آیا امکان تبدیل بیابان به جنگل در عمل وجود دارد؟

آیا امکان تبدیل بیابان به جنگل در عمل وجود دارد؟

تبدیل یک بیابان به جنگل پروژه ای رویایی به نظر می رسد. اگر چنین چیزی ممکن باشد، بسیاری از مشکلات زیست محیطی دنیا حل و زندگی برای نسل های آینده آسان تر خواهد شد. اگرچه از لحاظ فنی این کار ممکن است، اما نیازمند فرایندی است که احتمالاً چندین دهه به طول می انجامد. به فرایند تبدیل بیابان به جنگل «بیابان زدایی» می گویند و چند سالی است که در برخی نقاط جهان در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است. حتی فرایند بیابان زدایی بر روی صحرای بزرگ آفریقا نیز در حال انجام است. با تبدیل بیابان به جنگل می توانیم فرایند گرمایش زمین و خیلی فرایندهای نامطبوع دیگر را کند کنیم.

بیابان زدایی صرفا تبدیل صحراهای تفتیده ی شنی به جنگل نیست، بلکه بیابان های سردتر و نیمه بایر را نیز در برمی گیرد. در حال حاضر بیابان زدایی دربیش از ۳۰ میلیون کیلومتر مربع زمین در حال اجراست و می تواند به حل بسیاری از مشکلات بشر نظیر انرژی، غذا و آب کمک کند.

بیابان زدایی

بیابان زدایی به شدت به در دسترس بودن آب وابسته است. اگر مقادیر زیادی آب در دسترس باشد، می توان بیابان زدایی را انجام داد. راه های بسیاری برای تهیه آب برای استفاده در این فرایند وجود دارد از جمله: استحصال آب (استفاده از آب باران)، نمک زدایی، ذخیره و استفاده ی مجدد، استفاده ی مستقیم از آب دریا و نیز آب شیرین کن خورشیدی.

روش های مورد استفاده در بیابان زدایی

یکی از این روش ها چرای چرخشی دام است و این یعنی حیوانات به قسمت های مختلف مرتع برده می شوند تا قسمت های دیگر استراحت کنند.

روش دیگر «کشت پایا» است و یکی از کارهایی که ذیل آن انجام می شود، استفاده از آب باران برای پرورش گونه های مختلف گیاه است.

روش دیگر کشاورزی چند محصولی است و این یعنی چندین نوع گیاه به صورت همزمان در زمین کشت می شوند.

بیابان زدایی

طبیعتاً کاشت درخت یکی از روش های مهم تبدیل بیابان به جنگل است و برای این منظور گیاهان آب شور مورد استفاده قرار می گیرند. این بدین خاطر است که آبی که این گیاهان استفاده می کنند اغلب از طریق اقیانوس تامین می شود.

تمام این روش ها می تواند در بیابان زدایی و کمک به سیاره مان مفید واقع شوند.

بیشتر بخوانید:

برنامه عربستان سعودی برای کاشت ۱۰ میلیارد اصله درخت در بیابان های این کشور

معرفی ۱۰ تا از حیرت‌انگیزترین و ماجراجویانه‌ترین بیابان‌ها و سرزمین‌های برهوت دنیا

حیات در اعماق زمین؛ نگاهی به زندگی مجلل افراد در حفره هایی در زیر بیابان های استرالیا

منبع: World Atlas
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود