راهنمای قدم به قدم نوشتن یک انگیزه نامه سرنوشت ساز

راهنمای قدم به قدم نوشتن یک انگیزه نامه سرنوشت ساز

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در گرفتن پذیرش از در دانشگاه‌های بین‌المللی، نوشتن انگیزه نامه‌ای تأثیرگذار است، انگیزه‌ نامه‌ای که بتواند شور و شوق شما برای تحصیل در آن دانشگاه را به مخاطب منتقل کند و احساساتش را برانگیزد.

البته نوشتن انگیزه نامه‌ای متفاوت که شما را از سایر داوطلبان متمایز کند، کاری زمانبر است و تکنیک‌های خودش را دارد.

در این مقاله راهنمایی قدم به قدم برای نوشتن انگیزه نامه همراه با راهکارهایی ارائه می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید انگیزه نامه‌ای هدفمند و سرنوشت ساز بنویسید.

انگیز‌ه‌ نامه چیست؟

انگیزه نامه به انگلیسی Statement Of Purpose همانطور که از اسمش مشخص است متنی است که باید درباره علایق علمی، تحصیلی‌ خود و یا انگیزه کاری‌تان بنویسید و برای دانشگاهی بین‌المللی که می‌خواهید پذیرش بگیرید، بفرستید.

یک انگیزه نامه منحصر به فرد و قوی می‌تواند روی احساسات اساتید دانشگاه تأثیر بگذارد و به شما برای گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان کمک کند.

راهنمای گام به گام نوشتن انگیزه نامه‌ای تأثیرگذار

درباره اهمیت انگیزه نامه (SOP) گفتیم و در این بخش یک راهنمای قدم به قدم برای نوشتن انگیزه نامه‌ای سازمان یافته آورده‌ایم، این قدم‌ها را دنبال کنید تا بتوانید انگیزه نامه ایده‌آل خودتان را بنویسید.

گام اول: ایده‌پردازی کنید

برای نوشتن یک انگیزه نامه خوب باید به اندازه کافی (۶ تا ۸ هفته) وقت بگذارید، در قدم اول طوفان فکری راه بیندازید و تلاش کنیم تمام نکاتی که می‌خواهید مطرح کنید را روی کاغذ بیاورید.

نکاتی مثل؛

  • چرا قصد دارید در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهید؟
  • چرا این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟
  • هدفتان از تحصیل در رشته مورد نظرتان چیست؟
  • چه برنامه‌ای برای آینده‌تان در نظر گرفته‌اید؟

لیستی از سوالاتی مشابه به این سوالات بنویسید و از پاسخ‌هایتان برای ساختن چارچوب و پیش‌نویس انگیزه نامه خود استفاده کنید، به ایده‌پردازی ادامه دهید و حتی از ایده‌های ساده هم به سادگی عبور نکنید.

نکته: پیش‌نیاز ترجمه کردن متون تسلط کامل به جنبه‌های مختلف زبان مبدأ و مقصد، مثل: قواعد زبان، فرهنگ‌ها، معنای اصطلاحات و … است. لازمه تبدیل شدن به یک مترجم حرفه‌ای، مطالعه بسیار زیاد و ترجمه محتواهای مختلف به صورت مستمر است. مشخصاً ترجمه کردن متون کار هر کسی نیست؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ترجمه تخصصی فارسی به انگلیسی خود را به متخصصان این کار بسپارید. این متخصصان را می‌توانید در ترنسیس پیدا کنید.

ترنسیس، پلتفرم تخصصی ترجمه، مجموعه‌ای از ۵۰۰۰ مترجم حرفه‌ای و آزموده است که انواع خدمات ترجمه، پارافریز و ویرایش را با بالاترین کیفیت و قیمتی منصفانه در ۹ زبان زنده دنیا و ۳۰ رشته دانشگاهی ارائه می‌کنند. روی لینک بالا کلیک کنید و به سادگی سفارش ترجمه خودتان را ثبت کنید.

گام دوم: چارچوب انگیزه نامه را مشخص کنید

در این مرحله باید چارچوب انگیزه نامه خودتان را دربیاورید و با استفاده از ایده‌هایی که در گام اول نوشتید، طرح اولیه انگیزه نامه را مشخص کنید. انگیزه نامه شما باید سه بخش “مقدمه، بدنه و پایان‌بندی داشته باشد.

  1. مقدمه

در مقدمه باید نظر مخاطب را به خود جلب کنید و او را ترغیب کنید تا ادامه انگیزه نامه شما را بخواند؛ خیلی کوتاه خودتان را معرفی کرده و بگویید که در ادامه انگیزه نامه‌تان درباره چه مواردی صحبت می‌کنید.

  1. بدنه

بدنه انگیزه نامه را باید با استفاده از پاسخ سوال‌هایی که در گام اول پیدا کردید، بنویسید؛ از تجربه‌ها و دستاوردهای خود حرف بزنید، درباره تحصیلات، سابقه کاری بنویسید، توضیح دهید که چرا به این رشته تحصیلی علاقه دارید و برای آینده چه برنامه‌ای در سر می‌پرورانید و چه چیزی باعث شده که این دانشگاه را برای تحصیل کردن انتخاب کنید.

نکته مهم: برای اینکه میزان تأثیرگذاری انگیزه نامه‌تان چند برابر شود از متد داستان‌گویی استفاده کنید.

  1. پایان‌بندی

در پایان بندی انگیزه نامه خلاصه‌ای از حرف‌هایی که گفته‌اید بنویسید؛ مواردی را در این بخش بیاورید که برای بار آخر ذهن خواننده را به درستی درباره شما بسازد.

گام سوم: نوشتن پیش‌نویس انگیزه نامه خودتان را آغاز کنید

در دو گام اول و دوم، چارچوب کلی انگیزه نامه را همراه با ایده‌هایی برای نوشتن آن مشخص کردید، حالا زمان آن رسیده که نوشتن پیش‌نویس را شروع کنید.

نکات زیر به شما برای نوشتن پیش نویس و همینطور نوشتن اصل انگیزه نامه کمک خواهند کرد:

  1. به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کرده و مواردی را که باید در انگیزه نامه رعایت کنید را بیابید، دقت کنید که حتماً نکات ذکر شده در رابطه با ساختار و موارد مشابه را رعایت کنید.
  2. اگر برایتان امکان دارد، با اساتید دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید و در انگیزه نامه حتماً از او نام ببرید و ذکر کنید که یکی از دلایلتان برای درخواست تحصیل در آن دانشگاه علاقه‌تان به یاد گرفتن از فلان استاد است.
  3. هرگز از انگیزه نامه‌های تکراری استفاده نکنید، سعی کنید وقت کافی بگذارید و برای هر دانشگاه انگیزه نامه مخصوص و با توجه به شرایط و قوانین، رشته و اساتید آن دانشگاه بنویسید.
  4. سعی کنید انگیزه نامه خود را کوتاه و غنی بنویسید، اطلاعات لازم را بگویید ولی از تکرار پرهیز کنید، طوری بنویسید که متن شما خواندنی باشد و حوصله مخاطب سر نرود.
  5. در نوشتن انگیزه نامه‌ مخاطبتان را در نظر بگیرید، درباره شرایط و ذهنیت او، وضعیت و فرهنگ کشوری که در آن زندگی می‌کند.
  6. در انگیزه نامه خود صادق باشید و سعی کنید تمام مواردی که نوشته‌اید حساب‌شده باشند و در صورتی که دانشگاه خواست پیگیری کند عدم تطابق وجود نداشته باشد.

نکته: بارها گفتیم که یک انگیزه نامه خوب می‌تواند نقش بسیار مهمی در گرفتن پذیرش دانشگاه داشته باشد؛ نگارش صحیح، نبودن غلط املایی یا اشتباهات دستوری بر ارزش انگیزه نامه شما اضافه می‌کند.

نوشتن یک متن باکیفیت به زبان‌ انگلیسی به دانش زبانی بالایی نیاز دارد و اگر فکر می‌کنید این دانش را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که ریسک نکنید و ترجمه انگیزه نامه خود را به مترجمان حرفه‌ای بسپارید.

همین الآن به سایت ترنسیس مراجعه کنید و سفارش ترجمه انگیزه نامه خود را ثبت کنید تا نتیجه‌ای با کیفیت با قیمتی منصفانه تحویل بگیرید.

گام چهارم: متن انگیزه‌ نامه که نوشته‌اید را ویرایش کنید

حالا نوشتن انگیزه نامه خود را تمام کردید، زمان آن رسیده که ویرایش انگیزه نامه را شروع کنید تا اشتباه سهوی از زیر دستتان در نرود. دقت کنید که؛

  1. سایز فونتی که انتخاب کرده‌ای مناسب باشد.
  2. متنی که نوشته‌اید بیش از حد پیچیده نباشد و به سادگی همه چیز را توضیح داده باشد.
  3. متن از نظر گرامری و دستور زبان، نگارش صحیح کلمات و علائم نگارشی درست استفاده شده باشند.
  4. متن انگیزه نامه طولانی نباشد و جملات اضافی و تکراری حذف شده باشند.

کلام آخر ما …

در این مقاله درباره ویژگی‌های یک انگیزه نامه تأثیرگذار و سازمان یافته صحبت کردیم و راهنمایی گام به گام به همراه با تکنیک‌های ساده و کارآمد آورده‌ایم.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد؛ کارتان برای نوشتن انگیزه نامه خود را از همین لحظه شروع کنید و از این نکات استفاده کنید.

اگر نکته و یا تجربه خاصی در رابطه با نوشتن انگیزه نامه می‌دانید که در اینجا نیامده، حتماً آن را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.

بدون نظر

ورود