۱۰ شاهکار بی نقص و جذاب دیوید فینچر که باید ببینید؛ از The Game تا Fight Club

۱۰ شاهکار بی نقص و جذاب دیوید فینچر که باید ببینید؛ از The Game تا Fight Club

دیوید فینچر در دهه های اخیر یکی از بهترین فیلمسازان جهان بوده که برخی از بهترین تریلرها و فیلم های جنایی رازآلود قرن بیست و یکم را ساخته است. در کمال تاسف، این کارگردان نامدار هنوز موفق نشده جایزه اسکار را بدست آورد، موضوعی که هر سال از احتمال آن کاسته می شود زیرا داوران اسکار نشان داده اند که تریلرها در نگاهشان به اندازه درام ها ارزش و اعتبار ندارند. اما دستکم فینچر می تواند خیالش از این بابت راحت باشد که فیلم های او همچنان در میان محبوب ترین فیلم های میلیون ها سینمادوست قرار دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین فیلم های دیوید فینچر آشنا کنیم که تماشای آن را به هر سینمادوستی توصیه می کنیم.

10 فیلم برتر دیوید فینچر که شما را شیفته سبک فیلمسازی او می کنند

۱۰- Mank

فیلم Mank داستان فیلمنامه نویس فیلم Citizen Kane و مشکلات شخصی و حرفه ای او در آن دوران را روایت می کند. نکته جالب اینکه سناریو این فیلم که در سال ۲۰۲۰ ساخته شده را پدر دیوید فینچر در دهه ۹۰ میلادی نوشته بود. این فیلم اگر چه بهترین فیلم فینچر نیست اما نقاط قوت بسیاری دارد، فیلمی که کارکرد درونی هالیوود را به خوبی به تصویر می کشد. این فیلم اگر چه فاصله زیادی با بهترین فیلم های تاریخ سینما دارد اما دستکم در مورد فیلمی است که به عنوان یکی از بهترین و شاید بهترین فیلم تاریخ سینما ساخته شده است.

10 فیلم برتر دیوید فینچر که شما را شیفته سبک فیلمسازی او می کنند

۹- Panic Room

در کمال ناباوری، فیلمنامه فیلم Panic Room به قیمت ۴ میلیون دلار به فروش رسید که آن را به یکی از گرانقیمت ترین فیلمنامه های تاریخ سینما تبدیل می کند. و پرداخت چنین قیمت بالایی برای یک فیلمنامه، استودیو سازنده را وادار می کند که بهترین کارگردان ممکن را برای ساخت این فیلم جنایی با بالاترین استاندارد به خدمت بگیرد. با این وجود، آن زمان تصمیم به کارگردانی یک فیلم سرراست در مورد حمله به خانه برای فینچر انتخاب غیرمعمولی به نظر می رسید. فینچر بعد از کارگردانی برخی از پیچیده ترین و تفکربرانگیزترین فیلم های تریلر تاریخ سینما مانند Se7en و Fight Club بود که ساخت این فیلم را بر عهده گرفت. شاید هم به همین دلیل بود که فینچر ساخت Panic Room را بر عهده گرفت زیرا شکست تجاری Fight Club و نقدهای نه چندان خوشایندی که آن زمان دریافت کرده بود، او را به این باور رساند که شانس خود را در ژانر دیگری بیازماید. فیلم Panic Room که در سال ۲۰۰۲ ساخته شد اگر چه از آن فیلم های سرگرم کننده مناسب مخاطبان عام است اما همزمان می توان آن را تریلری جذاب دانست.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۸- The Curious Case Of Benjamin Button

درست همانند فیلم های Mank و Panic Room ، فیلم The Curious Case Of Benjamin Button نیز از آن جمله فیلم هایی نیست که انتظار داشته باشید کارگردانش دیوید فینچر باشد اما این موضوع نیز باعث نشد نتیجه فیلمی تاثیرگذار و ماندگار نباشد. فینچر یکی از تکنیکی ترین فیلمسازان عصر حاضر است و جالب اینکه پیش از فیلمسازی، در شرکت Light & Magic کار می کرده است و بدین ترتیب در این فیلم نیز کار تکنیکی فوق العاده از به نمایش می گذارد. جلوه های ویژه فیلم بنجامین باتن بهتر از هر فیلم ابرقهرمانی بلاک باستری است که در سال ۲۰۰۸ با این فیلم اکران شدند، فیلمی در مورد مردی که با شرایطی خاص به دنیا آمده و سن او دستکم از لحاظ ظاهری رو به عقب می رود.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۷- The Game

وقتی بحث بهترین فیلم های دیوید فینچر به میان می آید، فیلم  The Game معمولاً نادیده گرفته می شود اما این بدان معنا نیست که مردم این فیلم را دوست ندارند. این فیلم نیز روایتی به جذابیت و خوشایندی Se7en یا Fight Club دارد، دو فیلمی که یکی بعد و یکی قبل از The Game ساخته شده اند اما به هر دلیلی که نمی دانیم، این فیلم توجه کمتری نسبت به دیگر فیلم های فینچر دریافت کرده است. داستان این فیلم در مورد تاجری ثروتمند است که یک هدیه تولد عجیب و غریب از برادرش دریافت می کند اما مدت کوتاهی بعد یک تئوری توطئه هولناک افشا می شود. فیلم The Game برخی از تکان دهنده ترین پیچش های داستانی و غافلگیری های فیلم های فینچر را دارد و می توان آن را با پایان فیلم Se7en مقایسه کرد.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۶- The Girl With The Dragon Tattoo

اگر چه اغلب بازسازی های هالیوودی از فیلم های غیرانگلیسی زبان کیفیت پایین تری نسبت به فیلم های اورجینال دارند اما The Girl With The Dragon Tattoo یکی از معدود مواردی است که نسخه هالیوودی آن بهتر از نسخه اورجینال است. شاید این کیفیت بالاتر به این خاطر باشد که نسخه دیوید فینچر در واقع اقتباسی از رمانی به همین نام باشد تا یک بازسازی کامل. شاید برخی بگویند طول این فیلم بیش از حد زیاد است اما از آنجایی که از یک رمان بسیار طولانی اقتباس شده، زمان دو ساعت و ۴۰ دقیقه برای چنین منبع اورجینالی چندان طولانی به نظر نمی رسد. جالب اینکه نسخه ساخته شده توسط دیوید فینچر از این داستان نقدهای مثبت تری نسبت به نسخه اورجینال سوئدی دریافت کرده است.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۵- The Social Network

فیلم The Social Network در واقع یک تریلر نیست، دستکم در ظاهر، اما به ندرت شبیه یک فیلم زندگینامه ای معمولی از بنیانگذار فیسبوک است و این همان چیزی است که فینچر در آن تخصص دارد. اما نسخه سینمایی مارک زاکربرگ تمایلات جامعه ستیزانه بسیاری دارد و از این نظر، با دیگر شخصیت های اصلی فیلم های فینچر مانند راوی فیلم Fight Club و نیک در Gone Girl مطابقت دارد و این همان روشی است که فینچر برای پرداختن به شخصیت زاکربرگ استفاده می کند. مهم تر از آن اینکه این فیلم یکی از تماشایی ترین و زیباترین فیلم های فینچر از لحاظ ظاهری و بصری است و موسیقی متن خارق العاده ای نیز دارد که آغازگر رابطه طولانی بین ترنت رزنار و آتیکوس راث به عنوان آهنگسازان فیلم های بعدی فینچر بود. این فیلم همچنین مورد تحسین منتقدان و سینماروها قرار گرفت و بسیاری خواهان ساخته دنباله ای از آن شده اند.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۴- Zodiac

قاتلان سریالی و جنایت های واقعی برای دیوید فینچر بهترین گزینه کارگردانی هستند، ژانرهایی که وی بارها تبحر خود را در آن ها نشان داده است. قاتل زودیاکی یکی از مشهورترین قاتلین سریالی است که هیچگاه دستگیر نشد اما این موضوع مانع از آن نشد که هزاران نفر سعی نکنند سر از راز این قاتل سریالی مرموز در آورند. فیلم Zodiac داستان یک کارتونیست را روایت می کند که با همکاری کارآگاهان پلیس و روزنامه نگاران سعی دارد قاتل زودیاکی را شناسایی کند. Zodiac یک فیلم حماسی بسیار وسیع است و حتی در فضای خاکستری و ترسناک زمستانِ سان فرانسیسکو، فیلم فینچر همچنان زیبا به نظر می رسد. و حتی بدون پیچش داستانی تکان دهنده پایان فیلم که مخاطب را شوکه می کند و به نحوی به تکنیک خاص فینچر در دیگر فیلم هایش تبدیل شده است، Zodiac همچنان یکی از بهترین فیلم های اوست.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۳- Gone Girl

فینچر در دهه ۲۰۱۰ خروجی چندانی در عرصه فیلمسازی نداشت اما قبل از اینکه شش سال بین ساخت دو فیلمش وقفه بیفتد، در مسیر ساخت فیلم های تریلر سرد، یخی و بی احساس قرار داشت و این مسیر در نهایت با فیلم Gone Girl به اوج خود رسید. این فیلم در مورد زنی است که گم می شود و شوهرش به اصلی ترین مظنون در پرونده قتل او تبدیل می شود. فیلم Gone Girl یکی از بهترین فیلم های رازآلود دهه ۲۰۱۰ است و بیشتر این کیفیت به سبک منحصربفرد روایت داستان باز می گردد. داستان فیلم دو بار روایت می شود، یک بار از نگاه شوهر و یک بار از نگاه زنش و این فرمت باعث می شود که مخاطب تا پایان فیلم همچنان در حال گمانه زنی بوده و تعلیق داستان را حس کند.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۲- Se7en

فیلم Se7en فیلمی است که نام دیوید فینچر را سر زبان ها انداخت. قبل از این فیلم، فینچر تنها فیلم Alien 3 را کارگردانی کرده بود که محصول دخالت های بی انتهای استودیو سازنده بود. در واقع فیلم Se7en در سال ۱۹۹۵ فیلمی بود که سبک فیلمسازی فینچر را تثبیت کرد. از تیتراژ ابتدایی داستان و موسیقی متن از Nine Inch Nails تا روایت قاتل سریالی داستان و پیچش های داستانی تکان دهنده پایان فیلم، همگی باعث می شود کند که مخاطب دائماً تنش و تعلیق داستان را در درون خود حس کند، رویه ای که در بسیاری از دیگر فیلم های فینچر نیز تکرار شد. این فیلم نه تنها به الگوی سبک کاری فینچر تبدیل شد بلکه الهام بخش فیلمسازان بسیاری شد که سبک فیلمسازی او را تقلید می کردند هر چند هیچکدام نتوانستند به کیفیت فیلمسازی فینچر نزدیک شوند.

بهترین فیلم های دیوید فینچر

۱- Fight Club

چیز زیادی در مورد Fight Club نمی توان گفت که قبلاً گفته نشده باشد. حتی اولین قانون Fight Club نیز دائماً تکرار می شود. در کنار اینکه این فیلم پرامتیازترین فیلم فینچر در میان کاربران Letterboxd است، فیلم Fight Club در وبسایت IMDb نیز رتبه یازدهمین فیلم برتر تاریخ سینما را یدک می کشد. علیرغم اینکه با فیلم درام جنایی بسیار تاریک و پوچ گرایانه ای مواجه هستیم اما همزمان با فیلمی مواجه هستیم که می توانیم بارها و بارها تماشایش کنیم و از تماشای آن لذت ببریم. همچنین Fight Club یکی از معدود فیلم هایی است که پیچش داستانی بزرگ آن باعث می شود مخاطبان نگاه متفاوتی به آن داشته باشند. چاک پالانیوک که داستان فیلم بر اساس رمان او ساخته شده، دو دنباله بر این داستان نوشته است و شاید روزی شاهد دنباله هایی بر این فیلم کالت کلاسیک باشیم.

بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم تریلر جنایی هیجان انگیز و ماندگار تاریخ سینما [قسمت دوم]

۱۲ فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر قاتل سریالی که باید قبل از مرگ ببینید

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • ارژنگ بهمن ۱۸, ۱۴۰۰

    زودیاک و شبکه اجتماعی افتضاح اند . به شدت طولانی و حوصله سر بر …

  • حمزه بهمن ۱۸, ۱۴۰۰

    چیز مجهول و رازآلودی در مورد Gone Girl وجود نداره. سیر اتفاقات و انگیزه های شخصیتهای فیلم مشخصه. میشه گفت یک فیلم اجتماعیه در نقد فمینیسم و سیطره اون بر رسانه ها که در قالب یک تریلر ساخته شده.