رژیم مدیترانه ای برای پنجمین سال متوالی بهترین رژیم سال شد

رژیم مدیترانه ای برای پنجمین سال متوالی بهترین رژیم سال شد

رژیم مدیترانه ای که بر اساس سنت های غذایی کشورهایی همچون یونان، ایتالیا و اسپانیا شکل گرفته، برای پنجمین سال متوالی از سوی کارشناسان وبسایت US News & World Report به عنوان بهترین رژیم انتخاب شده است.

این رژیم غذایی که مملوء از غذاهای گیاهی و حاوی مقادیر متعادلی از پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم است، به عنوان ساده ترین رژیم غذایی برای گرفتن، بهترین رژیم بر پایه مواد غذایی گیاهی، بهترین برای سلامت قلب و بهترین برای دیابت انتخاب شده است.

این رتبه بندی ها توسط هیئتی متشکل از متخصصان تغذیه، قلب، دیابت و کاهش وزن صورت گرفته است. این هیئت به بررسی ۴۰ رژیم غذایی پرطرفدار پرداختند و بر اساس معیارهایی همچون میزان سادگی برای گرفتن، مؤثر بودن در کاهش وزن بلند مدت و کوتاه مدت، و مؤثر بودن در برخی بیماری ها همچون دیابت، رتبه بندی شدند.

رژیم مدیترانه ای به دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مورد تحسین قرار گرفته است، به دلیل متعادل بودن از جهت غذایی، ساده بودن ادامه دادن آن در طول زمان و تنوع بالای محتویات آن. تحقیقات نشان داده میان رژیم غذایی مدیترانه ای و برخورداری از زندگی طولانی تر و سالم تر ارتباط وجود دارد. گرچه، گرفتن آن می تواند زمان بر باشد.

رژیم مدیترانه ای برای پنجمین سال متوالی از سوی کارشناسان وبسایت US News & World Report به عنوان بهترین رژیم انتخاب شده است.

میان رژیم مدیترانه ای و برخورداری از مزایایی همچون کاهش ریسک ابتلا به بیماری و طی شدن روند پیری به شکلی سالم ارتباط وجود دارد

رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس عادات غذایی مردمان کشورهای کنار دریای مدیترانه، از جمله مناطقی موسوم به «مناطق آبی» شکل گرفته که اغلب طولانی ترین و سالم ترین زندگی را دارند.

از آنجایی که این رژیم غذایی گستره ی وسیعی از سنت ها و مواد غذایی را دربرمی گیرد، تمرکز آن بر دستور غذای خاصی نیست. به جای آن چند اصل پایه ای دارد، از جمله مصرف فراوان مواد غذایی همچون سبزیجات برگ دار، غلات کامل، حبوبات، سبزیجات و ادویه جات. این رژیم غذایی مملوء از چربی های سالم هم هست، مانند روغن زیتون و آجیل و همینطور پروتئین بدون چربی مواد غذایی همچون ماهی و ماکیان.

بر اساس تحقیقات، میان این دست عادت های غذایی و برخورداری از مزایایی همچون بهبود سلامت قلب و کاهش ریسک ابتلا به دیابت، کاهش التهابات بدنی ارتباط وجود دارد و ممکن است از افت شناختی که بر اثر بالا رفتن سن رخ می دهد جلوگیری کند.

گرفتن این رژیم ساده است و در بلند مدت می توان آن را ادامه داد

یکی از بزرگ ترین جذابیت های رژیم مدیترانه ای تنوع بسیار زیاد مواد غذایی آن است. این رژیم هیچ خوراکی را حذف یا دریافت کالری را محدود نمی کند. در نتیجه بعید است که با این رژیم دچار مشکلی شوید. رژیم مدیترانه ای رژیمی منعطف است که بر حسب ترجیحات و سبک زندگی فرد قابل تغییر است و همین امر ادامه ی آن در بلند مدت را ساده می سازد.

دیگر رژیم های غذایی متعادل و منعطف مثل رژیم های دَش (DASH) و فلکسترین (Flexiterain) هم امتیاز بالایی از سوی کارشناسان دریافت کرده اند.

در مقابل، رژیم های محدود کننده تر مانند رژیم های کتو (Keto) و دوکان (Dukan) در رتبه های پایین قرار گرفته اند، چون ادامه ی آن ها در بلند مدت دشوار است. به علاوه، بر اساس تحقیقات، رژیم های محدود کننده می توانند باعث برهم خوردن تعادل غذایی و بروز اختلالات غذایی شوند.

اگر به دنبال روش سریعی برای کاهش وزن یا رژیمی بی دردسر هستید، ممکن است رژیم مدیترانه ای مناسب تان نباشد

هر رژیمی برای همه ی افراد مناسب نیست. یکی از معدود نقاط ضعف رژیم مدیترانه ای این است که آماده سازی غذاهای سالم به زمان و دانش نیاز دارد و مواد غذایی آن ممکن است گاهی گران قیمت باشد.

رژیم مدیترانه ای چون برای کاهش وزن طراحی نشده، تعیین نمی کند که باید چه مقدار غذا بخورید یا دستور غذا یا چارچوب مشخصی ندارد، امری که ممکن است کاهش سریع وزن را دشوار سازد.

در رژیم مدیترانه ای بر مصرف متعادل گوشت قرمز، قند و مواد غذایی فرآوری شده تأکید می شود، که این بدان معنی است که این رژیم می تواند در کاهش وزن هم مؤثر باشد، به ویژه اگر در عین حال، سبک زندگی سالمی هم داشته باشید.

رژیم مدیترانه ای زمانی در کاهش وزن مؤثر خواهد بود که با رژیم غذایی فعلی تان، از جمله حجم وعده های غذایی تان، متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید:

رژیم مدیترانه ای را چطور شروع کنیم؟ پیشنهاداتی برای وعده های غذایی روز

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود