کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

کنکور ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

سازمان سنجش با صدور اطلاعیه‌ ای از تغییرات جدید کنکور سال ۱۴۰۲ خبر داد.

کنکور ۱۴۰۲ در نیمه اول تیر و در نیمه دوم دی برگزار خواهد شد. ثبت نام دو بار انجام می‌ شود اما پذیرش یک بار انجام خواهد شد.

یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می شود هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند، دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند، یک نمره کنکور خواهد داشت اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می شود.

نمره کنکور به اضافه ی سوابق تحصیلی یک نمره کل را می سازد و به داوطلب می گوییم گروه خود را انتخاب کند و بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می کند.

زیرگروه ها در کنکور ۱۴۰۲ حذف شده است‌.

دروس عمومی در قانون جدید کنکور حذف شده است در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف شده و به آزمون های سوابق تحصیلی منتقل شده است.

برگزاری دو بار در سال کنکور

هر داوطلب می‌تواند دو نوبت در آزمون تخصصی شرکت کند. به طور طبیعی نمره‌ای که از آزمون می‌گیرد با نمره سوابق تحصیلی ترکیب می‌شود، نمره کل ساخته می‌شود، آن نمره کل ملاک پذیرش است.

حذف زیرگروه ها

در کنکور سال ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها حذف می‌شود، افراد بر مبنای یک نمره انتخاب رشته می‌کنند و بودجه بندی و وزن دهی تمامی دروس کنکور در حوزه تخصصی و تمامی دروس آموزش و پرورش عوض می‌شود.

حذف دروس عمومی از کنکور

در کنکور ۱۴٠۲، ۴٠ درصد سابقه تحصیلی و ۶۰ درصد آزمون اختصاصی ملاک قرار خواهد گرفت. دروس عمومی بیشتر در بخش تشریحی و سوابق تحصیلی اثرگذار است و آزمون اختصاصی صرفا از دروس تخصصی خواهد بود.

به این ترتیب دروس عمومی از کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد و این تغییر در طول سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ اعمال می‌شود. آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آموزشی است که دوبار در سال برگزار می‌شود و دو سال نیز اعتبار خواهد داشت، ضمن اینکه بودجه بندی آزمون اختصاصی هم تغییر خواهد کرد.

تأثیر قطعی سابقه تحصیلی

در کنکور سال ۱۴۰۲ قید شده است که نمره کنکور تحت تأثیر سوابق تحصیلی بالا یا پایین می‌رود. سوابق تحصیلی و نمره آزمون، نمره کل کنکور را می‌سازد یعنی اگر سوابق تحصیلی خوب باشد با نمره کنکور تجمیع می‌شود و اثر قطعی دارد و بالا می‌رود اما اگر سوابق تحصیلی خوب نباشد، نمره کل پایین می‌آید. پس شانس قبولی داوطلب هم کمتر یا بیشتر می‌شود.

پذیرش دانشجو به دو شکل خواهد بود. یک پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است که با معدل داوطلب پذیرش صورت می‌گیرد و دیگری پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد که از سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود.

این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازهم بر مبنای ۱۰ درسی که به شکل استاندارد کشوری آزمون آن برگزار می‌شود و ضرایب خاص خود را دارد و ۶۰ درصد نمره کنکور هم به نمره آزمون سراسری اختصاص دارد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود