لادن طباطبایی هم مدعی تجربه آزار جنسی در سینمای ایران شد

لادن طباطبایی هم مدعی تجربه آزار جنسی در سینمای ایران شد

بعد از کتایون ریاحی، این بار لادن طباطبایی مدعی تجربه ی آزار جنسی در سینمای ایران شده است.

روز گذشته کتایون ریاحی، بازیگر مشهور مدعی شد سعید پورصمیمی ۲۵ سال قبل به او آزار جنسی رسانده است.

پس از آن لادن طباطبایی، بازیگر سابق سینما و تلویزیون ایران که چند سالی است به آمریکا مهاجرت کرده، در یک استوری اینستاگرامی ضمن انتشار تصویری از کتایون ریاحی نوشت: «ظاهراً این سیستم اون سال ها بوده! عیناً برای من هم اتفاق افتاد.»

کتایون ریاحی دیروز در یک پست اینستاگرامی مدعی شده بود ۲۵ سال قبل زمانی که داوود رشیدی، رئیس هیئت مدیره خانه سینما و سعید پورصمیمی معاون وی بود، توسط همکاران خود به دلیل اتهاماتی مورد بازجویی قرار گرفته بود. به گفته ی ریاحی، پورصمیمی در مقام بازجو از موقعیت خود سوء استفاده و به او تعرض کرد.

ریاحی در این پست که با عکسی قدیمی از او همراه بود، نوشته بود:

این عکس مربوط به بیست و پنج سال پیش است.

آن سال‌ها آقای داوود رشیدی ریاست هیئت‌مدیره خانه سینما و آقای پورصمیمی دستیار یا معاون بودند.

من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم. آقای پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود با سوء‌استفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد. روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است.

به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همه جا با قلدری حکومت می‌کند.

افشاگری ها درباره ی آزار جنسی زنان در سینمای ایران، از فروردین ماه امسال با ادعای سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و برنامه‌ ریز، علیه یکی از بازیگران مشهور مرد ایرانی آغاز شد.

میرشمسی در رشته‌ توییتی یک بازیگر مرد سرشناس سینمای ایران را به بدرفتاری با عوامل پشت صحنه و آزار جنسی خود متهم کرد. روایت سمیه میرشمسی البته چندمین ادعای منتشر شده علیه این بازیگر مشهور بود، اما این نخستین باری بود که راوی با ذکر نام خود این ادعا را مطرح می کرد و تمامی روایات قبلی بی نام بودند. همین امر اهمیت ادعای سمیه میرشمسی را دو چندان ساخت و سبب شد این روایت سر و صدای زیادی به پا کند.

طی روزهای بعدی بیانیه هایی از سوی دست اندرکاران سینمای ایران در محکومیت تعرض به زنان در این حوزه منتشر شد و بسیاری از بازیگران زن و همینطور برخی بازیگران مرد از طریق شبکه های اجتماعی اعتراض خود را نسبت به وقوع این دست اتفاقات در پشت صحنه ی سینمای ایران ابراز کردند. حتی صدا و سیما نیز در اقدامی نادر با انتشار گزارشی در بخش خبری ۲۰:۳۰ به این موضوع پرداخت.

بیانیه ای نیز با امضای ۸۰۰ زن سینماگر در اعتراض به آزار جنسی زنان در سینمای ایران منتشر شد. آن ها در این بیانیه نوشتند: «هر گونه خشونت، آزار و باج‌ گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفان هستیم.»

پس از آن با رأی زنان امضاکننده ی همین بیانیه، ۵ زن سینماگر، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی به عنوان اعضای مجمع پیگیری مطالبه ی این بیانیه ی اعتراضی یعنی رسیدگی به خشونت و آزار علیه سینماگران زن توسط یک کمیته مستقل انتخاب شدند. این ۵ نفر بنا است با کمک حقوقدانان و مشاوران راهکارهای تشکیل یک کمیته ی مستقل جهت بررسی سوء رفتارهای جنسی در سینمای ایران را بررسی کنند و اگر نیاز به حضور رسانه‌ ای یا اقدامات حقوقی و اداری بود مقدمات آن را انجام دهند تا مسیر برای مطالبات بیانیه هموار شود.

 

بیشتر بخوانید:

ماجرای اتهام آزار جنسی کتایون ریاحی به بازیگر قدیمی سینمای ایران چیست؟

ادعای جنجالی شبنم فرشادجو علیه ۵ مرد سینماگر مطرح ایرانی

ماجرای ادعاهای سمیه میرشمسی درباره آزار جنسی در سینمای ایران چیست؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود