جنسیت واقعی توله یوزهای ایرانی پارک ملی توران مشخص شد؛ توله ها نر هستند!

جنسیت واقعی توله یوزهای ایرانی پارک ملی توران مشخص شد؛ توله ها نر هستند!

انگار خبر خوش به ما ایرانی ها نیامده است! چند روز پیش بود که گفتیم در این وانفسای گرانی و گرد و خاک و وضعیت اسفبار محیط زیستی، دستکم یک خبر خوشحال کننده هست که باعث شود برای لحظاتی گرفتاری ها و مشکلات را فراموش کنیم و آن هم به دنیا آمدن سه توله یوزپلنگ ایرانی از مادری به نام ایران در منطقه حفاظت شده پارک ملی توران در سمنان به روش سزارین بود. خبر خوشحال کننده تر در مورد این گونه در حال انقراض این بود که سه توله بدنیا آمده سالم بوده و از همه مهم تر اینکه جنسیت هر سه تای آن ها ماده است که خبر بسیار خوب و امیدوار کننده ای برای بقای این گونه بسیار نادر محسوب می شد.

اشتباه عجیب در تشخیص جنسیت توله یوزهای ایرانی

اما در کمتر از دو روز پس از به دنیا آمدن این سه توله یوزپلنگ ایرانی، خبر رسید که یکی از این توله ها به علت ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تلف شده است. اما این پایان خبرهای بد در مورد یوزهای ایرانی تازه متولد شده نیست و اکنون خبر می رسد که جنسیت توله ها نه ماده بلکه نر است. این خبر از آن بابت ناخوشایند است که گونه ماده یوزپلنگ ایرانی بسیار نادرتر از گونه نر بوده و در صورتی که این توله ها ماده بودند، امکان زاد و ولد بیشتر در آینده وجود داشت. بهرام علی ظاهری، سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان در این باره می گوید :«پس از تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای تشکیل کارگروه حقیقت یاب علل تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به شکل سزارین در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی متولد شده بودند، اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده ویژه رئیس سازمان امروز عازم سمنان شد».

سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان تصریح کرده است: جلسه فوری و اضطراری بررسی علل تلفات تکثیر گربه سانان در اسارت با توجه به یافته‌های علمی و تجارب جهانی با حضور  معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، تیم علمی و اجرایی و دامپزشک معتمد برگزار شد و علت تلف شدن یکی از سه توله، ضعیف بودن – وزن ۳۰۰ گرم- و ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین و صورتجلسه گزارش با حضور حاضران در جلسه امضاء شد. ظاهری در ادامه افزود: « همچنین در این جلسه پس از بررسی های لازم و علمی عنوان شد که تشخیص جنسیت گربه سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول تولد بسیار سخت و حساس بوده و اندام‌های تناسلی آنها به راحتی قابل تشخیص نیست که با رشد حیوان، تعیین جنسیت مرحله به مرحله آسان تر خواهد بود. در بازدید امروز به همراه دامپزشکان حاذق و مجرب، مجدداً توله یوزها مورد معاینه قرار گرفتند و مشخص شد توله‌ها نر هستند».

اشتباه عجیب در تشخیص جنسیت توله یوزهای ایرانی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کارشناس تغذیه حیات وحش مرکز تکثیر یوز آسیایی به درخواست پزشک معتمد امروز تغییر و بعد از تولد آغوز به توله‌ها با سرنگ داده شد و در حال حاضر از شیر خشک مخصوص گربه سانان با برند معتبر جهانی برای تغذیه استفاده می‌شود و وزن توله ها در زمان تولد ۳۵۰ گرم توسط دامپزشک معتمد در گزارش اعلام و بعد از چهار روز به ۵۰۰ گرم افزایش داشته است. وی در پایان صحبت هایش افزود: «این نخستین تجربه ایران درباره تکثیر یوز در اسارت است و تلاش خواهد شد در دوره‌های بعد مجددا برای گرفتن توله‌های جدید از ایران، فرآیند تکثیر را با تجربه بیشتری دنبال کنیم. تیم علمی و اجرایی این رویداد بی شک به توصیه‌های محققین و رهنمودهای متخصصان حیات وحش ملی و بین المللی نیاز دارند».

اشتباه عجیب در تشخیص جنسیت توله یوزهای ایرانی

هنوز فاجعه اشتباه در تشخیص جنسیت گورخرهای وارداتی و نهال های زیتون بدون قدرت باردهی یادمان نرفته است که اشتباه در تشخیص جنسیت توله یوزهای ایرانی نیز به آن اضافه شد. اشتباهی چنین بزرگ در پروژه ای به چنین حساسیت قابل درک نیست، خصوصاً با توجه به اینکه در چنین پروژه ای چنین حساس و حیاتی باید کارشناسانی خبره حضور داشته و به نظر نمی رسد که تشخیص جنیست یک گربه سان برای کسانی که در مورد این گونه جانوری تخصص داشته باشند کار دشواری باشد. به هر ترتیب امیدواریم که این خبر آخرین خبر بد در مورد دو توله باقیمانده یوز ایرانی باشند.

بیشتر بخوانید:

خبر بد برای حیات وحش ایران؛ تلف شدن یکی از سه توله یوز ایرانی

«ایران» مادر شد؛ به دنیا آمدن توله های ماده یوز ایرانی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۹ نظر

ورود

  • صابر اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    خوب اگر ماده بودند مسلما از لحاظ اینکه امکان باروری و ازدیاد جمعیت رو داشتند بهتر بود ولی اینکه نر هستند با هر متر و معیاری مطمئنا خبر بد محسوب نمیشه. به هر حال وقتی متولد شدند احتمال نر یا ماده بودنشون ۵۰/۵۰ بود و کسی هم کاری نمی تونست بکنه که این احتمال رو تغییر بده. حالا اگر مثلا از اول درست تشخیص میدادند که توله ها نر هستند دیگه نباید خوشحال میشدیم؟ بد نیست قبل از بیان کلام، مخصوصا بصورت نوشتاری، کمی بیشتر به معنی جملاتی که میگیم فکر کنیم.

    • ایلار اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

      مهم نرو ماده بودنشون نیست مهم اینه که کسی که کارشناس و خبره این کار باشه با ی نگاه میتونه نر یا ماده بودنشونا تشخیص بدد،کارشناسی که مسئله به این کوچیکی رو نتونسته تشخیص بدد باید از کارش برکنار بشه و کسی که سواد واقعی در این امور داره ،بیاد بجاش،بدبختی ما اینه که که درهمه امور مملکت هم افراد بی سواد اقتصادی و سیاسی راس کارند و هرر رو از نرر تشخیص نمیدند وفقط پول و قدرت رو میشناسندو بس…

      • بی نام اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

        تشخیص نر یا ماده بودن گربه سانان در اوایل تولد مشکل هست حالا مگه غیر از نر و ماده بودن حالت دیگه ای هم داره که اینجوری، میگین؟؟ مگه الان که نر هستن خوشحال نیستین؟
        ولی خدایی یه شناسایی جنسیت رو به مسولان هم ربط، دادیم ?

    • Mr.Saxobeat اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

      نه اتفاقا میشه با درصد زیاد به جنسیتی که مد نظر هست رسید.بزارید یه مثال براتون بزارم از طبیعت توی سرما بخاطر اینکه بقا به خطر میفته،میزان جنس مونث در اون مناطق بیشتر از مذکر میشه توی انسانها به عنوان مثال روس ها رو من مثال میزنم که از لحاظ درصدی بیشتر هستند نسبت زن به مرد.بر عکس این قضیه توی مناطق بیابانی هست که جنس مذکر توانایی بقا در شرایط گرمایی بهتری داره.در حیوانات توی پستانداران ماهی ها و پرندگان که من مطالعه داشتم هم همینه.وضع هوا تاثییر میزاره.
      .معمولا اولین نطفه از قل ها مذکر میشه.اصطلاخا میگن نطفه قویتری هست و الفا میشه.
      .شرایط تغذیه و نوتریشن هم کاملا اثر گذار هست توی جنسیت.پس به هیچ عنوان اینی که شما میفرمایید صحیح نیست.این بحث سنتی هست.توی بحث مدرن هم از طریق لقاح مصنوعی میشه صد در صد جنسیت رو اون چیزی در نظر گرفت که خودتون میخواین البته اطلاعای ندارم که ایران همچین قابلیتی برای حیوانات داره یا خیر اما میدونم برای انسانها حرام هست توی این مرز و امریکا هم چند سال پبش که ممنوع بود الان رو اطلاعی ندارم.
      در کل اگر جفت ها ماده بودن خیلی خیلی بهتر بود.اما خب یه مزیتی هم که هست نر بخاطر سیستم ایمنی قویتر بهتر میتونه بقا داشته باشه و تجربه تیم محافظتی این قلاده ها هم بالاتر میره.

      • امیر اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

        دوست عزیز تا جایی که میدونم آب و هوا و انتخاب طبیعی و… مال بعد تولده (این که تعداد بیشتری از افراد شایسته نسبت به محیط زنده بمونن و نا سازگار ها تلف شن) نه قبل تولد و موقع شکل گیری زیگوت.
        با توجه به شرایط زاد و ولد این حیوون حدس میزنم (تاکید میکنم که صرفا حدس میزنم) علاوه بر ضرراتی که انسان به بقا این حیوون رسونده خود این گونه هم در حال حاضر دچار یه نقص سیتوژنتیکی مرتبط به کروموزوم x ماده توی تقسیم میوزشه?
        میخوای بحث کنیم اینم ایمیلمه
        amaronbit@gmail.com

      • بی نام اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

        یعنی الان باسه ماده یوزپلنگ که سری اولی بوده که بچه آورده این توقع زیاد نیست؟؟ خدا کنه این دوتا هم بزرگ بشن وشرایط شون نرمال بشه ان شاء الله باسه سری بعدی میگیم که یه کاری کنن بچه ها ماده باشه?

  • ? اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    عه ! ?

    • هادی اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

      انشاالله سری بعد مادرشان چهار پنج تا آبجی خوشگل و قشنگ برای برادرهاش می‌ریزه بیرون

  • فر هنگ نظری لیا فویی اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    خدایا چه بگویم
    اخه تشخیص نر یا ماده بودن از یک روستایی هم بر میاد

    • رسول اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

      دوست عزیز شما حق توهین به روستاییان ندازید بنده خودم ساکن روستا هستم از همین روستاها و از همین روستاییا که با طعنه اسم میبرید ازشون دکترایی به وجود اومدن که مغز جراحی میکنن مهندسایی به وجود اومدن که برج میسازن،هرگونه توهین به هرشخصی=میزان شعور و تربیت خانوادگی شما

  • علیرضا نوروزی اصفهانی اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    حالا این دوتا رو هم چهار روز دیگه میگن مردن من مثل روز برام روشنه

    • بی نام اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

      یعنی میگی میان میکشنشون؟؟ باسه چی؟ یعنی نمیخان این گونه تکثیر پیدا کنه و از خطر انقراض نجات پیدا کنه؟؟ پس چرا این قدر زحمت کشیدن تا دنیا بیاد؟

  • محسن اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    جنسیت رو نمیتونن تشخیص بدن ولی مشکل ریه سمت چپ رو تشخیص دادن!احتمالا دو تای دیگه رو هم از بین بردن اینطوری ضمینه سازی میکنند که مهم نبودن شیطان رو درس میدن

    • بی نام اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

      جنسیت که از اول ۵۰/۵۰هست ولی بده که تونستن حداقل مشکل و علت مرگش رو تشخیص بدن؟
      … شاید کسی چ میدونه بهتره ندانسته چیزی نگیم?

  • شادی اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    به محض اینکه خبر تولدشان را شنیدم ،یاد آن گور خرهای بیچاره افتادم که محیط زیست به بهانه حفظ جانشچان ،مسبب مرگ آنها شدم و از خودم پرسیدم در دست این مسولین بی لیاقت چه سرنوشتی در انتظار این توله های بیچاره است؟یکی ش را که به بهانه نقص عضو نفله کردید حالا هم معلوم شده دایی در اصل خاله بوده است ،خاک بر سر این مسولین ،بیچاره طبیعت ایران ،و حیواناتش

  • ابوالفضل اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    سلام خسته نباشید شما که دکتر هستید که نباید این حرف را بزنید طوله نر اگه از پشت نگاه کنید یک سوراخ مدفوع داره ولی ماده دوتا سوراخ داره عزیزه

  • حمید اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱

    خاک عالم بر سرشون. به اندازه یه …سواد ندارن. نر رو از ماده تشخیص نمیدن. اینا تو کدوم …بزرگ شدن و درس خوندن. یقین بدانید این بی عرضه ها ۲ توله دیگه رو هم می کشن. مگه پلنگ قائم شهر رو چکار کردن؟

  • امیرعلی رضوانی اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

    قضاوت نویسنده مطلب اشتباه و غیر کارشناسیه. به عنوان کسی که زیست شناسی خونده و تجربه کار حیوانی داشته باید بگم تشخیص جنسیت توی روز های اول تولد همیشه با عدم اطمینان همراهه چون واقعا چیز خاصی معلوم نیست و کار خاصی هم (که به نوزاد آسیب نرسونه) به اون صورت از دست کسی برنمیاد

  • رسول اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

    ببینید دوستان انسان در حدی نیس که از جنسیت هر موجودی خوشحال یا ناراحت بشه راحت تر بهتون بگم همانقدر که ما انسان ها از این دنیا سهم داریم تک تک موجودات هم سهم دارند فرض بر اینکه یک نوزهد انسان متولد شده آیا این توهین به شعور خودمون و فهم خدا نیست که خوشحال یا ناراحت بشیم از جنسیت نوزاد؟!دوست عزیزمون درمورد اثرات اب و هوا گفتن و درمورد لقاح مصنوعی که کاملا درست بود گفته ایشون فوقش یا مسعولین نمیخوان یا توان و علم لقاح مصنوعی برای این موجود باشکوه رو ندارند که احیای نسل کنن،درمورد تشخیص جنسیت که چگونه اشتباه شده باید بگم که هر کسی یه گربه سان حالا هر نوعش نگه داشته باشه و تجربه زایمان حیوونشو داشته باشه اینو میدونه که همون بدو تولد توله نر از ماده کاملا قابل تشخیصه اینکه یک دامپزشک چجوری نتونسته تشخیص بده هیچ اینکه یه تیمی ناظر بودن به این توله ها و نتونستن درست تشخیص بدن موضوع اصلی اینه برادر خواهر هرکی هستی اگه علمشو نداری اگه بلد نیستی لطفا عقب وایسا این حیوونا برا تک تک مردم ایران عین الماس میمونن چاروز دیگه عم اون دوتارو میکشید بعد دوباره یه موضوعی مطرح میشه توله به این مهمی چطور تنفسش چک نشد و طی دو سه روز نفهمیدن مشکل ریه داره که قابل درمان بود اصلن ببینید چسبندگی ریه ۹۰ درصد بخاطر اشکال در زایمانه در ادمیزاد هم همینجوره پس ببینید مشکل از کادر دامپزشکی بوده نه از توله،بنده خودم پرورش سگ دارم به هیچ وجه توله تا ۲ ماه حق اومدن بیرون از محیط استریل نداره علتشم اینه که گربه یانان معمولا تا سن ۶،۷ ماهگی در خطر جدی ویروس پاروا و…. و به شدت عفونت ناشی از محیط کثیف و غذای ناسالم هستند شما برید اولین ویدیو رو ببینید سه توله در یه محیط که معلومه استریل نیس از چرک روی موزاییکا معلومه در این محیط هستند گفتن که اغوز دادن بهشون؟آغوز اولین شیر مادر بعد از زایمانه که خیلی چرب و غلیظه مادر وقتی بعد زایمان شکار میکنه چجوری رفتن اغوز گرفتن ازش؟!مگه گاوه که وایسه راحت شیرشو بدوشی؟!اگر هم آغوز دادن ۱۰۰ درصد مادر بیهوش شده که نشون میده مادر روهم تلف خواهند کرد هنگام شیر دادن با سرنگ توله ها برعکس بودن یعنی دست و پاها بالا و کمر به سمت دست دامپزشک بود ایا میدونید با این کار باعث میشید شیر وارد ریه بشه و حیون به ثانیه نکشیده جون بده؟!در اخر همه جای ایران همینه عوم استفاده از نیروی متخصص وسلام

    • محمد. اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

      ورود به شرفت . حرف دل من را گفتی . من نظر داده ام منتشر نکرده اند . به والله قسم همه اش شعار و دروغ است. خدایی بروید سرکشی کنید اگر این توله ها توسط یه بنده خدایی که یا نگهبان است یا سرایدار نگهداری نمی شود به من بد بگویید . کشک چی پشم چی . دکتر و متخصص و غیره همه اش دروغ مخض است

  • رضا محمدی اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۱

    بی کفایتی و بی لیاقتی مدیران حتی در تشخیص نر یا ماده بودن توله ها هم خودنمایی کرد . متاسفیم .

  • ایرانی اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱

    ای خاک عالم تو سر مسئولان ایران، آخه یه مشت بیسواد ،، از رئیس جمهور بگیر تا دامپزشکی که فرق بین نر و ماده رو تشخیص نمیده!!! بیچاره ملت بدبخت ایران

  • رضا اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱

    پلنگ قائم شهر زنده هستش . فقط چون مال یه اقازادس و نمیخواد به طبیعت بر گردوندش بخاطر همین تو رسانه ها گفتن که مرده

  • حسین اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    بسیاری از اقدامات و برنامه های محیط زیست غیر قانونی و غیر کارشناسی شده است با نگهداری چندین ساله یوز مانع تکثیر طبیعی در محیط شده آندو با اقدام این چنینی یوز را از زاد و ولد مجدد محروم کردند

  • محمد. اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    کسانی که در سازمان محیط زیست در زمینه حیات وحش و مسائل ریز و درشت آن متبحر بوده و دوره های متعدد را طی کرده بودند با پا پس زده شده اند امروزه من به جرات می توانم بگویم که در سازمان فقط گزارش و کاغذ بازی است. مطمئن باشید هنوز تخصص و تبحر در سازمان معنایی ندارد و همه اش بر اساس روابط است وقتی مشکل پیش می آید کاستی ها عیان می شود .

  • محمد. اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    درود به شرفت . آی آفرین

  • رسول اکبری اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

    اول اینکه من خودم از بچگی انواع حیوان و پرنده و خزنده داشتم تشخیص جنسیت گربه تا یه هفته امکان ندارد درست باشه،دوم چرا میخوایم به همه چیز هم الکی ایراد بگیریم؟اینا اگه می‌گفتند نر و حالا ماده میشد باز مطلب مینوشتیم.ول کنید با تشخیص اشتباه این بندگان خدا جنسیت یوزها هیچ تغییرینمیکنه

  • ??Aylin?? اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۱

    خیلی خوشگل و گوگولی و نازن???❤️

    I love it’s her??

  • ??Aylin?? اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۱

    خیلی ناز و گوگولی آمد???❤️

    I love it’s her??