راهنمای تمیز کردن رسوب و شوره کولر آبی برای داشتن تابستانی خنک‌تر

راهنمای تمیز کردن رسوب و شوره کولر آبی برای داشتن تابستانی خنک‌تر

اگر می خواهید کولر آبی منزل شما تابستان گرم امسال بهتر کار کند، فضای خانه را بیشتر خنک کند و عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است با چند اقدام ساده قبل از هر چیز، شوره و رسوبات را پاک کنید. ما در این مطلب روزیاتو، می خواهیم انواع روش های تمیز کردن رسوب و شوره کولر آبی را به شما بگوییم.

یکی از روش های از بین بردن شوره و رسوب کولر آبی استفاده از توپ شوره گیر و فیلتر رسوب گیر است.

کولر آبی برای خنک کردن هوا از تبخیر آب موجود در محفظه کولر کمک می گیرد. به همین دلیل، آب شهری زیادی را مصرف می کند؛ آبی که املاح زیادی دارد و به مرور زمان، منجر به رسوب گرفتن و شوره زدن بدنه و قطعات داخلی کولر می شود.

برای این که عمر طولانی به کولر آبی خانه خود بدهید، بهتر است هر چه سریع تر رسوبات بدنه را تمیز کنید تا از فرسوده شدن زود هنگام کولر آبی پیشگیری کنید.

رسوب بستن دریچه های کولر جلوی جریان هوای تمیز را می گیرد و علاوه بر این بوی نامطبوعی را منتشر می کند. مهم تر از همه این که وقتی روی قطعات مکانیکی کولر شوره و آهک ببندد ، در چرخش قطعات مشکل ایجاد می کنند و کم کم به سوختن کولر منجر می شود.

بنابراین، بهتر است تا قبل از این که خرج زیادی متحمل شوید و مجبور باشید یا خود کولر را عوض کنید یا موتورش را، تمام مناطق کولر رسوب زدایی کنید یا اقداماتی را انجام دهید که جلوی شوره زدن آن گرفته شود.

نکاتی که در ادامه می خوانید به شما کمک می کند با تمیز کردن رسوب و شوره کولر آبی باد خنک تر، مصرف آب کمتر و عمر طولانی تری را تجربه کنید.

روش پیشگیری از ایجاد شوره و رسوب در کولر آبی

روش هایی زیر را انجام دهید تا هم کولر آبی تمیز شود و هم حداقل میزان شوره را داشته باشد و اصلا نیازی به تمیز کردن کولر نداشته باشید.

۱- قرار دادن فیلتر رسوب‎گیر در مسیر ورودی آب

به دلیل وجود املاح زیاد در آب شهری، ایجاد رسوب اجتناب ناپذیر است. اما شما می توانید با قرار دادن یک فیلتر رسوب گیر در مسیر ورودی آب ، جلوی املاح را گرفته و اجازه ندهید بدنه کولر مملو از این املاح شود.

۲- دور کردن کولر از آفتاب!

یکی از دلایلی که منجر به شوره بستن بدنه کولر آبی می شود این است که آن را زیر تیغ آفتاب می گذارید! وقتی کولر را در معرف تابش مستقیم آفتاب بگذارید، آب کولر خیلی زودتر از حالتی که در سایه است تبخیر می شود و شوره زیادی روی بدنه کولر شکل می گیرد.

دو راهکار دارید: یا کولر را در سایه قرار دهید، یا اگر برایتان مقدور نیست که جای کولر را عوض کنید، حداقل با سایبان درست کردن برای کولر، جلوی تابش مستقیم خورشید به کولر را گرفته و محیط خنک تری برای کولر آبی فراهم کنید.

۳- استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال

اگر به جای پوشال، از پدهای سلولزی استفاده کنید، باعث می شوید نمک کولر شکل نگیرد. پدهای سلولزی می توانند رسوب کولر را در خود نگه دارند و نگذارند روی بدنه کولر آهک تشکیل شود. پدهای سلولزی را می توانید بشویید و رسوب روی آنها را از بین ببرید.

۴- استفاده از توپ شوره گیر

توپ شوره گیر هم می تواند از ایجاد شوره روی بدنه پیشگیری کند. توپ شوره گیر از موادی چرب ساخته شده است. وقتی در تشک داخل کولر قرار می گیرند با جذب یون های موجود در آب و کلسیم و منیزیم از ایجاد شوره جلوگیری می کنند.

روش پاک کردن رسوب و شوره کولر

اگر می خواهید از این بعد بیشتر مراقب کولر آبی باشید و نکات بالا را حتما رعایت کنید، بهتر است اول کولر آبی را از وجود رسوب و شوره پاک کنید. برای این کار ما به شما روش های زیر را پیشنهاد می دهیم:

۱- شست‌وشو با آب و مواد شوینده

با کمک آب، مقداری ماده شوینده و مواد سفیدکننده و همین طور فرچه یا برس سیمی می توانید شوره ها را بسایید و تمیز کنید. اما قبل از هر کاری ، باید هر چه قطعه جداشونده و البته قابل شست و شو در کولر می بینید جدا کرده و سپس با فرچه و محلول آب و مواد شوینده حسابی تمیز کنید. حوستان باشد که مواد شوینده اسیدی، به بدنه کولر آبی آسیب می رسانند.

۲- تمیز کردن با سرکه

استفاده از سرکه سیب به صورت دوره ای و هر چند وقت یک بار برای تمیز کردن شوره و رسوب عالی است. زیرا این ماده خوراکی قدرت پاک کنندگی زیادی دارد. روش انجام کار هم خیلی راحت است. کافیست سرکه را روی قطعات و کف کولر بریزید و چند دقیقه زمان بدهید. سپس، می توانید با کمک برس تمام قطعات و بدنه کولر را رسوب زدایی و تمیز کنید.

۳- پاک کردن شوره با جوهر نمک

یک ماده قدرتمند دیگری که می توانید برای از بین بردن شوره کولر استفاده کنید جوهر نمک است. استفاده از جوهر نمک خطر دارد. پس، فراموش نکنید که هنگام پاک کردن شوره و رسوب کولر، حتما از دستکش ایمنی و ماسک استفاده کنید تا سلامتی خود را به خطر نیندازید. درست مانند روش رسوب زدایی با سرکه، جوهر نمک را هم توانید مستقیم روی قطعات رسوب دار و تشک کولر بریزید. بعد از چند دقیقه زمان، شست و شو با آب فراوان و با دقت را شروع کنید.

حواستان باشد که قطعات کولر آبی زیاد در جوهر نمک خیس نخورند! زیرا می پوسند و خراب می شوند.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

راهنمای خرید کولر گازی ؛ از انواع کولر گازی و کمپرسور تا ظرفیت و سیستم های اینورتر

راهنمای خرید انواع کولر آبی ؛ تفاوت های انواع کولرهای آبی و نکات مهم هنگام خرید

۱۰ ترفند برای خنک کردن خانه بدون کولر یا سیستم های تهویه مطبوع هوا

کدام گرید انرژی به صرفه است؟

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲۰ نظر

ورود

  • محمد اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

    سلام من این مطالب از کجا کپی کردی فکر کنم از نزدیک داخل کولر آبی ندیدی اگه از فرچه استفاده شود رنگ کولر از بین می‌رود، توپ شوره گیر فقط خرج الکی هست تازه بوی کند و میگیره کولر

  • کاظم اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

    استفاده از سایبان کولر خیلی در بازدهی بیشتر کولر و مصرف کمتر آب موثر است

  • علی اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

    سلام. اصلا هیچ چیزی را با جوهر نمک تمیز نکنید زیرا جوهر نمک همان اسید کرییدریک است و هم فلزان را می خورد و هم ایجاد گاز سمی کلر میکند که خیلی برای تنفس خطرناک است. خود دانید.

  • عنایت اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    باسلام وقتی که کولر کار میکنه آب بخارشده واملاح آن درمحفظه آب کولر میمونه وبه مرور این املاح بیشتر وبه اصطلاح آب سنگین میشه اگرشوا بتونید حداقل هراز ده روز یا دوهفته یکبار شیر تخلیه کولر روباز کنید وآب رو کاملا عوض کنید کولر شما رسوب نمیگیره ودیگه احتیاجی به رسوب زدایی ندارین.

  • حسین اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    این ادا و اطوار و نمیخواد، هر از چند گاهی نیم لیتر اسید فسفریک بریزین تو آب کولر. خلاص

  • محمد قلیزاده اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    عزیزان ، یه دونه صابون برگردون کنار پمپ اب بگذارید ، بسیار مفید هست ،مخلوط آب و صابون بسیار کمتر ، عرض می کنم کمتر رسوب می بنده ، من در پرند همین کارو انجام دادم و نتیجه خوبی گرفتم

  • ایرانی اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    از راهنمایی که کردی خیلی کمال تشکر را دارم فقط ی مطلبی یادتان رفت که با اجازه بازگو میکنم.
    اگر بجای این همه کارها که برای نجات کولر باید انجام بدهیم مشکل آب را مسولان بیخیال مملکت حل میکردن یا بهتر بگویم با تصفیه اصولی آبی بدون املاح تحویل مردم میدادند نیازی به این امور نبود.
    امان از دست این مسولان

  • سعید اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    چرت نگو پد سلولزی جادو میکنه نمک از بین میبره؟پد سلولزی خریدن اشتباه محضه نکنید پولتون دور میندازی

  • ح اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱

    چرت نگو پد سلولزی جادو میکنه نمک از بین میبره؟پد سلولزی خریدن اشتباه محضه نکنید پولتون دور میندازی

  • محسن.داودی اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    سلام،من ده سال پیش توپ رسوب گیراستفاده کردم بیشتر خودش باعث رسوب میشد،بعدیک فروشنده آشنابهم گفت توپ رسوب گیربهت ندم بهتره،بجاش هراز گاهی،مثلا ماهی دوبار هربار نصف استکان مایع ظرفشویی یادستشویی توی آب کف کولربریزهم بوی خوبی میده و هم مانع ازرسوب میشه،الان ده ساله همینکارو میکنم و عالی بوده،پوشال هم دیرترکثیف میشه بخاطرلغزندگی تمام خاک و رسوب ازپوشال جداشده و به کف میریزه و فقط ماهی یکی دوبارباتعویض آب کولر باز بهش مایع اضاف میکنم،امیدوارم این راهکاربدردتون بخوره

  • ق ر اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    جوهر نمک و سرکه به کف پشت بام اسیب نمی رساند ؟

    • محمود اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۱

      سلام جوهر نمک همان اسید کلریدریک است وبافلزات واکنش میده وباعث از بین رفتن بدنه کولر میشود

  • محمود اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    اخه جوهر نمک رنگ کولر داغون میکنه . یه چیزی شنیدی اما نمیدونی کجا استفاده میشه . کولر کاشی نیست فلزه بهتر بری مطالعه کنی

  • م اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    باید کولر آبی از رده خارج بشه تو این مملکتی که آب نداره کولر گازی کم مصرف تولید کنند فقط مصرف برق داره هر سال هم نه پوشال میخواد نه پمپ آب نه موتور نه پوشال

  • محمد دشتبانی اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    در کلمه حواستان الف افتاده و در کلمه می توانید م افتاده است

  • سلیمانی اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    رسوب بیشتر در مناطقی که سختی آب بالاست زیاده و راحترین راه تعویض ماهبانه آب کولر است.

  • علی اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱

    بهترین راه اینکه از ضدیخ خودرو استفاده کنین. نه رسوب میزنه نه بخار میشه چون حالت چرب داره نمیذاره رسوب ببنده

  • سید حسن اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    آب بعضی مناطق نمک بیشتری دارد لذا رسوب زده ،آب کولر چون تبخیر میشود به آن شیلنگ وصل میشود که توسط چند سه راهی بر روی پوشال ها آب ریخته میشود تا سرمای کولر بیشتر شود ،دینام کولر و تسمه باید هر ساله کنترل شود تسمه شل نشده باشد،سایبان چیز بسیار مهمی ست چون کولر زیر آفتاب داغ شده و سرمای آن کم میشود اگر دور شناور را با یک پلاستیک یا بادکنک حفاظ کنید رسوب نمی گیرد ، اگر شناور تنظیم نباشد آب داخل تشتک کولر سر ریز کرده و دائما آب از زیر آن میریزد ،دکمه کولر که چند کلید دارد برای تنظیم دور تن و کند و متوسط است و یک دکمه مخصوص پمپ داخلی میباشد که با روشن کردن آب بر روی پوشالها ریخته و سرما را زیاد میکند کنترل همه اینها مهم است و طول عمر کولر را زیاد میکند

  • سید حسن اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    جوهر نمک راه درستی نیست

  • سید حسن اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    استفاده از جوهر نمک راه درستی نیست چرا که رنگ کولر را ازبین خواهد برد و خسارت بعدی پوسیده گی آن در ساله ای آینده میباشد!!