آموزش تصویری نحوه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ + اطلاعیه های سازمان سنجش

آموزش تصویری نحوه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ + اطلاعیه های سازمان سنجش

چطور انتخاب رشته کنیم؟ انتخاب رشته چگونه است؟ این ها سوالاتی است که قبول شدگان کنکور ۱۴۰۱ در این روزها می پرسند. فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از امروز سه شنبه ۱۷ مرداد در سایت سازمان سنجش آغاز شده است و تا روز شنبه ۲۲ مرداد ادامه خواهد داشت.

مجموعاً حدود ۵۳۰ هزار داوطلب در رشته‌ های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی، در سال جاری پذیرفته می‌ شوند.

متقاضیان در مهلت تعیین شده برای انتخاب رشته می‌ توانند ۱۵۰ کد رشته محل‌ را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند.

پس از تأیید نهایی کد رشته‌ های انتخابی توسط متقاضی، شماره‌ ای ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار می‌ گیرد و دریافت کد ۱۵ رقمی به معنای تأیید انتخاب رشته است. داوطلبان باید توجه داشته باشند تا زمانی که این کد را دریافت نکنند، فرآیند انتخاب رشته ی آن ها تکمیل نشده است. پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات، این رسید در یک صفحه ی مجزا به داوطلب ارائه می‌ شود.

داوطلبان در صورت انتخاب رشته‌ های دوره ی روزانه و قبولی در آن، تحت هیچ شرایطی حق شرکت در آزمون سراسری سال آینده برای انتخاب رشته‌ های روزانه را ندارند.

از سویی دیگر، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد با توجه به ارسال آخرین فایل اطلاعات سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ مبنی بر سوابق تحصیلی اعم از «پیش دانشگاهی»، «ترمیمی»، «اصلاحی» و «جامانده»، به اطلاع داوطلبان مشمول اعمال سوابق تحصیلی می‌ رساند که اطلاعات مذکور در سیستم انتخاب رشته بارگذاری شده و برای داوطلبان نمایش داده می‌ شود و داوطلبانی که فاقد کد سوابق تحصیلی بوده یا نمرات آن ها قبلاً به سازمان واصل نشده بود، می‌ توانند نسبت به درج یا اصلاح کد سوابق تحصیلی (دیپلم یا پیش دانشگاهی) در سیستم انتخاب رشته اقدام کنند.

در صورت تغییر نمرات دروس سوابق تحصیلی یا درج، یا اصلاح کد سوابق تحصیلی، نمرات سوابق تحصیلی جدید در مرحله ی گزینش نهایی در صورت داشتن تاثیر مثبت اعمال شده و کارنامه ی جدیدی برای مرحله ی اول صادر نخواهد شد.

داوطلبان در مراحل انتخاب رشته از کلیک برروی دکمه ی Back مرورگر خود و باز کردن بیش از یک صفحه ی مرورگر بر روی کامپیوتر خود جداً خودداری نمایند. در غیر اینصورت، به صفحه اصلی بازمی گردند و باید مراحل انتخاب رشته را دوباره از ابتدا انجام دهند.

انتخاب رشته تنها زمانی تکمیل می‌ شود که داوطلب در مراحل انتخاب رشته در یک صفحه ی مجزا از سیستم انتخاب رشته، شماره پرونده ۷ رقمی و رسید انتخاب رشته ۱۵ رقمی دریافت نماید.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب دوره‌ های پیام نور و غیر انتفاعی هستند، اما علاقمندی خود را در زمان ثبت نام و یا مراحل قبلی اعلام نکرده‌ اند، می‌ توانند با خرید کارت علاقمندی، این کد رشته محل ها را نیز انتخاب نمایند.

داوطلبان در صورت مواجه شدن با هر گونه مشکل در روند انتخاب رشته با مراجعه به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش آموزش کشور سؤالات خود را مطرح کنند. در غیر اینصورت، داوطلبان می‌ توانند با شماره ۴۲۱۶۳-۰۲۱ در ساعات اداری تماس بگیرند.

داوطلبان باید حتماً قبل از ثبت انتخاب رشته، اصلاحیه ی اطلاعیه ی دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ را مطالعه کنند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کنند و حتماً شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنما را داشته باشند.

کلیه داوطلبان لازم است در مرحله انتخاب رشته، کلیه ی رشته های انتخابی با آزمون خود را از گروه آزمایشی که در جلسه ی آزمون آن شرکت نموده اند، انتخاب نمایند.

همچنین سازمان سنجش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که داوطلبان کنکوری بیش از ۱۵۰ کد رشته نمی توانند انتخاب کنند‌.

تمام داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت نام کرده‌ اند اعم از اینکه مجاز یا غیر مجاز به انتخاب رشته های با آزمون شده باشند و چه داوطلبانی که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده‌ اند و چه داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده‌ اند، در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، اعم از رشته های با آزمون و رشته‌ های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی می توانند انتخاب رشته کنند و فرآیند انتخاب رشته ی این دو جداگانه نخواهد بود و نیازی به ثبت نام و انتخاب رشته مجدد در سیستم مربوط به رشته‌ محل های صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند‌.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه ی انتخاب رشته به فرد داده می شود و تا پایان مهلت قانونی امکان حداکثر ۵ بار ویرایش وجود دارد و پس از هر بار ویرایش، پیامک انجام ویرایش برای متقاضیان ارسال می شود.

آموزش تصویری انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱

داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ از امروز با توجه به وضعیت مجاز بودن خود، باید نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

یکی از نکات قابل توجه در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ این است که ادغام ثبت‌نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد تغییری در روند انتخاب رشته ایجاد نکرده و علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سراسری و آزاد باید به صورت جداگانه از طریق سایت‌های sanjesh.org و azmoon.iau.ac.ir اقدام نمایند.

مراحل انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱:

  • مراجعه به سایت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ به نشانی sanjesh.org
  • دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و مطالعه آن
  • استخراج رشته محل‌های مرتبط با گروه آزمایشی امتحانی
  • اولویت‌بندی انتخاب‌ها
  • تکمیل فرم انتخاب رشته
  • دریافت کد رهگیری

مرحله اول: داوطلبان به منظور انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ در ابتدا باید وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوند و سپس روی لینک سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به نشانی register1.sanjesh.org کلیک کنند.

مرحله دوم: در این بخش پس از مطالعه نکات ذکر شده در صفحه، روی گزینه اطلاعیه‌های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ را مطالعه نموده‌ام کلیک کنید.

مرحله سوم: طبق تصویر زیر برای انتخاب رشته، می‌توانید از سه روش به مراحل انتخاب رشته کنکور وارد شوید.

مرحله چهارم: در این بخش فرمی را مشاهده می‌کنید که باید معدل دیپلم و سوابق تحصیلی خود را در آن وارد کنید و پس از تکمیل آن روی گزینه تأیید و ادامه کلیک نمائید.

پس از تکمیل فرم انتخاب رشته، کد رهگیری ۱۵ رقمی از طرف سایت برای داوطلب ارسال می‌شود که باید تا پایان اعلام نتایج نهایی از آن نگهداری کرد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود