تفاوت های جالب در قوانین خاندان های سلطنتی دنیا

تفاوت های جالب در قوانین خاندان های سلطنتی دنیا

زندگی اعضای خاندان های سلطنتی دنیا به آن شیرینی که در قصه های پریان شنیده ایم، نیست. در حقیقت زندگی هر چند مجلل آن ها مملوء از قوانین و سنت های سختگیرانه و دست و پاگیری است که اگر نه قرن ها، دست کم دهه ها قدمت دارند. در حال حاضر ۲۶ پادشاهی در دنیا وجود دارد و هر یک از خاندان های سلطنتی دنیا قوانین و ارزش های مختلفی دارند.

در ادامه از تفاوت های میان قوانین خاندان های سلطنتی دنیا خواهیم گفت.

۱- ازدواج با افراد عادی

در گذشته ازدواج اعضای خاندان های سلطنتی با افراد عادی (کسی که از خاندان های سلطنتی نباشد) پذیرفته نبود اما امروزه این قانون در بسیاری از کشورهایی که حکومت پادشاهی دارند، تغییر کرده است. مثلاً کیت میدلتون که حالا لقب دوشس کمبریج دارد، پیش از ازدواج با پرنس ویلیام فردی عادی بود.

اما این مسأله درمورد ژاپن صدق نمی کند. در این کشور زنان خاندان امپراتوری تنها در صورتی می توانند با فردی عادی ازدواج کنند که از مقام سلطنتی خود کناره گیری کنند، یعنی همان اتفاقی که برای پرنسس ماکو رخ داد. به علاوه، اگر فرد عادی ای تابعیت خارجی داشته باشد، باید پیش از وصلت با خاندان امپراتوری تابعیت خارجی خود را لغو کند.

۲- تماس فیزیکی با افراد عادی

داشتن تماس فیزیکی با اعضای خاندان سلطنتی انگلیس از سوی افراد عادی ممنوع است، مگر آنکه عضو خاندان سلطنتی خود در دست دادن پیش قدم شده باشد. با این حال، این قانون همواره زیر پا گذاشته می شود، چون می بینیم که اعضای خاندان سلطنتی با گشاده رویی با سلبریتی ها و حتی هواداران شان سلام و احوالپرسی می کنند.

این قانون در خاندان سلطنتی اسپانیا وجود ندارد و در آنجا روبوسی کردن هنگام سلام و احوالپرسی امری رایج و عادی است. اعضای خاندان سلطنتی اسپانیا بدون هیچ مشکلی از این سنت فرهنگی پیروی می کنند.

۳- داشتن شغل عادی

اعضای خاندان سلطنتی انگلیس اجازه ندارند شغلی به غیر از مقام سلطنتی شان داشته باشند. مگان مارکل، عروس خاندان سلطنتی انگلیس، پس از اعلام نامزدی اش با پرنس هری و تصمیمش برای ازدواج با او، مجبور شد حرفه ی خود، بازیگری را کنار بگذارد. این اتفاق درمورد گریس کلی، بازیگر مشهور دوران کلاسیک هالیوود هم رخ داد که آنکه پرنسس موناکو شد، دیگر هرگز در فیلمی بازی نکرد.

در هلند اما اعضای خاندان سلطنتی می توانند بدون هیچ مشکلی، شغلی عادی داشته باشند. شاه ویلم-الکساندر یک خلبان تجاری است و برادرش، پرنس کنستانتین و همسرش نیز شغل هایی عادی دارند. البته به این شرط که در صورتی که سلطنت به آن ها نیاز پیدا کرد، شغل شان مشکل ساز نشود.

در سوئد، به همسر پرنسس مادلین پیشنهاد اعطای یک مقام سلطنتی شد، اما او نپذیرفت چون نمی خواست کارش را رها کند. تصمیم او نه با مخالفت رو به رو شد و نه بحث برانگیز.

۴- دخالت در سیاست

اعضای خاندان سلطنتی انگلیس اجازه ی دخالت در سیاست، نه به شکل ابراز عقاید شخصی و نه انجام هیچ فعالیتی مرتبط با سیاست را ندارند. این قانون در بسیاری از دیگر کشورهای دارای حکومت پادشاهی هم صدق می کند (مثلاً نروژ) و در آنجا اعضای خاندان سلطنتی تنها یک مقام تشریفاتی دارند و رهبران واقعی کشور خود نیستند.

در تایلند، پرنسس اوبول در سال ۲۰۱۹ برای پست نخست وزیری اعلام نامزدی کرد اما فوراً از سوی برادر کوچک ترش که پادشاه تایلند است، رد صلاحیت شد چون او این کار را نادرست می دانست.

در برونئی، سلطان کشور، نخست وزیر آن هم هست.

در اسپانیا، دوشس لوییزا ایزابل آلوارز دتولدو دخالت شدیدی در امور سیاسی داشت.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود