تسعیر ارز چیست؟

تسعیر ارز چیست؟

بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به منظور گزارشگری مالی میان دوره‌ای منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تسعیر برای هر یورو ۲۲ هزار تومان و برای هر دلار آمریکا ۲۰ هزار تومان تعیین شد. گفتنی است نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی برای پایان سال مالی ۹۹ معادل ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر یورو و ۱۱ هزار تومان برای هر دلار بود. اما تسعیر ارز اصلا به چه معناست؟

نرج جدید تسعیر ارز اعلام شد / تسعیر ارز چیست؟

تسعیر ارز چیست؟

در فرهنگ لغت دهخدا کلمه تسعیر، نرخ نهادن و قیمت‌گذاری معنا شده است. در عمل، می‌توان این‌طور گفت که اگر عملیات مالی یک شرکت به ریال ثبت شده باشد، تمام معاملات ارزی آن با خارج از کشور نیز باید به ریال تبدیل شود. این تبدیل واحد پولی را تسعیر ارز می‌گویند.

در واقع تسعیر در معاملات ارزی شرکت‌ها در هنگام تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر به کار می‌رود. به عنوان مثال یک شرکت مستقر در ایران که برای فروش محصول خود در خارج از کشور هزار یورو از یک شرکت اروپایی ریافت می‌کند، برای ثبت این هزار یورو در دفاتر حسابداری و تبدیل آن به پول رایج، هزار یورو را به مبلغ معادل ریالی‌اش تبدیل می‌کند که به این فرآیند تسعیر می‌گویند.

با تسعیر ارز حسابدار بررسی می‌کند که نرخ تغییرات ارز چه تاثیری بر عملیات مالی گذاشته و آیا برای شرکت سودآور بوده است یا خیر.

نرج جدید تسعیر ارز اعلام شد / تسعیر ارز چیست؟

سود و زیان تسعیر چطور محاسبه می‌شود؟

قیمت ارز همواره در نوسان است. این موضوع باعث می‌شود شرکت‌هایی که معاملات خود را به صورت ارزی انجام می‌دهند، با کاهش و افزایش درآمد روبه‌رو شوند. به طور مثال فرض کنید یک شرکت کالایی را در خارج از کشور به قیمت دوهزار دلار به فروش برساند و در زمان فروش، قیمت هر دلار برابر با ۱۰ هزار تومان باشد، اما زمان دریافت وجه این کالا، قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده باشد. در این حالت شرکت داخلی با افزایش درآمد روبه‌رو شده است که این افزایش درآمد را سود ناشی از تسعیر می‌نامند، این حالت در صورت کاهش قیمت دلار باعث کاهش درآمد شرکت می‌شود و در نهایت، ضرر حاصل از تسعیر نام می‌گیرد.

نرج جدید تسعیر ارز اعلام شد / تسعیر ارز چیست؟

نرخ تسعیر

نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر را نرخ تسعیر ارز می‌گویند. به دلیل دشوار بودن تعیین نرخ لحظه‌ای ارز، معمولا از میانگین نرخ ارز در بازه‌های زمانی یک هفته‌ای تا یک‌ماهه به عنوان نرخ تقریبی استفاده می‌شود. اما اگر نوسانات نرخ ارز شدید باشد نمی‌توان به این میانگین اتکا کرد.

هدف از تسعیر

به‌کمک تسعیر ارز شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند میزان واقعی سود یا فروش خود را بررسی کنند. در واقع با تغییر نرخ ارز، صورت و عملکرد مالی این شرکت‌ها نیز تغییر می‌کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود