آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر ایالات متحده امکان پذیر است؟

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر ایالات متحده امکان پذیر است؟

چگونه می توان ناوهای هواپیمابر آمریکا را غرق کرد؟ آیا امکان غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا وجود دارد؟ شاید این سوالاتی باشد که به ذهن بسیاری از ایرانی ها آمده باشد. ناوهای هواپیمابر نماد قدرت ارتش ایالات متحده هستند و اخیراً یک استاد نظامی چینی با درخواست از دولت کشورش برای غرق کردن دو فروند از این ناوها به منظور شکستن اراده ایالات متحده واکنش های متعددی را در پی داشته است. اما گفتن این موضوع بسیار ساده تر از انجام آن است. آدمیرال لو یوان از نیروی دریایی چین در یک نشست نظامی در دسامبر گذشته در این باره چنین گفته بود: «چیزی که ایالات متحده بیش از هر چیزی از آن واهمه دارد تلفات دادن است» و در ادامه ادعا کرده بود که غرق کردن یک ناو هواپیمابر ایالات متحده می تواند باعث مرگ ۵.۰۰۰ خدمه آن شود و «آنگاه خواهیم دید که آمریکا چطور وحشت زده می شود».

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

لو که معاون آکادمی علوم نظامی چین است در زمینه رهبری سربازان چینی مسئولیتی ندارد و سمت او صرفاً آموزشی و دانشگاهی است اما به دلیل دیدگاه های تهاجمی اش نسبت به ایالات متحده مورد توجه قرار گرفته است. او ادعا کرده که درگیری های اخیر چین و ایالات متحده مربوط به اصکاک بر سر موضوعات اقتصادی و تجاری نبوده و یک چالش استراتژیک بزرگ است. وی گفت که ایالات متحده «۵ شالوده بنیادین» دارد که می توان از آن ها برای ضربه زدن به این کشور استفاده کرد: ارتش، پول، استعداد، سیستم انتخاباتی و ترس از دشمنان.

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

اما سوال این است که آیا می توان یک ناو هواپیمابر ایالات متحده را غرق کرد؟!

ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۰۵ یک تست «مانور غرق شدن» را با استفاده از ناو هواپیمابر بازنشست شده یو اس اس آمریکا انجام داد تا توانایی های دفاعی ناوهای هواپیمابر کشور را به منظور توسعه سوپرناوهای هواپیمابر آینده را در بوته آزمایش قرار دهد. این کشتی غول پیکر به طور مداوم بمباران شده و از جهات مختلف با سلاح های متنوع مورد حمله قرار گرفت. این ناو به مدت بیش از ۴ هفته در برابر این حملات و بمباران های مداوم مقاومت کرد تا اینکه در نهایت غرق شد. این نهنگ های غول پیکر دریاها، فانوس های دریایی و نگهبانان ایالات متحده هستند. شاید چین بتواند یکی از ۱۱ فروند ناو هواپیمابر فعال کنونی ایالات متحده را از میدان نبرد خارج کند اما غرق کردن یک غول دریایی ۱۰۰.۰۰۰ تنی موضوعی کاملاً متفاوت است.

بیشتر بخوانید: زیردریایی هواپیمابر AN-1؛ نیروی دریایی ایالات متحده در مسیر عملی کردن ایده ای ۶۰ ساله

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

منظور این نیست که چنین کاری امکان پذیر نیست اما به گفته کارشناسان کار راحتی نخواهد بود. تالبوت مانول، از کارشناسان تجهیزات نظامی دریایی و سروان بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده که قبلاً به عنوان مهندس هواپیما خدمت کرده و در طراحی ناو هواپیمابر جدی کلاس فورد مشارکت داشته است در این باره چنین می گوید: «مورد هدف قرار دادن یک ناو هواپیمابر غیرممکن نیست و ناو هواپیمابر می تواند صدمات شدید را نیز تحمل کند مگر این که با سلاح های هسته ای مورد هدف قرار گیرد».

یک ناو هواپیمابر مدرن ایالات متحده با بیش از ۱.۱۰۰ فوت (بیش از ۳۳۵ متر) طول، در واقع یک نیروگاه هسته ای شناور، یک تانکر سوخت رسان، یک زرادخانه پر از بمب و موشک و یک پایگاه هوایی است که در لایه های روی هم قرار گرفته مانند لایه های یک کیک ساخته شده است. همچنین این ناوها توسط ناوشکن ها و رزمناوهایی حفاظت می شود که آن را از هدف قرار گرفتن توسط موشک ها، جنگنده ها و اژدرها مصون نگه می دارند حتی اگر این امر به معنای گذشتن از جان خودشان باشد.

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

در طرف دیگر، ارتش چین سلاح های متفاوتی دارد که می تواند در نبرد احتمالی با ایالات متحده از آن ها برای حمله به ناوهای هواپیمابر این کشور استفاده کند. چین دارای موشک های بالستیک ضد کشتی موسوم به «قاتل ناو هواپیمابر» مانند DF-21D و DF-26 است هک توانایی حمل کلاهک های متعارف و هسته ای را دارند. علاوه بر این ها می توان به موشک های کروز ضد کشتی و اژدرهای قدرتمند این کشور اشاره کرد. بدون شک در صورت در گرفتن جنگ، چین برای نابود کردن ناوهای هواپیمابر ایالات متحده استفاده به موشک های خود تکیه خواهد کرد، استفاده از موشک های بالستیک برای آسیب وارد کردن به هواپیماهای مستقر روی عرشه و نابود کردن عرشه پرواز، جایی که جنگنده ها و بمب افکن ها پرواز و فرود خود را انجام می دهند.

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

به ادعای برایان کلارک، از افسران سابق نیروی دریایی ایالات متحده و کارشناس دفاعی مرکز ارزیابی استراتژیک و بودجه ای کشور، سلاح هایی مانند موشک های کروز که دقت بالایی در هدف گیری دارند، به احتمال فراوان به سمت آشیانه هواپیماها، ساختار بدنه اصلی ناو و شاید خود هواپیماها نشانه خواهند رفت. این اهداف در فاصله زیادی از سطح آب قرار داشته و آسیب دیدن جدی آن ها باعث خارج شدن ناو از میدان نبرد خواهد شد. این کارشناس نظامی می افزاید: «اگر آن ها واقعاً بخواهند یک ناو هواپیمابر را غرق کنند باید به سمت حملات اژدری بروند. دفاع در برابر اژدر بسیار سخت است و کامل نیست و به همین دلیل اژدرها می توانند بزرگ ترین تهدید نگران کننده باشند».

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

اما ناوهای هواپیمابر ایالات متحده طوری ساخته شده اند که در برابر این حملات مقاوم باشند. ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز با بیش از ۱۰۰.۰۰۰ تن وزن، یکی از بزرگ ترین کشتی های جنگی است که تاکنون ساخته شده است. توانایی آن ها در مقاومت در برابر ضربات سنگین هم به سایز بزرگ آن ها بر می گردد و هم بخش بخش بودن آن. کلارک در این باره چنین اظهارنظر می کند: «در مورد ناو یو اس اس آمریکا، اندازه آن به تنهایی باعث شد که دوام قابل توجهی در برابر حملات داشته باشد». هر ناو هواپیمابر فضاهای اصلی متعددی دارد که خدمه در صورت هدف قرار گرفتن آن بخش هایی که در زیر آب قرار دارند توسط اژدر، سعی در عایق کردن آن ها و جلوگیری از ورود آب خواهند داشت. این غول ها آنقدر بزرگ هستند که برای غرق شدن باید بسیاری از این بخش های بزرگ پر از آب شود.

بیشتر بخوانید: قوی ترین ناوهای هواپیمابر هسته ای جهان: شارل دوگل، نیمیتز و جرالد آر فورد

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

نوع فولادی که در این ناوها استفاده می شود نیز باعث شده که غرق کردن آن ها به کاری بسیار سخت تبدیل شود. مانول می گوید: «کف ناو و بخش های کناری آن با چندین لایه فولاد مستحکم محافظت می شود. همچنین فضاهای خالی وجود دارد که جای لازم برای انفجار گازی کلاهک گلوله شلیک شده را فراهم می سازند». برای جلوگیری از انفجار زرادخانه تسلیحاتی ناو که پر از بمب و موشک های متعدد است نیز زره های اضافی تعبیه شده است. همچنین نیروی دریایی ایالات متحده، نقل و انتقال سلاح ها و تجهیزات نظامی انفجاری در ناو را با دقت خاصی انجام داده و بیشترین و دقیق ترین تمهیدات برای محافظت از این بمب ها و موشک ها اتخاذ شده است. تمهیداتی نیز برای کاهش سطوح داغی که می توانند منبع آتش سوزی و انفجار باشند نیز اندیشیده شده است.

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

همچنین سیستم های اضافی و جایگزینی تعبیه شده که با استفاده از آن ها می توان صدمه به سیستم های اساسی ناو را جبران کرد و همین موضوع از بین بردن بخش های اساسی ناو مانند سیستم پیشرانه ناو را بی اثر می سازد، سیستمی که در صورت نبود سیستم های جایگزین و در صورت مورد اصابت قرار گرفتن باعث عدم تحرک ناو در درون دریا و در میدان نبرد شده و آن را به هدفی سنگین و بی تحرک برای دشمن تبدیل می کند. تا زمانی که ناو قدرت حرکت کردن داشته باشد، در شرایط بحرانی و در صورت لزوم می تواند عقب نشینی کرده و از میدان نبرد خارج شود. کلارک تصریح می کند: «اگر زمان و سلاح کافی داشته باشید می توانید یک ناو هواپیمابر را غرق کنید. اما اگر سیستم های دفاعی، خدمه هایی برای کنترل صدمات و نیروی پیشرانه داشته باشید، ناو می تواند در مقابل ضربات مقاومت کرده و پس از خارج شدن از میدان، به بازگشت فکر کند».

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

همچنین ناوهای هواپیمابر می توانند در صورت نشت آب به درون بدنه نیز به عملیات خود ادامه دهند. جدای از این لایه های حفاظتی قدرتمند و مستحکم، هر ناو هواپیمابر با کشتی های جنگی اسکورت می شود که تا بن دندان مسلح هستند. این کشتی های جنگی دارای سیستم های سونار و اژدرهای قدرتمندی هستند که از آن ها برای جلوگیری از نزدیک شدن قایق های تندرو و رادارگریز به ناو برای استفاده از حملات اژدری استفاده می کنند. در نبردهای گروهی نیز، این کشتی ها دارای سیستم های الکترونیکی قدرتمند و رهگیرهای حرکتی برای دفاع در برابر موشک های شلیک شده از جانب دشمن هستند. همچنین آن ها دارای سیستم های تهاجمی موثر در نبردهای نزدیک هستند که می توانند تهدیدها را حتی در لحظات آخر نابود سازند.

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

در این میان زیردریایی ها بزرگ ترین و مرگبارترین تهدیدات برای غرق کردن یک ناو هواپیمابر به شمار می آیند. زیردریایی های روسی، برای مثال، معمولاً به اژدرهایی ۱.۰۰۰ پوندی مجهز هستند که برای نابود کردن ناوها طراحی شده اند و در صورتی که تعداد زیادی از آن ها به طور همزمان شلیک شده و به هدف برخورد کنند، می توانند باعث غرق شدن یک ناو شوند. به همین دلیل، ارتش ایالات متحده تلاش زیادی در زمینه ساخت سیستم های ضد زیردریایی انجام داده که باعث شده ناوهای آمریکایی بتوانند خیلی سریع به این حملات پاسخ داده و زیردریایی های مهاجم را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غول هایی که اقیانوس ها را تسخیر کرده اند

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

کشتی های اسکورت از طریق شلیک اژدرهای متداول و اژدرهای راکتی، و هلی کوپترهای SH-60 نیز با اژدرها و بویه های صوتی خود می توانند زیردریایی ها را ردیابی و ساقط سازند. همچنین ایالات متحده سرمایه گذاری عظیمی در زمینه جنگ الکتورنیک انجام داده تا از هدف قرار گرفتن ناوهای هواپیمابر توسط موشک های دشمن جلوگیری نماید. کلارک در این باره چنین اظهار نظر می کند: «چین می تواند شلیک کند اما به احتمال فراوان آنقدر دقیق نخواهد بود که از فاصله ۱.۰۰۰ مایلی یک ناو هواپیمابر در  حال حرکت را مورد اصابت قرار دهد».

علاوه بر این سیستم های دفاع ضد موشکی این ناوها نیز بسیار پیشرفته و توانممند بوده و به گفته کلارک «راه های زیادی برای ساقط کردن موشک ها با استفاده از رهگیرهای حرکتی مانند SM-6، SM-2 و موشک Rolling Airframe Missile وجود دارد». جبهه هوایی را نیز نباید نادیده گرفت که می تواند تا بیش از ۶۰ فروند جنگنده را شامل شود و در کنار آن ها تعداد زیادی سیستم جمینگ، هلی کوپتر و هواپیماهای شناسایی برای هشدار زودهنگام. مانول می گوید: «ما یک بال هوایی بسیار قدرتمند داریم که می تواند صدها مایل دورتر رفته و یک فضای امن را برای پرسنل در حال وارد شدن ایجاد کند. ورود به این فضا و عبور از آن مدت زمان بسیار زیادی زمان خواهد برد».

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

نکته دیگر این که ناوهای هواپیمابر ایالات متحده هیچگاه تنها نیستند. مانول می گوید: «بسیار مهم است که ناو هواپیمابر را در جایی قرار داد که کمترین خطر آن را تهدید کند… در احاطه گروه های نظامی». ناوهای هواپیمابر ایالات متحده توسط کشتی های کوچکتری که به آن ها اسکورت گفته می شود احاطه شده اند. آن ها به عنوان گروه های تهاجمی وارد عملیات می شوند که شامل دستکم یک ناو هواپیمابر، یک رزمناو و یک یا دو فروند ناوشکن است که می توانند در صورت نیاز نیروی آتش بسیار قدرتمندی را بر علیه تهدیدهای دشمن به کار گیرند.

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

بدین ترتیب باید صدها گلوله و سلاح سنگین را به کار گرفت تا بتوان تعداد محدودی از آن ها را از این سپر دفاعی قدرتمند عبور داد اما این به معنای شکست ناپذیری یک گروه عملیات دریایی نیست. ارتش چین از توانایی عبور از این سپر دفاعی گروهی برخوردار است زیرا بر اساس نظرات کارشناسان، این گروه دریایی می تواند تا ۶۰۰ موشک شلیک شده از طرف نیروهای را رهگیری و نابود سازد که تقریباً ۷۵ درصد از موشک های پرتابی چین را تشکیل می دهند. از این رو ارتش چین باید تصمیم سختی بگیرد که در عرض چند هفته باید چه مقدار از زرادخانه تسلیحاتی خود را برای صدمه وارد کردن و نه لزوماً غرق کردن یک ناو هواپیمابر ایالات متحده به کار گیرد. در واقع ارتش چین به این سلاح ها برای اهداف و نبردهای دیگر نیاز دارد و شاید مصرف آن ها برای از بین بردن تنها یک ناو ارزشش را نداشته باشد. جدای از آن، به احتمال فراوان و در صورت در گرفتن جنگ، ایالات متحده پیش از قرار دادن ناوهای خود در تیررس این موشک ها، آن ها را با استفاده از بمب افکن ها و موشک های دوربرد خود نابود خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: با جدیدترین ناو هواپیمابر ایالات متحده با نام «یو اس اس جرالد آر. فورد» آشنا شوید [تماشا کنید]

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

چین برای داشتن شانس به منظور غرق کردن یک ناو هواپیمابر آمریکایی باید به آن نزدیک شود، خیلی نزدیک. چین اژدرهای قدرتمندی دارد و زیردریایی های آن ها نیز روز به روز توانمندتر می شوند. اما این که از قدرت کافی برای عبور از لایه های متعدد دفاعی یک ناو هواپیمابر آمریکایی برخوردار هستند یا خیر موضوع دیگری است و جای شک دارد. در سال ۲۰۰۶، یک زیردریایی کلاس سونگ چین توانست از لایه دفاعی گروه تهاجمی دریایی یو اس اس کیتی هاک عبور کرده و در فاصله ای در برد هدف قرار دادن ناو این گروه در دریای چین شرقی به روی آب آمد که اگر چه برخی از جزییات این ماجرا به چالش کشیده شد اما رویکرد نیروی دریایی ایالات متحده در برابر زیردریایی های چینی را تغییر داد.

آیا غرق کردن ناوهای هواپیمابر آمریکا امکان پذیر است؟

نیروی دریایی ایالات متحده می تواند به سرعت حملاتی سهمگین را بر علیه زیردریایی ها انجام دهد و از آنجایی که زیردریایی ها بسیار کندتر از دیگر تجهیزات نظامی دریایی بوده و از سیستم های دفاعی کمتری برخوردارند، زیردریایی ها در صورت شناسایی شدن چاره ای جز فرار و عقب نشینی نخواهند داشت. کلارک می گوید: «وقتی که یک زیردریایی شناسایی و مکان یابی شد و شروع به شلیک کردن به آن کردید، به احتمال زیاد او فرار خواهد کرد زیرا برای در رفتن از دست این شلیک ها بسیار کند است، سیستم های دفاعی زیادی ندارد و سنسورهای لازم برای ایستادن و مبارزه کردن را ندارد».

بیشتر بخوانید: هیولای آبی K-2؛ سوپر زیردریایی استالین با قابلیت پرتاب راکت، حمل تانک و مینی زیردریایی

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵۰ نظر

ورود

  • علی دی ۲۷, ۱۳۹۷

    معلومه هیچ جوره نمیشه ناو هواپیمابر رو غرق کرد. دانش عظیم و هزاران دانشمند در پشت تکنولوژی این ناو ها قرار داره. هر کشوری که بخواد این ناو ها رو غرق کنه حداقل باید خودش یکی از اینهارو داشته باشه تا با مانور روی اون بفهمه حداقل چجوری میشه بهش آسیب رسوند.

    • یحیی مهر ۱۸, ۱۴۰۰

      دوستان عزیز جنگ ها یا هر چیزی که شما در صحنه دنیا می‌بینید چیزی جز نمایش نیست و صرفا برای سرگرم کردن جامعه به نمایش در می آید همه دولت های حاضر در منطقه خاور میانه دارن اموال عمومی بشر در روی کره ی زمین رو به عده ای خاص می فروشان صرفا انسان دوست ندارن یک دیگر زخمی یا فقیر ببینند آن ها با ایجاد فرق های زیاد بین انسان ها آن ها را از یک دیگر دور کردن از این دوری سو استفاده می کنند نژاد کشور دین مذهب و … .

      • دانیال خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

        با ۱ بمب اتم میتونیم ۴ ناو هواپیمابر رو به قعر دریا بفرستیم

      • دانیال خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

        با ۱ موشک اتمی میشه ناو هواپیمابر رو تبدیل به خاکستر کرد
        فقط کافیه درباره اون عملیات نظامی آمریکا با نام (تقاطع) تحقیق کنید روزی که آمریکا بمب اتم خودش رو روی ناو های هواپیمابر قدیمی خودش انداخت(برای تست استحکام ناو
        هر ۵ ناو هواپیمابر جزغاله و آهن سوخته شدند و در ۱ دقیقه غرق شدند

    • پاسخ بهمن ۱۹, ۱۴۰۱

      این مقاله کاملاً یک طرفه و تعریف کذایی از ناو آمریکایی بود
      چه قدر از آمریکا پول گرفتید که بیاید از این آهن قراضه تعریف کنید؟
      اینجایی که گفته شده یک ناو هواپیمابر باید با هزاران موشک بمب باران شود
      اگر آمریکا به قول خودش تا این حد قوی است که می‌تواند تمام موشک ها را روی هوا بزند و فناوری اش بی رقیب است و…..(که حتی ماست فروش هم که نمی‌گوید که ماست من ترش است)
      شیطانی مثل آمریکا که جای خود داره
      پس چرا آمریکا حتی از شنیدن اسم کره شمالی هم مثل سگ وحشت داره؟ و با اون همه تسلیحات از طالبان شکست خورد
      فناوری؟!!!!
      گران ترین پرنده آن ها گلوبال هاوک و پهپاد فوق پیشرفته آن ها RQ170 توسط ساده ترین پدافند ما به این راحتی منهدم و ساقط شد
      f35 که هنوز در هیچ جنگی شرکت نداشته بیشتر از ۱۰ فروندش سقوط کرد و معلوم شد فناوری آمریکا فقط تعریف بیخود بوده‌

  • majid دی ۲۸, ۱۳۹۷

    خطاب به نویسنده:
    مقاله ی حاضر حاصل گردآوری ساده انگارانه ی شما از وضع موجود و توانایی های بالقوه این اسلحه اسن….حتی زحمت قضاوت به خود را نداده اید چه رسد به تحلیل… یک دنیا مفهوم و معادلات نظامی هست که باید خوانده شود که متاسفانه نویسنده سواد لازم را نداشته است، افسوس…
    یکطرفه به قاضی رفتن ، دوره اش تمام شده.
    واقعیت ها سرپوش گذاشته نخواهند شد.

    • Ali دی ۳۰, ۱۳۹۷

      خوب شما بفرمایید تحلیل کنید جناب!!!!!!!!

    • سجاد خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

      درباره عملیات تقاطع تحقیق کنید
      که در ۲ دقیقه ۶ ناو هواپیمابر غرق شد

    • مصطفی مرداد ۵, ۱۴۰۱

      غرق ناو هواپیمابر خیلی راحت و آسان و سریع هستش فقط باید تسلیحات جنگی خوب داشت
      در جنگ میدوی بین ژاپن و امریکا ۶ ناو هواپیمابر در یک روز غرق شد
      زمان حمله ژاپن به بندر پرل هاربر در زمان جنگ جهانی دوم ۴ ناو هواپیمابر آمریکا غرق شد
      در عملیات تقاطع ایالات متحده آمریکا ۴ ناو هواپیمابر و ۲۰ رزم ناو در ۲ دقیقه غرق شد (با ۱ بمب اتم)
      که تست استحکام ناو ها در برابر سلاح هسته ای بود
      و….

  • Mr.x بهمن ۸, ۱۳۹۷

    با اینکه بشدت معتقدم دروان جنگ ها و لشکر کشی های مستقیم تقریبا رو به اتمام هست و جبه های جدیدی برای تهدید و تحدید بوجود اومدن اما در اینکه ایالات متحده یک نیروی منسجم و قدرتمند،مدرن دریایی با بودجه هنگفت داره هیچ جای شکی نیست و تاریخ نشون داده این نیرو بشدت خلاق هم هست! اما فراموش نکنیم معادلات نظامی شامل متغیرهای فراوانی هست که یکی از متغیر های اون تجهیزات و سخت افزارها هستند و لزوما تعیین کننده نیستند.
    مثال هم زیاده از جنگ ویتنام تا یمن و سوریه و لبنان امروزی.صرف نظر از نیروی انسانی عظیم و باقی اهرم های که چین در اختیار داره، بارها نشون داده که خلاقیت و نوآوری براش مهمه و نمودش رو تو توسعه صنعت نیمه هادی و هوش مصنوعی میبینیم.
    اما برای ما مخاطبین مهم اینه بدونیم دوران خوش آمریکا و تک قدرت بودن به پایان رسیده و شاهد دوران افول آمریکا از جایگاه قبلیش به عنوان” تنها قدرت”هستیم و این روزها تلاش برای بازگشت به عظمت گذشته رو هم پنهون نمیکنن..
    ایالات متحده در بهترین حالت یک ابرقدرت و نه”تنها ابرقدرت!” باقی خواهد موند.بنظرم در آینده بزرگترین مزیت این تمدن نسبت به رقباش نه تجهیزات و فناوری نظامی و نه حتی قدرت اقتصادیش بلکه دموکراسی و قدرت نرم اون هست که همچنان تاثیر خودش رو مثل گذشته حفظ خواهد کرد.

    • سعید بهمن ۱۲, ۱۳۹۷

      تاریخ نشان داده حتی یه جنگ هم برنده نشدن، تاریخ نشان داده همین نیروها وقتی بازداشت شدن خودشونو خیس کردن و گریه کردن؛ تاریخ نشون داده توی عراق اومدن پیش سردار سلیمانی و ما و التماس پوشک بزرگسال کردن :)) اینا همش تبلیغاته، توش هیچی نیستن، هیچی، و احمقن کسایی که تبلیغاتشونو باور کنن؛ گریه سربازاشون که مقلا تکاوراشون بودن یادتون نره

      • ۷۸ مرداد ۱۴, ۱۴۰۲

        آه ولا عملیات اخوندک یادتون رفته در عرض ۲ ساعخ توان نیروی دریایی تون رو با خاک یکسان کرد

        • پاسخ شهریور ۲۰, ۱۴۰۲

          در اون عملیات ناوچه های ساخت خود آمریکا که در زمان پهلوی ملعون خریداری شده بود غرق شد

          اگر آمریکا راست گفته که قوی هستش الان بیاد به جنگ با ایران

  • Meysam اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۸

    از نظر غیر واقعی کاملا درسته این مطلب ولی با واقعیت زمین تا آسمان فرق داره مثل بازی بارسلونا یا رئال در پلی استیشن با واقعیت رو مد نظر قرار بدیم یا مثال دیگری بزنم بگیم که چون تیم ته جدولی لالیگا تو نوکمپ به تیم اول بارسا نه تیم دوم ۴تا زد و بارسا رفت به پاریس ژرمن یا بایرمونیخ ۶،۷تا زد پس حتما اون تیم ضعیف یادم نیست دقیقا اسمش بره به این تیمها بیشترم گل میزنه این مقاله دقیقا داره این رو میگه…
    جنگ شرایط خاص خودش رو داره کشوری که وارد جنگ میشه قبل هر چیز سبک سنگین میکنه که در قبال صرف فلان هزینه از دست داده چی بدست میاره؟؟ دوم کنترل جنگه یعنی اینکه بتونه جنگ رو مدیریت کنه مثلا حمله نکنه ایران ببینه موشک های ایران داره رو واشنگتن فرود میاد یا مثلا ایران جبهه جنگ رو از خلیج فارس بکشونه به اسراییل و مدیترانه و دریای سرخ که شاهرگ های آبی دنیا هستن از تنگه هرمز گرفته تا باب المندب تا کانال سوئز یا ببینه یدفعه از سمت کوبا ونزوئلا و آرژانتین موشک داره میره سمتش و خیلی احتمالات دیگه..سوم اینکه کسی که جنگ رو شروع میکنه باید زمانی برای پایانشم داشته باشه نه مثل شوروی بره تو افغانستان فکر کنه عین ایران سریع قرارداد پشت قرارداد امضا میشه و تموم بگه شش ماهه میگیرم افغانستان رو و چند سال گیر کنه بشه موضل براش کلی تلفات بده آخر دست از پا درازتر برگرده…و نکته چهارم که مستقیم رو همین مطلب اثر میذاره کوچک بودن پهنه خلیج فارس که در پهن ترین نقطه و پر عمق ترین جاش حکم یه باتلاق رو برای ناو داره و از طرفی در تیررس تمام نیروی دریایی ایران اعم از ناو رزم ناو جنگنده پهپاد و کلی موشک های دریایی،کروز اژدر که سریع ترین موشک جهان با سرعت صد کیلومتر بر ثانیه فقط در اختیار ایران و بس نه روس ن چین ن کره شمالی ن آمریکا نمونش رو ندارن حتی و کلی موشک تو ساحل کلی موشک بالستیک نقطه زن تو ایران ک راحت ب خلیج فارس میرسه که اصلا نیازی به اونها نمیشه چون با ارزانترین و کم برد ترین موشک بزنه ناوهای آمریکایی رو و بهتر اینکه بگیم هر ناو ی انبار باروت با ۵تا ۷هزار پرسنل برای موشک های ایرانه بگذریم از نابودی اسراییل پایگاه پنجم دریاییش تو بحرین و پایگاه هاش تو سرتاسر منطقه و کشوندن جبهه جنگ به سمت کشورهای عرب که اقتصاد دنیا رو فلج میکنه و میلیارد میلیارد دلار باج و خرید به آمریکا قطع میشه و نکته پنجم اینکه تمام این ادوات با کامپیوتر و سیستم های هوشمند کار میکنن و بسته به نوع نظر کارشناس اگر ایران اولین نباشه جز ۳یا۴کشور برتر دنیا در ضمینه جنگ الکترونیک هست نمونش RQ170 که آمریکا و اوباما حتی باور نمیکردن ایران زده باشتش تا ایران اعلام کرد فکر میکردن گم شده!! بعد گفت گرفتیمش سالم رسما گفتن غیر ممکن بعد دیدن نه راسته یک سال نشده ایران کپی ۲مدل پیشرفته ترش رو زد حتی که میلیون ها دلار ضرر زد به آمریکا بابت هزینه هایی ک برای ساخت و تکنولوژی اون پهپاد کردن از بین رفت پس از کجا معلوم در جنگ بسیاری از ادوات جنگی انحصاری آمریکا دست ایران نیوفته یا مثلا شروع به نابودی خودشان یا بقیه ادوات نکنن یدفعه اف۲۲ ها شروع به شلیک به ناوهاشون کنن!! هیچ چیز بعید نیست!! و مهمترین مسئله که تا اینجا کسی که عقلانی فکر کنه و اطلاعات داشته باشه منتفی میدونه جنگ رو تا اینجا ولی اینم تیر خلاص برای کسایی که هیچ جوره زیر بار نمیرن و میگن آمریکا این وضع رو ببینه درجا با هسته ای میزنه!! اینم محاله چون نه دنیا قبول میکنه نه مردمش نه کشور های دیگه باز قبول کنیم میزنه آمریکا بغیر تهران کجا رو بزنه پر جمعیت و اقتصادی مشهد رو بزنه، شیراز اصفهان و تبریز که با ی موشک نابود نمیشن این شهرها ولی تا یمدت غیر قابل سکونت میشن اونم در صورتی که موشکش از پدافند ایران عبور کنه نه اینکه پدافند رو خاک کشور های همسایه بزنه موشک آمریکا رو یا در ارتفاع بالا نابودش کنه در این صورت هم باز ایران برگ برنده رو داره لس آنجلس تگزاس واشتگتن فلوریدا و کلی شهر بزرگ دیگه آمریکا قربانی میشن که اکثرا از تهران بزرگتر پر جمعیت تر و اقتصادی ترن امکان نداره؟؟!! درست حدس زدید ایران نه موشکی به قول خودش داره با اون برد نه هسته ای نه حتی قدرت تخریب موشک آمریکا رو داشته باشن ولی بهتر بدونید آمریکا چندین پایگاه و نیروگاه هسته‌ای ای داره که به راحتی با نیروهای جهادی یا همون انتحاری قابل تخریبن هم از طرف جنگ الکترونیک و هکرهای ایرانی در امان نیستن کافی شما فاجعه چرنوبیل رو سرچ کنید تا مطمئن بشید خیلی بدتر از برخورد حتی ۲۰موشک میتونه باشه از بین بردن نیروگاه هاش و آمریکا و اسرائیل از این نظر خیلی فرق دارن اسراییل نابودیش بعد از اولین شلیک حتمیه ولی آمریکا نه پس اگه اسرائیل ۲۰۰ تا موشکشم شلیک کنه ایراد نداره چون بعدش محو میشه ولی شرایط آمریکا خیلی فرق میکنه میخواد باز ادامه بده به حیات ابرقدرت نظامی اقتصادی بمونه که کم کم همینطور که انگلیس روزی بود پرتغال هلند فرانسه تا کمی بودن یدفعه آلمان همه رو زد اعلان جنگ داد تصرفشون کرد حتی و با کمک آمریکا و شوروی و خیانت داخلی متوقف شد که خود همون قدرت اون زمان انگلیس رو به چالش کشیدن کار راحتی نبود الانم آمریکا به اونجا رسیده قدرت نظامی مطلق دیگه نیست قدرت اقتصادیش داره از سمت چین به چالش کشیده میشه قدرت نرمش از طرف اتحادیه اروپا…همینطور در تلاش جلو اینهارو بگیره که نمیتونه پس چرا با دست خودش بیاد گور خودش رو بکنه جنگی راه بندازه که نه زمان پایانش مشخص نه جبهه هاش مشخصه نه هزینه برداریش نه معلومه چی گیرش میاد با این دلایل کسی دیگه بخواد سایه جنگ رو نزدیکه ایران رو هم بدونه واقعا باید به سلامت عقلیش شک کرد و بس…!!!
    و آخرین موضوعی که یادم اومد آقای روحانی گفتن سایه جنگ رو دور کردیم کافیه بدونین بخاطر حماقت ها و باج دادن های پی در پی دولت خاتمی و گرفتن افغانستان و عراق و انزوای ایران در منطقه و جهان عین الان چین و روسیه رو نداشت ایران از سال ۸۵ایران محاصره بود از مرز باشماق با چشم غیرمسلح پایگاه های آمریکایی دیده میشدن و اینکه فرماندهان نظامی ایران ۹۰%احتمال وقوع جنگ رو داده بودن و ایران در آماده باش کامل بود اون زمان با اون وضع عالی آمریکا در منطقه و قدرت کم نظامی ایران و دست بستش در منطقه حمله نکرد الان میاد بکنه؟؟؟ خودم خسته شدم بخدا پشت سر هم دلیل که میاد آخه اینم بگم که آخر جنگ ایران و عراق کشید به خلیج فارس که به همین اسم هم معروفه و چون ایران به کلی تقریبا نیروی دریایی عراق رو اوایل جنگ نابود کرد آخر جنگ دست به دامان آمریکا شد برای صادرات نفتش چون ایران میزد کشتی هاش رو و عملا ایران با آمریکا وارد جنگ شد که با وقاحت هرچه تمام از تعرض و شکنجه به پیکر شهدای ما که سرتاسر میخ کوبیده بودن از عقده زیاد تا زدن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنت کار دیگه ای ازشون برنیومد اونموقع!!!
    و جالبه بدونید کنسولگری هرکشور خاک اون کشور محسوب میشه ایران کنسولگری آمریکا رو که جز خاکش بود گرفت نیروهاش رو گروگان گرفت و ۴۴۰و خورده ای روز نگه داشت تا کلی باج گرفت از آمریکا ولشون نکرد فقط این وسط فاجعه طبس رو داشتن از بین رفتن بیشتر این مدت هم که کم نبوده امثالش از توقیف هواپیمای مسافربری حامل نظامیان آمریکایی که به دروغ مسافر معمولی خوانده شده بودن که با زور ایران نشاندش زمین که فر خورد دنیا از اینکار و از اینکه ایران از کجا خبر داشت مسافرهای هواپیما نظامیان آمریکایی ان تا توقیف شناور آمریکایی با ۱۲سرنشین توسط ۳،۴نفر نیروی ایرانی بگذریم که اعلام رسمی سپاه به توقیف شناورهای ۶کشور طی ۱۵سال اخیر که نام برده شدن تا تعدادی که بدلایل خاص گفته نشده و نمیشن در صورتی که آمریکا به دنیا اعلان جنگ داده حتی اگر شهروندی از ما به اسارت دربیاد حمله به شما قطعی سریع و کوبنده خواهد بود چه برسه پرسنل نظامیش رو با زور با اون خاری که با توجه به قدرت بالای تکاورهای دریایی هرکشور بعید بود اون صحنه و آبروی آمریکا رفت دلیلش هم خودش بود بخاطر تصویر سیاهی که از سپاه در دل نیروهاش ساخته بود چطور ایرانی ها برای جنگ با داعش دل شیر پیدا میکنن آمریکا این قصد رو داشت که برعکس شد دلیل گریه اونها از این بود که سرهاشون میبرن فکر از دست دادن زن و بچه و خانواده نه مردن تنها،یه تکاور دریایی رو فقط میتونه به گریه وادار کنه نه چیز دیگه!!!!!
    که دمش گرم فرماندشون آنقدر شجاع بود که با وجود اطلاع از قانون های ارتشش وقتی به آغوش خانوادش برگشت رسما دلیل ورود به مرز ایران رو شرح داد از نیروهای ایرانی عذرخواهی و بابت رفتار خوبه سرباز تا فرمانده ها که با اینها داشتن و تعریف خلاف واقعیتی که ازشون شده بود و حتی تشکر هم کرد و در این حین فرمانده نیروی دریایی و نیروی زمینی که نزدیک بودن برای بازدید رفته بودن و با فهمیدن سریعا میرن جزیره فارسی با اینکه نیروهای آمریکایی میان با رزم ناو هلیکوپتر و بالگرد رو جزیره شلیک میکنن که القا ترس کنن!! ولی جرات حمله برای آزادی نیروهاشون رو ندارن با اینکه حمله میکردن همه رو راحت میکشتن و نیروهاشون رو میبردن جرات نکردن در اون حالتم!!!اونوقت فرمانده های مهم سپاه رفتن به اون منطقه بدون هیچگونه ترسی…که البته این شجاعت فرمانده نیروی های آمریکایی نه تنها باعث اخراجش از ارتش شد بلکه جریمه و دادگاهی هم شد بابت عذرخواهی و تشکر…
    دیگه خیلی خیلی کامل شد خداوکیل به خوشبین ترین آمریکایی آنتی ایرانی هم اینارو بگی نه تنها سایه جنگ مایلها دور میبینه از سایه ایران حتی برنده جنگ رو هم احتمال داره ایران بگه…ممنون از تفکر و اندکی مطالعه و اطلاع داشتن از موضوعی و بعد نظر دادن..!!! حتما ما نباید در همه مسائل اظهار نظر کنیم چه برسه نظر کارشناسی بدیم!!! و یا اینکه هرچی هرجا خوندیم بشه آیه قرآن و غیر از اون رو باطل بدونیم و همیشه دلیل نمیشه سران حکومتی ما دروغ بگن و قمپز در کنن اونا راست بگن اصلا هم دروغ نگن….

