بایدها و نبایدهای مهمی که پیش از مراجعه به پزشک بهتر است در نظر گرفته شوند

از کولونوسکوپی، ماموگرافی تا آزمایش های معمولی

بایدها و نبایدهای مهمی که پیش از مراجعه به پزشک بهتر است در نظر گرفته شوند

بسته به سن، جنسیت و تاریخچه خانوادگی و بیماری های احتمالی، دفعات مراجعه به پزشک و انجام چکاپ های پزشکی در افراد تفاوت هایی پیدا می کند.

با این حال مواردی وجود دارند که بهتر است پیش از مراجعه به پزشک انجام شوند و یا از انجام آنها جلوگیری به عمل آید. در ادامه این نوشته این بایدها و نبایدها را با هم مرور خواهیم کرد.

پیش از گرفتن فشار خون قهوه میل نکنید

1

اگر احتمال می دهید که در زمان مراجعه به پزشک، فشار خون تان نیز به کنترل در خواهد آمد، قهوه یا هر نوشیدنی انرژی های محتوی کافئین را مصرف نکنید.

دکتر «جیمز دِوار» از مرکز پژوهش های پزشکی پیتزبرگ، نیز باور مشابهی دارد. همچنین وی مصرف تنباکو را نیز پیش از این چکاپ ها پیشنهاد نمی کند.

احتمالا اگر فشار خون تان بالا باشد پزشک تان شما را از مصرف قهوه منع کرده است.

وعده غذای بسیار چربی را میل نکنید

2

پروفسور «دیپا اییِنگار» از مرکز پزشکی تکزاس در این باره می گوید: “زمان مراجعه به پزشک، ایده چندان مناسبی به شمار نمی آید که یک دابل برگ پنیری یا یک پاستای خیلی چرب میل کنید.”

خوردن غذایی که به طور معمول میل نمی کنید می تواند در نتیجه آزمایشات شما همچون قند، کلسترول و چربی تاثیر بگذارد.

به اندازه کافی آب میل کنید

3

دکتر دِوار در این باره می گوید بسیار خوب است که قبل از مراجعه به پزشک مقدار کافی آب میل کنید. زمانی که آزمایش خون یا ادرار دارید، در صورتی که بدن تان کم آب یا به اصطلاح «دیهایدریت» باشد، می تواند سبب به وجود آمدن مشکلاتی در نتیجه آزمایش تان شود.

در هر حال نه تنها به منظور انجام آزمایش یا چک های پزشکی بلکه در کل باید مصرف کافی آب بخشی از سبک زندگی تان به شمار آید.

پیش از انجام چکاپ همان طور غذا بخورید که همیشه می خوردید

4

اگر می خواهید به پزشک تان وضعیت سلامتی از بدن خود را نشان دهید لزومی ندارد که روند همیشگی رژیم غذایی خود را تغییر دهید. لازم است که صادقانه آنچه در سبک واقعی زندگی تان در حال اتفاق افتادن است را به پزشک تان نشان دهید و تاریخچه ای درستی از وضعیت سلامت خود در اختیار او قرار دهید.

دکتر «جورجی جان» نیز بر این امر تاکید می کند. دکتر دِوار هم بر این باور است که تنها چند روز تغییر در روند زندگی نمی تواند تاثیر فراوانی بر وضعیت سلامت شما داشته باشد. این تغییرات باید در طولانی مدت پیگیری شوند تا تاثیرات مثبت خود بر سلامتی را بگذارند.

در زمان سرماخوردگی و تا آنجا که امکان دارد، قبل از مراجعه به پزشک قرص  یا دارو نخورید

5

زمانی که سرما خورده اید احتمالا پزشکی که به او مراجعه می کنید می خواهد بداند که چه نشانه هایی دارید. بنابراین تا آنجا که امکان دارد، قبل از مراجعه خوددرمانی نکرده و دارو مصرف نکنید.

به پزشک اعتماد کرده و از تجویز او برای بهبود خود استفاده کنید. اگر هم دارویی میل نکرده و سپس به پزشک مراجعه کرده اید، می توانید به او در تشخیص و تجویز موثرتر کمک بیشتری کنید.

قبل از مراجعه به متخصص پوست، مانیکور یا پدیکور نکنید

6

دکتر «سارینا الماریا» در این باره می گوید: “متخصص پوست عمدتا بخش های مختلفی از پوست بدن را در معاینه های خود مورد بررسی قرار می دهد بنابراین بهتر است از زدن لاک هم پرهیز شود.

از آنجایی که وضعیت ناخن های شما می تواند بسیاری چیزها در مورد سلامت تان را به پزشک متخصص بگوید اهمیت فراوانی دارد. به عنوان مثال بیماری های چون آنمی، دیابت و حتی نارسایی های قلبی گاهی با معاینه ناخن ها قابل تشخیص هستند.

همچنین در چنین مراجعه ای تلاش کنید که حتی کرم پودر و سایه هم استفاده نکنید تا پزشک بتواند به خوبی، وضعیت پوست شما را مورد بررسی قرار دهد.

قبل از انجام آزمایش های مربوط به میزان استرس نیز کافئین مصرف نکنید

7

در برخی از آزمایش های پزشکی مرتبط با قلب و ضربان آن تست های ورزشی انجام می شود که بهتر است در چنین مواردی از مصرف کافئین پرهیز شود. کافئین با برخی از داروها همچون adenosine و regadenosine تداخل پیدا می کند. این داروها برای انجام تست های استرس مورد استفاده قرار می گیرند.

قبل از انجام آزمایش ادرار تشنه نباشید

8

اگر قرار است که آزمایش ادرار انجام دهید بهتر است که بدن تان بدون آب نباشد. خصوصا اگر ورزش و فعالیت بدنی انجام داده اید تلاش کنید که بدن تان «دیهایدرت» یا کم آب نشده باشد.

کم آبی بیش از اندازه بدن می تواند بر آزمایش ادرار تاثیر منفی داشته باشد. همچنین پیش از این آزمایش از فعالیت های ورزشی که به طور معمول و نرمال انجام نمی دهید پرهیز کنید.

اگر به طور مداوم ورزش می کنید و فعالیت های بدنی انجام می دهید، اختلالی در آزمایش شما به وجود نخواهد آمد اما انجام فعالیت های بسیار نامعمول نتیجه آزمایش تان را با تغییراتی روبرو خواهد کرد.

در دوران عادت ماهیانه قرار ملاقات تان با متخصص زنان را کنسل نکنید

0

یکی از متخصصان زنان به نام دکتر «مری جین مینکین» در این باره می گوید: “برخی از بیماران زمانی که به من مراجعه می کنند احساس شرمندگی می کنند و می گویند که ساعاتی پیش شروع به خونریزی کرده اند. در واقع من آنقدر در هنگام عمل خون می بینم که واقعا این جریان برایم چندان اهمیتی ندارد.”

وی می افزاید بسیاری از آزمایش ها حتی «پاپ اسمیر» می تواند در طول دوران قاعدگی زنان انجام پذیرد. دکتر راث در این باره می گوید چه در دوران عادت ماهیانه خود باشید و چه نباشید در هر مراجعه ای به مخصص زنان و زایمان لازم است بهداشت فردی را رعایت کنید.

قبل از ماموگرافی مام یا اسپری نزنید

00

دکتر راث توصیه می کند که قبل از انجام ماموگرافی از مام یا پودر در زیر بغل تان استفاده نکنید چرا که بسیاری از این مام ها و اسپری ها، دارای آلومینیم هستند که در هنگام انجام ماموگرافی همانند کلسیفیکیشن های سرطانی به نظر می رسند.

درست است که این امکان وجود دارد نگران بوی بدن خود باشید اما از این کار پرهیز و به گرفتن دوش پیش از مراجعه بسنده کنید. این کار به مراتب بهتر آن است که نتایج نامطلوبی را از انجام ماموگرافی دریافت کنید.

از خوردن غذاهای قرمز رنگ قبل از کولونوسکوپی پرهیز کنید

9

دکتر «راندل برند» در این باره می گوید: “ما عمدتا به بیماران مان در مورد عدم مصرف غذاها یا نوشیدنی های رنگی و خصوصا قرمز رنگ قبل از کولونوسکوپی تاکید می کنیم چرا که همانند ماسکی روی سطح روده را فرا گرفته و بر نتیجه آزمایش تاثیر می گذارد.”

جالب است که مکمل های آهن نیز در بسیاری از افراد می توانند همین نقش منفی را داشته باشند. همچنین باعث یبوست نیز می شود و سبب خواهد شد که شکم به خوبی تخلیه نشود و نتوان روده را به خوبی مشاهده کرد. توصیه می شود یک هفته از کولونوسکوپی مصرف قرص آهن نیز متوقف شود.

سئوال هایی را که می خواهید از پزشک تان بپرسید را قبل از مراجعه یادداشت کنید

10

مهم نیست که قرار است به چه متخصص یا پزشکی مراجعه کنید، به هرحال این امکان وجود دارد که اندکی مضطرب باشید به همین دلیل هم بهتر است سئوال های احتمالی خود را قبلا یادداشت کنید. با این کار، سئوال مورد نظرتان را فراموش نخواهید کرد.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود