فوران ترسناک آتشفشان در زیر آب و وقوع سونامی مهیب در تونگا + ویدیو

فوران ترسناک آتشفشان در زیر آب و وقوع سونامی مهیب در تونگا + ویدیو

یک آتشفشان زیرآبی مهیب در تونگا فوران کرده که به گفته ی برخی کارشناسان هر ۱۰۰۰ سال یک بار اتفاق می افتد. به گزارش دیلی میل، این فوران آنقدر بزرگ بوده که از فضا دیده می شده است.

این انفجار موجب بروز زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۴ در مقیاس ریشتر شد و امواج سونامی را به سواحل جزیره تونگا فرستاد و آن را در توده ی عظیمی از خاکستر فرو برد. در امریکا نیز در روز شنبه امواج بلند در ساحل کالیفرنیا ثبت شد و امواج تحت تاثیر سونامی در اورگن، بریتیش کلمبیای کانادا و نیز در آلاسکا دیده شدند.

در روز یکشنبه به خاطر قطعی خطوط تلفن و اینترنت تماس با اهالی تونگا سونامی زده غیرممکن بود و خویشاوندان اهالی این جزیره، کیلومترها دورتر در نیوزلند دست به دعا برده و منتظر اعلام شمار و اسامی تلفات بودند. کشور تونگا مجموعه ای از ۱۷۰ جزیره است که در فاصله میان نیوزلند و هاوایی قرار دارد و در آن جمعیتی در حدود ۱۰۵ هزار نفر زندگی می کنند.

سونامی در تونگا

ابر عظیم خاکستر که جزیره کوچک تونگا را پوشانده از پروازهای دیدبانی نیوزلند برای ارزیابی میزان خسارت جلوگیری به عمل می آورد. یکی از عواملی که این حادثه را از اینی که هست پیچیده تر می کند این است که تونگا تاکنون موفق شده از هر گونه شیوع کووید ۱۹ جلوگیری کند. از طرف دیگر یکی از مهم ترین دغدغه ها، هوا برای تنفس و آب آشامیدنی است. دولت از مردم درخواست کرده تا ماسک بزنند و فعلا از آب معدنی استفاده کنند.

هشدار سونامی برای هاوایی، آلاسکا و ساحل اقیانوس آرام ایالات متحده نیز صادر شده است. به صدها هزار شهروند ژاپنی نیز توصیه شده که خانه های خود را تخلیه کنند. دانشمندان می گویند سونامی هایی که منشأ آن ها آتشفشان است از آن هایی که منشأشان زمین لرزه است بسیار نادرتر هستند. بنا بر گزارش ها، این فوران جزیره ای جدید در تونگا به وجود آورده است. این دومین باری است که در ده سال گذشته این اتفاق در تونگا رخ می دهد.

یک آتشفشان زیرآبی مهیب در تونگا فوران کرده

به طور کلی، تفاوت چشمگیری بین آتشفشان خشکی و زیرآبی وجود ندارد؛ آتشفشان های زیرآبی پس از فوران بزرگ تر می شوند و وجود آب و تماس آن با مواد مذاب می تواند به قابلیت انفجاری شان اضافه کند.

ارتش نیوزلند گفته که در حال رصد اوضاع است و در صورت درخواست کمک، آماده هرگونه همکاری است.

بیشتر بخوانید:

سونامی چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

۱۰ مورد از مرگبارترین و ویرانگرترین سونامی هایی که در تاریخ بشر رخ داده‌اند

منبع: Dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود