بهترین و سالم‌ ترین حالت و رنگ موز برای خوردن کدام است؟ سبز نارس، زرد یا قهوه‌ای رسیده؟

بهترین و سالم‌ ترین حالت و رنگ موز برای خوردن کدام است؟ سبز نارس، زرد یا قهوه‌ای رسیده؟

در این مطلب روزیاتو، می خواهیم شما را با فواید موز برای سلامت قبل از رسیدن، در زمان رسیدن و بیش از حد رسیدن آشنا کنیم. با روزیاتو همراه باشید.

برخی از افراد خوردن موز به رنگ زرد با ته رنگ سبز را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر شیرینی شکرمانند موزی را که دارای لکه های قهوه ای روی پوست است ترجیح می دهند.

اما این فقط طعم موز نیست که با تغییر رنگ متفاوت می شود. زیرا رنگ متفاوت موز تاثیر متمایزی بر روی بدن و سلامتی شما دارد که بستگی به میزان رسیدگی این میوه دارد.

فواید موز

فواید موز سبز

تحقیقات نشان داده است که موز نارس و سبز ۲۰ برابر موز رسیده دارای نشاسته مقاوم است.

نشاسته مقاوم نوعی نشاسته است که بدن برای تجزیه آن تلاش می کند (یعنی در برابر فرآیند گوارش مقاومت می کند). بنابراین، مستقیماً از روده عبور می کند.

این امر سرعت تبدیل کربوهیدرات های موجود در میوه به گلوکز و جذب در خون را کاهش می دهد.

یک موز سبز معمولاً دارای شاخص گلیسمی (GI) 30 است. در مقایسه با رنگ سبز، یک موز رسیده شاخص گلیسمی ۵۸ دارد.

نشاسته مقاوم نه تنها برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون مفید است، بلکه باکتری های «خوب» در روده بزرگ نیز از آن تغذیه می کنند.

فواید موز

باکتری های خوب به نوبه خود آنزیم های گوارشی را تقویت کرده تا به ما در هضم کربوهیدرات ها و جذب ویتامین های غذا کمک کنند. علاوه بر این، این باکتری های مهربان از ما در برابر هر گونه میکروارگانیسم غیردوستانه محافظت می کنند.

به گفته پروفسور گوردون کارلسون، مشاور جراح معده در NHS Foundation Trust سالفورد رویال، او هر روز یک موز نسبتا نارس می خورد تا سلامت روده خود را تقویت کند. طی یک بررسی عمده از ۱۸ تحقیق در مورد مواد مغذی موز که در مجله Nutrients در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، فواید موز سبز به تایید رسید.

این بررسی نشان داد که موز سبز می تواند به علائم گوارشی (مانند اسهال و یبوست) و بیماری ها (مانند سرطان روده) کمک کند.

فواید موز

خوردن موز سبز ممکن است در پیشگیری یا درمان دیابت نوع ۲ نیز مفید باشد.

برخلاف سایر غذاها، موز سبز حاوی نوعی نشاسته مقاوم است که با حرارت دادن، به جای تجزیه، افزایش می یابد.

در واقع، یک تحقیق منتشر شده در مجله تغذیه مالزی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که جوشاندن موز سبز محتوای نشاسته مقاوم آن را افزایش می دهد.

تحقیقات دیگر نشان داده است که سرد کردن موز سبز پخته شده در یخچال نشاسته مقاوم را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد.

فرآیند خنک‌سازی باعث می‌شود نشاسته‌ها ساختار جدیدی تشکیل دهند که حتی در برابر هضم مقاوم‌تر است (به نام «بازگشت نشاسته»).

فواید موز زرد

در طول رسیدن، نشاسته موجود در یک موز به شکر تبدیل می شود – از ۳.۲ گرم در هر ۱۰۰ گرم در یک موز نارس تا ۱۲ گرم در هر ۱۰۰ گرم در موز رسیده.

دکتر سارا شنکر، متخصص تغذیه می گوید: «این چیزی است که موز زرد را به منبع خوبی برای آزادسازی سریع انرژی برای ورزشکاران تبدیل می کند.

مقادیر کمتر نشاسته مقاوم همچنین به این معنی است که موز زرد راحت تر هضم می شود. اگر مشکلات گوارشی دارید، موز سبز می تواند احساس نفخ یا گاز گرفتگی در شما ایجاد کند.

به گفته دکتر شنکر، مزایای سلامتی موز زرد بر موز سبز برتری دارد.

او افزود: «موز حاوی چندین ترکیب مانند کاروتنوئیدها است که با سلامت چشم و پیشگیری از سرطان مرتبط هستند و با رسیده‌تر شدن موز «در دسترس‌تر» (در دسترس بدن) می‌شوند.

فواید موز

وقتی نشاسته کمتری برای تجزیه باشد، سیستم گوارشی شما مواد مغذی را سریعتر جذب می کند.

موز حاوی ویتامین های گروه B و همچنین ویتامین های آنتی اکسیدانی A و C، به علاوه مواد معدنی آهن، منیزیم، منگنز و پتاسیم است.

برخی از این ریزمغذی ها با بالا رفتن سن موز از بین می روند، اما سطوح آنتی اکسیدانی که به حمایت از سیستم ایمنی کمک می کند، به اوج خود می رسد.

مطالعات، نشان داده است که سطح ویتامین C با فرآیند رسیدن افزایش می‌یابد، اما با رسیدن موز کاهش می‌یابد. آنتی‌اکسیدان‌ها برای محافظت از میوه‌ها در برابر خورده شدن وجود دارند و با رسیدن میوه‌ها تمایل دارند افزایش پیدا کنند».

فواید موز

فواید موز زرد با لکه های قهوه ای

لکه های قهوه ای روی یک موز بسیار رسیده نشان می دهد که نشاسته بیشتری به قند تبدیل شده است.

دانشمندان دریافته‌اند که یک موز کاملا رسیده ماده‌ای به نام فاکتور نکروز تومور (TNF) تولید می‌کند که توانایی مبارزه با سلول‌های غیرطبیعی را دارد و ایمنی ما را در برابر سرطان تقویت می‌کند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله تحقیقات علوم و فناوری غذایی منتشر شد، دانشمندان دانشگاه Teikyo در ژاپن دریافتند که موز با لکه‌های تیره هشت برابر بیشتر از موز با پوست سبز در افزایش قدرت گلبول‌های سفید خون (که با عفونت مبارزه می‌کنند) موثر است.

آنها گزارش دادند که درجه اثر ضد سرطانی میوه با درجه رسیدگی مطابقت دارد – هر چه تعداد تکه های موز بیشتر باشد، قدرت تقویت ایمنی آن بیشتر است.

موز قهوه ای رنگ

موز گاز اتیلن تولید می کند، یک ترکیب طبیعی که فرآیند رسیدن را تنظیم می کند و باعث قهوه ای شدن آنها می شود.

این باعث تغییر بافت و طعم و همچنین ارزش غذایی آنها می شود. هنگامی که موز بیش از حد رسیده می شود، مقدار زیادی نشاسته به قند تبدیل می شود و آن را به یک منبع طبیعی عالی شیرین تبدیل می کند.

دکتر شنکر توصیه می‌کند از موز قهوه‌ای در پخت استفاده کنید و آن‌ها را فریز کنید. سپس، در مخلوط‌کن هم بزنید تا بستنی بدون شکر درست شود.

فواید موز

او می گوید: «استفاده از موز بیش از حد رسیده به جای شکر، راه سالم تری برای شیرین کردن غذا است، زیرا موز چندین ماده مغذی ضروری را فراهم می کند: پتاسیم، ویتامین B6، فولات و مقداری ویتامین C.

در نهایت، موز بیش از حد رسیده می تواند شروع به تخمیر کند و بسیاری از مزایای تغذیه ای خود را از دست بدهد. ممکن است بوی آن ها بیشتر شبیه الکل باشد تا شکر، و می توانند تا ۰.۵ گرم الکل در هر موز وجود داشته باشند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که می توانید اتانول (الکل) را از موز بسیار رسیده استخراج کنید؛ اما فقط پس از افزودن مخمر و شکر.

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

اخراج ۷ پناهجوی سوری از ترکیه به خاطر ویدیوهای «تحریک آمیز» از خوردن موز + ویدیو

چرا موز برای کاهش وزن مفید است؟

ماندگاری موز را چطور بیشتر کنیم؟

ماجرای سلطان موز و واکنش پدر داماد دکتر حسن روحانی به شایعات

 

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود