«آنفلوانزای گوجه فرنگی» چیست و چه علائمی دارد؟

«آنفلوانزای گوجه فرنگی» چیست و چه علائمی دارد؟

به تازگی بیماری جدید و نادری به نام «آنفلوانزای گوجه‌فرنگی» در میان کودکان هندی شیوع پیدا کرده و روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود. برای عدم ابتلا و پیشگیری باید توصیه‌های بهداشتی را دنبال کرد.

ظهور یک عفونت ویروسی نادر و جدید که کودکان خردسال را مبتلا می کند، مقامات بهداشتی هند را بر آن داشته است تا پس از کشف بیش از ۱۰۰ مورد در این کشور، توصیه های بهداشتی را اعلام کنند.

بیمار مبتلا به آنفلوانزا گوجه فرنگی تاول های قرمز دردناکی می زند. به دلیل بروز همین التهاب و قرمزی به این بیماری آنفلوانزای گوجه فرنگی می گویند. این بیماری تاکنون در ۸۲ کودک زیر پنج سال در ایالت کرالا شناسایی شده است؛ همان جایی که اولین موردش در ۶ مه شناسایی شد.

۲۶ مورد دیگر از آن زمان در ایالت همسایه تامیل نادو و اودیشا در شرق گزارش شده است و ۹ کودک را به این بیماری مبتلا کرده است.

به گزارش تایمز آف ایندیا، وزارت بهداشت هند گفته است که این ویروس تهدیدی برای زندگی نیست، اما دستورالعمل‌های آزمایش و پیشگیری را در این هفته به همه ایالت‌ها اعلام کرده و از والدین خواست تا در بررسی علائم کودکان خود هوشیار باشند.

آنفلوانزای گوجه فرنگی چیست؟

آنفلوانزای گوجه فرنگی یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که از طریق تماس نزدیک به ویژه در بین کودکان خردسال زیر پنج سال پخش می شود.

علائم عبارتند از خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب، کم آبی، تورم مفاصل، بدن درد، و علائم رایج آنفلوانزا مانند، و همچنین تاول های گوجه مانند.

دانشمندان در تلاش برای شناسایی مسیر عامل ویروس نیز هستند. با این حال، طبق مقاله‌ای که هفته گذشته در مجله پزشکی بریتانیایی The Lancet منتشر شد، آن‌ها می‌گویند علی‌رغم نشان دادن برخی علائم مشابه، «به SARS-CoV-2 [کووید-۱۹] مربوط نمی‌شود».

احتمال اینکه این ویروس یک عارضه پس از تب چیکونگونیا یا تب دنگی باشد زیاد است. این بیماری‌ها هر دو ویروسی هستند و توسط پشه منتقل می‌شوند.

از طرف دیگر، این بیماری می تواند یک نوع جدید از بیماری ویروسی دست، پا و دهان باشد؛ بیماری عفونی رایجی که بیشتر کودکان یک تا پنج ساله و بزرگسالان دارای نقص ایمنی را هدف قرار می دهد.

چه کسی و چگونه می تواند آن را بگیرد؟

کودکان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنفلوانزای گوجه فرنگی قرار دارند. زیرا عفونت های ویروسی در این گروه سنی شایع است و احتمال شیوع آن از طریق تماس نزدیک است.

کودکان از طریق استفاده از پوشک، لمس سطوح نجس و همچنین قرار دادن مستقیم اشیا در دهان نیز در معرض خطر بالایی برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

با این حال، اگر شیوع بیماری کنترل نشود و انتقال محدود شود، افراد مسن ممکن است در معرض خطر قرار گیرند.

در مقاله Lancet آمده است:

«با توجه به شباهت‌های بیماری دست، پا و دهان، اگر شیوع آنفلوانزای گوجه‌فرنگی در کودکان کنترل و پیشگیری نشود، انتقال آن ممکن است با انتشار در بزرگسالان نیز منجر به عواقب جدی شود.»

آنفلوانزای گوجه فرنگی یک بیماری خودمحدود شونده است، به این معنی که به طور خود به خود و بدون درمان برطرف می شود.

با این حال، مقامات بهداشتی از مردم خواسته‌اند تا اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام دهند. این اقدامات عبارت اند از: از جمله جداسازی موارد مشکوک به مدت پنج تا هفت روز پس از شروع علائم.

بهترین راه‌حل برای پیشگیری، حفظ بهداشت فردی، بهداشت محیط و ملزومات اطراف و جلوگیری از اشتراک‌گذاری اسباب‌بازی، لباس، غذا یا سایر اقلام کودک آلوده با سایر کودکان غیرآلوده است.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

چگونه از همکاران خود آنفولانزا نگیریم؟ با ۵ روش پیشگیری آشنا شوید

ممکن است لنفوم با آنفولانزا اشتباه گرفته شود!

سفرهایی هوایی و خطراتی که برای سلامت ما دارند؛ از آنفولانزا تا مشکلات مرگبار

۹ اشتباه رایجی که باعث تشدید سرماخوردگی و آنفولانزا می شود

با این خوراکی ها به جنگ سرماخوردگی و آنفولانزا بروید

آیا واکسن آنفولانزا باعث آنفولانزا می شود؟ با عوارض این واکسن آشنا شوید

منبع: cnbc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود