کیست هموراژیک تخمدان چیست و چطور درمان می‌شود؟

کیست هموراژیک تخمدان چیست و چطور درمان می‌شود؟

کیست هموراژیک تخمدان یا کیست خونریزی دهنده یکی از انواع کیست های تخمدانی در زنان است که ممکن است اسمش برایتان ترسناک باشد. در ادامه این مطلب روزیاتو، اطلاعات بیشتری در مورد چیستی و نحوه پیشگیری و درمان آن کسب خواهید کرد.

کیست هموراژیک تخمدان چیست؟

کیست تخمدان بیماری زنانه‌ای است که از تشکیل یک یا چندین کیست غیرطبیعی در تخمدان سرچشمه می‌گیرد. کیست‌های تخمدان ساکهایی حاوی مایع هستند که درون تخمدان یا روی آن رشد می کنند.

کیست هموراژیک تخمدان

انواع مختلفی از کیستهای تخمدان وجود دارد که شایعترین آن کیست‌های فولیکولی است. این کیست ها در یکی از فولیکولهای تولیدکننده تخمک ایجاد می‌شود.

کیست‌های ساده (فولیکولی) با رشد قسمتی از تخمدان و تجمع مایع داخل آن مشخص می‌شوند، اندازه آن‌ها معمولاً بالای ۳ سانتی‌متر است و نباید با فولیکول تخمک که در زمان تخمک‌گذاری گاهی حتی به اندازه ۲۵ میلی‌متر می‌رسد، اشتباه شوند.

بیشتر این کیست‌ها خودبه خود یا با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در خلال ۶ تا ۸ هفته از بین می‌روند و اغلب موجب بروز مشکلی نمی‌شوند البته گاه موجب درد شکمی می شوند.

نوع دیگری از کیست های تخمدان هستند که کسیت هموراژیک یا خونریزی دهنده نامیده می شوند. البته، این کیست ها بر خلاف اسمشان، معمولاً تأثیری بر باروری ندارند.

کیست هموراژیک تخمدان

علت کیست هموراژیک تخمدان

کیست های هموراژیک یا خونریزی دهنده تخمدان در زنانی که یائسه نشده اند اتفاق می افتد. این کیست ها در نتیجه تخمک گذاری هستند. اینکه چرا برخی از زنان به این کیست ها مبتلا می شوند و برخی دیگر مبتلا نمی شوند، مشخص نیست.

دو تخمدان شما در دو طرف رحم شما قرار دارند. هر کدام به اندازه و شکل یک بادام هستند. تخم ها که تخمک نیز نامیده می‌شوند، در تخمدان‌ها رشد و بالغ می‌شوند و در دوره‌های ماهانه در طول سال‌های باروری آزاد می‌شوند.

کیست های تخمدان کیسه ها یا کیسه های پر از مایع در داخل یا روی سطح تخمدان هستند. کیست های تخمدان خونریزی دهنده در طول تخمک گذاری زمانی که تخمک از طریق فولیکول تخمدان روی سطح آن آزاد می شود، ایجاد شده و آن فولیکول به داخل کیست خونریزی می کند. پزشکان نمی دانند چرا این اتفاق می افتد.

کیست هموراژیک تخمدان

تاثیر کیست هموراژیک تخمدان بر باروری

درمان کیست تخمدان هموراژیک بستگی به اندازه کیست و ایجاد علائم دارد. اگر برایتان سوال پیش آمده که آیا داشتن یکی از این کیست ها بر توانایی من برای باردار شدن شما تأثیر می گذارد باید بگوییم خیر. کیست های هموراژیک معمولاً تأثیری بر باروری زنان ندارند.

کیست هموراژیک تخمدان

درمان کیست هموراژیک تخمدان

داشتن کیست تخمدان هموراژیک لزوما مشکلی نیست. اغلب اوقات این کیست ها علائمی ایجاد نمی کنند و در طول معاینه لگن که به دلیل دیگری انجام می شود، پیدا می شوند. اگر کیست کوچک یا متوسط ​​است و هیچ درد یا علائم دیگری برای شما ایجاد نمی کند، احتمالاً پزشک شما نظارت بر آن را توصیه می کند. معمولاً هر چند ماه یک بار سونوگرافی لگن انجام می شود تا ببیند آیا اندازه کیست تغییر کرده است یا خیر. به طور معمول هیچ درمان دیگری مورد نیاز نیست. در بسیاری از موارد، کیست در عرض چند ماه خود به خود از بین می رود.

کیست هموراژیک تخمدان

جراحی کیست هموراژیک تخمدان

اگر کیست بزرگتر از حدود ۱۰ سانتی متر باشد یا باعث درد، احساس پری لگن یا علائم دیگر شود، پزشکان معمولاً جراحی را برای برداشتن آن توصیه می کنند. برخی از کیست ها را می توان بدون برداشتن کل تخمدان خارج کرد. اما اگر کیست به اندازه‌ای به تخمدان آسیب رسانده باشد که هیچ بافت سالمی ذخیره نشود، جراح تمام تخمدان را برمی‌دارد.

به طور کلی کیست های هموراژیک تاثیر منفی بر باروری ندارند. حتی اگر نیاز به برداشتن یک تخمدان داشته باشید، تا زمانی که تخمدان دیگر سالم است، احتمالاً قادر خواهید بود باردار شوید، با این فرض که سایر مشکلات پزشکی که می تواند بر باروری شما تأثیر بگذارد ندارید. تنها زمانی که ممکن است باروری در نتیجه کیست های تخمدان خونریزی دهنده به مشکل تبدیل شود، زمانی است که کیست در هر دو تخمدان ایجاد می شود و هر دو تخمدان باید برداشته شوند.

کیست هموراژیک تخمدان

پیشگیری از کیست هموراژیک تخمدان

هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از ایجاد کیست های تخمدان خونریزی دهنده جدید وجود ندارد. برخی شواهد نشان می دهد که سرکوب تخمک گذاری با مصرف قرص های ضد بارداری می تواند خطر کیست تخمدان را کاهش دهد. اما این همیشه موثر نیست.

انجام معاینات منظم لگن یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که هرگونه تغییر جدید در تخمدان‌ها – از جمله کیست‌های جدید – در اسرع وقت پیدا می‌شود. همراه با آن معاینات، به تغییرات در چرخه ماهانه خود توجه کنید، از جمله علائمی که ممکن است همراه با قاعدگی باشد که برای شما عادی نیست یا بیش از چند دوره طول می کشد.

علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از درد مداوم لگن، احساس پری یا سنگینی در لگن، و درد در حین رابطه جنسی یا هنگام اجابت مزاج. در مورد علائم یا تغییراتی که ممکن است متوجه شوید با پزشک خود صحبت کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم این مطالب را بیشتر بخوانید:

آنچه زنان باید در مورد «سندروم تخمدان پلی کیستیک» بدانند

بالاتر بودن ریسک ابتلا به کرونا در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان

آیا تنبلی تخمدان در بارداری خطرناک است؟

عمل موفقیت آمیز بیرون آوردن بزرگ ترین تومور تخمدانی دنیا به وزن ۵۱ کیلوگرم

سلامت واژن و عفونت آن : مشاهده این نشانه‌ها در واژن از بیماری خبر می‌دهد

بیماری های زنان و مشکلات رایجی که خانم ها خجالت می کشند در مورد آنها بپرسند

بدون نظر

ورود