به زودی یک متروپل دیگر فرو می‌ریزد؛ این بار هتل آسمان شیراز!

به زودی یک متروپل دیگر فرو می‌ریزد؛ این بار هتل آسمان شیراز!

برج ۱۱ طبقه متروپل آبادان در دوم خرداد ماه به طور ناگهانی فروریخت؛ حادثه تاسف‌باری که تلفات انسانی زیادی داشت. این ساختمان در مراحل پایانی ساخت و شروع بهره برداری بود. از تلفات انسانی این سانحه که بگذریم، صدای زنگ خطر تکرار همین رخداد برای کلانشهرهای بزرگی مانند شیراز و ساختمان های بزرگی مانند هتل آسمان شیراز به گوش می رسد و اهتمام و نظارت بیشتر مسئولان مربوطه در سازه های مختلف می طلبد.

در حال حاضر مالکان پروژه های بزرگی که بیش از ۴ هزار متر مربع مساحت دارند، با مجوز از شهرداری می توان ناظران را خودشان انتخاب کنند در صورتی که باید به صورت سیستمی و تصادفی از ظرف سازمان نظام مهندسی به مالک معرفی شوند. امکان انتخاب ناظر ساختمان توسط مالکان بستر مناسبی را برای تخلفات در ابعاد وسیع تر فراهم کرده است.

آیا ناظر منتخب و حقوق بگیر مالک پروژه قدرت ایستادگی در برابر تخلفات احتمالی مالک را دارد؟

به گفته یکی از اعضای نظام مهندسی، به دلیل اینکه ناظر توسط خود مالک انتخاب شده و یک رابطه مالی مستقیم بین طرفین ایجاد شده این فرصت جهت مالک ایجاد می شود تا ناظران ساختمان را تحت فشار قرار دهد تا در برابر تخلفات احتمالی سکوت کرده و روند معیوب ساختمان را تأیید  کند. این رویه مذموم می‌تواند منجر به شکل‌گیری ساختمان‌های عظیم اما فاقد استاندارد شود و احتمال ایجاد یک تراژدی شیبه به «متروپل» در چنین ساختمان‌هایی وجود خواهد داشت.

هتل آسمان شیراز؛ زنگ خطری برای اتفاق یک «متروپل» دیگر

به گفته رئیس مجمع نمایندگان فارس، این احتمال وجود دارد که سرنوشت بعضی از ساختمان های قدیمی در شیراز به ساختمان متروپل گره بخورد:

«امکان دارد هتل آسمان در شیراز هم دچار اتفاقاتی مانند متروپل شود زیرا به نظر  هتل آسمان شیراز «متروپل» دیگری است و شباهت هایی بین این دو وجود دارد که اگر خدای نکرده این اتفاق در این هتل ۱۷ طبقه رخ دهد بسیار بدتر از حادثه «متروپل» آبادان خواهد بود.»

علیرضا پاک فطرت این طور بیان کرد:

«با بیان اینکه در روزهای نخست ضابطه هتل آسمان شیراز ۶ طبقه بود اما مالک این هتل رفته رفته با اضافه کردن دو طبقه آن را به حدود ۱۷ طبقه رساند، تصریح می کند. در صورت بروز حادثه‌ای مانند آتش سوزی و یا زلزله در  این هتل که در  کوچه ۱۲ متری واقع شده احتمال فاجعه‌ای بدتر از متروپل  غیر ممکن نیست.»

تا همین الان، مسئولان فارس در رابطه با هتل آسمان سکوت کرده اند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه سکوت مسئولان فارس در رابطه با هتل آسمان جای ابهام دارد، خاطرنشان می‌کند:

«زمانی که بنده شهردار شیراز بودم دادگستری رأی به تخریب داد اما زمانی که به عنوان شهردار اقدام به اجرای رای کردیم متوجه شدیم که این ساختمان بر سر مردم و مدرسه‌های اطراف ریزش می‌کند که اقدام به توقف رای کردیم ؛ در نهایت مقرر شد که مالک اقدام به حذف ساخت و سازها بر پروانه و تخریب ۶۵۰ متر از این هتل کند اما این امر تا کنون اجرایی نشده است.»

نماینده شیراز و زرقان به این نکته اشاره کرد که پس از اجرا نشدن رای، مالک هتل آسمان دوباره اقدام به ساخت و ساز کرد. او می گوید:

«اتمام و به بهره برداری رسیدن پروژه‌هایی مانند هتل آسمان به ظاهر مناسب سرمایه گذاری است اما نباید فراموش کرد که این پروژه در آینده ای نه چندان دور با مشکل مواجه خواهد شد.»

ساخت هتل آسمان شیراز با پروانه رانتی!

به گفته رئیس مجمع نمایندگان فارس، پروانه هتل آسمان شیراز هم به صورت رانتی صادر شده است. او در این مورد توضیح داد:

«قطعا صدور پروانه هتل در مرکز شهر و با این تعداد طبقات به راحتی امکان پذیر نیست.  صدور این پروانه به مالک هتل آسمان بسی جای تعجب و ابهام دارد.»

نماینده شیراز و زرقان به این نکته اشاره کرد که شوربختانه در حال حاضر شهرداری، شورای شهر موضوع هتل آسمان را دنبال نمی کند. او یادآور شد:

«در صورتی که این اتفاق برای چنین ساختمان هایی رخ دهد مسئولان با هزینه کردن از پول بیت المال اقدام به رفع و رجوع کردن مشکل می کنند.»

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

ماجرای رامین و مریم، صاحبان «کافه مری» ساختمان متروپل که زیر آوار جان باختند + ویدئو

تازه ترین ویدیو از حضور حسین عبدالباقی مالک متروپل آبادان در داخل ساختمان + ویدیو

تأیید دروغ بودن ماجرای فردی که ۳۰ ساعت زیر آوار متروپل بود + ویدئو

دیجیاتو
۱۶ نظر

ورود

  • م.پ خرداد ۹, ۱۴۰۱

    سلام
    چقدر تاسف‌بار است؛ اینکه رانت و فساد، اینطور وقیحانه، در سیستم اداری کشور و مسئولین، ریشه کرده.
    این نتیجه‌ی عمل نکردنِ ما، به دستورات دین الهی‌مان است. نتیجه‌ی انتخاب‌های غلط‌مان است.
    چقدر زود، وصیت‌نامه امام را فراموش کردیم، که انگار این‌روزها را به‌چشم می‌دیدند و هشدار دادند.
    چقدر تاکید کردند بر انتخاب افراد صالح،.. بر دوری مسئولین از تجملات و دنیاگرایی…
    انسان در این روزها، به‌یاد وصیت حضرت علی علیه السلام می‌افتد که فرمودند:
    خدا را، خدا را، درباره‌ی قرآن؛ مبادا دیگران بیشتر از شما به‌آن عمل کنند.

  • مهدیه خرداد ۹, ۱۴۰۱

    اصلا امکان نداره شما منفعت طلبید خیلی زشته. همش کاره خودتونه بعد میگید مالک و ….. خو مالک هم با خودتونه نامردا

    • امیر حسین خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

      کرم از خود ساقه هست.همین هایی که الان داخل این متن اظهار نظر کردن میدونن چه کسی فاسد ودزدورشوه بگیر هست. مشکل این مملکت فساد ودزدی هست همتون فاسدین

  • شیوا خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    بهتره مسولین وقت دست از اینکه روحانی باعث فساد شده بردارن و اول روحانی رو محاکمه کنن تا خیال خودشونم راحت بشه بعد بیان دست از اینکه ثابت کنن ما بهتر از روحانی هستیم بردارن و این ساختمان ها رو اولویت قرار بدن، والا گرونی که هست امنیت جانی هم نداریم فقط بلدین گشت ارشاد بزارین به روسری مردم گیر بدین

    • مارکوپولو خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

      دروغ گفتن هم یه حدی داره!کدوم گشت ارشاد؟دختر۸ساله بایه پسر۱۴ساله معتادوسیگاری میرن بیرون ازخونه،پشت سرش یک جنین داخل سطل آشغال پیدامیشه،بابااین همه آزادی هست و بدون روسری

  • محمد خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    عامل اصلی وضع فلاکت بار کشور چیزی جز رانت و رشوه نیست

  • محسن خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    ۶ طبقه بوده و با اضافه کردن دو طبقه میشه ۱۷ طبقه؟ بخدا چیز خول شدیم از دست شما دقت کنید.