    • یاور اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۸

      دوست من تو هم که یکطرفه قضاوت میکنی

      • محمد بهمن ۱۸, ۱۴۰۱

        احمق جون! مقاله در مورد جنگ اتمی نیست

      • رضا بهمن ۲۴, ۱۴۰۱

        ناو هواپیمابر سلاحی است مربوط به یک قرن پیش
        و متعلق به زمان جنگ جهانی هستش
        خود آمریکا هم ۵۰ ناو هواپیمابر خودش رو اسقاط کرد و از بین برد
        و فقط ۱۰ تاش رو نگه داشته
        موشک ها به راحتی می‌توانند جنگنده های روی ناو را تبدیل به جزغاله و آهن قراضه سازند

    • حُجَبر مرداد ۲۰, ۱۳۹۸

      این همه نوشتنِت فقط یک حقیقتِ مخض رو آشکار میکنه. هیچگونه اطلاعاتِ ابتدایی از جنگ و جنگ افزارها نداری! حتی نمیدونی که یک ناوِ هواپیمابر اصلی ترین نقش رو در پیشبرِ موفقانه یِ جنگ داره و اون پشتیبانی و حمایتِ گسترده یِ نظامی و لجستیکیه.

      • سجاد خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

        با ۱ بمب اتم میشه حداقل ۳۰ ناو هواپیمابر رو غرق کرد
        در عملیات تقاطع روز ۹ آگوست ۱۹۴۵ آمریکا خواست ببینه که ناو های هواپیمابر چه قدر در برابر بمب اتم مقاوم هستند
        هر ۶ ناو در کمتر از ۱ تبدیل به یک آهن سوخته شدند و غرق شدند

    • نادر شهریور ۲, ۱۳۹۸

      تمام نظر شما رو خوندم…
      بسیار دقیق و عالی توضیح دادین…
      کاش آمریکاپرستان یه ذره هم که شده از این فاز روشنفکری در بیان و با حقایق روبرو بشن و تعصب رو بزارن کنار و باور کنن آمریکا همچین غول بی‌شاخ و دمی هم نیست که فکر می‌کنن!!!

      • سامان فروردین ۱۳, ۱۴۰۲

        دوست عزیز به پیشرفته ترین کشور کره زمین که بزرگترین ارتش دنیا رو داره چی بگیم به نظر شما بگیم ترکمون مگسی؟ خوب معلومه اسمش غول بی شاخ دمه دیگه

        • پاسخ تیر ۷, ۱۴۰۲

          شما از تاریخ درس عبرت نمی‌گیرید؟

          آلمان نازی و شوری که قدرتمند تر از آمریکا بودند نابود و منقرض شدند

          آمریکا هم بیشتر جنگ هاش رو هم باخته از جنگ کره و جنگ ویتنام تا دشت طبس (که ناوگان آمریکا با شن نابود شد) تا شکست برنامه تجزیه طلبی آمریکا در خاورمیانه

          واقعاً چرا فکر می‌کنید آمریکای شیطان صفت فاسد جنایتکار که در یک گودال لجن و آلوده غرق شده ماندنی است؟

          دیگه آمریکا نمیتونه برای قدرت های نظامی جدید مثل چین و روسیه شاخ و شونه داشته باشه
          آمریکا بمب اتم داره؟! روسیه تعدادی بیشتری بمب اتم و جنگ افزار هسته ای داره
          اگر آمریکا بیشتر از ۲۰۰ میلیون جمعیت داره. چین بیشتر از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت داره
          آمریکا حتی جرأت و توان جنگیدن با کره شمالی رو هم نداره

          اگر واحد پول رو هم در نظر گیریم. که حتی اقتصاد کشور های عربی هم قوی تر از آمریکا هستش

    • پاشا شهریور ۵, ۱۳۹۸

      دوست عزیز سفارت یا کنسولگری هر کشور خاک اون کشور محسوب نمیشه.
      اگه امریکاییها در معرفی جنگ افزارهاشون مبالغه میکنن شما رسما در مورد قدرت نظامی ایران افسانه سرایی کردید.
      ایران متاسفانه فقط موشک داره و قدرت جنگ چریکی.جنگ چریکی یعنی میدونم نابود میشم ولی طرف رو هم اذیت میکنم.
      وقتی قراره کشور نابود بشه اصلا امریکا ۱۰ تا ناو جنگیش رو هم از دست داد دیگه ایرانی نمونده که بخوایم توش زندگی کنیم تازه اونم در حالت خوش بینانه فقط معلول شده باشیم و نمرده باشیم.
      روسیه و چین اینقدر با اعتماد به نفس در مقابل امریکا حرف نمیزنن که ما حرف میزنیم.
      اونا چون بیشتر میدونن بیشتر میترسن.

      • حیدر مهر ۴, ۱۳۹۹

        با اینکه قیاس اشتباهیه ولی ویتنام و کره با همین چریکی گرفته شد افغانستان هم همینجوری در برابر امریکایی ها استقامت کرد .

      • پاسخ تیر ۷, ۱۴۰۲

        پاشا بیچاره ترسوی بدبخت چه قدر سریع با خوندن ۴ تا از توهمات آمریکایی‌ها پوشک لازم شدی!
        فکر میکنی ایران میاد همه داشته های خودش رو جار بزنه و سر و صدا راه بندازه؟
        گروگان گرفتن سربازان آمریکایی و زدن پهپاد آمریکا مثل گلوبال هاوک و زدن عین الجسد و….. تا گروگان گیری نفتکش های غربی و فروش تسلیحات به روسیه تازه هنوز اول ماجراست….
        ایران سلاح هسته‌ای و موشک قاره پیما هم داره البته ۲۰ سال پیش تعدادی از کره شمالی و روسیه خریده و تعدادی هم خودش ساخته

        هنوز انفجار قطار نیشابور مشهد فراموش نشده با آن یک بمب اتمی که داشت منفجر شد و حتی مردم روستا های تا ۱۰ کیلومتر دور تر هم کشته شدند

        • رضا تیر ۷, ۱۴۰۲

          فقط جمله آخرت اون قطاره دیگه دروغ بود یکم نفت سوخت با همون ۴ نفر دور و برش تمام شد. اگر بمب اتم بود تلفات میلیونی داشت

    • ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه؟ شهریور ۲۹, ۱۳۹۸

      ۱۰۰کیلومتر بر ثانیه؟

    • کاشف افراد متوهم! تیر ۱۸, ۱۴۰۰

      دوست عزیزی که تحت تاثیر چند سخنرانی تو خالی حس رویایی ابرقدرت بودن ایران بهت دست داده!!! اگه آمریکا تصمیم بگیره به ایران حمله کنه و دلایل لازم رو برای این حمله ارائه کنه، شما فرصت نمی کنید بهش فحش بدید چه برسه بخواید موشک شلیک کنید! چرا؟؟؟ چون آمریکا تعداد زیادی متحد داره که اتفاقا می خوان حکومت ایران نباشه! سخنرانی قشنگی بود و روی کاغذ ایران این بازی کامپیوتری رو می بره!!! اما در واقعیت تجهیزات صد من یه غاز ایران کاری از پیش نمی بره. مهمترین چیزی که باعث شکست ایران در جنگ با آمریکا که نه حتی با کشوری مثل ترکیه می شه، نفرت مردم ایران از حکومته که از داخل ریشه کنتون می کنن! حالا شما هی بشین حساب کن اگه به جای ۶۰۰ تا موشک ۶۰۰۰ تا شلیک کنیم ناو یارو رو می ترکونیم! اونم وای می ایسته مثل بز نگات می کنه یه تیر هم سمت مراکز استراتژیک تو شلیک نمی کنه!!! هی مثال از جنگ ویتنام و عراق بیار! مردم ویتنام از کشورشون دفاع کردن اما مردم ایران می دونن اگه دوباره فریب بخورن و از کشور دفاع کنن در واقع از حکومت دفاع کردن. ضمنا شما تو خودتون هم دشمن و مخالف کم ندارید. پس اینقدر رویا پردازی نکنید. چین اگه یه زری می زنه، فقط زر نمی زنه و احتمالا می تونه یه غلطایی هم بکنه! والسلام

      • محمد مهر ۲۳, ۱۴۰۰

        دمت گرم امربکا بی همتاست

        • حسین تیر ۲, ۱۴۰۱

          بله مثل آمریکا نیست چون آمریکا یک انگل کثیف شیطان صفته که کارش ترویج فساد و جنگ و تفرقه هستش

    • محمد مهر ۲۳, ۱۴۰۰

      سلام در پاسخ به حرفهای میثم باید بگم بد بخت تو به چه چیز ایران مینازی که اینطور حرف مینی اولش اون زمانی که سربازای امریکایی گروگان شده بودند که یک اقدام تروریستی بود ۲ اون زمان حسین اوباما که یک مسلمون شیعه هست مثل خود شما بر مسند قدرت نشسته بود،۳. اگه ایران جرئت داشت اسیب به اونا میزد، و اگر در زمان ریاست جمهوری اقای ترامپ بود ایران جرئت حمله نداشت مثل قضیه ابومهدی مهندس و سردار سپاه انتقام سخت که چه عرض کنم ۱۰۰۰ تا سرباز امریکایی رو کشتیم چناچه روز بعد‌سربازای امریکایی داشتند میخندیدند و دست میزدند از ان ۱۵ تا موشکی که شلیک شد ۳ تاش به هدف نخورد تازشم پایگاه خالی بود، حلا میرسیم به حرف شما که میگی امریکا ابر قدرت نیست ،این یک حرف کاملا مفته چرا ؟خب ،عزیزم امربکا اولا بزرگتربن زراتخانه ی دنیا رادر اختیار دارد ، حدود ۷۸۰۰‌بمب اتمی ۲ . امربکا در نیروی دریایی دارای ۱۲ ناو سوپر کریر هست که ۱۱۰ هزار تن وزن دارند و ناو جرارلد فورد که ۳۳۷ متر طول دارد+منجنیق برقی که نمونه اش تو هیچ جای‌جهان نیست ، و تا۹۰ هواپیم شامل اف۳۵ کانلا رادارگریز ب طوری که سطح مقطعی اش اندازه۰/۱۳است یعنی ۱۳ سانتی متر ان هم اگر کاملا به موشکهای که از غلاف اویزان هستند مسلح شود،واواکس هتی فوق پیشرفته که ۲ هزار کیلومتری ایران را به راحتی مورد هدف قرار میدهند.۳، انربکا حداقل ۶۸ ناوسکن کلای ارلی برگ دارد که دارای سلاح اتمی وموشکهای با یرحت ۱۰ برابر صوت هستند ماندد sm6و غیره و ۸۰ زیر دریایی اتمی که جلبه بدونی ۱۸ فروند کلاس جورجیا ۳ فروند کلاسseawolf بی رقیب ،پنهانکار واتمی، ۲۴ فروند اوهایو اتمی که هر زیر دریایی دارای ۲۴ جایگاه پرتاب مدشک قاره پیما ترایدنت با قابلیت ۸تا۱۰ کلاهک اتمی هستندو ۳۵ تا ۴۰ زیر دریایی از کلاس های لس انجلسو غیره ایران چی نهنگ یا ناو جماران واقعا که????تازشم امریکا دارای ۳ فروند ناو زاموالت با تناژ۱۴۵۰۰ تن دارای موشکهای هارپون ، و لیرزری برای نابودی اون چندتا اسباب بازی ایران یعنی قایق ها.و دارای ۸۰ سیلور پرتاب موشک وهزار ویک چیز دیگه ، اما در زمیته هوایی ۱۳۸۰۰ هواپیما+۲۸۰۰جنگنده شامل ۶۰۰ فروند اف ۳۵ ، ۵۰۰ فروند اف ۱۶ ،۹۵۰ تا۱۰۰۰ فروند اف ۱۸ هرنت و سوپر هورنت و۲۰۰ فروند اف ۱۵،د غیره ۲۰۰فروند بمب افکدارد بی ۵۲ بی لنسر و بی ۲۱ وبی۲ به زودی ودارای اف ۲۲ بی همتاست که در کسری از ثانیه نیروی هوایی و موشکی ایدان را زمینگیر میکنه . واماینکه میگی چین از امریکا جلو‌میفته به همین خیال باش چین ازنظر نظامی به گرد پای امریکا نمیرسه .باییییی

    • خودم مهر ۲۳, ۱۴۰۰

      سلام
      دوست عزیز زیادی جو گیر نشو
      تمام احتمالات و شرایطی که میتونه به نفع ما و زیان امریکا باشه رو گفتی ولی عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو
      من ااگه با تایسون مبارزه کنم اگر یه لگد به بیضه یا مشت تو آبگاه یا با زانو زیر فکش بزنم مسلما اسیب میبینه
      ولی ایا تایسون یا هر قهرمان مبارزه جهانی با یه دنیا تجربه و مهارت و سرعت عمل فرصت انجام این تخیلات رو به من میده؟
      من مشت دارم لگد دارم و دیگران هم دارن اما کسی میتونه ضربه بزنه که در حد اونها مهارت و سرعت و تجربه داشته باشه
      خوب یا بد . خوشمون بیاد یا نیاد امریکا ابرقدرتیه که با اختلاف خیلی خیلی زیاد با بقیه قدرتهای برتر دنیا در صدره
      یه مثال کوچیک
      امریکا اف۲۲ رو حدود۱۲۰ فروند تولید کرد البته قرار بود بیشتر ساخته بشه ولی دیدن نیازی نیست
      کارشناسان نطامی برسی کردن با توجه به قابلیتهای فوق پیشرفته این جنگنده همین ۱۲۰ فروند با مجموع و کل نیروهای هوایی تمام کشورهای دیگه دنیا برابری میکنه
      و این ناوگان ۵%نیروهای هوایی امریکا هم شاید نباشه و اصافه کنید به اون نیروی دریایی و زمینی و تفنگداران دریایی و تسلیحات موشکی و تسلیحات نامتعارف غیر هسته ای و ایضا هسته ای و تواناییهای جنگ الکترونیک و ………………
      اگر کری و رجز خونده میشه و امریکا پاسخ نمیده اصلا معنی رضا و تایبد ادعای طرف نیست
      حکم نعره های گربه است مقابل شیری که داره تو سایه درخت چرت میرنه و اهمیتی نمیده

    • سامان فروردین ۱۳, ۱۴۰۲

      یه رمان نوشتی نگفتی چرا این همه اسرائیل نیروهای ایرانو تو سوریه میزنه یکبار تلافی نمیکنه ،در ضمن اینجا باید کامنت بزاری نه داستان سرایی و آرزوهای خیالی

    • سامان فروردین ۱۳, ۱۴۰۲

      من مطمعن هستم دوستانی که میگن برنده جنگ ایران با آمریکا ایران هست،یکی از تجهیزات نظامی ایرانی یا آمریکایی را از نزدیک ندیدن ،چون هر انسان عاقل که یکبار تجهیزات آمریکایی را در یک دست بگیره و تجهیزات ایرانی هم اون دستتش باشه می فهمه که در جنگ آمریکا با ایران ،ایران حتی وقت نمیکنه از جاش بلند بشه چون پودر شده

  • A تیر ۲۷, ۱۳۹۸

    میگم اگر اینقدر قوی هستن چطوراست که با یک هشدار فوری عقب نشینی میکنن. این گونه صحبت ها در راستای تحقق یک اصل جنگی معروف هست واون ایجاد ترس در طرف مقابل هست که بازدارندگی به مراتب بیشتری داره تا حمله واتک کردن. شکر خدا نیروی ظاهرا با اقتدار نظامی آمریکا وهمپیمانانش بارها در مقابل قدرت الله شکست خوردن مثلا کودتای طبس آنهم با حمله شن های ریز..شکار ناو معروف آمریکا در جنگ تحمیلی با مین دریایی شکار ونشاندن RQ170 شکار پهباد ۲۲۰میلیون دلاری گلوبال هاون و…مهم اینه که پر هزینه ترین سلاح های جنگی دنیا در مقابل سلاح های دفاعی ما شکست می خورن. اگر از زمین بازی ای که استکبار جهانی برای جهان ساختن خارج شدیم یقینا پیشرفت می کنیم

    • محمد مهر ۲۳, ۱۴۰۰

      تو ساکت باش ، امربکا گرانترین سلاحش در زمینه هوایی بی ۲ هستش که ۲ میلیارد دلار هزینه ساختش شده اگه بخواد ایران رو بزنه در کمتر از ۱۲ ساعت از پایگاه هوایی در کشورهای اروپایی و یا امریکا ایران را تبدیل به کرباس و رادیواکتیو میکنه. ۸ بمب اتم حمل میکنه +۴۰تن مهمات پیشرفته

  • حُجَبر مرداد ۲۰, ۱۳۹۸

    واقعا” از این راستگویی و نگرشِ منصفانه و بیانِ حقایقی که برایِ مخاطبینتان ارائه فرمودید متعجب شدم.خدا پدرِ انسانِ راستگو را رحمت کند!!!

  • غرق-کردن-ناو-هواپیمابر مرداد ۲۵, ۱۳۹۸

    غرق-کردن-ناو-هواپیمابر

    • مصطفی خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

      فقط با بمب اتم
      (طبق عملیات تقاطع)

  • بی نام آذر ۱۷, ۱۳۹۸

    اینایی که نشوندن RQ170 و زدن گلوبال هاوک رو با یک نبرد کلاسیک و تمام عیار و رو در رو با امریکا مقایسه میکنن دقیقا فازشون چیه؟ اگر ناوگروه امریکا فقط ۴۰۰ کیلومتر از سواحل ایران فاصله بگیره و در اقیانوس هند قرار بگیره عملا قابل رهگیری نیست. ایران تنها شانسی که داره ضربه زدن به منافع امریکا و متحدهای این کشور در کشورهای اطراف هست و لاغیر. نیروی دریایی امریکایی در خلیج فارس خیلی آسیب پذیره اما خارج از خلیج فارس بزرگترین تهدید برای ایران هست.

  • بنده خدا فروردین ۳۰, ۱۳۹۹

    اگر بخواهیم واقع بینانه ببینیم آسیب زدن به ناو هواپیما بزر کار بسیار سختی است
    ناو هواپیمابر از ۱۲نوع سیستم دفاعی و ضد موشک برخوردار است که مهمترین آن ها سیستم فالانکس میباشد که مانند گنبدی آهنین دور تا دور ناو را پوشش میدهد و اجازه ورود هیچ گونه موشک کروز و بالستیکی را نمیدهد!
    بعدشم خودتون فکر کنید آمریکا چندین میلیارد دلار برای ساخت ناو خرج میکنه پس حتما فکری برای دفاع از اون هم کرده!

    • حیدر مهر ۴, ۱۳۹۹

      سخت که چه عرض کنم خیلی سخته. ولی با تعداد موشک کروز و بالستیک و راکت های هدایت شونده دقیق و مین قایق های تندرو میشه یه تعدادیو زد و گرنه اینا با چند تا ناو متخصص و زیر دریایی میان که اونوقت غیر ممکنه

  • فاضل مهر ۲۷, ۱۳۹۹

    با سلام آقا میثم بنده کاملا با نظر شما موافقم و ممنونم که نظر نسبتا جامعی رو دادید
    دوستان وقتی بحث جنگ در میان میاد اولین چیز موشکه نه چیز دیگه شما آقا پاشا اگر برای این طرز تفکر خود دلایل کافی دارید لطف کرده و جنگ افزاری را به من و سایر دوستان معرفی کنید که موشک شلیک نمیکند!
    دنیای امروز دنیای موشک هاست، دنیایی که از تانک و نفربر گرفته تا ناو و ناوشکن و… همه چه برای دفاع و چه برای حمله از موشک بهره میبرند و تنها تفاوت میان آنان نوع کلاهک ،جرم کلاهک و محیطی است که موشک اشغال میکند پس هر کشوری بدون موشک هیچ است چه در دفاع و چه در حمله.
    اما در مورد بحث ناو هواپیمابر موضوع کاملا فرق میکند درست است که غرق کردن یک ناو هواپیمابر کار آسانی نیست بلکه کار بسیار سختی هم است اما ما مجبور به غرق کردن یک ناو هواپیمابر نیستیم بر این باره بگذارید بنده مثالی بزنم من فیلمی را دیدم که در آن شخصیت های اصلی انسان های نمیر بودند و در صورت هرگونه آسیب باز هم زنده میماندند مردم برای مقابله با آن ها آنان را در سلول های جدا و یا در قفس زندانی میکردند راهکار همین است ناو هواپیمابر برای حمله تنها جنگنده های مانند f35 lightning و یا f18 Hornet برخوردار است و همه سیستم های موشکی و راداری آن برای دفاع ساخته شده اند پس با حمله دقیق و سریع با استفاده از تعداد زیادی موشک های دقیق و دارای برد مناسب مانند خلیج فارس و یا شهید ابومهدی به آسانسوری که جنگنده و یا تجهیزات آن را از درون ناو به سطح آن می رساند که در ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز آمریکا دو عدد است و در ناو قرار دارند و همچنین هدف قرار دادن جنگنده های که روی سطح ناو قرار دارند میتوان توان تهاجمی آن را به شدت کاهش داد و اما در مورد ناو گروه همراه، اگر خود ناو گروه هم هدف حمله قرار گیرد بهیچوجه قابلیت دفاع از ناو هواپیمابر را نخواهند داشت .
    در این صورت حتی پایگاه های نیروی هوایی آمریکا که مجهز ترین آن ها در قطر قرار دارد توانایی اعزام جنگنده و یا آواکس را ندارند زیرا وارد یک جنگ تمام عیار شده و ان ها هم از گزند موشک های ما در امان نخواهند بود.
    نکته بعدی اینکه دوستان، در همین برهه از زمان هم پیشرفته ترین جنگنده های امریکایی مانند f35 lightning نوع B که نسخه عمود پرواز این جنگنده است دارای سیستم کمک خلبان هوش مصنوعی است که گمان کنم بر حسب اطلاعات میلیتاریست های آلمانی برتری ۶۰ به ۴۰ نسبت به خلبان دارد و میتواند در صورت اتفاقی برای خلبان کنترل را به دست گرفته و از محدوده جنگ فرار کند حال آنکه وزارت دفاع آمریکا برای جنگنده نسل بعدی خود یعنی نسل ششم یک پیش شرط به شرکت Lockheed Martin اعلام کرده ان هم این است که یک جهش در سیستم های هوش مصنوعی کنترل جنگنده انجام دهند تا بدون سرنشین هم بتواند ماموریت انجام دهد اکنون شما فکر کنید اگر سیستم های این این جنگنده ها مورد حمله سایبری قرار گیرند میتوانند به راحتی موجب سقوط جنگنده و یا حتی بد تر از آن استفاده از جنگنده بر علیه خودشان استفاده شود.
    در پایان ما هیچگاه آغاز گر هیچ جنگی نبوده و نیستیم اما میدانیم چگونه بجنگیم
    دوستان ما ایرانی ها تنها کشوری تو دنیا هستیم که زیر بار زور نمی رویم زیرا ما مسلمان و ایرانی هستیم و این خود افتخاری است
    پس زنده باد جمهوری اسلامی ایران

  • محمد آبان ۷, ۱۳۹۹

    داداش سیستم دفاع موشکی شون رو تو عین الاسد دیدیم ، حتی یه موشک ما رو هم نتونستن بزنن ناو هم لازم نیست غرق بشه همین که ۲ تا موشک بخوره به عرشه ۱۰-۱۲ تا هواپیما پودر میشه و عرشه کلا بلا استفاده میشه و حداقل چندماه برای بازسازیش وقت لازمه که وسط جنگ ….. ناو همواپیما بر میشه یه سیبل که قدرت عملیات نداره

  • احمد آذر ۱۸, ۱۳۹۹

    موندم این چهار نفری که اینقدر پوشک پوشک و گریه سرباز آمریکاییو به رخ کشیدن میکنن و دم از قدرت بالای ایران میزنن دقیقن به چیشون مینازن . تنها قدرت نظامی ما گرفتن انتقام سخت با زدن هواپیمای مسافربری و بس . البتهمطمینم همین آقایون اگه جنگی بشه عمرن اثری ازشون دیده بشه و تو سوراخ موش خودشونو قایم میکنن. با هارت و پورت کردن و منم منم کردن هیچ چیز درست نمیشه . بس کنید این چرتو پرتاتونو . چهل ساله مملکتو به فنا دادید با همین شعارای مسخرتون

    • سجاد خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

      عجب
      پس شما اسم عملیات تقاطع رو نشنیدی؟
      بعدم مگر آمریکا هواپیمای مسافربری ایران رو با ۲۹۰ مسافر نزد مگر تو آمریکایی هستی؟
      خاک بر سرت که برای تحقیر این مملکت این همه زجه میزنی و عربده کشی داری

  • یحیی مهر ۱۸, ۱۴۰۰

    دوستان عزیز جنگ ها یا هر چیزی که شما در صحنه دنیا می‌بینید چیزی جز نمایش نیست و صرفا برای سرگرم کردن جامعه به نمایش در می آید همه دولت های حاضر در منطقه خاور میانه دارن اموال عمومی بشر در روی کره ی زمین رو به عده ای خاص می فروشان صرفا انسان دوست ندارن یک دیگر زخمی یا فقیر ببینند آن ها با ایجاد فرق های زیاد بین انسان ها آن ها را از یک دیگر دور کردن از این دوری سو استفاده می کنند نژاد کشور دین مذهب و … .

  • کامران بهمن ۱۹, ۱۴۰۱

    چقدر تحلیل ساده انگارانه ای کار شاقی لازم نیست فقط برج کنترل ناو زده بشه عملا چشم و گوش ناو کر و کور میشه لازم نیست غرقش کنید اونم با موشکهای بالستیک ضد کشتی که ایران داره ردگیریش هم بسیار دشواره

  • حاج ملا نصرالدین بهمن ۱۹, ۱۴۰۱

    با علم ریاضی و یخورده فیزیک میشه نابودش کرد،نقطه ضعف روی تعادل هس

  • خشایار بهمن ۲۰, ۱۴۰۱

    میدونی
    از گزافه گویی آمریکایی ها در باره سمبل تکنولوژی دریایی خودشان میتوان نتیجه گرفت قطعا این ناو را میتوان غرق کرد زیرا آمریکا از گسترش نوع تسلیحات کشورهای مختلف تقریبا هیچ اطلاعاتی ندارد و فقط با تبلیغات ه‍الیودی سعی در بزرگنمایی بیهوده و ترساندن دشمنان دارد
    مقالات متعددی در باره این تابوت های صد هزار تنی نوشته شده اما مهم ترین ان پروانه ها و پیشران انها بود که باعث میشود این ناوها کلا حرکت نکرده و هواپیمایی هم نتواند از روی عرشه ان بپرواز در بیاید ،و با وجود تکنولوژی که سعی دارند بزرگنمایی کنند اما این ناوها در مقابل موشک های مافوق صوت با کلاهک های ضد زره هیچ شانس ندارد ،در ازمایشی
    ناسا با استفاده از یک گلوله پنج میلیمتری یک سنگ بسیار سخت را متلاشی کرد و این دقیقا همان بلایی است که امریکا از ان واهمه دارد !!!