فروش اولین پیامک دنیا به قیمت ۱۲۱ هزار دلار

فروش اولین پیامک دنیا به قیمت ۱۲۱ هزار دلار

اولین پیام متنی دنیا در قالب پیامک، جمله ی «کریسمس مبارک» بود که سوم دسامبر سال ۱۹۹۲ از طریق شبکه «ودافون» (Vodafone) ارسال شد و به دست ریچارد جارویس، کارمند این شرکت رسید.

شرکت ودافون دیروز این پیام متنی را در قالب یک توکن غیر قابل معاوضه (NFT / non-fungible token) به مزایده گذاشت که مبلغ حاصل از فروش آن به آژانس پناهندگان سازمان ملل اهدا خواهد شد تا صرف حمایت از افرادی شود که مجبور به ترک وطن خود شده اند.

این پیام دیروز به مبلغ ۱۲۱ هزار دلار در خانه ی حراج «آگتس» در پاریس به فروش رفت.

برنده ی مزایده حالا مالکیت اختصاصی نسخه ی کپی برداری شده ی منحصر به فردی از پروتکل ارتباطی اصلی را دارا است که اولین پیامک دنیا از طریق آن ارسال شد. این پیامک با ارز دیجیتال اتریوم خریداری شد.

ودافون در بیانیه ای که پیش از برگزاری مزایده منتشر کرده بود، اظهار کرد این مزایده ترکیبی است از اختراعی با قدمتی نزدیک به ۳۰ سال که اولین در نوع خودش در دنیا بوده و جدیدترین فناوری روز.

ماکسیمیلیان آگتس، مؤسس خانه حراج آگتس نیز پیش از مزایده گفته بود: «اولین کتاب چاپی، اولین تماس تلفنی، اولین ایمیل، همه ی این اختراعات زندگی ما و نحوه ی ارتباط در دنیا را تغییر دادند. اولین پیام متنی دنیا که در سال ۱۹۹۲ ارسال شد، گواهی تاریخی است بر پیشرفت بشر و فناوری. خوشحالیم که می توانیم از فروش تکه ی برجسته ای از تاریخ با این هدف حمایت کنیم.»

تمام مبلغ حاصل از این مزایده به آژانس پناهجویان سازمان ملل اهدا می شود تا صرف حمایت از ۸۲/۴ میلیون نفر از مردم دنیا گردد که به دلیل جنگ و ظلم و ستم مجبور به مهاجرت از کشور خود شدند.

توکن غیر قابل معاوضه یا همان NFT نوع دارایی دیجیتال است که امسال محبوبیت زیادی در دنیا پیدا کرد، به طوری که آثار هنری زیادی در قالب NFT به مبلغ میلیون ها دلار به فروش رفت.

این کالاهای دیجیتال که تصویر، ویدئو، موسیقی و متن هستند و از حدود سال ۲۰۱۷ معامله می شوند، بر روی فناوری بلاک چین ذخیره شده اند، همان فناوری ای که رمزارزهایی همچون بیت کوین را ممکن می سازد.

ذخیره ی اطلاعات بر روی بلاک چین، ویرایش یا حذف اطلاعات را تقریباً غیر ممکن می سازد. این بدان معنی است که با خرید یک NFT، سند خریدتان تا ابد در یک دفتر دیجیتال قرار می گیرد. هر NFT یک امضای دیجیتال منحصر به فرد دارد.

فروش کالاهای غیرفیزیکی در فرانسه غیرقانونی است، به همین دلیل خانه ی حراج آگتس این پیام متنی را در یک قاب دیجیتال بسته بندی کرده بود که کدها و پروتکل های ارتباطی را به نمایش می گذاشت.

منبع: livemint
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود