آزمایش موفقیت آمیز جدیدترین موشک مافوق صوت ایالات متحده به صورت مخفیانه

آزمایش موفقیت آمیز جدیدترین موشک مافوق صوت ایالات متحده به صورت مخفیانه

ایالات متحده یک موشک مافوق صوت را در اواسط ماه مارس گذشته آزمایش کرده اما خبر آن را به مدت دو هفته مخفی کرده است تا از افزایش تنش با روسیه جلوگیری کند. موشک مافوق صوت موسوم به The Hypersonic Air-breathing Weapon Concept (HAWC) توسط یک بمب افکن B-52 در ساحل غربی آزمایش شده و اولین تست موفق نسخه لاکهید مارتین از این سیستم موشکی هایپرسونیک است. یک موتور بوستر این موشک را به سرعت های بالا می رساند و آنجاست که موتور اسکرمجت هواتنفسی روشن شده و سرعت موشک را به ۵ ماخ و بالاتر می رساند. مقامات رسمی اطلاعات اندکی در مورد این تست موشکی منتشر کرده و تنها گفته اند که این موشک در ارتفاع ۶۵,۰۰۰ پایی و به مدت بیش از ۳۰۰ مایل پرواز کرده است.

آزمایش موفق جدیدترین موشک مافوق صوت ایالات متحده

اما حتی در مورد کمترین سرعت موشک های هایپرسونیک نیز که سرعت  ۳,۸۰۰ مایل در ساعت است نیز پرواز ۳۰۰ مایلی تنها در کمتر از ۵ دقیقه رخ می دهد. این تست چند روز پس از آن اتفاق افتاد که روسیه از استفاده از موشک های هایپرسونیک کینژال (Kinzhal) در اوکراین خبر داده و مدعی شده بود که هدف یک انبار مهمات در غرب اوکراین بوده است. مقامات آمریکایی اهمیت استفاده روسیه از موشک های مافوق صوت کینژال را کم اهمیت دانسته و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود که این موضوع را نوعی پیشرفت و توسعه تغییر دهنده قواعد بازی نمی بیند. موشک کینژال یک نسخه هواپرتاب از موشک بالستیک کوتاه برد روسی اسکندر است. به عبارت دیگر، این موشک نسخه ای مشتق شده از یک تکنولوژی سنتی و موجود است که در نقطه مقابل تکامل سلاح های هایپرسونیک امروزی قرار دارد.

آزمایش موفق جدیدترین موشک مافوق صوت ایالات متحده

در مقایسه، تست موشک هایپرسونیک آمریکایی پیچیدگی های بسیار بیشتری داشته و مربوط به موتورهای اسکرمجت هواتنفسی است. موشک HAWC هیچ کلاهکی نداشته و به جای آن، بر انرژی جنبشی برای نابود کردن هدف تکیه می کند. تازه ترین موشک مافوق صوت ایالات متحده در شرایطی با موفقیت تست شده که مقامات این کشور از اقدامات و اظهارنظرهایی که تنش بین واشنگتن و مسکو را بیشتر می کند خودداری کرده اند. روز جمعه گذشته بود که ایالات متحده آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیمای Minuteman III را لغو کرد تا از ایجاد سوء تفاهم برای روسیه در چنین شرایط حساس و بحرانی که جنگ در اوکراین جریان دارد، جلوگیری نماید. تاکنون ایالات متحده اطلاعات زیادی در مورد سلاح ها و تجهیزاتی که به اوکراین ارسال کرده منتشر نکرده است و به تازگی ۳۰۰ میلیون دلار دیگر در قالب بسته های کمک های امنیتی که شامل سلاح ها و سیستم های خاص است به این کشور ارسال کرده است.

آزمایش موفق جدیدترین موشک مافوق صوت ایالات متحده

تست موشک هایپرسونیک اخیر دومین تست موفق HAWC است و اولین باری است که نسخه لاکهید مارتین از این سلاح با موفقیت آزمایش می شود. سپتامبر گذشته، نیروی هوایی ایالات متحده سلاح مشابهی که ساخت شرکت ریتون بود و از موتور اسکرمجت نورثروپ گرومن استفاده می کرد را آزمایش کرده بود. به ادعای Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) این تست به تمامی اهداف اصلی خود دست یافت که شامل رهاسازی و شروع پرواز موشک، جدا شدن ایمن از هواپیمای لانچر، روشن شدن بوستر و پرواز کروز بود. تنها اطلاعاتی که در مورد این تست موشکی درز کرده این است که موشک مذکور با سرعتی بیش از ۵ ماخ پرواز کرده است. ایالات متحده پس از مشاهده تست های موفق روسیه و چین در زمینه موشک های مافوق صوت، نگران عقب افتادن در این زمینه از دو رقیب اصلی خود است.

آزمایش موفق جدیدترین موشک مافوق صوت ایالات متحده

جو بایدن برای بودجه نظامی سال ۲۰۲۳ خواستار ۷.۲ میلیارد دلار بودجه برای پرتابه های برد بلند شده که موشک های مافوق صوت را نیز شامل می شود. در گزارش های سال گذشته مشخص شده که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ بیش از ۷۰ پروژه مرتبط با توسعه سلاح های مافوق صوت در بخش نظامی ایالات متحده صورت گرفته که هزینه آن ها نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

بیشتر بخوانید:

چه کشوری برنده رقابت بر سر بهترین موشک مافوق صوت می شود؟ روسیه، چین یا آمریکا؟

موشک مافوق صوت جدید روسیه با نام Satan-2 ؛ برد ۱۶,۰۰۰ مایلی و ۱۲ کلاهک هسته‌ای

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • لبدا فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

    بازم به حد واندازه موشکهای ایران نمی رسد

    • ارس فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

      تو از دنیا عقبی راستی خداوند عقل داده بیندیشی نه برای قشنگی