  • مارکوپولو خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    دروغ گفتن هم یه حدی داره!کدوم گشت ارشاد؟دختر۸ساله بایه پسر۱۴ساله معتادوسیگاری میرن بیرون ازخونه،پشت سرش یک جنین داخل سطل آشغال پیدامیشه،بابااین همه آزادی هست و بدون روسری

  • ناشناس خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    بله جنابعالی شهردار وقت بوده ای ولی از ترس اقدامی نکرده ای چون متعلق به کله گنده های پایتخت بوده

  • ناصر خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    سلام
    در اسلامشهر ازاین املاکی که ۴سقف جواز داشتند وبخاطر پرداخت هبه۷یا۸طبقه ساخته شدند به وفور یافت میشن وحتی برخی مدیران مواخذه هم شدند اما این رویه دریافت هبه شهرداری وتخلفات همچنان ادامه دارند

  • اصغر هستم خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    مستر سازنده هتل شیراز گدا اگر کامنت منو میخونی سریع بدو برو مقاوم سازی کن سازه را فقط مال خودت فرو میریزه و حرام میشه تازه مردم هم به کشتن میدی برو قشنگ زیر سازی کن با بتن و تیر فولادی هر چند متر بزن و پیچ کن داخل بتن سازه دور تیر ها را هم با بلوک و سیمان تقویت کن آن‌قدر گدا و خسیس نباشید باید تعداد زیادی تیر فولادی زده بشه و اگر نیاز شو باید تیر ها بین اون ها جوش داده بشه و نبشی

  • مسعود خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    کی بود کی بود؛ ما نبودیم

  • بابک خرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    صاحب هتل سجادیانه که پشت سرش حرف زیاده . من خودم تو پذیرش هتل ستارگانش کار کردم ۱ هفته بعد گفت نمی خوایمت حقوقم بهم نداد . میگن خرج ساخت این هتلم از حقمق کارگرها زده .
    من دوست دارم سازهای بلند و قشنگ ببینم در شهر ولی این که چکسی صاحب سازست خیلی مهمه . ۲۰ ساله داره میسازه انقدر حاشیه داره کاراش که هتل ساختش تمام نمی شه . بد شانسم هست خوده سجادیان . تحریم و جنگ و غیره مگه فرستی برای جلب مسافر میزاره ؟ اونم توی یک خیابان ۱۴ متری .

  • ممنم خرداد ۱۳, ۱۴۰۱

    کشور به راهی میرود که در اینده نه ثروتی نه منابع باارزشی ونه انسانهای وفاداروکاردانی خواهد داشت چون همه با مال حرام شکمهای همدیگر را پر میکنیم وبازماندگان ما هم بهتر از ما نخواهند بود
    وگویند خودکرده را تدبیر نیست
    تا دیر نشده دلسوزان کاری کنند انان که کاری از دستشان بر می اید

  • ک.م خرداد ۱۳, ۱۴۰۱

    اگرمسئله هتل آسمان واقعیت دارد، قوه قضائیه از الان تمام افرادی که دخیل بودند یا ترک فعل داشتند رو بازداشت و محاکمه نماید.باید ریشه فساد کنده شود.

  • حمید خان زند خرداد ۱۳, ۱۴۰۱

    فقط باید بگویم ، متاسفم برای مسولینی که جای مهر پیشانی آنها را با داغی مهر سوزانده نه پینه و خداشناسی
    مردم سرزمینم بسیار مظلوم هستند
    خدا و مولایم امام زمان ( عج) به داد سرزمینم برسد .