ماجرای حضور روحانیون در بانک ها چیست؟ مخالفان چه می‌گویند؟

ماجرای حضور روحانیون در بانک ها چیست؟ مخالفان چه می‌گویند؟

در جریان بررسی طرح قانون بانک مرکزی، موضوع لزوم حضور روحانیون در بانک ها مطرح شد که مثل بسیاری از موارد ارائه شده در طرح قانون بانک مرکزی با حواشی و سوالاتی همراه بوده است.

غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی ایران اعلام کرد در حال حاضر برای هر بانک یک «ناظر شرعی» مدنظر است. او روز یکشنبه ۳۰ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در این زمینه گفت: «افرادی که به عنوان ناظر تعیین می‌شوند باید یک دوره آموزشی بگذرانند، به این شکل که متقاضیان در رقابتی شرکت می‌کنند و گروهی که موفقیت به دست می‌آورند، پس از احراز شایستگی‌ها برای انجام این کار به بانک‌ها معرفی می‌شوند».

او افزود: «البته انجام این کار نیازمند مصوباتی است که بخشی از آن پیش از این در شورای فقهی بانک مرکزی به نتیجه رسیده و بخش دیگر در دستور کار قرار دارد.»

ماجرای حضور روحانیون در بانک ها چیست؟

مصباحی مقدم درباره ضرورت حضور ناظران شرعی در بانک‌ها گفت: «با توجه به نبود دستگاه نظارتی بر بانک‌ ها و شعب آنها، رویه‌ ها و داد و ستد وجوه طی این سال‌ها بسیار نامناسب بوده. از این طریق، تطابق کار بانک‌ها و شعب با شرع مشخص می‌شود.»

اولین بار علی صالح‌ آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، اواخر دی ماه سال گذشته از استقرار ناظران شرعی در بانک‌ های کشور خبر داده بود.

در ماه‌های گذشته زمزمه‌هایی از حضور ناظران در بانک‌ها برای کنترل حجاب مشتریان مطرح شده بود که از سوی مسئولان بانک مرکزی تکذیب شد. بانک مرکزی امروز نیز حضور روحانیون در شعب بانک ها را تکذیب کرده و مدعی شده است که براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی، در هر بانک یا موسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل کند. بانک مرکزی همچنین مدعی شده است که برخلاف ادعاهای مطرح شده، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون محترم نمی‌باشد و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند.

ماجرای حضور روحانیون در بانک ها چیست؟

مخالفت کارشناسان و مدیران اسبق نظام بانکی

این در حالی است که در طرح قانون بانکداری که توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس طراحی شده، جای خالی بررسی‌های علمی به شدت احساس می‌شود و حدود ۹۸ درصد از روسای کل و اعضای هیات عامل و مدیران اسبق بانک مرکزی و نظام بانکی از جمله پنج رییس کل سابق بانک مرکزی، مخالف اجرای آن هستند.

جمعی از این افراد در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس اعلام کردند این طرح مجلس نه تنها مشکلات موجود در نظام بانکی و بانک مرکزی را حل نمی‌کند، بلکه آنها را تشدید کرده و موجب ایجاد چالش‌های جدید مدیریتی می‌شود. آنها همچنین از اختیارات وسیعی که برای شورای مشورتی فقهی به عنوان یکی از ارکان بانک مرکزی در نظر گرفته شده، انتقاد کرده‌ و مدعی شدند اختیارات وسیع شورای فقهی، اختیارات و مسئولیت‌های دیگر ارکان بانک مرکزی را مخدوش خواهد کرد.

از سوی دیگر نمایندگان مخالف طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که تصویب و اجرایی شدن این طرح منجر به افزایش ربا و بی‌توجهی به تولید می‌شود.

ماجرای حضور روحانیون در بانک ها چیست؟

استقرار ۲۰ هزار روحانی در بانک‌‌های کشور

آخرین صورت‌های مالی بانک‌ ها که در سامانه کدال منتشر شده نشان می‌دهد ۲۸ بانک ایرانی مجموعا بیش از ۲۰ هزار و ۳۰۰ شعبه در سرتاسر کشور دارند. درنتیجه با تصویب این طرح، بیش از ۲۰ هزار روحانی در بانک‌ها مشغول به کار می‌شوند. البته این تعداد شعب تنها مختص به بانک‌ها است و اگر این قانون در موسسات اعتباری نیز اجرا شود، تعداد روحانیون شاغل در بانک ها از این عدد هم فراتر می‌رود.

از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار منتشر شده بیش از ۲۰۰ هزار طلبه و روحانی در ایران وجود دارند. به این ترتیب با اجرای قانون استقرار روحانیون در بانک‌ها، حدود ۱۰ درصد از این افراد در بانک‌ها مشغول به کار می‌شوند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • مهران شهریور ۶, ۱۴۰۱

    طرحی جهت ایجاد منبع درآمد برای روحانیون. کسانیکه عمدتا در کل دوران زندگیشون یک کار مفید و بدرد بخور برای جامعه انجام نمیدن. گفتند چیکار کنیم که یک پولی توی جیب اینها بره و این قانون رو گذاشتند. آخرش هم بانکها درصد سود وامهاشون رو زیاد می کنند و همین پول رو از جیب مردم بیرون میکشند. روحانیون هم چشمشون رو روی ربای آشکار بانکها می بندند و بانکداری صددرصد اسلامی رو تایید می کنند. واقعا فکر کردند مردم نفهم هستند؟ بالفرض که خواستین واقعا قوانین اسلامی رو توی بانکها اعمال کنید آیا باید توی هر شعبه یک آخوند بگذارید؟ قانون و آیین نامه یک بانک اصلاح بشه کافی نیست؟ مگر هر شعبه بانک طبق قانون خودش عمل میکنه؟ کی گفته الان ناظر و بازرس ندارند بانکها؟ مگه میشه موسسه ای که با این همه پول سر و کار داره همینطوری الابختکی اداره بشه؟ این حرکتهای مسخره و از اون بدتر توجیهات و دلایل احمقانه ای که میارن دقیقا مصداق رژه روی روح و روان مردمه.

  • ارژنگ شهریور ۶, ۱۴۰۱

    بالاخره باید یه جوری برای این آخوندها هم از بیت المال اشتغال زایی بشه دیگه . این‌ها که نمیتونند کار مفیدی انجام بدن .

  • زارعی شهریور ۶, ۱۴۰۱

    طرح عالی است به شرطی که نماز جماعت برپا کنند
    البته برای نمازخوان کردن مدیران بانکها و کارمندان بانک
    البته اگر روحانی مانند مدیر و کارمندان بانک ها شد راه حل چیست
    پس اشتباه کردم ورود روحانیون به بانکها آفتش بیشتر از خوبیهای آن است
    شاید هم برای پیدا کردن منابع برای تبلیغات مجلس و دولت و شورا می روند بانک حواسم نبود
    احتمالا نقشه ای برای قدرت بیشتر حزبی خاص هست

  • رباخواری حرام است شهریور ۶, ۱۴۰۱

    ربا خواری حرام است. حالا ۱۰۰ تا روحانی بزارن.
    یه وام گرفتم از بانک ملت. کاش نمیگرفتم. ۶ ساله. با ۲۳ درصد سود سالانه.
    اول گفتن حدودا ۱۵ درصد سوده. ولی رفتم مدارکو بردم گفتن با شرائط من سود ۲۳ درصده. و چنان خام شدم که وام رو گرفتم. الان سال ۵ ام هست اقساط میدم. سال پیش به اندازه کل مبلغ وام سود دادم. و ۲ سال دیگه اقساط مونده.
    قدیمی ها درست گفتن پول ربا طوری خرج میشه نمیدونی کجا رفت. واقعا نفهمیدم چطور و کجا خرج شد این وام که نه برکت داشت نه گشایشی تو کارم. اصلا معلوم نشد چطور خرج شد

  • ایرانی خواب زده شهریور ۶, ۱۴۰۱

    یاد واقعه حمله اعراب افتادم تو هر خونه یه عرب گذاشتن که مواظب باشه

  • ناشناس شهریور ۶, ۱۴۰۱

    شرعا همه جا را به گند کشیدن اینهم روش نفس آخر روحانیون

  • ایران شهریور ۷, ۱۴۰۲

    خدایا خودت نجات‌نجاتمون بده×