ترور یک سرهنگ سپاه در خیابان مجاهدین اسلام؛ شهید صیاد خدایی کیست؟

ترور یک سرهنگ سپاه در خیابان مجاهدین اسلام؛ شهید صیاد خدایی کیست؟

دیروز یکشنبه یکم خرداد ماه حوالی ساعت ۱۶ عصر، یکی از مدافعان حرم، سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی در مقابل منزل خود در خیابان مجاهدین اسلام تهران طی یک حمله ی مسلحانه توسط ۲ راکب یک موتورسیکلت ترور شد. وی معاون تحقیقات و توسعه فناوری سازمان صنایع دفاعی کشور بود.

این حادثه در کوچه غلامیان خیابان مجاهدین اسلام رخ داده و ۲ نفر موتورسوار با شلیک ۵ گلوله این عضو ارشد سپاه را هنگامی که قصد ورود به منزل خود داشت به شهادت رساندند. شهید صیاد خدایی در داخل ماشین خود ترور شد. عوامل ترور پس از این اقدام تروریستی سوار بر موتور از محل حادثه متواری شدند.

همسر شهید صیاد خدایی اولین فردی بود که با پیکر وی روبرو شد.

شهید صیاد خدایی کیست و چطور ترور شد؟

شهید صیاد خدایی کیست و چطور ترور شد؟

شهید صیاد خدایی کیست و چطور ترور شد؟
سرهنگ شهید حسن صیاد خدایی

روایت شاهدان عینی از ماجرای ترور شهید صیاد نشان می‌ دهد یک دستگاه پراید دقایقی پیش از ترور مسیر تردد خودروها از خیابان قائن به کوچه غلامیان را مسدود کرده بود.

یکی از شاهدان عینی حادثه ترور گفت: «دقایقی قبل از ترور که از خیابان قائن قصد ورود به کوچه غلامیان را داشتم با یک دستگاه خودرو پراید مواجه شدم که عرض کوچه را بسته بود و در حالی که درب صندوق عقب خودرو را باز نگه داشته بود اجازه ورود به خودروها نمی‌ داد.»

وی افزود: «ماشین‌ ها مجبور شدند مسیر را دور زده و از طرف دیگر کوچه از خیابان مجاهدین اسلام وارد کوچه غلامیان شوند.»

شاهد دیگر ماجرا که از همسایگان شهید صیاد و اولین کسی است که با اورژانس تماس می‌ گیرد نیز می‌ گوید همزمان با صدای ممتد تیراندازی صدای گاز شدید یک دستگاه موتور سیکلت در کوچه را شنیده است.

ضاربین تحت تعقیب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی هستند.

واکنش ها به شهادت سرهنگ صیاد خدایی

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم، افزود: «عصر امروز (یکشنبه) در یکی از کوچه های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم سرهنگ پاسدار صیاد خدایی هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.»

این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این مدافع سرافراز حرم به خانواده معظم وی، تأکید کرده است: «اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین، پیش‌بینی و در حال انجام است.»

همچنین سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی و سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح، امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر، آمریکا و رژیم صهیونیستی را کانون برنامه‌ریزی و انجام ترور دانست و گفت: « ترور روز گذشته در تهران نشان می‌دهد ادعایی که آمریکایی‌ها و متحدان آنها در خصوص حقوق بشر دارند، کذب است؛ ابعاد این ترور در دست بررسی است و نیرو‌های امنیتی کشور این موضوع را دنبال می‌کنند؛ نتیجه بررسی‌ها هم متعاقباً اعلام خواهد شد.»

به گزارش رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران؛ در پی ترور ناجوانمردانه و شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم در خیابان مجاهدین اسلام در تهران، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران به دادستان تهران دستور داد تا در شناسایی و دستگیری عوامل این اقدام جنایتکارانه تسریع شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین بر تسریع در صدور دستورات قضایی لازم به‌منظور شناسایی عوامل دخیل در این جنایت تاکید کرد.

علی صالحی، دادستان تهران نیز در پی دستور رئیس کل دادگستری استان تهران، شخصا در صحنه جرم حاضر شد و به‌صورت میدانی در جریان نحوه و چگونگی انجام این اقدام جنایتکارانه قرار گرفت.

نورنیوز ، رسانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: «اقدام تروریستی بعدازظهر یکشنبه در تهران و شهادت سرهنگ پاسدار شهید حسن صیاد خدایی، عبور بدون محاسبه از خط قرمزی است که معادلات زیادی را تغییر می‌دهد. آمران و عاملان این جنایت هزینه سنگینی خواهند پرداخت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ترور شهید صیاد خدایی گفت: «دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ذات شرارت‌بار خود را با ترور و شهادت یکی از سپاهیان جان‌ برکف نشان دادند.»

به گزارش کانال تلگرامی سخنگو، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب یکشنبه ضمن ‌محکوم کردن عملیات تروریستی امروز در تهران، شهادت سرهنگ سرافراز پاسدار صیاد خدایی را به خانواده این شهید و همرزمان وی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت گفت.

خطیب زاده افزود: «این جنایت ضد انسانی در حالی توسط عوامل تروریستی وابسته به استکبار جهانی صورت می‌پذیرد که در کمال تاسف با حمایت و سکوت کشورهای مدعی مقابله با تروریسم همراه است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان جنایات تروریستی در طول بیش از ۴ دهه گذشته بوده است، افزود: تروریست‌های کوردل با تصور باطل خود تلاش دارند مانع حرکت ملت بزرگ ایران در تحقق آرمانهای متعالی خود شده و باعث ایجاد وقفه در مسیر عزت طلبانه مردم شوند، غافل از اینکه خون شهیدان ضامن بقا و تعالی این‌ ملت و کشور است.

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی هم با بیان اینکه انتقام از خون شهید «صیاد خدایی» حتمی است، گفت: «بدون تردید دست استکبار جهانی در این ترور دیده می شود.»

رئیسی ضمن تسلیت و تبریک شهادت سرهنگ صیاد خدایی به خانواده وی و سپاه پاسداران اسلامی، اظهار داشت: «برای او علو درجات را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم. بدون تردید در این جنایت دست استکبار جهانی و کسانی که از مدافعان حریم و حرم شکست خوردند دیده می‌شود که به این شکل می‌خواهند استیصال خود را نشان دهند.»

وی افزود: «بر پیگیری جدی این جنایت از سوی مسئولان امنیتی تاکید دارم و تردید ندارم انتقام خون پاک این شهید بزرگوار از دست جنایتکاران حتمی است.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نیز امروز اعلام کرد: «وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی سرنخ‌هایی از ضاربان سرهنگ شهید صیاد خدایی پیدا کرده اند و به زودی آنان را دستگیر می‌کنند.»

وی افزود: «این حادثه تلخ از سوی عوامل استکبار این حادثه تلخ را رقم خورد و حدس ما این است که ایادی صهیونیسم بین الملل و اسرائیل این جنابت را مرتکب شده اند.»

او خاطرنشان کرد: «ایادی استکبار و رژیم صهیونیستی مطمئن باشند که تاوان سختی خواهند داد و دستگاه های امنیتی ما نیز وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی تلاش خواهند کرد که ضارب یا ضاربان را در هر جایی که هستند دستگیر کنند.»

فرزند شهید سلیمانی، زینب سلیمانی نیز با جمله معروف امام خمینی (ره) در توییتر خود به شهادت پاسدار صیاد خدایی واکنش نشان داد. او نوشت: «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر میشود؛ ما ملت شهادتیم.»

واکنش رسانه های اسرائیلی به ترور شهید صیاد خدایی

پایگاه روزنامه عبری زبان معاریو نوشت این ترور احتمالاً ارتباطی به مسئله هسته‌ای نداشته باشد و بیشتر به مسایل امنیتی دایر در سوریه مربوط باشد.

در همین حال شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم مدعی شد فرد ترور شده مسئول انتقال فناوری موشک‌های پیشرفته و دقیق به حزب‌الله بوده است.

اینتل تایمز دیگر رسانه اسرائیلی نوشت: اطلاعاتی که ما از حسن خدایی داریم آن است که وی یک سرتیپ سپاه است که سال‌های اخیر خود را در محور سوریه و لبنان بوده و یا مسئول یکی از واحدهای تهاجمی نیروی قدس است و یا آن که در بخش لجستیکی که مقر آن در خاک سوریه است در قالب قاچاق سلاح و کمک به تولید موشک‌های دقیق فعالیت می‌کرده است.

اینتل تایمز در ادامه آورده فرد ترور شده در تهران احتمالاً در فعالیت‌های پهپادی مشارکت داشته است. همچنین احتمالاً عضو واحد ۸۴۰، یگان اصلی فعال در سوریه بوده است.

کانال ۱۲ اسرائیل نیز در پوشش متناقض خود با دیگر رسانه‌های عبری مدعی شد سرهنگی که در تهران ترور شد مسئول طراحی حملات تروریستی و ربایش اسرائیلی‌ها بود.

سرتیپ کوپر فایسر رئیس سابق سرویس اطلاعات اسرائیل هم در گفتگو با یسرائیل هیوم گفت: خدایی به شکل غیر رسمی در برنامه هسته‌ای تهران دخالت داشت. اما به رغم آن تا مدت کوتاهی قبل در سوریه حضور داشت از اینرو مشخص نیست که آیا او در انتقال سلاح از این کشور به سوریه نقش داشته است یا خیر.

الون بن دیوید خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم مدعی شد صیاد خدایی عامل اصلی ترور اتباع اسرائیل و ژنرال آمریکایی در آلمان بود.

همچنین شبکه نیوز وان، دیگر رسانه عبری زبان در خبری اعلام کرد، در پی شهادت حسن صیاد خدایی سفارت‌های اسرائیل در سرتاسر دنیا به حال آماده‌باش در آمده‌اند.

این شبکه با اشاره ضمنی به جنایات تروریستی رژیم تل‌آویو در سال‌های گذشته گفت: به‌خلاف دفعات گذشته که قربانیان عملیات فعالان برنامه‌های هسته‌ای ایران بودند، این بار یک افسر عالی‌رتبه سپاه هدف ترور قرار گرفت.

به‌اعتراف این رسانه عبری‌زبان یکی از دلایل نگرانی اسرائیل آن است که تهران اعلام کرد، این ترور عبور از خط قرمز است و عواقب خاص به خود را دارد و جنایتکاران بهای سنگینی بابت آن خواهند پرداخت.

مطالب مرتبط
۲۱ نظر

ورود

  • ارژنگ خرداد ۲, ۱۴۰۱

    یادمه چند سال پیش که طرح ساماندهی موتوری ها رو بردند مجلس ، همین روزنامه کیهان و حزب الهی ها مخالفت کردند، حالا نتیجه شو بچشید . این آه زن و بچه مردمه که تو پیاده رو ها هم از دست موتوری ها آسایش ندارند . تمام دانشمندان هسته ای رو هم با همین روش موتور ترور کردند .

    • رسول گلزاری خرداد ۵, ۱۴۰۱

      سلام این دیگه چه حرفیه موتور ها من الان نون زن بچه ام با موتور در میارم فقط فقط همین قدر درمیارم روح در روحم میشه

  • صالح خرداد ۲, ۱۴۰۱

    دقیقا با نظر شما موافقم. موتور عامل ناامنی در مملکت شده و کلیه جنایات و سرقتها با موتور انجام میشه

    • مهدی خرداد ۲, ۱۴۰۱

      این کارشناس بازی ها را ول کنید همین امشب باید حمله کنید به اسرائیل تا دیگه به خودش اجازه نده همچین کارهایی بکنه اگه میترسید هم که هیچی

  • زینب ابراهیمی خرداد ۲, ۱۴۰۱

    شهادتت مبارک مرگ بر منافق ??

  • مسعود اسفندی خرداد ۲, ۱۴۰۱

    خوشا به سعادتت و سلام ما را به دوستان شهید برسان و خداوند به همسر و بازماندگانش صبر عنایت کند

    • به نام خدا و با سلام ، خرداد ۳, ۱۴۰۱

      به نام خدا و با سلام ،
      عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان.
      ان شاءالله که شهادتت قبول و با سالار شهیدان محشور شوی.

  • علی خرداد ۲, ۱۴۰۱

    سلام خدا بر شهیدان و سلام و درود خدا بر مجاهدان راه حق

  • سرباز رهبر خرداد ۲, ۱۴۰۱

    #انتقام_ما_نابودی_اسراییل_است
    #دیدار_به_قیامت
    خوشا به حالت صیاد…
    انتقامت را طوری میگیریم که صهیونیست ها نفهمند از کی خوردند
    #انتقام_ما_نابودی_صهیونیسم_است
    #نشر_حداکثری

  • Laminer خرداد ۲, ۱۴۰۱

    چه بگویم؟

  • مریم خرداد ۳, ۱۴۰۱

    شهادتت مبارک برای ما هم دعا کنید که عاقبت بخیر بشیم

  • رسا خرداد ۳, ۱۴۰۱

    سلام ودرود شهید صیاد خدایی اسرائیلی ها بداند که انتقام سخت درپیش است ماجوان های ومسئولین ایرانی به امید حص علیه باطل انتقام را خواهیم گرفت.

  • رسا خرداد ۳, ۱۴۰۱

    سلام ودرود بر شهیدان امنیت شهید صیاد خدایی به امید حق علیه باطل انشاالله به زودی زود وبا همراهی مردم ومسئولین از اسرائیل انتقام میگیریم

  • Amir خرداد ۳, ۱۴۰۱

    خوبه به جاش امنیت داریم..!

  • حامد خرداد ۳, ۱۴۰۱

    چقد سایبری ریخته اینجا
    اینم از اون امنیتی که میگفتین
    دیگه چی دارین به جز فقر و فلاکت و بی عرضگی

  • محمد خرداد ۳, ۱۴۰۱

    خوشا به حال انان که باشهادت رفتند امام حمینی

  • داود خرداد ۳, ۱۴۰۱

    “و من المجرمین منتقمون”شهادتت مبارک دلاور.پیش اربابت سیدالشهدا و حضرت زینب مارو یاد کن.به حون به ناحق ریخته ات راهت را ادامه میدهیم

  • احمد خرداد ۴, ۱۴۰۱

    من نمیدونم چه سیاستی هست که به ما ضربه میزنن و تجاوز میکنن در سوریه و در ایران اونهم چندین بار به صورت علنی و چندین ساله ما همش میگیم تاوان سختی میدن ولی تا حالا حتی یه تفنگ بادی هم بطرفشان شلیک نکردیم!!!نمیدونم چه داستانی هست؟عجیبه.دنیا داره مارو مسخره میکنن

    • رضا شهریور ۱۰, ۱۴۰۱

      عین‌الاسد رو با فوت زده بودیم درسته؟! یا پایگاه موساد رو با نفرین ناز و نوازش کردیم؟ شما نمی‌دونی عزیزم ولی مردم می‌دونن.

  • رسول گلزاری خرداد ۵, ۱۴۰۱

    گناهی بقیه موتور ها چی اونایی که با موتور ها مخالفن اونا وضعیت مالی خوبی دارن به جای ما باشن اون موقع قضاوت خوب میکند

  • ل مرداد ۸, ۱۴۰۱

    لعنت به هر چی آدم کش کثیف خائن! خدا به خانوادشون صبر بده، خیلی دردناکه!