جزئیات جدید از علت درگیری مرزبانان ایرانی و طالبان + ویدیو

جزئیات جدید از علت درگیری مرزبانان ایرانی و طالبان + ویدیو

روز گذشته نیروهای مرزبانی ایران در منطقه مرزی هیرمند به دلیل عدم رعایت خط مرزی ایران توسط نیروهای طالبان و تجاوز به خاک کشورمان با آنها درگیر شدند.

دیروز خبر رسید که بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای طالبان در منطقه شغالک شهرستان هیرمند درگیری رخ داده است. خبرها حاکی‌ از آن است که این درگیری بعد از تلاش برخی نیروهای طالبان برای افراشتن پرچم طالبان در منطقه‌ای که خاک افغانستان نبوده اتفاق افتاد.

در این درگیری، منازل حاشیه شرقی شهر دوست محمد هدف گلوله های نیروهای طالبان قرار گرفته و درگیری و تیراندازی میان دو طرف برای دقایقی شدت گرفت. برخی منابع افغانستانی مدعی شده‌اند که در این درگیری یک نفر از نیروهای طالبان کشته و یک تن دیگر زخمی‌ شده‌ است که منابع مستقل تاکنون این موضوع را تایید نکرده‌اند.

علت درگیری دیروز نیروهای ایران و طالبان در نواحی مرزی چه بود؟ + ویدیو

فرماندار شهرستان هیرمند در توضیح این حادثه گفت: «بعد از تعرض نیروهای طالبان به برجک شماره دو گلشاه، نیروهای مرزبانی با نیروهای متجاوز درگیر شده و نیروهای طالبان به عقب رانده شدند.» او همچنین گفت در این درگیری ایران تلفات جانی نداشته است.

در همین راستا، معاون امنیت و انتظامی وزیر کشور نیز به تشریح جزئیات درگیری میان نیروهای مرزبانی کشورمان با نیروهای طالبان پرداخت و گفت: «برابر گزارش‌های واصله، دیروز تعداد محدودی از نیروهای مرزبانی افغانستان در منطقه زهک بین میل ۵۶ و میل ۵۷ بدون رعایت حدود جغرافیایی و مرزی دست به اقدامات تحریک‌آمیزی زدند که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با مدیریت صحنه و جلوگیری از تشدید تنش‌ها، موضوع را مدیریت کرد و این مساله خاتمه یافت.»

او ادامه داد: «متاسفانه امروز در همان منطقه نیروهای مرزبانی افغانستان دست به اقدامات تحریک آمیز دیگری زدند و به سمت نیروهای مرزبانی ایران اقدام به تیراندازی کردند. متقابلا نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز پاسخ این تیراندازی را دادند. در ساعت یک و نیم بعد از ظهر و پس از حدود یک ساعت درگیری محدود، این موضوع با مدیریت و تسلط مرزبانی جمهوری اسلامی خاتمه پیدا کرد.»

مجید میراحمدی در پایان گفت: «لازم است نیروهای مرزبانی افغانستان به حدود جغرافیایی و مرزی توجیه بشوند. بارها این موضوع به مقامات افغانستانی گوشزد شده است تا این باعث نشود که تنش‌های محدود علیرغم خواست دو طرف صورت بگیرد.»

علت درگیری دیروز نیروهای ایران و طالبان در نواحی مرزی چه بود؟ + ویدیو

طی سال‌های گذشته در منطقه شغالک از توابع بخش مرکزی شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان، در چندصدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار احداث شده، اما نیروهای طالبان به غلط تصور می‌کنند این دیوار مرز بین ایران و افغانستان است. طی ماه‌های گذشته مسئولان مرزبانی ایرانی سعی کرده‌اند آنها را نسبت به این موضوع توجیه کنند اما باز هم نیروهای طالبان با وارد شدن به این منطقه باعث درگیری شدند.

نیروهای طالبان که چند ماه پیش هم با عدم رعایت این خط مرزی باعث درگیری شده بودند، رو گذشته با وارد شدن به این منطقه سعی کردند بر روی کپری که در این محدوده (بین دیوارها و رودخانه) قرار دارد پرچم طالبان را نصب کنند که با واکنش متناسب نیروهای ایرانی مواجه شدند و این مسئله منجر به تبادل آتش میان طرفین شد.

علت درگیری دیروز نیروهای ایران و طالبان در نواحی مرزی چه بود؟ + ویدیو

این دومین تنش مرزی دو کشور طی سه ماه گذشته بود. در برخورد قبلی که بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی اتفاق افتاد یک مرزبان ایرانی مورد اصابت گلوله نیروهای طالبان قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

در بیش از یک سال گذشته، نیروهای طالبان با نیروهای مرزی کشورهای همسایه افغانستان بارها درگیر شده‌اند. پنج ماه پیش نیز نیروهای طالبان با مرزبانان پاکستانی وارد درگیری‌ مسلحانه شدند که در جریان آن دو نیروی طالبان و پنج مرزبان پاکستانی کشته شدند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ارش مرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    عاشورا رو حذف کردن. باید بریم کابلو بگیریم. مستقیم وصل بشیم به چین.