ماجرای استرداد عضو سابق ساواک از کانادا به ایران چیست؟

ماجرای استرداد عضو سابق ساواک از کانادا به ایران چیست؟

کانادا یک عضو سابق ساواک را پس از ۲۴ سال زندگی در این کشور به دلیل همکاری با سازمان اطلاعات و امنیت حکومت پهلوی به ایران مسترد کرده است.

به گزارش شبکه خبری «سی‌بی‌سی» کانادا، این شخص مرد ۸۵ ساله ای به نام میرزا علی واعظ‌ زاده است که در سال ۷۶ به همراه خانواده‌ ی خود از ایران به کانادا مهاجرت کرده بود.

اداره مهاجرت کانادا واعظ زاده را که ساکن شهر وینی پگ کانادا بود، در شامگاه سه‌ شنبه ۱۶ آذر، بازداشت کرده و دو روز بعد، پنجشنبه ۱۸ آذر، بدون آنکه اجازه ی خداحافظی با خانواده‌ اش را بدهد او را به ایران فرستاده است.

بر اساس این گزارش، خانواده‌ ی واعظ زاده قصد داشتند در فرودگاه با وی خداحافظی کنند، اما مقامات مرزی فرودگاه مانع از آن شدند.

پسر وی، مسعود واعظ زاده می‌ گوید: «به من اجازه ی تماس تلفنی با او را ندادند و گفتند که او یک زندانی است. انگار که او یک جانی بوده است، رفتارشان با او همانند یک جنایتکار خطرناک بود، حتی بدتر از یک جنایتکار.»

میرزا علی واعظ زاده در کنار همسرش

میرزا علی واعظ زاده از سال ۷۶ به همراه خانواده‌ اش در کانادا به سر می بُرد، اما درخواست اقامت او بارها از سوی اداره مهاجرت این کشور رد شده بود و او سال‌ ها بدون وضعیت مشخص در این کشور زندگی می‌ کرد.

مقامات اداره مهاجرت کانادا درخواست اقامت او را به دلیل همکاری‌ وی با ساواک در دوران حکومت پهلوی رد کرده بودند. با این حال، همسر او در سال ۸۲ اقامت دائم این کشور را دریافت کرده بود.

خانواده و وکیل مدافع میرزا علی واعظ زاده ادعا می کنند برخلاف اتهاماتی که به او وارد شده، مشارکت او در این سازمان که متهم به نقض حقوق بشر از جمله شکنجه و قتل است، بسیار کم بوده.

مسعود واعظ زاده مدعی است هنگامی که پدرش فهمیده که همکاری او به معنای مشارکت در نقض حقوق بشر است و چه اتفاقاتی پشت درهای بسته رخ می‌ دهد، دست از همکاری با ساواک کشیده است.

با این حال، مقامات مهاجرت کانادا می‌ گویند میرزاعلی واعظ‌ زاده از سال ۴۳ از جنایات ساواک اطلاع داشته اما تا سال ۴۹ به کار در آنجا ادامه داده است.

این مقامات می‌ افزایند واعظ زاده در مدت همکاری خود پرونده ی حدود ۲۰ هزار نفر را بررسی کرده و حدود ۸ هزار نفر از آن‌ ها را به ساواک تحویل داده بود.

به گفته‌ ی آن‌‌ ها، میرزا علی واعظ زاده خود پذیرفته که می دانست این افراد را خطر حبس، شکنجه و حتی مرگ تهدید می کرده است.

مقامات اداره مهاجرت کانادا در رابطه با استرداد واعظ زاده به شبکه خبری سی‌بی‌سی گفته‌ اند: «این تصمیم که فردی از کانادا مسترد شود، برای ما مسأله ی سنگینی است. اما قانون مهاجرت و حفاظت از پناهجویان کانادا می‌ گوید، دستور اخراج و استرداد باید هر چه سریع‌ تر به اجرا درآید.»

تا این لحظه هیچ منبع رسمی در ایران ورود میرزا علی واعظ زاده به کشور را تأیید نکرده اما پسر وی گفته به زودی برای پیگیری سرنوشت پدرش به ایران خواهد آمد.

به دنبال انتشار خبر استرداد این عضو سابق ساواک، برخی کاربران در شبکه های اجتماعی دولت کانادا را به داشتن رفتار دوگانه متهم کرده اند. به گفته ی آن ها، در حالی که کانادا طی سال های گذشته به بهشت اختلاسگران بزرگی همچون محمودرضا خاوری بدل شده، دولت این کشور با بهانه ی در خطر بودن جان این افراد از تحویل آن ها به ایران خودداری کرده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود