نکاتی که قبل از خرید لوله و اتصالات گاز باید دانست!

 نکاتی که قبل از خرید لوله و اتصالات گاز باید دانست!

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه گاز و انتقال آن از پالایشگاه‌ها و مراکز تولیدی به مصرف کنندگان، یکی از موضوعات مهم و حیاتی است. لوله و اتصالات گازی نیز به عنوان قطب اصلی این فرآیند نقش بسزایی ایفا می‌کنند. در نتیجه دانستن نکات مهم و اساسی در این خصوص بسیار تعیین‌کننده و البته ضروری است. در این مطلب قصد داریم تا ۵ نکته کلیدی و اساسی در زمینه لوله و اتصالات گازی را مورد بررسی قراردادیم.

لوله گاز چیست ؟

لوله و اتصالات گازی، همان‌گونه که از نامش مشخص است، برای انتقال گاز و سیستم‌های مشابه نظیر هوای فشرده استفاده می‌شود. لذا هر موقعیت و شرایطی که نیاز به انتقال چنین سیستم‌هایی داشته باشد، از لوله و اتصالات گازی استفاده خواهد شد.

از جمله کاربرد لوله و اتصالات گاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها مهمترین حوزه مصرف انواع تجهیزات گازی هستند. چراکه این مراکز برای انتقال تولیدات گازی نیاز مبرم به چنین تجهیزاتی دارند.
  • اغلب صنایع ما برای عملکرد خود نیاز به مصرف گاز دارند. لذا صنایع تولیدی و مادر نظیر پتروشیمی‌ها و کارخانه‌ها از دیگر حوزه‌های مهم انواع لوله و اتصالات گازی هستند.
  • سامانه‌های هیدرولیکی و سیستم‌هایی که از هوای فشرده استفاده می‌کنند.
  • نیروگاه‌های تولید برق، سوله‌های صنعتی و انواع کارگاه‌ها.
  • استفاده از لوله و اتصالات گازی محدود به صنایع نمی شود. ساختمان‌ها و منازل مسکونی شهری و روستایی یکی از حوزه های کاربرد این تجهیزات است.

آشنایی با انواع لوله گاز

با توجه به کاربرد گسترده و فراوان لوله های گازی، این نوع محصولات در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. البته بستگی به فاکتورهایی نظیر جنس یا روش تولید این تجهیزات را می‌توان دسته‌بندی کرد. توجه داشته باشید برای قطع و وصل از شیراآلات به خصوص مانند شیر گازی برنجی استفاده می شود.

انواع لوله گاز بر اساس جنس

لوله گازی را بر اساس جنس می‌توان به دو گروه اصلی فلزی و غیرفلزی تقسیم‌بندی کرد. لوله‌های فلزی خود شامل دو گروه عمده آهنی متشکل از فولاد و استیل و و غیر آهنی نظیر لوله مسی هستند.

گروه غیرفلزی که استحکام و دوام کمتری نسبت به لوله فلزی دارند نیز شامل لوله پلیمری و پلی‌اتیلن هستند.

انواع لوله گاز بر اساس شیوه تولید

لوله‌ گاز بر اساس روش تولید به دو دسته اصلی لوله درزدار و بدون درز (مانیسمان) گروه‌بندی می‌شوند.

لوله درزدار:

این نوع لوله‌ها دارای خط جوش و یا درز هستند. لوله‌ اسپیرال با جوش حلزونی و مارپیچ و همچنین لوله درز مستقیم دو نوع اصلی درزدار محسوب می‌شود.

لوله بدون درز :

لوله گاز مانیسمان به دلیل ساختار یکپارچه و بدون درز و جوش از دیگر انواع پرکاربرد لوله گازی است.

استحکام و دوام بسیار بالا در شرایط مختلف فشار و دما، از ویژگی‌های بارز این نوع تولیدات به‌ شمار می‌رود.

به دلیل بدون درز بودن و فرآیند تولید سخت تر این نوع لوله از لوله گاز درزدار گران تر می باشد.

 نکاتی که قبل از خرید لوله و اتصالات گاز باید دانست!

بهترین لوله گاز

اساساً انتخاب بهترین لوله گاز به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. شاید بتوان شرایط استفاده از لوله به صورت توکار و یا روکار را از تأثیرگذارترین فاکتورها قلمداد کرد.

لوله‌  apiو لوله‌ فولادی مانیسمان از بهترین لوله‌های گازی برای این مصارف هستند.

لوله api لوله‌ای درزدار تحت استاندارد پترولئوم (American Petroleum Institue)  آمریکاست. این نوع لوله‌ها تحت شرایط و تست‌های خاص تولید می‌شوند و برای شرایط لوله کشی گاز توکار انتخاب‌ خوبی هستند.

بدون شک، لوله مانیسمان یا همان لوله بدون درز و جوش به دلیل استحکام و دوام فوق‌العاده، از بهترین انتخاب‌هاست. این لوله‌ها باساختاری یکپارچه و در اندازه و رده‌های مختلف عرضه می‌شود.

لوله مانیسمان رده ۴۰ به دلیل کاربرد وسیع و مشخصات فنی مناسب، پرکاربردترین نوع لوله مانیسمان به شمار می‌رود.

توجه به جنس، اندازه، شرایط استفاده و برند تولیدکننده از دیگر موارد مهم در انتخاب مناسب‌ترین لوله و اتصالات گازی است.

در تولید این تجهیزات نیز لوله گاز سپاهان و لوله گاز سپنتا به‌ دلیل کیفیت‌ ساخت و سابقه‌ درخشان جزء اصلی‌ترین لوله‌های گازی هستند.

نکات مهم خرید لوله و اتصالات گاز

برای خرید انواع لوله و اتصالات گاز بایستی به چند نکته مهم توجه کرد.

نوع مصرف لوله:

اصلی‌ترین نکته، توجه به نوع کاربرد و حوزه مصرف است. به‌ عنوان مثال استانداردها و آئین نامه‌ها در شرایطی استفاده یک سری از لوله‌ها نظیر لوله‌های مسی را منع کرده‌اند. یا اینکه لوله‌ گازی در صنایع‌ بزرگ مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ابعاد و مشخصات فنی به‌ مراتب سخت‌گیرانه تری نسبت به ساختمان مسکونی دارند.

قطر لوله گاز

لوله‌ گاز در اندازه‌، قطر و ضخامت مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. طبیعتاً قطر لوله گاز شهری با لوله‌ گاز کارخانه صنعتی متفاوت است. هرچه حوزه مصرف بزرگتر و میزان گاز مورد نیاز افزایش یابد، قطر لوله بزرگتر خواهد بود.

فشار داخلی گاز

لوله و اتصالات گاز بسته به نوع و سایز تولیدی برای شرایط فشار خاصی طراحی شده‌اند. لوله‌ گاز پلی اتیلن برای فشار کاری کم و لوله گاز فولادی برای انتقال تحت فشار کاربرد دارند.

کیفیت و شرایط استفاده از لوله گاز

کیفیت لوله و اتصالات اصلی‌ترین عامل در کارایی و اطمینان از عملکرد مناسب است. داشتن استاندارد، جنس مرغوب و با اصالت و معتبر بودن برند سازنده مهمترین خصوصیات لوله باکیفیت است. شرایط استفاده نظیر توکار بودن یا روکار بودن پروژه و نوع اتصالات نیز عامل تعیین کننده‌ای است.

برند سازنده لوله

علاوه بر موارد ذکر شده، برند سازنده و تولیدکننده لوله و اتصالات گازی نیز اهمیت فراوانی دارد. امروزه علاوه بر برندهای خارجی، شرکت‌های خوب داخلی نظیر لوله گاز سپاهان، لوله گاز سپنتا، لوله گاز ساوه و لوله گاز اهواز در این حوزه فعالیت می‌کنند.

 نکاتی که قبل از خرید لوله و اتصالات گاز باید دانست!

قیمت لوله و اتصالات گازی

قیمت لوله و اتصالات فلزی به عوامل متعددی بستگی دارد. اغلب این هزینه‌ها به شیوه‌ تولید، جنس لوله‌ها و نوسانات قیمت ارز و حوزه مصرف وابسته است. به‌ عنوان مثال قیمت لوله گاز خانگی در قیاس با قیمت لوله گاز صنعتی ارزان‌تر خواهد بود.

ابعاد و مشخصات فنی نیز از دیگر پارامترهای تأثیرگذار بر قیمت اتصالات گاز است.

افزایش رده، ضخامت و طول، قیمت خرید را افزایش خواهد داد. یقیناً قیمت لوله گاز ۱۲ متری در قیاس با قیمت لوله گاز ۶ متری بالاتر خواهد بود. در این میان بهره‌گیری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید معتبر همچون پایپ کالا، می‌تواند قیمت مقرون‌ به‌صرفه همراه‌ با کیفیت‌ مطلوب را برایتان به‌ ارمغان‌ آورد.

 نکاتی که قبل از خرید لوله و اتصالات گاز باید دانست!

فروشگاه اینترنتی پایپ کالا pipekala .com با ارائه اصالت محصولات و تضمین کیفیت و قیمت، بستر مناسبی برای خرید لوله و اتصالات گاز و سایر انواع شیرآلات گازی را فراهم‌کرده‌است.

همچنین با همکاری و عرضه‌ مستقیم تولیدات برندهای معتبر و ارائه مشاوره رایگان، امکان خرید اقتصادی را در اختیار مشتریان قرار داده‌ است.

برای دریافت استعلام قیمت و یا مشاوره رایگان خرید لوله و اتصالات گازی میتوانید با شماره تلفن ۰۲۱۵۵۶۹۶۸۰۸ تماس گرفته و خدمات ویژه مجموعه پایپ کالا استفاده نمایید.

یک نظر

ورود

  • ناشناس مرداد ۱۹, ۱۴۰۱

    نمیفهمم. چرا باید ما بینندگان روزیاتو متقاضی لوله درزدار صنعت پتروشیمی و گاز باشیم؟
    اها پدرم یه پتروشیمی میلیارد دلاری داره گفته برم لوله بخرم