۱۰ سال پس از قلاده های طلا؛ صحبت های جدید امین حیایی درباره فیلم جنجالی + ویدئو

۱۰ سال پس از قلاده های طلا؛ صحبت های جدید امین حیایی درباره فیلم جنجالی + ویدئو

امین حیایی در گفتگویی در حاشیه ی جشنواره فجر از بازی خود در فیلم قلاده های طلا گفت.

در بخشی از این گفتگو از حیایی سؤال شد که چطور توانست محبوبیت از دست رفته ی خود بعد از بازی در فیلم قلاده های طلا را بازگرداند، که او در پاسخ گفت: «همه ی آن هجمه ها و اتفاقات باعث شد به خودم بیایم، انتخاب های بهتری داشته باشم و بتوانم نظر مخاطبم را جلب کنم و محبوبیتم را برگردانم.»

وقتی از او سؤال شد که این بدان معنی است که او بازی در فیلم قلاده های طلا را اشتباه می داند، در پاسخ گفت: «به هر حال فیلمی بود که مردم دوستش نداشتند. دلم نمی خواهد در کاری بازی کنم که مردمم دوست ندارند چون من به عشق آن ها فیلم بازی می کنم.»

او در ادامه گفت: «من دنبال سیاست نیستم و هیچ حمایتی هم از سیستم نداشته ام. هیچوقت به خاطر آن ها یا تحت فشار، کاری را قبول نکردم. همه ی کارهایم به انتخاب خودم بوده. فیلم قلاده های طلا هم همینطور. احساس می کردم دارم یک کار متفاوت و اکشن انجام می دهم. فکر نمی کردم آن اتفاقات به دنبالش بیفتد. اما به هر حال یک فیلم بود و من هم فقط به عنوان یک بازیگر آن را بازی کردم. من حامی بخش سیاسی اش نبودم. تا وقتی که بخش سیاسی فیلم مطابق واقعیت باشد مردم آن را دوست دارند. وقتی ببینند تحریف شده نسبت به آن جبهه می گیرند و به خاطر بازتاب ندادن واقعیت دیگر حمایتی از آن نمی کنند و با آن دشمن می شوند. من با قول اینکه فیلم بر اساس مستندات واقعی ساخته می شود بازی در آن را قبول کردم.»

حیایی در پاسخ به این سؤال که آیا نتیجه ی نهایی همان چیزی بود که وعده داده شده بود، گفت: «واقعیت این است که در نهایت شعارهایی در این فیلم دیدم که دوست شان نداشتم. این شعارها به نظرم زیادی و بلوف بود. اما خود فیلم خوش ساخت بود و استاندارد یک فیلم سینمایی را داشت. مسئولیت بخش سیاسی فیلم با کارگردان و نویسنده بود و بازیگرها نباید متحمل آن اتفاقات می شدند. اما به هر حال مردم مرا نوک پرچم می دیدند و ایراد را به من گرفتند. اما از مردم عزیزمان به خاطر اینکه به من توجه دارند و کارهایم برایشان مهم است و مرا نقد می کنند تشکر می کنم و دستشان را می بوسم.»

قلاده های طلا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابوالقاسم طالبی و درباره ی حوادث پس از انتخابات ۸۸ بود که در سال ۹۰ ساخته شد.

به گفته ی طالبی او در نوشتن فیلمنامه ی کار از اطلاعات به دست آمده از اعضای سابق و فراری سازمان مجاهدین خلق از اردوگاه اشرف و دستگیرشدگان در خلال ناآرامی‌های پس از انتخابات کمک گرفته‌ بود.

امین حیایی که در این فیلم نقش یک مأمور وزارت اطلاعات را داشت، در سال ۹۱ در نشستی رسانه ای گفته بود برای بازی در این فیلم ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته بود.

حیایی پس از بازی در این فیلم از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفت و در آن زمان شایعاتی نیز مبنی بر بایکوت شدنش در سینما مطرح شد.

او در سال ۹۵ در گفتگویی با بهروز افخمی در برنامه تلویزیونی «هفت» از ماجرای بایکوت شدنش در سینما بعد از بازی در فیلم قلاده های طلا گفت.

حیایی در پاسخ به این پرسش افخمی که آیا فیلمی بازی کرده‌ که از آن پشیمان باشد، گفت: «از بازی در هیچ فیلمی پشیمان نیستم و برای هر کدامشان دلیلی داشتم و از همه تجربه کسب کرده‌ام.»

وی ادامه داد: «اصولا اتفاق‌های بد را در زندگی‌ام بد نمی‌دانم، همه را خواست خدا می‌دانم و فکر می‌کنم باید اتفاق می‌افتاده تا من شناخت بهتری پیدا کنم. وقتی نقشی را بازی کرده‌ام که مردم نپسندیده‌اند فکر کرده‌ام که شاید داشتم به اوج محبوبیت می‌رسیدم و این برایم خطرساز بوده و اتفاقات بدتری برایم می‌افتاده، بنابراین لازم بوده که این نقش را بازی کنم تا محبوبیتم کم شود و به تعادل برسد. از جمله همان فیلم قلاده‌ های طلا که مورد اعتراض واقع شد. ولی من همیشه به سرنوشت معتقدم و فکر می‌کنم خداوند برایم مسیر و سرنوشتی را رقم زده و من همان مسیر را طی می‌کنم. چون سکان زندگی‌ام را به دست خداوند سپرده‌ام، می‌دانم مرا جای بدی نمی‌برد. حتی اتفاق بد هم برایم خوب است و به خوبی از آن یاد می‌کنم. به همین دلیل نسبت به هیچ کس کینه و دشمنی حس نمی‌کنم و فکر می‌کنم که رفتار بد یک نفر و یا اینکه کسی باعث شده اتفاق بدی برایم بیفتد قطعاً به من کمک کرده و به نفع من شده است.»

حیایی در پاسخ به این صحبت افخمی که عده‌ای تصمیم گرفتند او را بایکوت کنند اما موفق نشدند، گفت: «شاید از من رنجشی داشته‌اند یا در حق آن‌ها بدی کرده بودم. هر چند که همیشه سعی کرده‌ام احترام همه عوامل را حفظ کنم و کسی را نرنجانم.»

وی در پاسخ به این پرسش افخمی که آیا آن افراد توانستند بعد از قلاده‌ های طلا کارگردانی را قانع کنند که با او کار نکند، گفت: «چند بار چنین اتفاقی افتاد و گفتند که همکارانت گفته‌اند امین حیایی الان به دلیل حضور در فیلم قلاده‌ های طلا منفور است و اگر در این کار حضور داشته باشد ما بازی نمی‌کنیم. حتی از میان همکاران صمیمی و نزدیکم که با آنها کار کرده‌ام و همیشه برایشان احترام قائلم، کسانی بوده‌اند که گفته‌اند اگر امین حیایی در کاری حضور داشته باشد ما بازی نمی‌کنیم. این حق آنها بوده، حتماً آن شرایط برایشان سنگین بوده و فکر‌ می‌کرده‌اند که به دلیل اینکه من در آن زمان منفور بودم همکاری با من به ضررشان خواهد بود. این واقعیت زندگی‌شان بوده، شوخی نیست، این حرفه ما است و آن‌ها هم آدم‌های حرفه‌ای هستند و نمی‌خواهند حضور من برایشان باعث ایجاد مشکل شود.»

وی در مورد دلایل سیاسی این مسئله گفت: «واقعیت این است که آن فیلم به نفع خیلی‌ها نبود و آن دوره آقای طالبی را هم بردند و ده روز هم فیلم را از پرده پایین کشیدند و گفتند این فیلم ضد ما است و نباید می‌ساختید و حاشیه‌هایی برای فیلم درست کردند که فیلم ضد سبز است و مردم را ترغیب کردند که فیلم را نبینند و مردم هم بدون دیدن فیلم مرا قضاوت کردند. در صورتی که وقتی من فیلمنامه را خواندم اصلا چنین رویکردی نداشت و واقعیت‌هایی بود که آقای طالبی می‌خواستند به شکل فیلم نشان دهند، ولی به هر حال همان دوستانی که فیلم به ضررشان بود شایعاتی درست کردند که فیلم دیده نشود.»

حیایی در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات ۸۸ گفت: «واقعا دوران بدی بود. به هر حال عده زیادی در آن دوران آسیب دیدند و شاید دوست نداشتند من در چنین فیلمی بازی کنم. من هم واقعاً به این دلیل نرفتم که بخواهم جبهه‌بندی یا جناح‌بندی کنم و خودم را به جناحی بچسبانم. من همیشه مسیر مستقیم خودم که خدا برایم در نظر گرفته رفته‌ام و این هم در آن مسیر بوده است.»

حیایی در پاسخ به این سؤال افخمی که اگر ابوالقاسم طالبی بخواهد قلاده‌ های طلا ۲ را بسازد، آیا در این فیلم بازی می کند، گفت: «الان و با این شرایط فکر نمی‌کنم که قبول کنم. چون به هر حال من مردم را دوست دارم و نمی‌خواهم بد قضاوتم کنند و همیشه از قضاوت بد دوری کرده‌ام. همیشه سعی کرده ام رفتارم به گونه‌ای باشد که بد قضاوت نشوم.»

وی در مورد تاثیر فشار همکاران گفت: «به هر حال آدم از همکارانی که با آنها ارتباط خوبی داشته و کار کرده و به کار هم احترام گذاشته، توقع چنین برخوردی را ندارد. اما بعد فکر کردم و دیدم آنها هم حق داشتند، از آن‌ها ناراحتی ندارم و امیدوارم اگر آن‌ها هم از من رنجشی دارند، ببخشند. بخشش خیلی خوب است. اگر این بخشش به صورت کلی اتفاق بیفتد، دنیا نجات پیدا می‌کند.»

حیایی در مصاحبه هایی که در سال ۹۱ پس از اکران فیلم قلاده های طلا داشت هم بر ساخته شدن این فیلم بر اساس اسناد و مدارک و واقعیت و بدون جانبداری از حزب و گروه خاصی تأکید داشت. او گفته بود در این فیلم سعی شد واقعیت به تصویر کشیده شود و از زاویه ی دید مردم به آن حوادث نگاه شود.

او گفته بود به دنبال نقشی متفاوت از کارهای طنز قبلی خود بود و به وجوه سیاسی آن دقت نکرده بود.

حیایی همچنین گفته بود از بازی در قلاده های طلا پشیمان نیست و اگر زمان به عقب بازگردد باز هم در این فیلم بازی خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

ماجرای طلاق امین حیایی از همسر اولش از زبان خودش + ویدئو

صحبت های جالب امین حیایی درباره مانکن بودن گلزار و احساس بدش به احسان علیخانی

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • ناشناس بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

    من یکی از طرفداران تو هستم وفیلم قلاده‌های طلا را خیلی دوست داشتم

  • هرچی بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

    نون به نرخ روز خور نباشیم