ماشین پرنده ۹۲ هزار دلاری که می‌تواند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند

ماشین پرنده ۹۲ هزار دلاری که می‌تواند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند

یک ماشین پرنده که «هر کسی می تواند صاحبش باشد و آن را به پرواز دربیاورد» پرواز اولیه خود را بر فراز سطح آب با موفقیت به اتمام رسانده و حالا شرکت سازنده در حال گرفتن سفارش است تا ساخته ی خود را سال بعد به مشتریان تحویل دهد.

به گزارش دیلی میل، نام این ماشین پرنده که «جتسون ۱» نام دارد، اشاره ای است به سریال انیمیشنی و کمدی «جتسون ها» که اوایل دهه ۶۰ میلادی پخش می شد که در آن ماشین های پرنده ی بشقاب پرنده شکل وجود داشت.

جتسون ۱ می تواند به سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و فاصله ی ۳۲ کیلومتری را طی کند. این پرنده الکتریکی که قابلیت بلند شدن و فرود عمودی را دارد اکتبر سال گذشته آغاز به کار کرد و آن قدر محبوب شد که تقریباً بلافاصله تعداد سفارش هایش برای تحویل در سال ۲۰۲۲ تکمیل شد.

ماشین پرنده

حالا شرکت سوئدی-لهستانی «جتسون» که اجرای این پروژه را بر عهده داشته در حال گرفتن سفارش برای سال بعد میلادی است و این پرنده محبوب را ۹۲ هزار دلار قیمت گذاری کرده است.

پیتر تنستروم، یکی از مغزهای متفکر شرکت سازنده می گوید: «اولین باری که با جتسون ۱ پرواز کردم فوق العاده بود. اصلا لرزش ندارد و شبیه پرواز با هلی کوپتر یا هواپیما هم نیست. یک تجربه جدید و جادویی است. ما چشم اندازی فراتر از جتسون ۱ در نظر داریم و می خواهیم تا ۴ سال آینده یک ماشین پرنده با ۲ صندلی تولید کنیم. و تا ۲۰۳۰ یک ماشین پرنده ۴ نفره که همه خواهانش هستند، تولید خواهیم کرد.»

ترنستروم و شریکش شرکت «جتسون» را در سال ۲۰۱۷ و پس از چندین سال فکر درباره ی ایده اولیه اش بنیان نهادند. جتسون ۱ برای بلند شدن نیازی به باند ندارد و جوری ساخته شده که فرود نرمی داشته باشد.

ماشین پرنده

جتسون ۱، وزنی معادل ۸۶ کیلوگرم دارد و با هر بار شارژ باتری (که حداکثر ۲ ساعت طول می کشد) می تواند ۲۰ دقیقه پرواز کند. این ماشین پرنده با یک جوی استیک کنترل می شود. حداکثر وزن خلبان نیز نباید بیشتر از ۸۵ کیلوگرم باشد.

جتسون ۱ مشمول محدودیت های پروازی است که از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. این یعنی فعلاً نمی توان با آن درون شهر پرواز کرد و فقط در فضای باز می توان از این ماشین پرنده استفاده کرد. اما سازندگان آن امید دارند که به زودی این وضع تغییر کند. ترنستروم می گوید: «هدف ما این است که در یک دهه آینده هر کسی تبدیل به یک خلبان بشود.»

بیشتر بخوانید:

با ۱۰ وسیله ی نقلیه ی عجیب و غریب قرن بیستم آشنا شوید

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود