یک روش ساده برای خوردن داروی مسکن به منظور جذب سریع‌تر و تاثیر بیشتر آن

یک روش ساده برای خوردن داروی مسکن به منظور جذب سریع‌تر و تاثیر بیشتر آن

آیا می دانید تا به حال داروی مسکن را اشتباه مصرف می‌کردید؟! جالب است بدانید با دراز کشیدن تاثیر آن سریع‌تر می‌شود.

اگر به دنبال تسکین بسیار فوری درد خود هستید، حتما می‌خواهید تا جایی که می‌توانید هر چه سریع‌تر ناراحتی خود را از بین ببرید. خوشبختانه، تحقیقات یک ترفند ساده را نشان داده است که به مسکن‌ها کمک می‌کند سریع‌تر عمل کنند.

وقتی درد دارید، طبیعی است که هر کاری که می توانید برای کاهش سریع آن انجام دهید. اما به گفته متخصصان، عجله برای مصرف داروهای مسکن ممکن است بهترین راه برای تسکین نباشد. دانشمندان آمریکایی دریافته‌اند که وضعیت بدن شما می‌تواند بر سرعت جذب داروهای خوراکی توسط معده تأثیر بگذارد.

به این ترتیب، زمانی که به تسکین درد بسیار امیدوار هستید، احتمالاً می خواهید نحوه وضعیت بدن خود را تنظیم کنید. تحقیقات نشان می دهد که هنگام مصرف دارو خوابیدن به پهلوی راست موثرتر است. اما بر اساس یافته های منتشر شده در مجله Physics of Fluids، به سمت دیگر دراز نکشید، در غیر این صورت ممکن است مجبور باشید بیشتر برای تسکین صبر کنید.

مدل‌سازی حرکت داروی مسکن در معده

دانشمندان برای این مطالعه از یک شبیه‌ساز بیومیمِتیک پیشرفته به نام “StomachSim” استفاده کردند.

تصور می‌شود این مدل‌سازی اولین مورد از نوع خود است که بیومکانیک معده را با حرکت قرص و انحلال دارو برای تعیین کمیت یک ماده دارویی فعال که از پیلور به دوازدهه یا اثنی عشر عبور می‌کند، مرتبط می سازد.

این کار پژوهشگران را قادر می سازد تا سرعت تخلیه و رهاسازی یک ماده دارویی فعال محلول در دوازدهه را برای موقعیت های مختلف فیزیولوژیکی محاسبه و مقایسه کنند.

پروفسور راجات میتال، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشگاه جان هاپکینز، گفت:

«تجویز خوراکی علیرغم اینکه رایج ترین انتخاب برای تجویز دارو است، به طرز شگفت آوری پیچیده است. زمانی که قرص به معده می رسد، حرکت دیواره های معده و جریان محتویات داخل آن سرعت حل شدن آن را تعیین می کند. خواص قرص و محتویات معده نیز نقش عمده ای دارند. با این حال، روش‌های تجربی یا بالینی فعلی برای ارزیابی انحلال داروهای خوراکی در توانایی آنها برای مطالعه این موضوع محدود است، و درک چگونگی تأثیر انحلال در اختلالات مختلف معده، مانند گاستروپارزی، که تخلیه از معده را کند می‌کند، با چالش همراه می‌سازد.»

محتویات معده و دینامیک مایع معده از جمله عواملی هستند که در فراهمی زیستی دارو نقش دارند. انقباضات معده می تواند باعث ایجاد فشار و ایجاد مسیرهای پیچیده قرص شود.

این فرایند منجر به نرخ سرعت های مختلف انحلال قرص و تخلیه غیر یکنواخت دارو به دوازدهه و گاهی اوقات تخلیه معده در مورد دوز با رهش اصلاح شده می شود.

این مسائل با هم چندین چالش را برای طراحی دارورسانی ایجاد می‌کنند. در این کار، یک پلت فرم شبیه سازی کامپیوتری جدید نشان داده می شود که پتانسیل غلبه بر این محدودیت ها را ارائه می دهد.

مدل‌های ارائه شده می‌توانند داده‌های مرتبط زیستی در مورد انحلال دارو تولید کنند و بینش مفید و منحصربه‌فردی را در مورد فرآیندهای فیزیولوژیکی پیچیده نهفته در تجویز خوراکی قرص‌ها ارائه دهد.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

بدترین و ناخوشایندترین انواع اعتیاد ؛ از اعتیادهای رفتاری تا قرص های مسکن معمولی

با داروی مخدر ضددرد اکسی کدون آشنا شوید؛ یک هروئین مسکن!

آیا می‌دانستید برخی داروهای مسکن سردرد خودشان باعث سردرد می‌شوند؟

 

منبع: mirror
بدون نظر

ورود