رتبه بندی پیشرفته‌ ترین و خطرناک‌ ترین زیردریایی‌ های جهان؛ از «اوهایو» تا «فاتح» ایرانی

رتبه بندی پیشرفته‌ ترین و خطرناک‌ ترین زیردریایی‌ های جهان؛ از «اوهایو» تا «فاتح» ایرانی

زیردریایی ها دارای مزیت ها و برتری های تاکتیکی متعددی هستند که باعث می شود در نبردها به دارایی های موثر و خوفناکی تبدیل شوند: زیردریایی ها سریع و پنهانکار هستند و می توانند انواع مختلفی از سلاح های ویرانگر را حمل کنند. رتبه بندی اخیر ۴۹ مورد از خطرناک ترین و مرگبارترین زیردریایی های جهان شامل برخی از گرانقیمت ترین و البته سنگین ترین زیردریایی های اخیر است اما هنوز هم می توان برخی زیردریایی های سبک را در میان آن ها دید. این فهرست همچنین برخی از پیشرفته ترین زیردریایی های جهان از جمله زیردریایی های کلاس اوهایو (Ohio) ایالات متحده که قابلیت حمل موشک های هدایت شونده را دارند نیز در خود دارد، زیردریایی که هر کدام می تواند اهدافی را با بیش از ۱۵۴ موشک کروز نابود کند.

رتبه بندی قوی ترین و خطرناک ترین زیردریایی های جهان

همچنین در این فهرست برخی از زیردریایی هایی وجود دارد که در اصل در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده و جالب اینکه زیردریایی های بسیار کوچکی از ایران و کره شمالی نیز در میان آن ها دیده می شود. در این فهرست که مرگبارترین زیردریایی های جهان را رتبه بندی کرده، از تعداد اژدرها، لانچرهای اژدر و لانچرهای موشک برای شلیک موشک های کروز ضد کشتی و ضد اهداف زمینی به منظور این رتبه بندی استفاده شده است. هر چه یک زیردریایی اژدرها و موشک های بیشتری در مخازن خود داشته باشد می تواند به اهداف بیشتری حمله کند. البته معیارهای دیگری نیز در قدرت و مرگبار بودن یک زیردریایی نقش داشته و شرایط مهم ترین اصل است اما تعداد کلی سلاح هایی که یک زیردریایی در خود جای داده مهم ترین گزینه است.

یک زیردریایی به طور معمول بین ۱۲ تا ۳۸ اژدر یا موشک در چهار تا هشت لانچر اژدر خود دارد. لانچرهای پرتاب موشک نیز معمولاً به صورت عمودی قرار گرفته و بالای بدنه زیردریایی قرار دارند و البته هر کدام یک موشک در خود جای داده اند. برای مثال، نسخه های جدیدتر زیردریایی های تهاجمی هسته ای کلاس Los Angeles نیروی دریایی ایالات متحده به چهار نوع لانچر اژدر ۵۳۳ میلیمتری برای پرتاب اژدرهای با قابلیت پیشرفته Mk-48 دارد که از بهترین اژدرهای هدایت شونده جهان به شمار می آید. هر زیردریایی کلاس Los Angeles می تواند تا ۳۳ سلاح برای این لانچرها حمل کند، از جمله اژدرهای کلاس Mk-48 و نسخه های زیردریایی-پرتاب موشک های ضد کشتی Harpoon. این زیردریایی ها همچنین دارای ۱۲ لانچر گرد موشک است که برای پرتاب موشک های کروز تهاجمی Tomahawk به منظور حمله به اهداف زمینی به کار گرفته می شود.

رتبه بندی قوی ترین و خطرناک ترین زیردریایی های جهان

زیردریایی هایی کلاس Ohio نیروی دریایی ایالات متحده که قابلیت پرتاب موشک های هدایت شونده را دارند در فهرست جدید خطرناک ترین و قدرتمندترین زیردریایی های جهان قرار دارد. این زیردریایی ها که در ابتدا برای حمل ۲۴ موشک بالستیک با کلاهک هسته ای Trident طراحی شده بود، بدنبال معاهده ای که رقابت هسته ای بین ایالات متحده و روسیه را محدود کرد از ماموریت بازدارندگی هسته ایش کنار گذاشته شد. به جای بازنشسته کردنشان اما نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم گرفت از سیلوهای موشک های Trident آن برای حمل نیروهای ویژه دریایی و نقل و انتقال آن ها در زیر دریا و البته موشک های Tomahawk برای هدف قرار دادن اهداف زمینی استفاده کند. اکنون چهار زیردریایی کلاس Ohio می توانند تا ۱۵۴ فروند موشک Tomahawk را در خود جای دهند که ظرفیت موشکی آن از هر زیردریایی دیگری در جهان بیشتر است.

در فهرست قوی ترین و خطرناک ترین زیردریایی های جهان نام های جدیدی نیز دیده می شود، از جمله زیردریایی های جدید روسیه با قابلیت حمل موشک های هدایت شونده به نام Severodvinsk که در کل ۷۲ فروند موشک و اژدر را در خود جای می دهند و همچنین زیردریایی های بریتانیایی کلاس Astute که در کل ۴۴ فروند سلاح اعم از اژدر و موشک در خود جای داده است. همچنین در این فهرست نام دو فروند زیردریایی تایوانی کلاس Guppy دیده می شود که در طول دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده اند. در ادامه این فهرست زیردریایی های کوچکتری مانند زیردریایی های ایرانی فاتح را دید که تنها توانایی حرکت در دریاها را داشته و مناسب اقیانوس پیمایی نیست. البته سایز همه چیز نیست و برخی از کوچک ترین زیردریایی های جهان نیز در فهرست جای دارند. در واقع، از ۴۹ نوع زیردریایی این فهرست تنها یک فروند زیردریایی بسیار کوچک کلاس Yono توانسته یک کشتی جنگی دشمن را غرق کند.

رتبه بندی قوی ترین و خطرناک ترین زیردریایی های جهان

در مارس ۲۰۱۰ بود که یکی از پنج فروند زیردریایی کلاس Yono کره شمالی به رزمناو Cheonan متعلق به نیروی دریایی کره جنوبی حمله کرده و پس از غرق کردن آن، تمام ۴۶ ملوان آن کشته شدند. زیردریایی کلاس Yono (به معنای ماهی سالمون) تنها ۹۵ فوت طول داشته و ۱۳۰ تن وزن دارد که تنها به دو لانچر پرتاب اژدر مجهز است. با این وجود، این زیردریایی کره شمالی توانست یک کشتی سطحی بسیار بزرگ تر از جثه خود را غرق کرده و بدون این که شناسایی شود فرار کرد. البته غرق کردن کشتی های جنگی دشمن تنها ماموریت زیردریایی های مدرن نیست. زیردریایی ها که توانایی نزدیک شدن مخفیانه به سواحل دشمن را دارند، پلتفرم های فوق العاده ای برای موشک های کروز مناسب حمله به اهداف زمینی نیز هستند.

در سال ۲۰۱۸، زیردریایی USS John Warner که در زمره زیردریایی های کلاس ویرجینیا قرار داشته و در فهرست اخیر قدرتمندترین زیردریایی های جهان در رتبه هشتم قرار دارد، چندین فروند موشک Tomahawk به سمت مراکزی در سوریه شلیک کرد. زیردریایی کلاس Trafalgar متعلق به نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا که در فهرست جدید در رتبه دهم قرار دارد نیز همین موشک ها را بارها به سمت اهدافی در افغانستان و لیبی شلیک کرده در حالی که زیردریایی های برقی دیزلی کلاس Kilo روسیه که در این فهرست در رتبه بیست و چهارم قرار دارد در سال ۲۰۱۵ موشک های کروز کلاس ۳M14 Kalibr را به سمت اهدافی در سوریه شلیک کرد. البته در این فهرست و رتبه بندی صورت گرفته همه چیز مد نظر قرار نگرفته است. برای مثال کیفیت و موثر بودن اژدر و موشک در این رتبه بندی لحاظ نشده است، قدرتی که از یک نیروی دریایی به نیروی دریایی دیگر متفاوت است.

رتبه بندی قوی ترین و خطرناک ترین زیردریایی های جهان

همچنین تاثیرگذاری کلی زیردریایی ها نیز لحاظ نشده است: برای مثال دو زیردریایی کلاس Hai Shih متعلق به تایوان که در دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده اند در این فهرست جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده اند، تنها به این دلیل که دارای ۱۰ لانچر پرتاب اژدر (۶ مورد رو به جلو و چهار مورد رو به عقب) و ۱۴ اژدر است. زیردریایی های امروزی معمولاً تنها نصف این مقدار لانچر پرتاب اژدر دارند که همگی به سمت جلو نشانه رفته اند اما تعداد اژدرها و موشک ها دو برابر شده است.

رتبه بندی قوی ترین و خطرناک ترین زیردریایی های جهان

 

رتبه بندی خطرناک ترین و قدرتمندترین زیردریایی های جهان

هر آیتم به ترتیب به شرح زیر است: رتبه، کلاس، کشور طراحی کننده، لانچرهای اژدر، اتاق اژدر، لانچرهای مورب، جمع کل

۱. Ohio (SSGN), ایالات متحده. ۴ + ۱۸ + ۱۵۴ = ۱۷۶
۲. SEVERODVINSK-II, روسیه. ۱۰ + ۳۰ + ۳۲ = ۷۲
۳. OSCAR-II, روسیه. ۶ + ۲۲ + ۲۴ = ۵۲ (این تعداد با مدرن سازی های جدید به ۱۰۰ فروند خواهد رسید)
۴. Seawolf Class, ایالات متحده. ۸ + ۴۲ + ۰ = ۵۰
۵. AKULA Class, روسیه. ۸ + ۳۲ + ۰ = ۴۰
۵. SIERRA Class, روسیه. ۸ + ۳۲ + ۰ = ۴۰ (SIERRA-I / II)
۷. Astute Class, بریتانیا. ۶ + ۳۲ + ۰ = ۳۸
۷. Virginia Class (Block IV), ایالات متحده. ۴ + ۲۲ + ۱۲ = ۳۸
۹. Improved Los-Angeles Class, ایالات متحده. ۴ + ۲۱ + ۱۲ = ۳۷
۱۰. Trafalgar Class, بریتانیا. ۵ + ۲۵ + ۰ = ۳۰

۱۱. Hai Shih (GUPPY-II) Class, ایالات متحده. ۱۰ + ۱۸ + ۰ = ۲۸
۱۲. Suffren Class, فرانسه. ۴ + ۲۰ + ۰ = ۲۴
۱۲. VICTOR-III Class, روسیه. ۶ + ۱۸ + ۰ = ۲۴
۱۴. Collins Class, استرالیا. ۶ + ۱۶ + ۰ = ۲۲
۱۴. Type-093A Shang-II, چین. ۶ + ۱۶ + ۰ = ۲۲
۱۴. Gotland Class, سوئد. ۸ + ۱۴ + ۰ = ۲۲ (دارای سلاح های ۴۰۰ میلیمتری)
۱۴. Santa Cruz Class, آلمان. ۶ + ۱۶ + ۰ = ۲۲
۱۸. Soryu Class, ژاپن. ۶ + ۱۵ + ۰ = ۲۱
۱۹. Dosan Ahn Changho Class, کره جنوبی. ۶ + ۸ + ۶ = ۲۰
۱۹. A26 Blekinge Class, سوئد. ۴ + ۱۶ + ۰ = ۲۰
۱۹. Walrus Class, هلند. ۴ + ۱۶ + ۰ = ۲۰
۱۹. Oyashio Class, ژاپن. ۶ + ۱۴ + ۰ = ۲۰
۱۹. Hai Lung Class, هلند. ۶ + ۱۴ + ۰ = ۲۰

۲۴. Kilo Class, روسیه. ۶ + ۱۲ + ۰ = ۱۸
۲۴. Victoria Class, بریتانیا. ۶ + ۱۲ + ۰ = ۱۸
۲۴. Scorpène Class, فرانسه. ۶ + ۱۲ + ۰ = ۱۸
۲۴. Isaac Peral Class, اسپانیا. ۶ + ۱۲ + ۰ = ۱۸
۲۴. Type-091 Han Class, چین. ۶ + ۱۲ + ۰ = ۱۸
۲۴. LADA Class, روسیه. ۶ + ۱۲ + ۰ = ۱۸
۲۴. Södermanland class, سوئد. ۱۲ + ۶ + ۰ = ۱۸
۳۱. Type 039A Yuan Class, چین. ۶ + ۱۰ + ۰ = ۱۶
۳۱. Type-039 Song Class, چین. ۶ + ۱۰ + ۰ = ۱۶ (Est.)
۳۱. Type-214 Class, آلمان. ۸ + ۸ + ۰ = ۱۶
۳۱. Type-218SG Class, آلمان. ۸ + ۸ + ۰ = ۱۶
۳۱. Agosta-90B Class, فرانسه. ۴ + ۱۲ + ۰ = ۱۶
۳۱. Dolphin Class, آلمان. ۱۰ + ۶ + ۰ = ۱۶ (Dolphin I / II)
۳۷. Rubis Class, فرانسه. ۴ + ۱۰ + ۰ = ۱۴
۳۷. Type-209 Class, آلمان. ۸ + ۶ + ۰ = ۱۴
۳۷. Ula Class, آلمان. ۸ + ۶ + ۰ = ۱۴
۳۷. Type-035 Ming Class, چین. ۸ + ۶ + ۰ = ۱۴
۳۷. Romeo Class, روسیه. ۸ + ۶ + ۰ = ۱۴
۴۲. Type-212A Class, آلمان. ۶ + ۶ + ۰ = ۱۲
۴۲. Sauro Class, ایتالیا. ۶ + ۶ + ۰ = ۱۲
۴۲. Sjöormen Class, سوئد. ۶ + ۶ + ۰ = ۱۲

۴۵. Type-206 Class, آلمان. ۸ + ۰ + ۰ = ۸
۴۵. Kobben Class, آلمان. ۸ + ۰ + ۰ = ۸
۴۷. کلاس فاتح, ایران. ۴ + ۲ + ۰ = ۶

۴۸. HDS-400, کره جنوبی. ۴ + ۰ + ۰ = ۴
۴۹. SX-756/K Class, ایتالیا. ۲ + ۰ + ۰ = ۲
۴۹. MG-110 Class, ایتالیا. ۲ + ۰ + ۰ = ۲
۴۹. Yugo Class, کره شمالی. ۲ + ۰ + ۰ = ۲
۴۹. Sang-0 Class, کره شمالی. ۲ + ۰ + ۰ = ۲
۴۹. Yono Class, کره شمالی. ۲ + ۰ + ۰ = ۲

بیشتر بخوانید:

مقایسه جدیدترین زیردریایی های هسته ای ایالات متحده و روسیه از نظر قدرت آتش

۱۰ فیلم دیدنی اما نادیده گرفته شده ژانر زیردریایی که دیدن آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم

۷ کشور قدرتمندی که دارای ناوگان زیردریایی با قابلیت حمل موشک بالستیک هستند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود