سرطان روده: نشانه‌هایی که خبر از ابتلا به این بیماری می‌دهند

سرطان روده: نشانه‌هایی که خبر از ابتلا به این بیماری می‌دهند

به گفته ی کارشناسان، متوجه علائم «اولیه» این عارضه شدن می تواند به تشخیص زودهنگام آن کمک کند. به گزارش Daily Record، دکتر سوبا اِم، متخصص مرکز «هالند اند برت» در خصوص نشانه هایی که می تواند بیانگر سرطان روده وخیم باشد، هشدار می دهد.

طبق داده های مرکز Public Health Scotland سرطان روده، سومین سرطان شایع در میان مردان و زنان اسکاتلند است و هر ساله ۳۷۰۰ نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده می شوند.

این عارضه اغلب در روده بزرگ شروع می شود و بر حسب مکان دقیق بخشی که سرطان از آن جا شروع شده، به آن سرطان کولون و یا سرطان روده بزرگ می گویند. به خاطر محل سرطان روده، علائم این عارضه ممکن است هنگام رفتن به دستشویی نیز خود را نشان دهند.

اغلب علائم سرطان روده نادیده گرفته می شوند چرا که بسیاری از آن ها با نشانه های عارضه های دیگر از «سندرم روده تحریک پذیر» گرفته تا «اسهال» مشترک هستند. با این حال، توانایی شناسایی سریع علائم می تواند به تشخیص زودهنگام این سرطان کمک کند.

سرطان روده

دکتر سوبا در مورد اولین نشانه های سرطان روده می گوید: «معمولاً مقداری خون که با مدفوع مخلوط شده است و نیز تغییر در رنگ، شلی و سفتی و تناوب رفتن به دستشویی از نشانه های این عارضه هستند.»

به گفته ی این پزشک متخصص، علامت دیگر یعنی کاهش وزن «معمولاً در مراحل بعدتر اتفاق می افتد.» به گفته ی دکتر سوبا اگر این علائم بیش از ۲ هفته ادامه پیدا کرد، شاید وقت آن رسیده باشد که دکتر شما را ویزیت کند.

او اضافه می کند: «اغلب تنها یکی از این نشانه ها برای تشخیص کافی نیست. مثلا اگر در مدفوع شما کمی خون باشد، نگران نشوید. اما حواس تان باشد که ببینید علائم دیگری هم ظهور می کند یا خیر. هرچند بهتر است در صورت داشتن یک علامت هم پیش کارشناس بروید.»

سرطان روده

علائم سرطان روده کدامند؟

طبق آن چه ذکر شد و نیز به گفته ی سرویس سلامت ملی انگلستان و پژوهشکده ی تحقیقات سرطان بریتانیا علائم سرطان روده عبارتند از:

  • خون در مدفوع
  • تغییر شکل مدفوع
  • درد شکمی
  • ناراحتی و نفخ دائمی پس از خوردن غذا
  • احساس نیاز به مدفوع کردن حتی پس از انجام آن
  • بادکردگی راست‌روده (رکتوم)
  • خستگی

سرویس سلامت ملی می گوید با افزایش سن و در صورت ادامه دار شدن این علائم باید آن ها را جدی گرفت. دکتر سوبا می گوید: «از چکاپ واهمه نداشته باشید. می دانم که برای بعضی ها این کار معذب کننده است اما توصیه من این است که همه آن را انجام دهند.»

چطور می شود خطر سرطان روده را کاهش داد؟

دکتر سوبا می گوید: «بهترین کار خوردن مواد غذایی تازه و ارگانیک است. بهتر است از غذاهای با فرآوری بالا (ultra-processed) استفاده نکنید. در عوض تا جایی که می توانید از فیبر استفاده کنید.»

بیشتر بخوانید:

عادت شبانه‌ای که می‌تواند نشانه سرطان پروستات باشد را بشناسید

۵ مورد از علائم سرطان که هرگز نباید آن ها را نادیده بگیرید

منبع: Daily Record
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود