آیا آنزیم پودرهای لباسشویی موجب حساسیت پوستی می‌شود؟

آیا آنزیم پودرهای لباسشویی موجب حساسیت پوستی می‌شود؟

زمانی که لباس‌ها از ماشین لباسشویی خارج می‌شوند این توقع می‌رود که کاملا تمیز و در عین حال نرم و لطیف باشند تا حساسیت پوستی ایجاد نشود. این انتظار با توجه به زمان و هزینه‌ای که صرف شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی می‌کنیم، توقع بجا و مناسبی است اما بعضی اوقات این اتفاق نمی‌افتد و لباس‌ها حتی پس از شستن هم هنوز چرک و لکه‌دار هستند.

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که بخشی از آن به ماشین لباسشویی و قسمت دیگر آن به نوع شوینده‌ای که استفاده می‌کنید، برمی‌گردد.

انتخاب یک پودر لباسشویی استاندارد با قدرت لکه بری بالا در عین حفاظت از تار و پود پارچه می‌تواند این مشکل را برای همیشه حل کند. برای تشخیص پودر لباسشویی مناسب و استاندارد بیش از هر چیز باید به ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر شوینده توجه کرد. یکی از این قابلیت‌های مهم داشتن ترکیباتی درست و موثر از «آنزیم» است که نقش زیادی در نابود کردن لکه‌ها روی لباس‌ دارد در مواردی به لطافت البسه کمک زیادی می کند.

آیا آنزیم پودرهای لباسشویی موجب حساسیت پوستی می‌شود؟

موثر یا بی‌فایده؟

زمانی که تولیدکنندگان پودر‌های لباسشویی برای اولین بار از آنزیم‌ها در محصولات خود استفاده کردند، این تصور برای برخی ایجاد شد که این تنها یک حربه تبلیغاتی و بازاریابی صرف است و نمی‌تواند تاثیری در کیفیت شوینده‌ها داشته باشد. به مرور اما نقش آنزیم‌ها و تاثیرات چشمگیر آن‌ها در افزایش قدرت شویندگی پودر لباسشویی روشن شد و امروزه پودرهای لباسشویی حاوی آنزیم به طور گسترده تولید می‌شود.

آنزیم‌ها، نوعی کاتالیزور هستند که به کمک پودر لباسشویی می‌آیند تا با قدرت، سرعت و انعطاف‌پذیری بیشتری لباس‌ها را تمیز کند. آنزیم‌های مورد استفاده در شوینده‌های استاندارد، حل‌شوندگی بالایی دارند و با پاک شدن کامل از روی پارچه امکان آسیب و ایجاد حساسیت پوستی را از بین می‌برند.

انواع مختلفی از آنزیم‌ها با کاربردهای مختلف وجود دارد اما به طور معمول در پودرهای استاندارد از آنزیم‌های مشخصی استفاده می‌شود. آنزیم‌های پروتئاز‌ (برای از بین بردن لکه‌های چسبنده به لباس مثل خون، عرق و…)، آمیلاز و ماناناز (از بین بردن لکه‌های مواد غذایی روی لباس)، لیپاز (حذف لکه‌های چربی) و آنزیم سلولاز برای حفاظت از بافت البسه، از جمله آنزیم‌های مهم و پرکاربردی هستند که پودرهای لباسشویی باکیفیت و استاندارد از آن استفاده می‌کنند. در واقع هر کدام از آنزیم‌ها لکه خاص یا ویژه‌ای را هدف قرار می‌دهند.

سودمند یا مضر؟

آنزیم‌های موجود در پودرهای لباسشویی استاندارد و شناخته شده موجود در بازار به دلیل اندازه بسیار ریزی که دارند به راحتی در آب حل می‌شوند و ردی از خود به جا نمی‌گذارند. به این ترتیب ریسک هرگونه حساسیت یا آسیب را از بین می‌برند.

علاوه بر این پودرهای لباسشویی استاندارد و باکیفیت، حاوی رشته‌های صابونی هستند که باعث لطافت بیشتر پارچه و حفظ الیاف آن می‌شود.

آیا آنزیم پودرهای لباسشویی موجب حساسیت پوستی می‌شود؟

آیا آنزیم‌ها در پودر قابل مشاهده‌اند؟

تصور عموم بر این است که دانه‌های رنگی موجود در پودرها همان آنزیم‌ها هستند. اما نکته قابل توجه این است که آنزیم، قابل مشاهده نیست. دانه‌های رنگی که در پودرهای ماشین لباسشویی وجود دارند، رشته‌های صابونی هستند که به لطافت هرچه بیشتر پارچه کمک می‌کنند.

بر روی بسته‌های پودر لباسشویی نوع و تعداد آنزیم‌های حاوی آن درج می‌شود، با مطالعه این بخش می‌توانید انتخابی عالی و تجربه‌ای رضایت‌بخش از شست‌وشوی لباس‌های خود داشته باشید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود