رژیم گوشت خام ؛ رژیم غذایی سالمی است؟ خطرناک است؟ یا بی‌فایده؟

رژیم گوشت خام ؛ رژیم غذایی سالمی است؟ خطرناک است؟ یا بی‌فایده؟

یک حقیقت خام در مورد رد کردن رژیم گوشت خام ! این رژیم غذایی مدرن و امروزی را بیشتر بشناسید و با معایب و مزایای آن آشنا شوید. با روزیاتو همراه باشید.

اگر یکی از تصمیمات سال جدید شما کاهش وزن بوده است، ممکن است یک رژیم غذایی معمولی را امتحان کرده باشید که از شما می‌خواست مصرف برخی غذاها را محدود کنید یا به شیوه‌های رژیم غذایی خاصی پایبند باشید. رژیم‌های غذایی مد روز و جدید شامل رژیم سرخپوشان، روزه‌داری متناوب، رژیم کتو و رژیم بدون گلوتن است.

دکتر کریستوفر گوستافسون، دانشیار دانشگاه نبراسکا-لینکلن برای کسانی که از این رژیم‌ها پیروی می‌کنند، حتی زمانی که هیچ دلیل پزشکی برای آن‌ها وجود ندارد. نظریه جالبی را مطرح می‌کند. او می گوید مردم جذب رژیم‌های غذایی مد روز می‌شوند زیرا آنها مجموعه پیچیده‌ای از انتخاب‌های غذایی را به یک تصمیم دوتایی ساده می‌کنند – برای مثال، “آیا این غذا گلوتن دارد یا نه؟”

خوردن گوشت خام مفید است یا مضر؟

رژیم گوشت خام چیست؟

یکی از رژیم‌های غذایی مد روز، رژیم گوشت خام است. این رژیم غذایی نوعی از غذاهای خام و دسته‌ای از رژیم‌های غذایی هستند که شامل خوردن بیشتر غذاهای خام و فرآوری‌نشده، و اجتناب از غذاهایی است که مهندسی ژنتیکی شده‌اند یا با آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها اسپری شده‌اند. اصل راهنمای غذاگرایی خام این باور است که فرآوری و پختن غذا قدرت نیروی حیاتی غذا را کاهش می دهد و آن را برای سلامتی ما مضر می کند.

با این حال، برای برخی از طرفداران رژیم گوشت خام، این چیزی بیش از یک مد روز و یک سبک زندگی است که به نام «زندگی اجدادی» شناخته می شود. به گفته برایان جانسون، که خود را «شاه کبد» می نامد، بدن انسان برای این سبک زندگی مناسب تر است؛ یعنی قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد، انجام کارهای فیزیکی سخت، شکار برای غذا، و مصرف کل یک حیوان، ترجیحاً خام.

خوردن گوشت خام مفید است یا مضر؟

آقای پادشاه کبد تقریباً ۸۵ تا ۱۱۳ گرم – جگر خام را با هر وعده غذایی می خورد. او ادعا می کند که زندگی اجدادی منجر به ارتباط با خود اولیه ما می شود و در نتیجه قدرت، سلامتی و شادی افزایش می یابد. اما آیا همه ما می توانیم مثل او پادشاه کبد باشیم؟

مردم در سراسر جهان از گوشت خام به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود در غذاهایی مانند سوشی، استیک تارتار، کارپاچیو، مت و سِویچه استفاده می کنند. با همه اینها، سوال اصلی برای بسیاری از مردم این است که آیا رژیم غذایی مبتنی بر گوشت خام بی خطر است یا نه؟

نظر سازمان های بهداشتی معتبر جهان در مورد رژیم گوشت خام

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و بهداشت کانادا هر دو در مورد مصرف گوشت خام هشدار می دهند و توصیه می کنند که گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی و محصولات تخم مرغ باید در دمای داخلی ایمن طبخ شوند تا هر گونه پاتوژن مضری که می تواند باعث ایجاد مسمومیت غذایی شود از بین برود. نوع پاتوژن هایی که گوشت خام ممکن است حاوی آن باشد بسته به عملکرد مزارع، کشتارگاه ها و کارخانه های فرآوری که گوشت را کنترل می کنند، متفاوت است. گونه های حیوان و برش گوشت نیز ممکن است بر انواع پاتوژن های موجود در آن تأثیر بگذارد. برخی از پاتوژن های متداول غذایی شامل سالمونلا انتریکا، اشرشیاکلی، لیستریا مونوسیتوژنز و استافیلوکوکوس اورئوس هستند.

خوردن گوشت خام مفید است یا مضر؟

یک متاآنالیز شیوع جهانی استافیلوکوکوس اورئوس در گوشت خام گاو، مرغ و محصولات گوشت خوک از مطالعات انجام شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ نشان داد که ۲۹.۲ درصد از گوشت خام به عامل پاتوژن بیماری‌زا و ۳.۲ درصد از گوشت خام آلوده به یک نسخه مقاوم به متی سیلین از آن بیماری است.

مطالعه ای بر روی مصرف کنندگان مواد غذایی خام نشان داد که میزان آمنوره یا عدم خونریزی قاعدگی زیاد است. همچنین بین شاخص توده بدنی افراد و نسبت غذای خام در رژیم غذایی و مدت زمانی که آنها در رژیم غذایی خود هستند، ارتباط منفی وجود دارد.

احتمال آمنوره و کمبود وزن برای گوشت خواران، وگان ها و گیاهخواران مشابه بود. بنابراین، ارتباط بین خام‌خواری و شاخص توده بدنی پایین نشان می‌دهد که پختن محصولات گیاهی و حیوانی انرژی بسیار مهمی را فراهم می‌کند که صرفاً با گوشت‌خواری ایجاد نمی‌شود.

خوردن گوشت خام مفید است یا مضر؟

مقایسه میزان ویتامین ها و مواد معدنی در گوشت خام و گوشت پخته

همانطور که گفته شد، فواید تکاملی که ممکن است آشپزی به همراه داشته باشد به شدت مورد بحث و مناقشه قرار می گیرند و آشپزی ممکن است اشکالاتی داشته باشد. در حالی که اطمینان از بی خطر بودن گوشت ضروری است، پختن ممکن است به کاهش ارزش غذایی از طریق از دست دادن ویتامین ها و مواد معدنی مهم و همچنین تغییر در ترکیب اسیدهای چرب گوشت منجر شود. تلفات احتمالی ارزش غذایی به زمان، دما و روش استفاده شده برای پخت غذا بستگی دارد. با این حال، برخی از مطالعات اشاره می‌کنند که پختن گوشت تأثیر قابل‌توجهی بر مقدار مواد معدنی موجود در آن ندارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که خطر آلودگی پاتوژن در خرده‌فروشی‌ها، مانند خواربارفروشی‌ها، نسبت به کشتارگاه‌ها بیشتر است. بنابراین، خطر قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا در گوشت خام را می توان با خرید مستقیم گوشت ارگانیک، بدون آنتی بیوتیک، ارگانیک، علف خوار و بدون آنتی بیوتیک کاهش داد. با این حال، این نوع گوشت اغلب گران است.

خوردن گوشت خام مفید است یا مضر؟

کم کردن “بار میکروبی” در گوشت خام

مطالعات نشان داده‌اند که افزودن آب لیمو، سیر و ماست به گوشت خام، «بار میکروبی» میزان پاتوژن‌های موجود در گوشت را کاهش می‌دهد. دست نخورده نگه داشتن گوشت در حین آماده سازی به جای بریدن آن نیز به کاهش بار میکروبی آن کمک می کند، زیرا گوشت کامل دست نخورده از نظر داخلی استریل در نظر گرفته می شود. اگرچه این مداخلات، خطرِ ناشی از پاتوژن های غذایی را به طور کامل از بین نمی برد اما همیشه هنگام خوردن گوشت خام یک عنصر خطر وجود دارد.

در حالی که همه ما می توانیم کمتر غذای فرآوری شده بخوریم، رژیم غذایی با گوشت خام خطر بیماری را به همراه دارد که قابل چشم پوشی نیست. علاوه بر این، مزایای سلامتی تبلیغ شده در این رژیم در حال حاضر اثبات نشده است. بخشی از مشکل محدودیت‌های تحقیقات تغذیه‌ای است که تا حد زیادی وابسته به روابط است و بنابراین اغلب نمی‌تواند روابط علّی روشنی ایجاد کند. بنابراین، قبل از گاز گرفتن یک استیک آبدار خونی، به خاطر داشته باشید که ما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا به درستی اثرات طولانی مدت رژیم های گوشت خام را بررسی کنیم.

خوردن گوشت خام مفید است یا مضر؟

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

مواد غذایی که هرگز نباید خام خورده شوند

۹ نشانه خاموش وجود انگل در بدن را بشناسید

آموزش سوشی خوردن؛ چگونه مثل یک حرفه‌ای ماهی خام بخوریم؟

نشانه هایی که حکایت از مصرف بیش از اندازه گوشت توسط شما دارند

اتفاقاتی که پس از حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی در بدن می افتد

پروتئین های کامل گیاهی که می توانند جایگزین گوشت شوند را بشناسیم

نشانه های خاموشِ عدم وجود «ویتامین بی ۱۲» کافی در بدن

منبع: thevarsity
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • ل بهمن ۱۸, ۱۴۰۰

    اینا گشنه مُدن و شکمشونو با مُد سیر میکنن مسئله اصلا تغذیه نیست . امیدوارم یه روز محصولات انسانی مد بشه اونوقت ببینین با خوردنش چه به به و چهچهی کنن ، همین الانشم ادرار داره توسط یه عده تبلیغ میشه .

  • الی بهمن ۱۹, ۱۴۰۰

    اه اه چجوری میخورن گوشت خام ؟! همین سبزیجات و زورکی میشه خام خورد ?
    همه چی کبابی و گریل و سرخ شده و غیرسالمش خوشمزه س و البته چاق کننده

  • alireza بهمن ۱۹, ۱۴۰۰

    تو تغذیه نه دنبال مد باشین نه رژیمهایی که تو اینستا میبینین.
    از همه چی به اندازه بخورین. یه دوستی میشناسم چند مدت از این رژیما گرفت. بعد ۲ هفته عضلاتش میلرزید. رفت دکتر.

    • زن آبان ۱۸, ۱۴۰۱

      رژیم یعنی درست غذا خوردن. نه اینکه نخوردن. و حرف شما کاملا صحیحه.بدن ما به هر نوع از مواد غذایی به اندازه نیاز داره