نقشه ای برای شناسایی محل تولد مشاهیر دنیا؛ مشهورترین فرد متولد زادگاه شما کیست؟

نقشه ای برای شناسایی محل تولد مشاهیر دنیا؛ مشهورترین فرد متولد زادگاه شما کیست؟

چه یک فوتبالیست افسانه ای باشد و چه یک مخترع مشهور، بسیاری از ما به همشهری یا هموطن یک چهره ی مشهور بودن افتخار می کنیم.

اما مشهورترین فردی که در زادگاه شما به دنیا آمده کیست؟

یک نقشه ی تعاملی منتشر شده است که محل تولد مشاهیر دنیا را نشان می دهد.

مثلاً بر اساس این نقشه، شان کانری مشهورترین فرد متولد شهر ادینبرای انگلیس است. باراک اوباما در صدر فهرست مشاهیر شهر هونولولوی آمریکا قرار دارد و فردی مرکوری هم مشهورترین فرد به دنیا آمده در منطقه ی زنگبار ِ تانزانیا است.

این نقشه ایده ی تاپی چوکنوف، محقق سرویس Mapbox و جغرافی دان است که در ماه ژوئن امسال منتشر شد.

در این پژوهش، محققانی از دانشگاه پاریس شهرت هر فرد را بر اساس اطلاعات به دست آمده از وبسایت های ویکیپدیا و ویکی دیتا ارزیابی کردند.

در جمع آوری داده ها عوامل مختلفی درنظر گرفته شد، از جمله تعداد مطالب نوشته شده درباره ی آن فرد در ویکیپدیا، طول مطالب، متوسط تعداد بازدید از مطالب مربوط به هر فرد در فاصله ی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ و مجموع تعداد لینک های خارجی مطالب.

داده ها به گونه ای مورد پردازش قرار گرفتند که در هر منطقه ی جغرافیایی خاص، تنها یک فرد را که بیشترین شهرت را دارد، نشان دهند.

کاربران می توانند مشهورترین افراد زادگاه خود را در ۴ دسته بندی مختلف مشاهده کنند: فرهنگ، اکتشاف و علم، رهبری و ورزش و بازی.

شاید فکر کنید که یکی از اعضای خاندان انگلیس، مشهورترین فرد به دنیا در لندن است، اما این نقشه می گوید چارلی چاپلین مشهورترین فرد از پایتخت انگلیس است.

اما در ایران چطور؟

این نقشه مشهورترین افراد ایرانی را امام خمینی (ره)، محمود احمدی نژاد، محمدرضا پهلوی، کوروش کبیر و خیام نشان می دهد.

حسن روحانی، رضا شاه و حافظ، در درجه ی بعدی از نظر میزان شهرت قرار دارند.

از میان دیگر مشاهیر ایرانی که نام آن ها در این نقشه آمده می توان به سید محمد خاتمی، ناصرالدین شاه، اصغر فرهادی و سهراب سپری اشاره کرد.

این نقشه از طریق این لینک قابل مشاهده است.

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود