شرایط خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج و داخل کشور چگونه است؟

شرایط خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج و داخل کشور چگونه است؟

چندی پیش رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره خرید خدمت سربازی گفته بود: «خرید سربازی برای مشمولان اصلا موضوعیت ندارد اما برای آن ها که غایب بوده و سن ‌شان از عددی گذشته به‌ طور مثال فردی ۵۵ ساله و مشمول غایب احتمالا این موضوع در طرح جدید مطرح شود. برای مشمولان جدید به هیچ عنوان بحث خرید سربازی وجود ندارد. ممکن است برای ایرانیان خارج از کشور و کسانی که بیش از ۲۰ سال مقیم آنجا بوده و اصلا تابعیت آن کشور را دارند اما می ‌خواهند شناسنامه ایرانی هم داشته باشند و برگشت هم به ایران نخواهند داشت و… برای آن ها بحث خرید سربازی مطرح شود.»

و حالا رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مصوبات جدید این کمیسیون برای خرید خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور خبر داده است. وی گفت: «آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می ‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل یکصد و ۱۰ قانون اساسی تسهیلاتی جهت خرید خدمت سربازی آنان در نظر گرفته شده است.»

خرید خدمت سربازی برای کسانی که پیش از مشمولیت در خارج از کشور

حجت ‌الاسلام سید محمدرضا میر تاج ‌الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو دیگر کمیسیون تلفیق در این باره گفته که بر اساس این مصوبه، کسانی که پیش از زمان مشمولیت شان در خارج از کشور بوده اند و چند سال از زمان مشمول بودن شان می گذرد و در حال در خارج به سر می برند، برای این که هنگام تردد به کشور با مشکلی رو به رو نشوند می توانند خدمت سربازی خود را به قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند.

رحیم زارع درباره مشمولان داخل کشور گفت: «در خصوص موضوع خرید خدمت سربازی برای مشمولان داخل کشور در کمیسیون تلفیق پیشنهادی ارائه شد که به دلیل بالا بودن مبالغ رای نیاورد. برای مثال در این پیشنهاد برای دیپلم ۲۰۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ۲۵۰ میلیون تومان، برای کارشناسی ارشد ۳۰۰ میلیون تومان، برای دکترای عمومی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دکترای تخصصی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بود.»

دولت اولین بار در برنامه بودجه کشور در سال ۱۳۹۴ قانونی را تحت عنوان جریمه ی غیبت خدمت سربازی برای مشمولانی که بیش از ۸ سال غیبت دارند وضع کرد که بر اساس این بند افراد می توانستند با پرداخت جریمه نقدی از خدمت سربازی معاف شده و یا به عبارتی کارت پایان خدمت را بدون گذراندن دوره سربازی دریافت نمایند.

خرید خدمت سربازی برای کسانی که پیش از مشمولیت در خارج از کشور

اما در سال ۱۳۹۹ این قانون لغو شد و افرادی هم که تا پایان فروردین ماه ۹۸ درخواست معافیت را ثبت نموده بودند تا پایان سال ۹۹ برای پرداخت مبلغ جریمه خود فرصت پیدا کردند.

در نتیجه مطابق با اعلام رئیس سازمان وظیفه عمومی و نیز با توجه به مصوبه جدید مجلس که هیچ گونه بند جدیدی برای مشمولان در آن پیش بینی نشده، این افراد باید هرچه زودتر وضعیت سربازی خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ مشخص نمایند.

بیشتر بخوانید:

۷ عادت مفیدی که پس از اتمام دوره خدمت سربازی به سرعت فراموش خواهید کرد

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • مهدی بهمن ۴, ۱۴۰۰

    ۱۵ هزار یورو رو کدوم احمقی پرداخت میکنه

  • آدم بهمن ۴, ۱۴۰۰

    ۱۵۰۰۰یورو میشه حدود ۴۵۰میلیون تومن ،اینهم از اون دست گروگان گیریهایی است که انجام میدهند

  • Matin بهمن ۴, ۱۴۰۰

    اول اینکه یه خبر تکراری رو واسه بازدید انقدر تکرار نکنید.بعدم ین ۵۵ سال از قدیم یه قانون بوده که کلا معاف میشن و این قانون قدیمیه.بعدم کسیکه خارج از کشور بزدگ شده و زندگی می کنه خره مگه ۱۵ هزارتا پول بده.این قانون باز دوباره واسه اقازاده های خودشونه که همه خارجن و هزینش هم از جیب ملت پرداخت میشه.

  • Khjkbbnm بهمن ۵, ۱۴۰۰

    کسی باید خیلی …. باشه که ۱۵ هزار یورو بده و بیا توی این خراب شده جهنم بگه چند منه

  • عباس بهمن ۵, ۱۴۰۰

    ۲۰۰میلیون؟؟؟حاجی ما اگه ۲۰۰تومن تو حساب مون بود میذاشتیم بانک ماهانه خانواده سودشو بگیرن بعد میومدیم خدمت دیگ نیاز نبود عین خر کار کنیم خرج خونه بدیم