کشورهایی که بهترین و بدترین شرایط را از لحاظ دموکراسی در سال ۲۰۲۱ داشتند

کشورهایی که بهترین و بدترین شرایط را از لحاظ دموکراسی در سال ۲۰۲۱ داشتند

بر اساس گزارش جدیدی که روز پنجشنبه منتشر شد، وضعیت دموکراسی در دنیا سال گذشته با افتی رکوردساز مواجه بوده است. این گزارش عمده دلیل این پسرفت را محدودیت های کرونایی ای دانسته که بسیاری از کشورها برای برقراری تعادل میان حفظ سلامت عمومی در شرایط اضطراری کنونی و آزادی های فردی با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس واحد اطلاعات نشریه اکونومیست در لندن، کمتر از نیمی از جمعیت دنیا تحت نوعی دموکراسی زندگی می کنند. این واحد در پژوهش سالانه ی شاخص دموکراسی خود به رتبه بندی ۱۶۷ کشور دنیا بر اساس معیارهایی همچون برگزاری انتخابات و آزادی های مدنی پرداخته است.

امتیاز کلی دنیا از جهت وضعیت دموکراسی به ۵/۲۸ (از ۱۰) کاهش یافته است که این کمترین میزان از زمان راه اندازی شاخص دموکراسی توسط واحد اطلاعات اکونومیست در سال ۲۰۰۶ بوده است. این رقم همچنین بیشترین کاهش سالانه از سال ۲۰۱۰ محسوب می شود. بر اساس این پژوهش، سال گذشته تنها ۶/۴ درصد از مردم دنیا در «دموکراسی کامل» زندگی کردند، در حالی که بیش از یک سوم مردم دنیا تحت دیکتاتوری بودند که عمده ی آن ها در چین هستند.

این کاهش با همه‌گیری کرونا آغاز نشده اما همه‌گیری مجموعه ای از رویه هایی منفی را پدید آورده است. بر اساس این گزارش، از قرنطینه گرفته تا محدودیت های تردد، کرونا منجر به «پسرفتی بی سابقه در آزادی های مدنی در میان دموکراسی های پیشرفته و همینطور حکومت های دیکتاتوری» شده است.

این گزارش می گوید «همه‌گیری کرونا سبب عادی شدن قدرت های اضطراری شده که احتمال ماندگاری آن ها در قوانین کشورها وجود دارد و همینطور باعث خو گرفتن شهروندان به افزایش عظیم سلطه ی حکومت ها بر بخش عمده ای از زندگی اجتماعی و شخصی آن ها شده است.»

همه‌گیری کرونا همچنین موجب نابرابری هایی در حوزه ی درمان، تضعیف پشتوانه های اقتصادی و سوء مدیریت دولتی در کشورها شده که سعی در مهار ویروسی مرگبار با میلیون ها قربانی دارند. کرونا همچنین فرصتی برای حکومت ها برای سوء استفاده از این بحران بهداشتی به منظور سرکوب مشارکت های سیاسی فراهم آورده است.

بر اساس این گزارش، با آنکه آمریکای شمالی کماکان بالاترین امتیاز از نظر وضعیت دموکراسی را در پژوهش واحد اطلاعات اکونومیست دارد، اما کشور کانادا با افتی چشمگیر در این زمینه رو به رو بوده است، به طوری که کانادا از فهرست ۱۰ کشور برتر فهرست خارج شده، گرچه هنوز از امتیاز بالایی برخوردار است.

در عین حال، در این گزارش آمده است که در نظرسنجی ای جداگانه تنها حدود ۱۰ درصد از کانادایی ها حق انتخاب در این کشور را «زیاد» دانستند و بی علاقگی شهروندان کانادایی نسبت به نهادهای دموکراتیک سنتی و افزایش حمایت آن ها از نهادهای غیردموکراتیک، روندی نگران کننده داشته است.

کشور آمریکا که در دسته ی «دموکراسی های معیوب» قرار گرفته با یک پله افت نسبت به سال گذشته، در جایگاه بیست و ششم فهرست قرار گرفته است. این گزارش علت این امر را اختلافات سیاسی و فرهنگی ای در آمریکا دانسته که بیش از پیش تثبیت شده اند. با این حال، این تحلیل می گوید مشارکت سیاسی آمریکایی ها در سال های اخیر بیشتر شده و مجموعه ای از وقایع اثرگذار در سال ۲۰۲۰، از جمله سیاسی شدن همه‌گیری کرونا و انتخابات ریاست جمهوری ای که دو حزب سیاسی اصلی امریکا در شرایطی سرنوشت ساز رقم زدند، مشارکت سیاسی را افزایش داد.

در میان تمامی کشورهای دنیا، ۲۱ کشور در دسته ی «دموکراسی کامل» جای گرفته اند و ۵۳ کشور در دسته ی «دموکراسی معیوب». نروژ، نیوزلند و فنلاند در صدر فهرست قرار دارند و در قعر فهرست نیز افغانستان، میانمار و کره شمالی قرار گرفته اند.

۱۰ کشوری که بر اساس شاخص دموکراسی اکونومیست بیشترین دموکراسی را در سال ۲۰۲۱ داشتند:

۱- نروژ

۲- نیوزلند

۳- فنلاند

۴- سوئد

۵- ایسلند

۶- دانمارک

۷- ایرلند

۸- تایوان

۹- استرالیا

۱۰- سوییس

۱۰ کشوری که بر اساس شاخص دموکراسی اکونومیست کمترین دموکراسی را در سال ۲۰۲۱ داشتند:

۱۵۸- هنگ کنگ

۱۵۹- نپال

۱۶۰- پاکستان

۱۶۱- ویتنام

۱۶۲- کامبوج

۱۶۳- چین

۱۶۴- لائوس

۱۶۵- کره شمالی

۱۶۶- میانمار

۱۶۷- افغانستان

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • . بهمن ۲۳, ۱۴۰۰

    همه ی ما میدونیم چرا رتبه ایران را نزاشتی، از ترس

    • شاهرخ مرداد ۲۹, ۱۴۰۲

      صددرصد … عجیب ترین اتفاق تاریخ بشر در ایران افتاده! در عرض چند روز پادشاهی مشروطه روبه رشد برچیده شد و … ضد مردمی جایش نشست !