی قابلیت های مفید دیگر را نیز دارند. اما این کتابخوان ها تنها برای مطالعه مناسب بوده و نمی توان استفاده چندان دیگری از آن ه داشت به همین خاطر جای تبلت را نمی گیرند. البته می توانید یک تبلت معمولی خریده و یک اپلیکیشن کتابخوان روی آن نصب کنید. در این صورت Amazon Fire 8 HD و iPad Mini را به شما توصیه می کنیم.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

بهترین نوع تبلت برای کارهای هنری

اگر هنرمند هستید و می خواهید با تبلت خود کارهای هنری و گرافیکی انجام دهید، به تبلتی نیاز دارید که قلم استایلس داشته باشد. تعداد زیادی از تبلت های اندرویدی و ویندوزی از قلم استایلوس پشتیبانی می کنند. تمام چیزی که نیاز دارید دانلود یک اپلیکیشن طراحی از پلی استور و نقاشی کردن است. برای این منظور باید صفحه نمایش شما دستکم ۸ اینچ و دارای قابلیت HD باشد. اگر حرفه ای نیستید اما از هنر دیجیتال لذت می برید، به دنبال یک تبلت طراحی بروید. تبلت های گلکسی سامسونگ دارای استایلوس خاص خود هستند و برای طراحی فوق العاده اند. می توانید یک iPad و مداد مخصوص آن را بگیرید که گزینه بسیاری از هنرمندان است. اما بهترین گزینه تبلت های گرافیکی است که برای کار کردن با آن ها باید به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل باشند. این تبلت ها دارای سایزهای متفاوتی بوده و برخی از آن ها صفحه نمایشگر نیز ندارند. در واقع این تبلت ها یک استایلوس همراه خود دارند و نیازی به خرید جداگانه آن ها نیست. Wacom، XP-Pen، Gaomon و Huion شناخته شده ترین برندها در زمینه تبلت های گرافیکی هستند.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

بهترین نوع تبلت برای کارهای اداری

اگر همیشه در حال حرکت هستید و می خواهید همزمان از تبلتتان استفاده کنید، به یک تبلت با پردازنده قوی نیاز خواهید داشت. شاید تبلت با رم پایین بتواند کارتان را انجام دهد اما اینچنین رم پایینی امکان انجام چند کار همزمان را به شما نخواهد داد. در این صورت تبلت های دارای صفحه نمایش ۱۰ اینچی گزینه مناسبی هستند اما ۱۱ اینچی ها بسیار کار شما را راحتتر خواهند کرد. تبلت های ویندوزی بهترین گزینه ها برای کارهای اداری هستند و دلیل این است که اکثر سیستم های کامپیوتری در ادارات از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند. باید بدانید که ویندوز از سیستم های خارجی بسیار بیشتری در مقایسه با دیگر سیستم عامل ها پشتیبانی می کند و سیستم عامل مایکروسافت نیز برای افزایش کارآیی اداری طراحی شده است. بدین ترتیب می توانید اطلاعات روی تبلت و سیستم کامپیوتریتان را به راحتی به هم متصل کنید. برای این دسته از افراد Microsoft Surface Pro 7 بهترین گزینه است که کیبورد نازکی همراهش داشته و استفاده از آن بسیار راحت است.

اکنون که بیش از هر زمان دیگری در خرید تبلت انتخاب دارید، خریدن تبلت مناسب با توجه به نیازها، بودجه و شرایطتتان، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

بهترین نوع تبلت برای بازی (گیمینگ)

گیمرها به تبلت هایی دارای سیستم بسیار قوی تری نیاز دارند. بسته به نوع بازی، به رم بالاتر، پردازنده قوی تر و عمر باتری طولانی تری نیاز خواهید داشت. iPad Pro  بهترین گزینه برای گیمرهاست. تبلت های گیم شاید قابلیت های زیادی نداشته باشند اما امکان انجام چند کار همزمان را دارند و به همین دلیل باید پردازنده و رم قوی و بالایی داشته باشند تا تاخیر نداشته باشند. برای بازی های معمول پلی استور، یک صفحه نمایش ۸ اینچی و رم حدود ۲ گیگابایتی کافی است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود